KOMPUTERY, INFORMATYKA.pdf

(96 KB) Pobierz
KOMPUTERY, INFORMATYKA
I TECHNOLOGIA INFORMACYJNA
W NAUCZANIU MATEMATYKI
ul. Przesmyckiego 20, 51-
syslo@ii.uni.wroc.pl
The purpose of computing is insight not numbers
[R.W. Hamming]
1. Wprowadzenie
abakusy (takie, jak soroban, po-
##%"$ &
!"# # "$ "
kalkulatory
'#!(&$)
rodzaju maszyny mechaniczne
'"$
o-
wa i
*)+&# #
[1].
!"" $$$)$
e-
matycy, maszynami cyfrowymi (ang. digital machine ) lub maszynami matematycznymi )#
"#"
Powstawaniu coraz to nowych konstrukcji komputerów (rzeczywistych i teoretycznych) towarzy-
##
ny wiedzy – informatyki (ang. computer science ), która zajmuje
)$, " e-
$ " )# " "$ "
progra ) # "" #" u-
blicznymi i
"%# #$
algoryt-
mika "#" -./
##"##"
dziedziny wiedzy – nauk obliczeniowych (ang. computing science lub computational science ), które
#"$"$ " # $ #
W ostatniej deka
e-
#0$##""#"
t-
"" '"&"$"$
"
tody obliczeniowe. Matematyka i informaty-
#)####
w-
#
li
"$""##
technologii informacyjnej TI (ang. information technology ), która znacznie wykracza swoim za-
"#
1 "
1
d-
$ ' # " # "&
i
2 )'2&"$
#'")&$ )'&$
")2, r-
" "$ )
"$###""## e-
1 Coraz popularniej
" "$ 3"
technologia informacyjna
i komunikacyjna , w którym oba aspekty, informacja –
"#)#
– jako
"# )
równane.
817095557.002.png
Komputery, informatyka i technologia informacyjna w nauczaniu matematyki
2
finiowania
-4/"#5"#
" ) ) 6
" # #""$"# 7
" "" "$" "$ #
) " +-89:/;#
liczby pierwsze z
jako ery informacji i jej technologii
")#" #)$
" *!
)$#$ "#)
##
"$# ;)5)##
#"$") 1"## komputery, obli-
matematycznych )#$#$
<" " # $ # " "
w #!5)#$ nauczaniu ma-
#""))#
o-
##"$ # o-
)"$"5 )
n-
# "# # ") " "#$ #
praktyki w ich stosowaniu.
1.1. Wybrane fakty z historii informatyki na tle historii matematyki
e-
# ;" ""
w
Historia informatyki, w tym – his
"$
"$# #$) #
e-
dzinach
'""#"
t-
nianiu), nauki przyrodnicze (komputery neuronowe, nowe metody, takie jak algorytmy genetyczne).
))
o pod koniec pierwszego
##)#)
o-
$"#))-./")#
o-
zumieniu tego terminu pochodzi sprzed ponad 2000 lat. Algorytm Euklidesa, bo o nim tutaj mowa,
z
"5# ")
=>#?(*!6
dz
o-
#!"$##5#57
#"(
$ $! #"$""#
ny system do zapisu liczb,
)5!##
""5##
)$
@"!("
5")##$ 1"==#
" *)$1""$$
5#"' )
&#$5#")#51
w
(#7*)"""1$)
"$ "#""$ " '"
"5""&0#)"*)+##
a-
##7#$*$#
"5#")"")-A/
1"==# #5
d-
powiedzi na jedno
"" ";B)")#)
wieku. W 1936 roku, jeszcze przed zbudowaniem pierwszego elektronicznego komputera, A. Turing,
"#"$5"## "
ratkowanej
817095557.003.png
Komputery, informatyka i technologia informacyjna w nauczaniu matematyki
3
"";2)#"
))2)# "$
a-
# 3)"##"$
"
!1%# %C1D4E"
""3;>7$ #"#""#
n-
@"" "$#)$###
B""#A"#)
z "$!#$"#"#"$
@#7"$ !
a-
tematycznym z inicjatywy profesora K. Kuratowskiego [11].
1.2. Komputery w uprawianiu matematyki
<"#"## o-
#$# ""
##"#$ # #$ "#
#5""$)
a-
"5"$$)"$
wykorzystaniem
"$" # "$
informacj
#
# " ## $
##""""#
$)#"$ 2
o-
") # #
5
i
#5#5"5"
#"$
mputerów, czyli ich przyspieszenia:
Najlepszym sposobem przyspieszania pracy komputerów
#
[Ralph Gomory (IBM)]
e-
# '## &"#"5#$"
" # 2 )#
"$# "# $)$
5"$5"
biektami i
#
algorytmy .
"$# "
## # ,
w
# $ ') $ &
# "# )"#"
<" $ # $ # $ #
"#)5"$#$
###"! " )
przez K. 7""B"%< " IBM.
1.3
#)$, "#
####
sytuacji
" % ) ) ") )# "#
""5""$5
– wtedy dodatkowo przydaje
)
817095557.004.png
Komputery, informatyka i technologia informacyjna w nauczaniu matematyki
4
r-
"5#""#"$"
# "
@5$5"$
m-
puterów
ewentualnie
5"#)#)#"## $
# <#"5#5"5
2. Komputery w nauczaniu matematyki
Miejsce i rola komputerów w szkolnej edukacji matematycznej, z jednej strony –
)$)"$##)
"#""
y-
# $###
)#5$###
$5##)7##)F
# "5 "$ ) ##
Nauczanie matematyki po
a
"
") )#,
$$G
#"#G
)$" ## #" r-
"
z nich;
"
2.1. Rola komputerów i informatyki w nauczaniu matematyki
% # # #5 programach nauczania matematyki,
a
" # " #$#
"$
2
2$5#"F
ciach matematycznych:
komputer jako pomoc dydaktyczna
#"
i nauczania,
#
z # wzbogacaniu i rozszerzaniu zakresu i metod matematyki.
")$"#
#""1"#
""
a-
# $ " " ) F
#2""# "$#")
a-
""""#)$
korzysta z pomocy komputera, natomiast w drugim –
)5""
u-
)#)H"I
1$#$ "#)")
a
# $5 )" " "$
" $ $ "
""$5"""$"#
o-
,
1.
o-
") # " 1 "#, 5
5
""
drill-and-practice
"" ")
ów; dane z ankiety mo
F
2
)# ") # "B<
h
"#")
z
817095557.005.png
 
Komputery, informatyka i technologia informacyjna w nauczaniu matematyki
5
5)5# "G
y-
" "5")"
o-
gramami.
2.
przekazu –
" )
i
# "$1"#5
e-
nia drill-and-practice
")$###$
#5#"""$)"#")#
""$G###
:;'$&G
e-
5 #$ "$
3.
"
" )"
trad
$# #")
a-
)"5,# ) "
n-
$) $#G
wanie dynamicznych kon-
) G$# $# G"" o-
"$ $# G") )
#)"#
4.
e-
) )" # ", '& #
$# " # ""$G"
#")$ ##"""
o-
nych z ###G" # G y-
konywanie cyfrowej (liczbowej) symulacji zjawisk.
!##""# a-
nych jest tym dzia
o-
" )#")"
6##
")$5#"
ym, którego
")5)55#
#5 )$#"
" (zob. pkt. 3).
a-
# 6 ##
i
; #)"##"$") #
F
# "" )")
#
)$"5"
ny na wzbogacanie tych dziedzin oraz na nowe mo
""#5#
5
t-
#"##"$)##
""
y-
")5#"
<")"5$")"
piszemy o tym w p. 2.3.
2.2
!#"$##" )
z ## )")
i w pomocach
## # $ # 6# $ " #
)" )# ""#) " $ # "
)#""$)$5
tery stopnie,
w ')&"" ,
1.
!"
W ""# "")#" w szkole dla
uczniów i dla nauczycieli, to jednak ani program nauczania i inne pomoce dydaktyczne (np. pod-
5&)#")#)
#"#")2 5
pierwszy etap wprowadzania kompute-
$ # $ )# " $ '" "" " "$&
817095557.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin