NIEPOWODZENIA SZKOLNE
Jan Konopnicki przez niepowodzenia szkolne rozumie „ stan w jakimznalazło się dziecko na wskutek niespełnienia wymagań szkoły”. Według Czesława Kupisiewicza „niepowodzenia szkolne występują wtakich sytuacjach, które charakteryzują się brakiem harmonii międzywymaganiami szkoły, a postępowaniem ucznia”.M. Marek-Ruka przez niepowodzenia szkolne rozumie „ taki stan, którypolega na występowaniu rozbieżności między obowiązującymi założeniami programu nauczania i wychowania a faktycznie opanowanymi przez uczniówwiadomościami i umiejętnościami oraz nawykami”.
Przyczyny
Niepowodzenia w nauce mają wieloraki charakter i mogą być spowodowane wieloma czynnikami, dlatego też, aby móc skutecznie przezwyciężyć trudności, nauczyciel musi ustalić ich przyczyny.
Cz. Kupisiewicz wskazuje głównie na trzy rodzaje przyczyn niepowodzeń szkolnych:
n Przyczyny społeczno-ekonomiczne.
Według Cz. Kupisiewicza termin przyczyny społeczno-ekonomiczne używany jest w dość szerokim znaczeniu. Obejmuje „całokształt tych względnie trwałych warunków materialnych, społecznych i kulturalnych, które powodują niekorzystną sytuację życiową dzieci i młodzieży zarówno w środowisku rodzinnym, jak i pozaszkolnym".
Do warunków materialnych zaliczamy:
n dochody rodziców (opiekunów) ucznia,
n mieszkanie rodziny,
n sposób odżywiania,
n zaopatrzenie w odzież, obuwie, przedmioty do nauki i wypoczynku.
Do czynników wyznaczających sytuację społeczną zaliczamy:
n wykształcenie i zawód rodziców (opiekunów),
n jego pozycja w rodzinie,
n udział w pracach pozaszkolnych i szkolnych.
Warunki kulturowe życia ucznia to:
n potrzeby kulturalne rodziców oraz możliwości ich zaspokajania,
n poziom życia umysłowego rodziny,
n potrzeby estetyczne,
n dostęp do środków służących upowszechnianiu kultury,
n poziom opieki intelektualnej i moralnej nad dziećmi.
n Przyczyny biopsychiczne.
Cz. Kupisiewicz interpretuje w sposób następujący: mówiąc o " biopsychicznych przyczynach niepowodzeń szkolnych mam na myśli zarówno zadatki wrodzone, na przykład anatomiczną strukturę mózgu, jak i warunki sprzyjające lub hamujące prawidłowy rozwój tych zadatków".Wśród różnych czynników biopsychicznych ważną rolę odgrywają: " temperament, cechy charakteru, niesprawne lub wadliwe funkcjonowanie narządów zmysłowych, nieśmiałość emocjonalna, zły stan zdrowia oraz zaburzenia procesów poznawczych".
Do najbardziej podstawowych zaliczamy:
n brak motywów uczenia się,
n powolne tempo myślenia,
n skłonność do powierzchownego uogólniania,
n niestałość uwagi,
n szybkie męczenie się wykonywaną pracą umysłową.
Wszyscy autorzy są zgodni, iż czynniki biopsychiczne decydują w mniejszym lub większym stopniu o powodzeniu lub niepowodzeniu uczniów w nauce. Różnice pojawiają się dopiero przy ustalaniu stopnia ich wpływu. Natomiast prawie wszyscy badacze wiążą przyczyny biopsychiczne z przyczynami społeczno - ekonomicznymi.Bardzo ważne są też czynniki biologiczno- psychiczne: dziecko zdolne, wychowywane w korzystnych warunkach środowiskowych, ma większą szansę osiągnięcia wysokich wyników w nauce niż dziecko mniej zdolne, wychowywane w środowisku o niskim poziomie kultury.
n Przyczyny dydaktyczne.
Są one bardzo złożone i wielorakie. Do najważniejszych należą:
n treść,
n metody,
n organizacja,
n środki nauczania,
n kwalifikacje zawodowe nauczycieli,
n warunki pracy dydaktyczno- wychowawczej.
Wśród przyczyn dydaktycznych dominuje niewłaściwa praca nauczyciela tzn.
n popełnione przez niego błędy metodyczne,
n niedostateczna znajomość uczniów oraz niewłaściwa postawa w stosunku do nich,
n brak należytej opieki nad uczniami opóźnionymi w nauce.
Ważną rolę odgrywają również nieodpowiednie "narzędzia" pracy, w tym wadliwe programy nauczania oraz złe warunki pracy szkół. Znaczną rolę odgrywają także warunki, w jakich przebiega praca dydaktyczno-wychowawcza, np. nauka na dwie zmiany, liczne klasy.
Autorzy podkreślają "że kompleksy przyczyn niepowodzeń szkolnych są z reguły dość różne i prawie nie występują pojedynczo. Kompleksy te dotyczą przy tym w głównej mierze uwarunkowań społeczno - ekonomicznych, biopsychicznych i pedagogicznych, a w obrębie tych ostatnich - dydaktycznych (względnie zależnych i niezależnych od nauczyciela)".Ostateczny efekt pracy dziecka uzależniony jest od tego w jakich warunkach przebiega praca dydaktyczno - wychowawcza i czy nauczyciel potrafi przystosować treści i organizację nauczania do potrzeb i możliwości poszczególnych uczniów.
Konsekwencje:
n WAGARY,
n DRUGOROCZNOŚĆ,
n ,,ODSIEW SZKOLNY”,
n SPECYFICZNE PROBLEMY W NAUCE,
n POGŁĘBIAJĄCE SIĘ ZALEGŁOŚCI,
n POJAWIENIE SIĘ KONFLIKTÓW Z NAUCZYCIELAMI I RODZICAMI.
Zapobieganie:
Przez nauczycieli:
§ czynności zapobiegające tworzeniu się luk i zaległości( odpowiednie nauczanie, praca na lekcji, właściwy dobór form i metod pracy),
§ wczesne wykrywanie zaległości (obserwacja i poznanie ucznia),
§ likwidowanie istniejących zaległości w nauce (indywidualna praca z uczniem, zajęcia wyrównawcze).
Przez rodziców:
§ otaczanie dziecka opieką,
§ dbanie o jego prawidłowy rozwój,
§ stawianie wymagań odpowiednich do możliwości dziecka,
§ pomaganie, ale nie wyręczanie go w odrabianiu lekcji,
§ utrzymywanie stałego kontaktu z wychowawcą i szkołą.
WAGARY
Wagary, (waxy, łac. vagari – błąkać się) – nieuzasadniona (z punktu widzenia władz szkolnych; wykluczająca np. chorobę), jedno- lub wielokrotna, celowa nieobecność ucznia na obowiązkowych zajęciach szkolno-lekcyjnych. Wagary często są związane ze spożywaniem alkoholu lub narkotyków przez nieletnich.
Rozmiar zjawiska:
n W łódzkich szkołach są klasy, w których na lekcje chodzi zaledwie 70 proc. uczniów.
n W Szczecinie, Bydgoszczy, Poznaniu i Warszawie frekwencja wynosi teraz 80- 85 proc. uczniów.
n W Gdańsku frekwencja wynosi 81 proc. uczniów.
Przyczyny:
Przyczyny wagarów są rozmaite, ale z punktu widzenia stosunku dziecka do szkoły można wyróżnić trzy zasadnicze zespoły motywów wagarowania:
n mające swe źródło w niechęci do szkoły na skutek przykrych w niej doznań i przeżyć,
n tkwiące poza szkołą, w środowisku, które nęci i zachęca do opuszczania nauki i zajęć szkolnych,
n oraz te, które tkwią w środowisku rodzinnym.
Dziecko, które szkoły nie lubi, wagaruje bo:
n nie jest przygotowane do lekcji,
n boi się złej oceny lub kary,
n nie ma zeszytu czy książki,
n nie wykonało zadania domowego,
n nie ma przyjaciół w szkole,
n lęka się silniejszych, którzy byli przyczyną przykrych doświadczeń,
n doznawało upokorzeń i niepowodzeń.
Wagary spowodowane tymi motywami są wyrazem słabej
więzi dziecka ze szkołą, a także braku dostatecznej troski i pomocy ze strony szkoły i domu.
Wagary rzadkie, jednorazowe, pozostawiające na długo poczucie winy i niezadowolenia z samego siebie, zdarzają się nawet pilnym uczniom. Częste jednak nieobecności uczniów słabych pogarszają i tak już trudną sytuację dziecka w szkole.Każda opuszczona lekcja zwiększa dystans w stosunku do przerobionego materiału. Dlatego opuszczanie bez istotnego i ważnego powodu zajęć lekcyjnych jest ze szkolnego punktu widzenia sprawą bardzo ważną, a wychowawczo nawet groźną.
Mniej szkody przynoszą wagary spowodowane przez bodźce spoza szkoły, np. dzieci wagarują bo :
n otwarto nowy obiekt sportowy, który warto zobaczyć,
n przyjechał zespół muzyczny, który trzeba powitać,
n słońce przygrzewa, kusi woda, las itp.
Przyczyny wagarowania tkwiące w środowisku rodzinnym to:
n ostre konflikty pomiędzy rodzicami, stwarzające uczucie stałej niepewności w domu,
n rozpad rodziny, poczucie obcości,
n aktywny udział dziecka w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych,
n stałe awantury,
n izolacja rodziców od otoczenia, zamknięcia się jedynie w kręgu rodziny,
n postawy rodziców reprezentujących odmienne od proponowanych przez szkołę treści wychowawczych.
Wagary, które nie mają źródła w niechęci do szkoły są rzadsze, nie powodują tak dotkliwych luk w opanowaniu wiedzy szkolnej.W żadnym przypadku nie można jednak lekceważyć wagarów. Trzeba im zapobiegać i zdecydowanie przeciwdziałać nie tylko z uwagi na możliwość wykolejenia, ale także ze względu na aktualne zagrożenie dziecka pozostającego bez opieki dorosłych.
n Niestety wagary mogą stać się czasem tak silnym przyzwyczajeniem, że osobie takiej trudno znowu stać się uczniem.
n
n Zaległości wciąż pogłębiają się, co nie sprzyja chęci powrotu na lekcje.
n W starszych klasach tygodniowa obecność jest trudna do nadrobienia nie mówiąc już o dłuższych nieobecnościach czy wielu pojedynczych godzinach.
n pojawiają się problemy z nauką oraz konflikty z nauczycielami i rodzicami.
n Sporadyczne wagarowanie, choć może nie powodować większych problemów z nauką, również niesie negatywne skutki. Należy do nich nabycie przez ucznia przeświadczenia, że pewne stałe i ważne obowiązki można czasem potraktować "z przymrużeniem oka".
n Zupełnie inny typ zagrożeń związany jest ze zbiorowymi wagarami, bardzo popularnymi zwłaszcza pierwszego dnia wiosny. Podstawowym problemem jest tu bezpieczeństwo. W luźnej atmosferze rozbawionej grupy usypia się czujność, co może być przyczyną groźnego wypadku, np. drogowego, gdy mamy do czynienia z dużą grupą, nie mieszczącą się na chodniku lub poboczu, której członkowie często kierują się "owczym pędem" zamiast trzeźwą oceną sytuacji na drodze.
n indywidualna rozmowa wychowawcy z uczniem,
n kontakt z rodzicami, informacja o frekwencji i sposobie oceniania ucznia, sugerowanie zbadania dziecka w poradni specjalistycznej,
n kolejna rozmowa z uczniem, rodzicami i pedagogiem, (ostrzeżenie, iż następne wagary będą powodem pisemnej adnotacji w dzienniczku ucznia, rozmowy z dyrektorem itp.),
n po kolejnych rozmowach z uczniem wskazanie możliwości obniżenia oceny z zachowania,
n rozmowa z rodzicami –zorganizowanie zajęć wyrównawczych, zajęć fakultatywnych, indywidualnych,
n zorganizowanie pomocy koleżeńskiej,
n zmiana klasy.
Bibliografia:
n Cz. Kupisiewicz: Pojęcie niepowodzeń szkolnych oraz główne kierunki badań nad ich przyczynami. „Wychowanie fizyczne i Higiena” 1972 nr9, s. 12.
n J. Konopnicki: Powodzenia i niepowodzenia szkolne. Warszawa 1966, s. 14.
n M. Marek-Rurka: Niepowodzenia szkolne a niedostosowanie społeczne młodzieży. Warszawa 1976, s. 12.
n A. Karpińska: Drugoroczność. Pedagogiczne wyzwanie dla współczesności. Białystok 1999, s.20.
n Słownik Języka Polskiego PWN, Warszawa 1981, tom III r-z, s.649.
KucyPollyPonik