Pytania egzamin.doc

(64 KB) Pobierz
Pytania egzamin - wiekszość opisówka

Wady Leasingu

­            zmienność i niejasność przepisów podatkowych,

­            na ogół wyższe całkowite koszty w stosunku do kosztu zakupu przedmiotu za gotówkę,

­            przedmiot leasingu nie jest własnością korzystającego,

­            ryzyko bankructwa firmy leasingowej i jego konsekwencje dla korzystającego,

­            ryzyko cenowe i rzeczowe,

­            węższy zakres inwestycji finansowany za pomocą leasingu niż w przypadku kredytu,

­            brak możliwości wcześniejszej spłaty rat leasingowych.

 

Franchising usługowy

­            Franczyza to system sprzedaży towarów, usług lub technologii, oparty na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami - franczyzodawcą (FD) i jego indywidualnymi franczyzobiorcami (FB).

­            Istota systemu polega na tym, że FD nadaje swoim poszczególnym FB prawo oraz nakłada na nich obowiązek prowadzenia działalności zgodnie z jego koncepcją. W ramach umowy sporządzonej na piśmie oraz w zamian za bezpośrednie lub pośrednie świadczenia finansowe uprawnienie to upoważnia indywidualnego FB do korzystania z nazwy handlowej FD, jego znaku towarowego lub usługowego, metod prowadzenia działalności gospodarczej, wiedzy technicznej, systemów postępowania i innych praw własności intelektualnej lub przemysłowej, a także do korzystania ze stałej pomocy handlowej i technicznej FD.

­            Przykładami firm działających w Polsce na zasadzie franczyzy są sieci fast food takie jak McDonald's czy KFC, sieć cukierni Bliklego, sieć restauracji "Prohibicja".


Anioły biznesu

to prywatni inwestorzy, którzy dysponując doświadczeniem oraz kapitałem, wspierają wybrane małe i średnie przedsiębiorstwa, głównie w początkowej fazie ich działalności. Przekazują im swoją wiedzę, doświadczenie i technologie, jak i środki finansowe.

 

Inwestują w tych obszarach, w które inni obawiają się wkraczać, a oczekują w zamian za swoją pomoc udziałów w przedsięwzięciu, oraz możliwości wpływania na strategiczne decyzje firmy, w którą inwestują. Niektórzy z nich działają jednak na zasadach non-profit.

 

Europejska Sieć Aniołów Biznesu (EBAN) pośredniczy w nawiązywaniu kontaktów pomiędzy MSP oraz inwestorami. Szacuje się, że obecnie w sieci Business Angels działa ok. 125 tys. Aktywnych inwestorów. Krajowe i regionalne sieci Business Angels, działające w partnerstwie z bankami i innymi instytucjami, są zazwyczaj współfinansowane przez rząd.

 

Z usług aniołów biznesu skorzystać może każdy, kto ma pomysł na biznes i potrafi przekonać do niego inwestora. Musi udowodnić, że projekt ma szansę rozwoju i przyniesie satysfakcjonujące zyski.

 

Inwestorzy zainteresowani są zwykle przedsięwzięciami wymagającymi kapitału w wysokości od 50 000 do 500 000 zł. Inwestycje poniżej 50 000 zł nie byłyby racjonalne ekonomicznie. W uzasadnionych i incydentalnych przypadkach "anioły" skłonni są wydać więcej niż 500 000 zł, ale na pewno nie więcej niż 1 000 000 zł. To byłoby za duże ryzyko. Ze statystyk wynika bowiem, że 40% tego typu przedsięwzięć upada w pierwszym etapie jego rozwoju.


Kto zajmuje się sponsoringiem

­            Sponsoring jest jedną z najszybciej rozwijających się form promocji.

­            Jego istotą są skojarzenia, dzięki którym pozytywny obraz sponsorowanego przenosi się na sponsora. Znak sponsora towarzyszy imprezom lub działaniu sponsorowanych instytucji. W przypadku produktów, których reklama jest ograniczona przepisami prawnymi (np. wyroby tytoniowe, alkoholowe), sponsoring jest często jedyną możliwością promocji masowej. Ważnym argumentem przemawiającym za stosowaniem sponsoringu jest również zwiększające się zainteresowanie masową rozrywką oraz wzrost świadomości społecznej.

­            W sponsoringu występują zawsze dwie strony:

o       sponsor – jest nim najczęściej firma lub osoba prywatna zainteresowana promowaniem siebie lub swoich produktów i ponosząca z tego tytułu określone koszty;

o       sponsorowany – jest nim osoba lub instytucja, która korzysta ze świadczenia.

­            Z punktu widzenia przedmiotu najczęściej wyróżnia się następujące obszary sponsoringu:

o       sport - imprezy, drużyny lub indywidualni sportowcy;

o       kultura i sztuka – instytucje kulturalne: teatry, muzea, imprezy, wystawy, festiwale, twórcy i artyści;

o       ekologia – ochrona przyrody i środowiska naturalnego, utrzymanie ginących gatunków zwierząt w ZOO;

o       sfera społeczna – wspieranie placówek, np. domy dziecka, domy opieki społecznej, akcje charytatywne np. dożywianie dzieci;

o       ochrona zdrowia – szpitale, przychodnie, akcje związane z badaniami profilaktycznymi,

 


Diagram CPM i ścieżka krytyczna

 

­            Metoda Ścieżki Krytycznej to jedna z metod stosowanych w zarządzaniu projektami.

­            graficzna prezentacja kolejnych czynności wykonywanych w ramach projektu,
z zaznaczeniem czasu trwania tych czynności, oraz z zachowaniem ich sekwencji. Metodę ta stosujemy wtedy, gdy znane są czasy trwania poszczególnych czynności.

­            Ścieżka krytyczna będąca najdłuższą sekwencją czynności niezbędnych do wykonania projektu, wyznacza najkrótszy czas realizacji projektu. Składa się z czynności krytycznych, w przypadku realizacji których nie mamy żadnego zapasu czasu

­            Grafy metodyki CPM składają się z połączonych ze sobą węzłów i łuków. Każdy węzeł ilustruje początek jednego z zadań wykonywanego w ramach projektu, natomiast każdy łuk jest graficzną prezentacją przebiegu tego zadania. Występuje tylko jeden węzeł początkowy oraz jeden końcowy.


Ścieżka krytyczna

ciąg takich zadań (podzadań projektu), że opóźnienie któregokolwiek z nich opóźni zakończenie całego projektu.

Od zadań znajdujących się na ścieżce krytycznej, zależy terminowość przedsięwzięcia.


 

Zadanie na obliczanie czasu trwania zadania ograniczonego zasobowego


Kiedy korzystamy z Biznes planu

­            w bieżącym kierowaniu i zarządzaniu rozwojem firmy (podstawowy dokument planistyczny),

­            przeprowadzanie fuzji przedsiębiorstw,

­            prywatyzacja przedsiębiorstw państwowych,

­            restrukturyzacja przedsiębiorstw,

­            likwidacja przedsiębiorstw,

­            wycena przedsiębiorstw,

­            konkursy na stanowiska kierownicze i kontrakty menadżerskie,

­            tworzenie wspólnych przedsiębiorstw i przedsięwzięć

­            przy realizacji inwestycji,

­            zdobywając rynek,

­            pozyskując zewnętrzne źródła finansowania inwestycji (kredyt, dotacja, itp.),

­            przy uruchamianiu nowej działalności gospodarczej.

 

Cechy dobrego biznes planu

­            przejrzystość

­            obiektywizm

­            prostota sformułowań

­            konsekwencja stylu

­            ujednolicony format

­            realizm prognoz i szacunków

 

Etapy tworzenia BP

Etap I: określenie celu przygotowania,

Etap II: wykonanie niezbędnych analiz,

Etap III: stworzenie roboczej wersji dokumentu,

Etap IV: weryfikacja i dyskusja nad projektem,

Etap V: stworzenie końcowej wersji dokumentu.

 


Różnice miedzy kredytem a pożyczką

­            Umowa kredytu jest regulowana prawem bankowym, a umowa pożyczki w kodeksie cywilnym

­            Pożyczkobiorca staje się właścicielem pożyczonych środków, kredytobiorca otrzymuje środki do czasowej dyspozycji

­            Pożyczkobiorca jako właściciel może wykorzystać środki na dowolny cel,
kredyt udzielany jest na ściśle określony cel, którego realizacja jest monitorowana

­            Przedmiotem kredytu mogą być tylko pieniądze, przedmiotem pożyczki również przedmioty materialne

­            Pożyczka może być nieodpłatna, od kredytu naliczane są odsetki i prowizja.


 

W jakich dokumentach szukamy informacji o możliwości ubiegania się o dofinansowanie z UE


Etapy pozyskiwania funduszy z UE

Etap I – Wizja projektu

Etap II – Misja projektu

Etap III – Identyfikacja właściwego programu operacyjnego

Etap IV – Wybór priorytetu i działania

Etap V – Przygotowanie wniosku oraz załączników

Etap VI – Złożenie wniosku

Etap VII – Weryfikacja wniosku pod względem formalnym i merytorycznym oraz ekonomiczno – technicznym

 

 

Etapy oceny wniosku


Leasing rewolwingowy (odnawialny)

inaczej określany jako refling. Jest korzystny w przypadku szybko starzejącej się technologii

(np. sprzęt komputerowy). Po spłacie ostatniej raty finansujący wymienia używany przez korzystającego sprzęt na nowy i przedłuża (odnawia) umowę leasingu,


 

Rys z wykładów dot. elementów fazy przedleasingowej

 

 

Finansowanie kapitałem własnym i obcym – koszt i ryzyko

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anioły Biznesu (Business Angels) to...

? ...zamożne osoby prywatne,

? ...wspierające przedsiębiorców finansowo i merytorycznie,

? ...ze skłonnością do inwestowania w tych obszarach, w które inni obawiają się wkraczać,

? ...oczekujące w zamian za swoje pieniądze udziałów w przedsięwzięciu, oraz

? ...możliwości wpływania na strategiczne decyzje firmy, w którą inwestują.

 

Anioły Biznesu, a Venture Capital

......4 różnice:

? fundusze Venture Capital oraz Private Equity to inwestorzy formalni - Anioły to inwestorzy

nieformalni,

? fundusze VC/PE inwestują cudze środki w różne przedsięwzięcia - Anioły inwestują własny

kapitał oraz wiedzę biznesową i zarządczą w dziedzinach, które znają i rozumieją

najlepiej,

? fundusze PE inwestują w istniejące firmy - Anioły inwestują w pomysły w głowach

przedsiębiorczych zapaleńców lub w firmy w bardzo wczesnej fazie zasiewu (seed

capital),

? fundusze Venture Capital inwestują kwoty wielokrotnie wyższe niż Business Angels.

...3 podobieństwa:

? Anioły - podobnie jak fundusze VC/PE - inwestują w przedsięwzięcia obarczone dużym i

bardzo dużym ryzykiem,

? Anioły - podobnie jak fundusze VC/PE - kończą swoją przygodę z przedsięwzięciem,

sprzedając udziały innym inwestorom: branżowym (trade sale), finansowym lub

dokonując emisji pierwotnej na giełdzie (IPO),

? Anioły - podobnie jak fundusze VC/PE - liczą na zyski!

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin