Cel główny; Utrwalenie poznanych dzieciom liter, nabywanie umiejętności czytania krótkich wyrazów i prostych zdań.
Cele operacyjne ;
- dziecko potrafi ułożyć z liter i odczytać ten wyraz,
- dziecko nazywa rośliny (fiołek, krokus, konwalia...)
- potrafi zastosować swoją wiedzę w praktyce, dobiera odpowiedni obrazek do wyrazu,
- zna cyfry od 0-10 i potrafi je nazywać,
Forma; zabawowo-zadaniowa
Pomoce; ilustracje przedstawiające kwiaty, rozsypanka wyrazowa, rozsypanka sylabowa, cyfry, koperty, kolorowe pudło, instrumenty perkusyjne, kaseta, upominki dla mam, laurki, zagadki.
I. CZĘŚĆ WSTĘPNA ZAJĘĆ
1. Przywitanie przybyłych mam.
2. W siadzie skrzyżnym w kole dzieci śpiewają słowa (3x) na melodię piosenki „Panie Janie”
Witaj mamo (2x), jak się masz (2x).
Wszyscy Cię witamy (2x) bądź wśród nas(2x).
3. Przywitanie własnego ciała
Dzieci witają się częściami ciała; dłoń do dłoni , kolano do kolana, dłońmi witają uszy , kolanami witają brodę.
Nauczycielka zaprasza dzieci do wspólnych zabaw;
„Zapraszam dzieci które lubią wesołą zabawę na zielonej łące...”
„Zapraszam dzieci, które lubią... niespodzianki...”
dzieci machają dłońmi, podskakują, kucają...
4. Zanim zaczniemy zajęcia chciałabym abyśmy zaśpiewali waszym mamom coś wesołego
np. piosenkę o wiośnie.
Dzieci śpiewają i pokazują ruchem piosenkę którą się wcześniej nauczyły.
1.Pogadanka na temat „Dnia Matki”
· Jakie zbliża się święto?
· Dlaczego w całej Polsce obchodzimy Dzień Matki?
· Jakie są wasze mamy?
· Za co kochamy je, czy są one dla nas najważniejsze na świecie, może są najpiękniejsze na świecie, a może najukochańsze?
· Czy wy kochacie swoje mamy?
· No to wszyscy razem głośno i wyraźnie krzyknijcie „Kochamy nasze mamy”!!!
2.Przygotowałm dla was bardzo trudne zadania, ale jak was znam to sobie na pewno poradzicie.
W tym czarodziejskim pudle znajdują się odpowiedzi na zagadki, każdy z was wylosuje jedną odpowiedź, musi ją sam przeczytać a później słuchać czytanej przeze mnie zagadki. Gotowi - no to zaczynamy!
( N. Przygotowała pudło z wypisanymi odpowiedziami na zadawane zagadki, dzieci mają przeczytane już odpowiedzi czekają tylko na swoją zagadkę)
3.W zadawanych zagadkach ukrywają się nazwy związane z „Dniem Matki” zadaniem dzieci jest odgadnięcie które to są nazwy, np. kwiat...
Dziecko czyta wyraz , dzieli go na głoski i sylaby.
4.Jak już mówiliście przedtem wasza mama jest jaka?
· ładna
· dobra
· cudowna
· kochana
Waszym zadanie jest znalezienie tych wyrazów, które charakteryzują wasze mamy wśród zabawek znajdujących się w naszej sali.
A kto znajdzie musi ten wyraz przeczytać i opowiedzieć nam troszkę o swojej mamie.
5.N.rozdaje rodzicom po jednym kwiatku z literką, rodzice podnoszą do góry kwiat tak aby dziecko widziało jaką mama ma w dłoni literkę.
Dzieci siedzą w kole , a w środku koła porozrzucane są te same kwiaty co mamy trzymają w dłoni , ale z małą literką.
N. puszcza muzykę – dzieci biegają po sali, na stop muzyki zadaniem dzieci jest poszukanie tego samego kwiatka z tą samą literką co ma mama.
Kto nie odgadnie ten musi za karę zaśpiewać, zatańczyć lub powiedzieć wierszyk.
6.Z zebranych kwiatków co można zrobić ( bukiet ) . Na tablicy magnetycznej wybrane dziecko układa bukiet składający się z 7 , z 5 i z 3 kwiatków . Dzieci jeszcze raz przeliczają czy wszystko się zgadza, dobierają odpowiednią cyfrę do nich i dodają.
7.Pamiętacie wierszyk który uczyliśmy się specjalnie na „Dzień Mamy”. Powiedzmy go głośno i wyraźnie waszym mamom.
„Kochana Mama” – Cz. Janczarski
Kto się o nas tak troszczy,
najczulej patrzy na nas.
Kto od złych przygód strzeże,
Nasza kochana mama.
Uczyła pierwszych kroków,
Pierwszych słów nas uczyła.
Każdą łzę nam otarła ,
Mamusia nasza miła.
Jak ci się odwdzięczymy
Za wszystko droga mamo.
Będziemy się starali
Kochać ciebie tak samo.
8.Dyżurny rozdaje laurki od dzieci i kwiaty dla mam, a następnie wszyscy śpiewają piosenkę pt. „ Walczyk dla Mamy”
Wręczanie podarunków swoim mamom i składanie życzeń.
czarna021