Finansowanie projektów w turystyce i hotelarstwie
Mgr B. Bugiel
Wykład I 20.03.10
II 29.05.10
Ogólna agenda wykładów
1. Podstawowe pojęcia
2. Analiza wewnętrzna
3. Finansowanie wewnętrzne
4. Finansowanie zewnętrzne cz. I
5. Finansowanie zewnętrzne cz. II
6. Studium wykonalności
7. Biznes plan
8. Środki UE
Co to jest projekt?
Wg Słownika Wyrazów Obcych PWN, projekt to:
1. zamierzony plan działania, postępowania; pomysł, zamiar
2. plan, szkic czegoś, np. budowli, konstrukcji, przedsięwzięcia, ustawy
3. dokument zawierający obliczenia i dane techniczne dotyczące wykonania jakiegoś obiektu lub urządzenia
<niem. Projekt, za fr. projet, z łac. proiectus wysunięty do przodu>
Co to jest proces?
Uporządkowany ciąg zdarzeń zachodzących po sobie. Występowanie kolejnych zdarzeń wynika z poprzednich zdarzeń oraz ze stanu i zdarzeń zachodzących w rzeczywistości, w której dany proces postępuje.
W zarządzaniu słowo proces często jest tożsame z definicją mówiącą o tym jakie zdarzenia mają występować po sobie - wraz z określeniem co wpływa na występowanie kolejnych zdarzeń
Inwestycja – definicja ogólna – PWN
INWESTYCJE [łac.], nakłady dokonywane w celu stworzenia lub zwiększenia środków trwałych, które przyczyniają się do wytworzenia dla przyszłego spożycia strumienia dóbr i usług; o podstawowym znaczeniu inwestycji decyduje osiągane w ich wyniku zwiększenie produkcji i usług.
Inwestycje wiążą się w sposób konieczny z poświęceniem na rzecz konsumpcji w przyszłości zarówno bieżącej konsumpcji, jak i produkcji dóbr inwestycyjnych służących produkcji dóbr konsumpcyjnych; w rachunkowości społecznej inwestycje są sumą nowo utworzonego kapitału stałego brutto oraz zmian zapasów i robót w toku.
Inwestycja jest to wyrzeczenie się bieżącej konsumpcji dla przyszłych i niepewnych korzyści. Te korzyści mają przyszły i niepewny charakter. Kapitał występuje w dwóch zasadniczych formach, jako kapitał rzeczowy i finansowy i dlatego inwestycje mogą polegać na kupowaniu rzeczy, i na formie niematerialnej instrumentu finansowego (akcje, obligacje).
Istnieje wiele rodzajów inwestycji, wyróżniamy m. in.:
· inwestycje finansowe,
· inwestycje rzeczowe,
· inwestycje niematerialne.
Projekt a inwestycja
• Projekt jest potrzebny by inwestycja mogła zostać zrealizowana
• Projekt jest planem realizacji inwestycji
Rodzaje inwestycji :
· Ze względu na sposób powiązania danej inwestycji z innymi współzależnymi zadaniami:
• inwestycje współzależne.
• inwestycje niezwiązane (niezależne).
· Ze względu na sposób powiązania z głównym celem danego przedsięwzięcia rozwojowego:
• inwestycje podstawowe, które realizują główny cel inwestycji np. budowa nowego zakładu.
•inwestycje współzależne (towarzyszące lub pośrednie) zapewniają odpowiednie zaplecze dla inwestycji podstawowej np. budowa dróg dojazdowych, ekspertyzy.
· Ze względu na czas przygotowania, realizacji i użytkowania inwestycji:
• inwestycje krótkoterminowe.
• inwestycje średnioterminowe.
• inwestycje długoterminowe.
· Ze względu na efekt uzyskany z działalności inwestycyjnej:
• inwestycje produkcyjne, rozszerzające sferę dóbr i usług materialnych.
• inwestycje nieprodukcyjne tworzą przede wszystkim usługi niematerialne np. budynki mieszkalne, urządzenia komunalne.
· Ze względu na sposób realizacji inwestycji:
• inwestycje zlecone, czyli realizowane systemy zlecone, przedsiębiorstwo zleca wykonanie jakimś generalnym wykonawcom dotyczy to przede wszystkim dużych inwestycji, które wymagają specjalistycznych urządzeń.
• inwestycje wykonywane we własnym zakresie, są one wykonywane przez własne zespoły remontowo-budowlane i dotyczy mniejszych zadań inwestycyjnych.
· Ze względu na źródła ich finansowania:
• inwestycje ze środków własnych.
• inwestycje ze środków obcych, kredytowe.
• inwestycje mieszane, ze środków własnych, jak i obcych.
· Ze względu na stopień zaawansowania inwestycji:
• inwestycje noworozpoczynane.
• inwestycje kontynuowane.
· Ze względu na szczebel podejmowania decyzji inwestycji:
• inwestycje przedsiębiorstw podejmowane z własnej inicjatywy przez przedsiębiorstwo.
• inwestycje wspólne podejmowane z innymi podmiotami krajowymi i zagranicznymi (join-venture).
• inwestycje lokalne, realizowane są z inicjatywy władz lokalnych.
Cechy projektu
• jest jednorazowy
• ma zdefiniowany cel
• można go podzielić na podprojekty
• jest ograniczony terminem
• jego realizacja wiąże się z ryzykiem
• wymaga współpracy specjalistów z różnych dziedzin
• wymaga kierowania
Determinanty projektu
Idea (dobrze dobrany i przemyślany pomysł projektowy)
Cel (jasno i dobrze wytyczony)
Ludzie (kompetentni i odpowiednio przydzieleni)
Zasoby (optymalnie wykorzystane)
Projekt i zarządzanie projektem
Projekt jest to zbiór aktywności charakteryzujący się następującymi cechami:
- są ze sobą powiązane w złożony sposób
- zmierzają do osiągnięcia celu, często poprzez wytworzenie unikalnej wartości dodanej (np. sprzedaż unikalnego produktu)
- posiadają zaplanowany z góry początek i koniec.
Zarządzanie projektem jest to zbiór czynności wykonywanych w celu osiągnięcia wyznaczonych celów. Zawiera się w nim planowanie, harmonogramowanie i utrzymywanie postępów w czynnościach składających się na projekt. Najprościej można także powiedzieć, iż jest to nauka o utrzymywaniu ryzyka porażki na możliwie niskim poziomie w całym cyklu życia projektu. Ryzyko to bierze się głównie z niepewności związanej z przyszłymi wydarzeniami na każdym etapie przedsięwzięcia.
Z innego punktu widzenia, zarządzanie projektem można zdefiniować jako naukę o definiowaniu i osiąganiu celów przy jednoczesnej optymalizacji użycia zasobów (np. czasu, pieniędzy, ludzi, itd).
Zarządzanie projektami (project management) polega na zastosowaniu wiedzy, umiejętności, narzędzi oraz technik w działaniach realizowanych w projekcie w celu spełnienia wymagań danego projektu. Jest to osiągalne za pomocą procesów:
• rozpoczęcia,
• planowania,
• realizacji,
• kontroli,
• zakończenia.
Pracami wykonywanymi w projekcie zajmuje się zespół projektu, który uwzględnia: trudne do pogodzenia ze sobą uwarunkowania zakresu, czasu, kosztów, ryzyka i jakości, interesariuszy (Osoby i organizacje aktywnie zaangażowane w realizację projektu, lub których interesy podlegają korzystnym lub niekorzystnym wpływom wynikającym z realizacji lub zakończenia projektu) o różnych potrzebach i oczekiwaniach zidentyfikowane wymagania.
Projekt – definicja (PMI)
Projekt to tymczasowe przedsięwzięcie podejmowane w celu wytworzenia unikalnego wyrobu lub dostarczenia unikalnej usługi (produktu projektu).
* Tymczasowość polega na tym że każdy projekt ma określone terminy rozpoczęcia i zakończenia,
* Unikalność oznacza, że wytwarzane wyrobu lub dostarczane usługi różnią się pod pewnymi względami od innych wyrobów lub usług.
W takim układzie projekt cechuje się jeszcze
* stopniowym doprecyzowaniem, gdyż każdy projekt jest unikalny musi być doprecyzowany stopniowo. A zatem na początku projektu własności wyróżniające dany produkt określa się w sposób ogólny a następnie precyzuje się je w miarę gdy zespół projektu krok po kroku definiuje
produkt w coraz bardziej szczegółowy sposób.
Specyfika ZP
Zarządzanie- planowanie- nadzór- określenie zadań- realizacja projektu- wyznaczanie instytucji wiodącej
Projekt- ograniczenia czasowe- ograniczenia finansowe- kompleksowość- rozmiar przedsięwzięcia- liczba angażowanych stanowisk- wymaga fachowej organizacji
Zarządzanie projektami- koncepcja kierowania złożonymi (kompleksowymi) przedsięwzięciami- jednostka organizacyjna kierująca tym przedsięwzięciem
Trójkąt zakresu projektu
Czas
Jakość
Wzajemne warunkowania
Koszty
Funkcje ZP
• Funkcja orientacyjna – wskazuje kierunek działania
• Funkcja selekcyjna – wybór z pośród wielu wariantów rozwiązań
• Funkcja koordynacyjna – dekompozycja celu głównego na szczegółowe umożliwia dopasowanie niezbędnych działań
• Funkcja kontrolna – miara osiągnięcia celów służy kontroli
Zagrożenia w PI
Etapy procesu ZP
1. Zaplanowanie projektu
· ustalenie celu projektu
· określenie zadań potrzebnych do realizacji projektu
· określenie daty rozpoczęcia i zakończenia projektu
· określenie potrzebnych zasobów
· ustanowienie i koordynacja zespołu projektowego
· stworzenie systemu komunikacji w projekcie (wewnętrznej – między pracownikami, zewnętrznej – pomiędzy partnerami projektu, kluczowymi odbiorcami, z mediami, z agencją zarządzającą programem)
· ustalenie czynników ryzyka
2. Realizacja projektu
· wdrożenie projektu
· monitorowanie,
· sterowanie (ewentualna korekta odchyleń)
· kontrola zgodności realizacji projektu z jego planem
· zarządzanie finansowe (przepływy pieniądza, płynność finansowa, itp.)
3. Zakończenie projektu
· system wewnętrznej oceny projektów
· przygotowanie sprawozdania końcowego
· ocena wykonania projektu
· wskazówki na przyszłość
...
shelby_lane