88f0b922de9545bbb9c8284f90f1046c1784_1999_EFS1.pdf

(115 KB) Pobierz
31999R1784
ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 1784/1999 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I
RADY
z dnia 12 lipca 1999 r.
w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego *
PARLAMENT EUROPEJSKI,
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 148,
uwzględniając wniosek Komisji 1 ,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego 2
uwzględniając opinię Komitetu Regionów 3 ,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu 4 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
1) rozporządzenie Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające
przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych 5 zastępuje rozporządzenie (EWG)
nr 2052/88 6 i rozporządzenie (EWG) nr 4253/88 7 ; należy również zastąpić
rozporządzenie Rady (EWG) nr 4255/88 z dnia 19 grudnia 1988 r. ustanawiające
przepisy wykonawcze do rozporządzenia (EWG) nr 2052/88 w odniesieniu do
Europejskiego Funduszu Społecznego 8 ;
2) rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 określa ogólne ustalenia rządzące funduszami
strukturalnymi jako całością i konieczne jest określenie jaka działalność jest
uprawniona do finansowania przez Europejski Fundusz Społeczny (zwany dalej
“Funduszem”), w ramach Celów 1, 2 i 3, określonych w art. 1 pkt. 1, 2 i 3 akapit
pierwszy wspomnianego rozporządzenia (zwanych dalej “Celami 1, 2 i 3), w ramach
inicjatywy wspólnotowej w zakresie zwalczania wszelkich form dyskryminacji i
* Niniejsza publikacja uchyla i zastępuje publikację, która ukazała się w Dz.U. 161 z 26.6.1999, str. 48.
1 Dz.U. C 176 z 9.6.1998, str. 39 i Dz.U. C 74 z 18.3.1999, str. 7.
2 Dz.U. C 407 z 28.12.1998, str. 74.
3 Dz.U. C 51 z 22.2.1999, str. 48.
4 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 1998 r. (Dz.U. C 379 z 7.12.1998, str. 186), wspólne
stanowisko Rady z dnia 14 kwietnia 1999 r. (Dz.U. C 134 z 14.6.1999, str. 9) i decyzja Parlamentu
Europejskiego z dnia 6 maja 1999 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym), decyzja Rady z
dnia 21 czerwca 1999 r.
5 Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.
6 Dz.U. Dz 185 z 15.7.1988, str. 9. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 3193/94
(Dz.U. Dz 337 z 24.12.1994, str. 11).
7 Dz.U. Dz 374 z 31.12.1988, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 3193/94.
8 Dz.U. Dz 374 z 31.12.1988, str. 21. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2084/93
(Dz.U. Dz 193 z 31.7.1993, str. 39).
nierówności dotyczących rynku pracy oraz w ramach środków innowacyjnych i pomocy
technicznej;
3) należy określić rolę Funduszu w odniesieniu do zadań zapisanych w Traktacie i w
kontekście priorytetów dotyczących rozwoju zasobów ludzkich i zatrudnienia,
uzgodnionych we Wspólnocie;
4) konkluzje Rady Europejskiej w Amsterdamie w czerwcu 1997 r. oraz jej rezolucja w
sprawie wzrostu i zatrudnienia z 16 czerwca 1997 r. 9 zainicjowały wprowadzenie
Europejskiej Strategii na rzecz Zatrudnienia, corocznych wytycznych dotyczących
zatrudnienia i procesu ustalania narodowych planów działań na rzecz zatrudnienia;
5) konieczne jest ponowne zdefiniowanie zakresu działania Funduszu, w szczególności
restrukturyzację i uproszczenie Celów funduszy strukturalnych, aby wesprzeć
Europejską Strategię na rzecz Zatrudnienia i związane z nią narodowe plany działań na
rzecz zatrudnienia;
6) należy określić wspólne ramy dla interwencji Funduszu we wszystkie trzy Cele
funduszy strukturalnych, aby służyły one zapewnieniu spójności i komplementarności
działań podejmowanych stosownie do tych Celów, z zamiarem poprawienia
funkcjonowania rynku pracy i rozwijania zasobów ludzkich;
7) Państwa Członkowskie i Komisja zapewniają, że programowanie i wdrażanie działań
finansowanych przez Fundusz, w kontekście wszystkich Celów, sprzyja promocji
równości szans mężczyzn i kobiet oraz wejścia na rynek pracy i utrzymaniu się na nim
upośledzonych grup i osób;
8) Państwa Członkowskie i Komisja zapewniają również, że przy wdrażaniu działań
finansowanych przez Fundusz należyta uwaga zostanie poświęcona wymiarowi
społecznemu i aspektowi zatrudnienia społeczeństwa informacyjnego;
9) konieczne jest zapewnienie, aby działania związane z adaptacją przemysłową brały pod
uwagę ogólne potrzeby pracowników obu płci wynikające z już zaobserwowanych lub
przewidywanych zmian zachodzących w gospodarce i w systemach produkcji, a nie
przynosiły korzyści jednemu przedsiębiorstwu lub konkretnej gałęzi przemysłu;
szczególną uwagę należy poświęcić małym i średnim przedsiębiorstwom i ułatwianiu
im dostępu do szkoleń i poprawy organizacji pracy;
10) konieczne jest zapewnienie, że Fundusz nadal wzmacnia zatrudnienie i kwalifikacje
zawodowe poprzez wspieranie działań wyprzedzających - w miarę możliwości -
doradztwa, tworzenia sieci i kształcenia w całej Wspólnocie tak, aby w konsekwencji,
wspierana działalność była horyzontalna i obejmowała całość gospodarki, bez
ograniczeń a priori w stosunku do pewnych gałęzi czy sektorów przemysłu;
11) należy ponownie zdefiniować uprawnione działania, w celu zwiększenia efektywności
realizacji polityki Funduszu, w kontekście wszystkich Celów jakimi kieruje się
Fundusz; należy określić wydatki uprawnione do pomocy Funduszu w ramach
partnerstwa;
9 Dz.U. C 236 z 2.8.1997, str. 3.
12) należy uzupełnić i sprecyzować plany i formy pomocy, szczególnie w świetle
ponownego określenia Celu 3;
13) udzielanie pomocy przez Fundusz na wszystkich poziomach powinno być oparte na
priorytetach wspólnotowej polityki społecznej i zatrudnienia oraz na priorytetach
ustanowionych w krajowych planach działań;
14) możliwe jest wprowadzenie ustaleń, za pomocą których grupy lokalne, w tym
organizacje pozarządowe, mogą uzyskać łatwy i szybki dostęp do wsparcia Funduszu
dla działań poświęconych zwalczaniu społecznego wykluczenia i w ten sposób
stworzyć sobie możliwości działania w tej dziedzinie;
15) środki o wielkiej wadze dla Wspólnoty, podejmowane z inicjatywy Komisji mają do
odegrania bardzo ważną rolę w osiąganiu ogólnych celów działań strukturalnych
Wspólnoty określonych w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999; takie inicjatywy
powinny przede wszystkim wspierać politykę innowacji i ponadnarodowej współpracy
w realizacji polityki;
16) Fundusz uczestniczy również we wspieraniu pomocy technicznej i działań
innowacyjnych oraz przygotowywaniu, monitoringu oraz ocenie środków i kontroli,
zgodnie z art. 22 i 23 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999;
17) tam gdzie to właściwe, należy ustanowić kompetencje do przyjęcia przepisów
wykonawczych oraz określić przepisy przejściowe;
18) rozporządzenie (EWG) nr 4255/88 powinno zostać uchylone,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zadania
W ramach zadania powierzonego Europejskiemu Funduszowi Społecznemu (“Funduszowi”)
na podstawie art. 146 Traktatu oraz zadań powierzonych funduszom strukturalnym na
podstawie 159 Traktatu i zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 1260/1999, Fundusz
wspiera środki zmierzające do zapobiegania i zwalczania bezrobocia oraz rozwoju zasobów
ludzkich i społecznej integracji rynku pracy w celu sprzyjania wysokiemu poziomowi
zatrudnienia, równości mężczyzn i kobiet, trwałego rozwoju oraz spójności gospodarczej i
społecznej. W szczególności Fundusz wspiera działania podejmowane zgodnie z Europejską
Strategią na rzecz Zatrudnienia i corocznych wytycznych dla zatrudnienia.
Artykuł 2
Zakres obowiązywania
1. Fundusz wspiera i uzupełnia działania Państw Członkowskich skierowane na rozwój
rynku pracy i zasobów ludzkich w następujących dziedzinach polityki, w szczególności w
kontekście swoich wieloletnich planów działania na rzecz zatrudnienia:
a) rozwijanie i wspieranie polityk aktywnego rynku pracy, w celu zwalczania i
zapobiegania bezrobociu, przeciwdziałaniu, zarówno w stosunku do kobiet jak i
mężczyzn, długotrwałemu bezrobociu, ponownego włączania osób długotrwale
bezrobotnych do rynku pracy oraz wspomagania zawodowemu włączania do rynku
pracy młodych ludzi i osób powracających na rynek pracy;
b) wspieranie równych szans dla wszystkich w dostępie do rynku pracy, ze szczególnym
uwzględnieniem osób narażonych na społeczne wykluczenie;
c) wspieranie i rozwijanie:
- kształcenia,
- edukacji,
- doradztwa
jako część polityki ustawicznego kształcenia:
- ułatwienie i poprawa dostępu do i włączania do rynku pracy,
- poprawa i utrzymanie zdolności zatrudnienia, lub
- wspieranie mobilności zawodowej;
d) wspieranie wykwalifikowanej, przeszkolonej i zdolnej do dostosowania się siły
roboczej, innowacyjności i zdolności dostosowania się do organizacji pracy, rozwijanie
przedsiębiorczości i warunków ułatwiających tworzenie nowych miejsc pracy oraz
podnoszenia kwalifikacji i rozwijania potencjału ludzkiego w dziedzinie badań, nauki i
technologii;
e) szczególne środki dla poprawy dostępu i uczestnictwa w rynku pracy dla kobiet, z
uwzględnieniem ich awansu zawodowego, ich dostępu do nowych możliwości
zawodowych i rozpoczynania własnej działalności gospodarczej oraz ograniczenia
pionowej i horyzontalnej segregacji na tle płci na rynku pracy.
2. W ramach dziedzin polityki wymienionych w ust. 1, Fundusz bierze pod uwagę:
a) wspieranie lokalnych inicjatyw dotyczących zatrudnienia, w szczególności inicjatyw
wspierających lokalne i terytorialne pakty zatrudnienia;
b) wymiar społeczny i rynek pracy społeczeństwa informacyjnego, poprzez rozwój
polityki i programów mających na celu wykorzystanie potencjału zatrudnienia
społeczeństwa informacyjnego oraz poprzez zapewnienie dostępu do jego udogodnień i
korzyści;
c) równe szanse dla kobiet i mężczyzn jako część zintegrowanego podejścia.
Artykuł 3
Działania spełniające kryteria
1. Wsparcie finansowe Funduszu przyjmuje głównie formę pomocy dla osób i jest
poświęcone następującym działaniom, mającym na celu rozwój zasobów ludzkich, co może
być częścią włączania do rynku pracy:
a) edukacja i kształcenie zawodowe - w tym również kształcenie zawodowe stanowiące
odpowiednik obowiązku szkolnego - praktyki zawodowe, szkolenia wstępne, w
szczególności dające i podnoszące podstawowe kwalifikacje, rehabilitację przez
zatrudnienie, środki mające na celu poprawę zdolności zatrudnienia na rynku pracy,
doradztwo i kształcenie ustawiczne;
b) pomoc przy zatrudnieniu i pracy na własny rachunek;
c) w dziedzinie rozwoju badań, nauki i rozwoju technologicznego, kształcenia
podyplomowego kadry zarządzającej i technicznej w instytucjach badawczych i
przedsiębiorstwach;
d) rozwój nowych źródeł zatrudnienia, w tym w sektorze ekonomii społecznej (trzeci
sektor).
2. W celu zwiększenia skuteczności działań, określonych w ust. 1, pomoc może być
również przyznana na:
a) wsparcie struktur i systemów:
(i) rozwój i poprawę kształcenia, edukacji i zdobywania kwalifikacji, w tym
kształcenie nauczycieli, instruktorów i kadry oraz poprawa dostępu pracowników
do kształcenia i nabywania kwalifikacji;
(ii) modernizację i poprawę skuteczności służb zajmujących się zatrudnieniem;
(iii) rozwój powiązań między światem pracy a instytucjami edukacyjnymi, kształcenia
i badawczymi;
(iv) rozwój, w miarę możliwości, systemów przewidywania zmian w zatrudnieniu i
potrzebnych kwalifikacjach, w szczególności w związku z nowymi formami pracy
i organizacji pracy, biorąc pod uwagę potrzebę pogodzenia życia rodzinnego z
zawodowym i umożliwienia starszym pracownikom możliwości spełnienia się w
pracy aż do emerytury. Nie obejmuje to, jednakże, finansowania projektów
wcześniejszego przechodzenia na emeryturę;
b) środki towarzyszące:
(i) pomoc w świadczeniu usług dla beneficjentów, w tym zapewnienie opieki i
udogodnień dla podopiecznych;
(ii) wspieranie rozwoju społeczno - oświatowego w celu ułatwienia włączenia do
rynku pracy;
(iii) podnoszenie świadomości, informacja i reklama.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin