Hańba domowa - 2005.pdf

(107 KB) Pobierz
Bez tytułu-21
Tu komisja naklei kod
(Wpisuje zdający przed
rozpoczęciem pracy)
Tu wpiszesz kod
Miejsce
na naklejkę
z kodem
KOD ZDAJĄCEGO
ĆWICZCIE Z NAMI!
W maju, na egzaminie maturalnym,
otrzymacie analogiczny arkusz. Dokład-
nie przeczytajcie 1. stronę.
Arkusz I obowiązuje wszystkich matu-
rzystów. Spróbujcie zmierzyć się z za-
daniami, które proponujemy. Tematy
maturalne owiane są tajemnicą, ale to
ćwiczenie czyni mistrza.
Komentarz do zadań i przykładowe
wypracowania realizujące zamieszczone
tu tematy znajdziecie w  Cogito (str. 86
– 94) i na www.cogito.com.pl.
Redakcja opiera się na informacjach
i wzorze formularza ze strony
www.cke.edu.pl, podanych do wiado-
mości publicznej.
EGZAMIN MATURALNY
Z JĘZYKA POLSKIEGO
Arkusz I
Czas pracy 170 minut
ARKUSZ I
Instrukcja dla zdającego
MAJ
ROK 2005
1. Proszę sprawdzić, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 8 stron.
Ewentualny brak należy zgłosić przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Część 2 arkusza zawiera dwa tematy wypracowania.
Do opracowania trzeba wybrać jeden z nich i podkreślić.
3. Proszę zaplanować czynności tak, by było możliwe
rozwiązanie zadań z obu części arkusza w ciągu 170 minut.
4. Pracę proszę napisać czytelnie.
5. Proszę pisać tylko w kolorze niebieskim lub czarnym; nie pisać
ołówkiem.
6. Nie wolno używać korektora.
7. Błędne zapisy trzeba wyraźnie przekreślić.
8. Wszelkie notatki należy sporządzać tylko w brudnopisie,
który nie będzie oceniany.
9. Podczas egzaminu można korzystać ze słownika poprawnej
polszczyzny i słownika ortograficznego.
10. Do ostatniej kartki arkusza dołączona jest karta odpowiedzi ,
którą wypełnia egzaminator .
Za opracowanie tematu
można otrzymać
70 punktów
20 za część 1
50 za część 2
Życzymy powodzenia!
(Wpisuje zdający przed rozpoczęciem pracy)
Opracowanie i komentarz:
Iza Galicka-Płachta
Iza Zasłona
PESEL ZDAJĄCEGO
Tu wpiszesz swój
PESEL
Copyright by AGA-PRESS sp.j.
98973703.003.png 98973703.004.png
2
Egzamin maturalny z języka polskiego
Arkusz I
Część I – rozumienie czytanego tekstu
Przeczytaj uważnie tekst Jacka Trznadla, a następnie odpowiedz na pytania. Odpowiadaj tylko na podstawie
tekstu, własnymi słowami. Udzielaj tylu odpowiedzi, o ile jesteś proszony.
Jacek Trznadel
HAŃBA DOMOWA (fragment)
1. Mówiąc o tych najogólniejszych procesach akceptacji życia w Polsce powojennej pra-
gnę jeszcze przypomnieć rozróżnienie, stanowiące jakby jedno z milczących założeń tej
całej analizy. Otóż nie zaliczam do dziedziny „hańby domowej” owego spontanicznego
i „bezwarunkowego refleksu” społecznego, jakim była konieczność odbudowania funkcji
kultury po wojnie i dźwignięcia polskiej gospodarki, jednym słowem dążenia do stworze-
nia normalnego życia. Wymagało to włączenia się w struktury oficjalne, kontrolowane przez
komunistów, w coraz szerzej przez nich zagarnianych dziedzinach życia. Stąd też koniecz-
ność różnych ustępstw i kompromisów, które trudno oceniać (…). Do dziedziny „hańby
domowej” zaliczam natomiast udział w nowej ideologii, danie wiary kłamstwu i wspoma-
ganie go w różny sposób.
2. Że rozmaite dziedziny i sposoby budowy nowego życia po wojnie bywały transmisją
niebezpiecznej zmiany postaw, ułatwiały ją lub stymulowały – to rzecz oczywista. To uplą-
tanie w sprzeczne lub niebezpieczne okoliczności jest, oczywiście, jedną ze stron dramaty-
zmu postaw, związanych z tragicznymi złudzeniami i przekraczaniem niewidocznej grani-
cy, której przekraczać nie należało. Są to jak zawsze rachunki osobiste i szczegółowe, ale
istniała też określona wyżej sytuacja ogólna. Na okręcie, nawet opanowanym przez korsa-
rzy, pompują wszyscy, jeśli nie chcą utonąć. Oczywiście, ta analogia ma swoje granice.
Przypomnę to, co pisałem tu o swoim ojcu. Położył niemałe zasługi w organizowaniu no-
wego życia na Dolnym Śląsku. Kres tej decyzji i tego zaangażowania wyznaczył jednak
przymus zapisania się do partii – nie zrobił tego nigdy.
3. Ze wszystkich wymienionych tu powodów ulegał i ulega zmianie obraz powojennej epoki
literackiej. Ten proces wciąż trwa. Odeszła do lamusa duża część ówczesnej twórczości
wielu znanych pisarzy. Te zmiany oddziałają dopiero na literackie hierarchie, gdyż mity
hierarchii trwają dłużej. Nie miejsce tu na szczegóły. Część literatury powojennej kształto-
wała się w związku z nową ideologią, i z kolei utwory te wpływały na sytuację kulturową.
Pewną rolę w tych procesach odegrała pośrednio także literatura o wojnie. Wśród powo-
jennych debiutów największe poruszenie wywołali: Tadeusz Borowski w prozie i Tadeusz
Różewicz w poezji. I tutaj zachodzą przewartościowania. Wydaje mi się, że przestanie być
swoistym mitem twórczość Tadeusza Borowskiego i wyjdzie na jaw – już wychodzi – po-
wierzchowność jego myślenia intelektualnego i jednostronność wartościującej syntezy kul-
tury, nie tylko w żałosnym okresie Muzyki w Herzenburgu czy Małych kronik , ale właśnie
w jego drapieżnych nowelach obozowych. Tak mówiąc, nie neguję wybitnej wartości tych
nowel, patrzyliśmy na nie jednak bez luzu interpretacyjnego. (…) I niewątpliwie pobled-
nie o wiele gwiazda poezji Tadeusza Różewicza, łącznie z jego utworami najwcześniejszy-
mi przez niektórych najwyżej cenionymi. Utwory tych dwu pisarzy powstały zresztą jeszcze
właściwie bez udziału nowej ideologii, a nawet zostały przez nią później jakby częściowo
potępione, jako „zarażenie wojną”.
4. A jednak wizja ta tworzyła i mogła tworzyć tło dla jeszcze innych ocen. Obaj ci pisarze
zostali uznani przez krytykę za wybitnych świadków literackich tej epoki, która spalała
2
98973703.005.png
Egzamin maturalny z języka polskiego
Arkusz I
3
ludzi w obozowych piecach. I zrozumiano ich tak właśnie: że mieli nazizm hitlerowski za
końcowy wytwór dotychczasowej kultury. Zbrodnia ta miała przewyższać wszelkie popeł-
nione przedtem, w tym samym czasie i później. Runęła wartość całej cywilizacji. W ten
sposób rezygnowano – nie w samym proteście tych pisarzy przeciw zagładzie, lecz w uogól-
nieniach – z klasycznej wizji człowieka, ze śródziemnomorskiego humanizmu. (…)
5. Na tym tle Medaliony Zofii Nałkowskiej są czymś zupełnie osobnym. Ona też nie wypo-
wiada się na temat gułagów, gdzie odpowiednikami pieców były zamrażalnie. Ale oskar-
żenie jej mierzy w mechanizm monopartyjny i ideologiczny, wytwarzający nieludzki faszyzm
jako dzieło człowieka, niekoniecznie Niemca. Aż dziwne, że Medaliony mogły tak długo,
także w lekturach szkolnych spełniać rolę utworu skierowanego wyłącznie przeciw faszy-
zmowi niemieckiemu. Każdy może być do tego zdolny, pisze Nałkowska w jednym z opo-
wiadań. Każdy, kto wierny jest do ślepoty jednej partii, dopowiada w drugim. W noweli
Człowiek jest mocny słowa tytułowe włożone są ironicznie w usta niemieckiego żandarma,
domagającego się jeszcze większego wysiłku od swojej ofiary. Czytając to myślę zawsze
o dewizie Gorkiego „człowiek to brzmi dumnie”, którą pani Nałkowska niewątpliwie znać
musiała. (…)
6. To wszystko każe myśleć, że będzie także butwieć materia wielu esejów krytycznych, nie
mówiąc o podręcznikach i pomocach naukowych, odpowiedzialnych za wiele kryteriów
ocen i hierarchii. Wiele wywodów straci swoją oczywistość. Przygasną i tutaj nazwiska, sta-
nie się to także z uznawanymi niegdyś autorytetami. Tych przewartościowań dokona nie
tylko krytyka, ale także zmiana generacji czytelników, nowi czytelnicy nie będą już po pro-
stu wiedzieli o wielu dawnych hierarchiach.
(Tekst opracowany na podstawie:
Bożena Chrząstowska, Ewa Wiegandtowa, Seweryna Wysłouch, Literatura współczesna
Poznań 1994)
3
98973703.006.png
4
Egzamin maturalny z języka polskiego
Arkusz I
Zadanie 1.
Jakie postawy ludzkie określa autor mianem „hańby domowej”? Odpowiedz własnymi słowa-
mi (nie cytuj).
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
Komentarz do zad. 1.: Możesz użyć kilku różnych sformułowań. Najpierw, oczywiście, musisz znaleźć kluczowe zdania w tekście
– na przykład ostatnie zdanie akapitu. Pamiętaj jednak, że nie wolno Ci cytować zdań, pytanie wymaga od Ciebie własnego
przetworzenia przeczytanej treści.
Zadanie 2.
Jakie działania ludzkie wyłącza autor z pojęcia „hańby domowej”? Zacytuj dwa przykłady
sformułowań z tekstu.
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
Komentarz do zad. 2.: Jak widzisz, w akapicie jest więcej niż dwie odpowiedzi. Pytanie jest typowo analityczne i wymaga
bardzo dokładnego, wnikliwego przeczytania fragmentu. Spośród kilku możliwych, wybierz te odpowiedzi, które uznasz za
najistotniejsze.
Zadanie 3.
Na podstawie pierwszego i drugiego akapitu wyjaśnij sens metafory o tonącym okręcie, obec-
nej w akapicie drugim.
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
Komentarz do zad. 3.: Metafora tonącego okrętu powinna być Ci znajoma – choćby z  Kazań sejmowych Piotra Skargi. Jako że
jest to przenośnia dość schematyczna w literaturze, odcyfrowanie jej nie powinno przyczyniać szczególnych kłopotów.
4
98973703.001.png
Egzamin maturalny z języka polskiego
Arkusz I
5
Zadanie 4.
Jaką funkcję spełniają refleksje o ojcu pisarza, kończące akapit drugi?
a) Są podsumowaniem jego treści.
b) Są przykładem potwierdzającym wcześniejsze rozważania.
c) Są metafora ilustrującą tezę autora.
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
Komentarz do zad. 4.: Zwróć uwagę, że metafora mówi o pewnej sytuacji ogólnej, podsumowanie zaś zmierza również do
ogólnego ujęcia wcześniejszych, cząstkowych treści. Natomiast Ty masz na końcu akapitu do czynienia z opisem sytuacji
ukonkretnionej, dotyczącej poszczególnej jednostki. W takiej formie występuje najczęściej przykład, czyli egzemplifikacja.
Zadanie 5.
Jaką zależność dostrzega autor między literaturą a polityką? (akapit 3.)
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
Komentarz do zad. 5.: Pytanie jest stosunkowo proste – wzajemny związek między literaturą a polityką jest oczywisty i typowy
dla wielu epok – weź na przykład pod uwagę romantyzm. Pewną pułapkę może stanowić użyte w tekście słowo „ideologia”, ale
pamiętaj, że każdy ustrój polityczny, a zwłaszcza komunizm, był związany z ideologią.
Zadanie 6.
Na czym polega ambiwalentna ocena utworów Borowskiego przez Trznadla? (akapit 3.)
____________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________
Komentarz do zad. 6.: Aby odpowiedzieć na to pytanie, musisz rozumieć termin „ambiwalentny”. Oznacza on dwubiegunowość,
sprzeczność odczuć i postaw wobec tej samej rzeczy. Ważne, abyś pamiętał, że wolno Ci używać sformułowań obecnych w tekście,
ale nie możesz przepisywać całych zdań.
5
98973703.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin