ZASADA 6S.pdf

(68 KB) Pobierz
zasada 6s.handout
ZASADA 6S
[opracowanie: Bożena Wołoszyn]
Reakcja dorosłych na niewłaściwe zachowania dzieci powinna być:
1. Szybka , czyli powinna nastąpić natychmiast po danym niepożądanym zachowaniu, ponieważ
wyciąganie konsekwencji w kilka dni lub nawet w kilka godzin po zachowaniu jest odbierane przez
dziecko jako niesprawiedliwą przykrość, nie ma więc odpowiedniego działania wychowawczego. Poza
tym długie oczekiwanie na karę jest dla dziecka psychicznym cierpieniem.
2. Skuteczna , czyli doprowadzona do końca. Żadna konsekwencja nie przyniesienie zakładanego.
efektu, jeżeli dorośli zrezygnują lub przerwą swoją reakcję w połowie. Dla dziecka jest to informacja,
że po „gadaniu starych" i tak nic się nie zdarzy, albo też, że po godzinie im przejdzie i zapomną o
karze; dziecko nabiera przekonania o własnej bezkarności.
3. S prawiedliwa - kara powinna być adekwatna do przewinienia, tzn., że nie powinna być ani zbyt
surowa, ani zbyt łagodna. Konsekwencje niepożądane zachowania powinny być stałe.
4. Słuszna - konsekwencja powinna być ściśle związana z rzeczywistym przewinieniem dziecka,
karanie dziecka za to np., że dało się złapać na ściąganiu, a nie fakt ściągania uczy je, że nie ma nic
złego w jego niewłaściwym postępowaniu, a błędem było to, że dało się na tym zachowaniu
przyłapać.
5. Sympatyczna - dziecko nie jest przestępcą i nie jest złe, popełnia błędy, za które musi ponieść
odpowiednią karę, ale nie powinno się czuć odrzucone i osamotnione.
6. Słowna , ponieważ kary cielesne nie są skutecznymi metodami wychowawczymi; zadając ból
dzieciom nie tylko je poniżamy, ale też nie uczymy żadnych zasad.
© Fabryka Projektów Społecznych
www.fundacjafps.pl
150004489.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin