2005_GRUDZIEŃ_OKE_PR_OPIS_ARKUSZA.pdf

(84 KB) Pobierz
Microsoft Word - Umiejêtnoœci - Arkusz II.doc
Opis arkusza II
Sprawdzane umiejętności
Nr
zadania
Sprawdzana umiejętność
31.
Określenie liczby elektronów walencyjnych i liczby elektronów niesmarowanych na podstawie podanej konfiguracji elektronowej
atomu pierwiastka.
32.
Odczytanie symbolu pierwiastka z układu okresowego na podstawie jego konfiguracji elektronowej oraz zapisanie wzoru
sumarycznego jego tlenku i wodorku.
33.
Określenie znaczenia liczby głównej w zapisie konfiguracji elektronowej.
Wykonywanie obliczeń chemicznych z zastosowaniem mola i masy molowej oraz uzupełnienie brakujących danych z układu
okresowego pierwiastków.
34.
35.
Zapisanie wyrażenia na stężeniową stałą równowagi na podstawie równania stechiometrycznego.
36.
Wyjaśnienie znaczenie zapisu ∆H>0
37.
Przewidywanie, jak zmieni się położenie stanu równowagi reakcji chemicznej w zależności od warunków prowadzenia reakcji.
38.
Zapisanie schematu ogniwa galwanicznego oraz równania reakcji zachodzącej w półogniwie.
39.
Projektowanie ogniwa metalicznego na podstawie danych.
40.
Dostrzeganie związku przyczynowo-skutkowego zachodzącego w procesie chemicznym w zależności od warunków reakcji, zapisanie
odpowiedniego równania reakcji i uzgodnienie współczynników stechiometrycznych w tym równaniu metodą bilansu elektronowego.
41.
Przeliczanie stężenia procentowego na molowe.
42.
Projektowanie doświadczenia pozwalającego na otrzymanie wodorotlenku.
43.
Wnioskowanie o stężeniu roztworu na podstawie stopnia dysocjacji.
44.
Dostrzeganie związku przyczynowo-skutkowego w zachodzącym procesie dysocjacji.
45.
Określenie roli jonów w podanej reakcji chemicznej zgodnie z teorią Brőnsteda.
46.
Przewidywanie odczynu wodnych roztworów soli.
47.
Pisanie wzoru półstrukturalnego węglowodoru na podstawie opisu ilości atomów węgla o określonej rzędowości oraz podanie jego
nazwy systematycznej.
48.
Zapisywanie równań reakcji na podstawie graficznego opisu przemian lub stwierdzenie, że proces jest przemianą fizyczną.
49.
Pisanie wzorów jonów aminokwasu w zależności od pH roztworu.
50.
Projektowanie doświadczenia pozwalającego odróżnić glukozę od sacharozy.
51.
Wyjaśnienie związków przyczynowo-skutkowych dotyczących izomerii optycznej.
52.
Rozpoznanie i narysowanie wzoru monomeru tworzącego tworzywo polimeryzacyjne i polikondensacyjne.
454223548.001.png 454223548.002.png 454223548.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin