zacznij_od_planowania.pdf

(879 KB) Pobierz
Broszura o egzaminie zawodowym
dla uczniw technikw i szk¸ policealnych
Elýbieta GoliÄska
Zacznij
od planowania
Centralna Komisja
Egzaminacyjna
publikacja wsp¸finansowana
przez Europejski Fundusz Spo¸eczny
825226795.008.png 825226795.009.png 825226795.010.png 825226795.011.png 825226795.001.png 825226795.002.png 825226795.003.png 825226795.004.png
Autor broszury: Elýbieta GoliÄska
Autor opracowania graficznego: Maja Chmura (majachmura@wp.pl)
Redaktor merytoryczny cyklu: Janusz G«sicki
Redaktor j«zykowy: Katarzyna Martyka-Fieko
Redaktor techniczny: Stefan Drobner
Stan prawny na dzieÄ 1 padziernika 2005 r.
Wydawca: Centralna Komisja Egzaminacyjna
Warszawa 2006
ISBN 83-7400-234-4
üamanie tekstu:
Trzecie Oko S.C. (trzecieoko@wp.pl)
 
Wst«p
Pisz« ten tekst w przekonaniu, ýe cho troch« pomog« ci w przygotowaniach do egza-
minu, co w efekcie powinno zaowocowa dobrym, pozytywnym wynikiem.
Na pocztek, tak szybko, bez g¸«bszego zastanowienia, postarajmy si« odpowiedzie na
pytanie: Co robi, aby zda?
No w¸aænie, juý w tym momencie odpowiadajcy dziel si« na dwie grupy.
Jedni Ð wieczni pesymiæci wpadaj w panik« i odpowiadaj: trzeba si« uczy, ale jak to
wszystko pogodzi Ð matura i egzamin zawodowy, a jeszcze przed tym trzeba skoÄczy szko¸«, czyli
na zakoÄczenie roku szkolnego w ostatniej klasie musz« mie wszystkie oceny pozytywne, nawet
z tych przedmiotw, ktre s mi w ogle do niczego niepotrzebne Ð bo do egzaminw zewn«trznych
mog przystpi tylko absolwenci technikw. Za co si« zabra najpierw, co robi, jak robi, chyba
nie dam rady!
Drudzy Ð wieczni optymiæci odpowiadaj: trzeba iæ na egzamin i jakoæ to b«dzie, prze-
cieý uczy¸em si« kilka lat, nie mia¸em problemw z promocj, oceny mia¸em pozytywne, to teraz
teý mnie nie oblej. A przecieý i tak do tego egzaminu nie da si« przygotowa.
Tym pierwszym b«d« si« stara¸a podpowiedzie, jak zaplanowa przygotowania, nast«pnie
jak si« przygotowywa, na co zwrci szczegln uwag«. Tym drugim natomiast spiesz« wyjaæni,
ýe wcale nie jest takie oczywiste, ýe kaýdy kto pjdzie tak ãz marszuÓ na egzamin, z pewnoæci go
zda. Egzamin zewn«trzny to zupe¸nie inna sytuacja niý bieýce ocenianie wewntrzszkolne czy do
niedawna przeprowadzany wewn«trzny egzamin z przygotowania zawodowego! Przy ocenianiu
wewntrzszkolnym wymagania ustalane by¸y przez nauczycieli uczcych danych uczniw. By¸y
one dopasowane do tego, czego dany nauczyciel naucza¸. Nie zawsze by¸y one wczeæniej przed-
stawione uczniom Ð tak wi«c przygotowanie si« by¸o utrudnione. Oceny dokonywali nauczyciele,
ktrzy uczyli zdajcego ucznia, znali jego s¸abe i mocne strony, jego wczeæniejsze dokonania, co
z pewnoæci rzutowa¸o na bieýc ocen«. Oceny wystawiane by¸y w oparciu o kryteria oceniania 1)
ustalone przez uczcych danego ucznia nauczycieli. Std zarwno wymagania, jak i oceny cz«sto
by¸y rýne w rýnych szko¸ach, a wi«c by¸y nieporwnywalne. W przypadku egzaminu
zewn«trznego, wymagania egzaminacyjne ustalane s przez ministra w¸aæciwego do spraw
edukacji w formie standardu wymagaÄ b«dcych podstaw przeprowadzania egzaminu w danym
zawodzie. S one og¸oszone w rozporzdzeniu ministra i opisane szczeg¸owo w Informatorach
o egzaminach og¸aszanych prawie na rok przed egzaminem Ð zatem dok¸adnie wiadomo, z czego
trzeba si« przygotowa. Na egzaminie nie moýe by sprawdzane nic wi«cej poza tym, co jest
zawarte w standardzie. Jednolite wymagania egzaminacyjne w ca¸ym kraju obowizuj wszyst-
kich zdajcych. Oceny dokonuj egzaminatorzy zewn«trzni 2) , ktrzy nie znaj zdajcych, ich
wczeæniejszych dokonaÄ, osigni« i predyspozycji. Nie ma szans, tak jak cz«sto zdarza¸o si« to
przy pracach pisemnych czy odpowiedziach ustnych, ýe egzaminator poprawi twj ewentualny
b¸d, coæ podpowie, naprowadzi na w¸aæciwy temat, jeæli zb¸dzisz, bo wie, ýe zawsze by¸eæ dobry.
Egzaminatorzy s specjalnie przygotowani do oceniania prac egzaminacyjnych, gdzie musz
stosowa ocenianie kryterialne 3) , to znaczy, ýe wszyscy musz stosowa æciæle okreælone kryteria
oceny. Wyniki, jakie uzyskaj zdajcy, s porwnywalne w skali kraju, czego nie moýna
powiedzie o wynikach egzaminw wewn«trznych. Dyplom wystawia okr«gowa komisja egzami-
nacyjna 4) . Na dyplomie podany jest wynik procentowy z etapu pisemnego (z cz«æci I i II) oraz prak-
tycznego. Na podstawie dyplomu moýna b«dzie okreæli, np. b«dzie mg¸ to zrobi pracodawca, kto
jest lepszy, kto gorszy. Zatem, czy widzicie te rýnice? Czy moýna tu zak¸ada, ýe jakoæ si« uda?
Jakoæ moýe, ale czy to powinno ci« zadowala? Czy w czasach ostrej konkurencji na rynku pracy,
kiedy o jedno miejsce pracy rywalizuje niekiedy kilkudziesi«ciu kandydatw, a o jedno miejsce na
wymarzonej uczelni ubiega si« kilkunastu, moýna wynik egzaminu pozostawi losowi? Na to ostat-
tywnych wynikw nie ma drogi na skrty.
1)
Patrz: S¸owniczek Ð podstawowe poj«cia , E. GoliÄska.
2)
Patrz: jak wyýej.
3)
Patrz: jak wyýej.
4)
Patrz: jak wyýej.
4
 
W drodze do osigni«cia sukcesu ogromn rol« odgrywa motywacja, dlatego troch«
miejsca w tej publikacji poæwi«cone b«dzie planowaniu przysz¸oæci i nie tylko. W ogle plany i pla-
nowanie s niezmiernie waýne przy wszelkiego rodzaju przedsi«wzi«ciach, stad broszura sk¸ada
si« z dwch cz«æci.
Czeæ pierwsza poæwi«cona jest planowaniu. Planowaniu twojej przysz¸ej kariery. Ale
b«dzie takýe o planach i planowaniu w ogle, o planowaniu przygotowaÄ do egzaminu, a w tym
Ð o zbieraniu informacji o egzaminie i o tym, z czego naleýy si« przygotowa.
W cz«æci drugiej znajduj si« juý konkretne wskazwki, jak si« przygotowywa, co
wiczy, z jakich pomocy korzysta, o czym naleýy pami«ta.
5
825226795.006.png 825226795.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin