Organizacja pracy pedagoga szkolnego.pdf

(280 KB) Pobierz
m1.indd
286139316.004.png 286139316.005.png 286139316.006.png 286139316.007.png 286139316.001.png
Wstęp do kursu
Działalność pedagoga wydaje się oczywista. W każdej szkole i placówce opiekuńczo-wychowawczej istnieje sta-
nowisko pedagoga, czasem jest ich dwóch–trzech. Każdy z nas ma wyobrażenie o pracy pedagoga i najczęściej
posługuje się następującymi słowami opisującymi jego pracę: „wspiera”, „organizuje”, „radzi”, „rozmawia”, „do-
kumentuje”.
Mimo powszechności tego stanowiska pracy oraz zrozumienia dla konieczności jego istnienia praca pedagoga
szkolnego nie stanowi przedmiotu zainteresowania literatury naukowej. Zagadnienie to najczęściej podnoszo-
ne jest przez praktyków (w takich czasopismach, jak: „Edukacja i Dialog”, „Wychowanie na co Dzień”, „Reme-
dium”), nieco rzadziej przez naukowców („Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, „Człowiek. Teraźniejszość.
Współczesność” itp.). Brakuje kompleksowych, naukowych monografii wnikliwie analizujących kwestie zwią-
zane z działalnością pedagoga szkolnego.
Kim jest pedagog szkolny i jaki jest rzeczywisty zakres jego zadań i obowiązków? Jaką rolę odgrywa w szkolnym
systemie przeciwdziałania dysfunkcjom dydaktycznym i społecznym uczniów? Jakimi narzędziami pracy najczę-
ściej się posługuje oraz na jakie trudności trafiawrealizacjiswoichzadań?Mamnadzieję,żeniniejszeopracowa-
nie uporządkuje wiedzę o pracy pedagoga szkolnego oraz ukaże jej specyfikęiobszarydziałania.
Organizacja pracy pedagoga szkolnego
Wstęp
1. Szkoła jako system społeczny. Szkoła jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze
2. Zadania i zakres obowiązków pedagoga szkolnego
3. Status formalno-społeczny pedagoga szkolnego
4. Zasady pracy pedagoga szkolnego
5. Formy, metody i narzędzia pracy pedagoga szkolnego
Słownik
Bibliografia
Wstęp
Rozważania zawarte w pierwszym module pozwalają na sformułowanie następu-
jącego wniosku: pedagog musi odgrywać jednocześnie wiele ról: być wychowaw-
cą, opiekunem, nauczycielem, doradcą, diagnostą, terapeutą i animatorem. Dla-
tego też na pracę zawodową pedagoga szkolnego składają się następujące człony
(Słoma, 2001):
1. Intelektualny — dotyczący wiedzy o samym zawodzie, wiedzy z zakresu całej
grupy przedmiotów pedagogicznych, a także znajomości problematyki psycho-
logicznej i prawniczej.
2. Emocjonalny — zaangażowanie w rzeczywistość wychowawczą szkoły, jak rów-
nież uczuciowe przywiązanie do uczniów.
3. Motywacyjno-działaniowy — dotyczący podnoszenia przez pedagoga na wyż-
szy poziom efektywności pracy wychowawczej i kształtowania w sposób twór-
czy swojej roli zawodowej.
4
286139316.002.png
1. Szkoła jako system społeczny.
Szkoła jako środowisko
opiekuńczo-wychowawcze
Każda szkoła stanowi specyficznysystemspołeczny,czylipowiązanyzbiórwspół-
pracujących z sobą elementów składowych. Na system ten składają się elementy
materialne oraz ludzie. Całość obwarowana jest z jednej strony określonymi stan-
dardami formalnoprawnymi, z drugiej — związkami nieformalnymi. Członkowie
społeczności szkolnej odgrywają swoje role w ten sposób, że są one z sobą silnie
powiązane i współzależne oraz podporządkowane realizacji funkcji i celów. Szkol-
ny system społeczny pełni cztery funkcje (Dąbrowska, Wojciechowska-Charlak,
1997: 103):
1. Zewnętrzno-celową, czyli nastawioną na osiąganie celów ogólnospołecznych.
2. Wewnętrzno-celową, zorientowaną na integrowanie zbiorowości szkolnej.
3. Zewnętrzno-instrumentalną, przystosowującą system do warunków zewnętrznych.
4. Wewnętrzno-instrumentalną, utrzymującą strukturę społeczną, rozładowującą
napięcia.
W system społeczny, jakim jest szkoła (jako środowisko i instytucja), należy wpisać
jeszcze: system dydaktyczny (zasady, cele, metody kształcenia), system wychowaw-
czy (zasady, cele i metody wychowania), administracyjny (struktury organizacyjne
szkoły), ekonomiczny (środki materialne) oraz system wartości kulturowych (doty-
czący wiedzy naukowej o uczestnictwie w kulturze, wartości moralnych itp.).
Każda szkoła stanowi odrębną jednostkę systemu oświatowego i jednocześnie jest
jej specyficznym podsystemem, który dzieli się na pięć kolejnych. T. Gołaszewski
wyodrębnia następujące (1977: 17–18):
I. Zbiorowość uczniów (klasa, szkoła, samorząd uczniowski, organizacje uczniow-
skie, nieformalne grupy uczniów).
II. Grono nauczycielskie (dyrekcja, rada pedagogiczna, organizacje społeczno-po-
lityczne nauczycieli, nieformalne grupy nauczycieli).
III. Administracja (sekretariat szkoły, personel techniczny).
IV. Rodzice (komitet rodzicielski, konferencje dla rodziców).
V. Społeczność lokalna (komitet opiekuńczy szkoły, opinia publiczna).
Tak rozumiana struktura szkoły ma sprzyjać sprawnemu wykonywaniu przez nią
zadań. Jak widać, w powyższym zestawieniu nie wyodrębniono odrębnego miej-
sca dla pedagoga szkolnego. Wydaje mi się, że można by go usytuować w II punk-
cie. Z drugiej strony podejmowana przez niego aktywność wpisuje się działanie III
podsystemu szkolnego. Jedno jest pewne: pedagog szkolny to osoba, która „poru-
sza się” pomiędzy wszystkimi wymienionymi wyżej podsystemami, scala je i jest
swoistym łącznikiem między nimi.
W realizacji swoich zadań szkoła nie pozostaje odosobniona. Szkoła musi nawiązywać
współpracę z innymi placówkami i organizacjami pozarządowymi i samorządowy-
mi w celu tworzenia optymalnego środowiska wychowawczego dla swoich uczniów.
Zdaniem T. E. Dąbrowskiej i B. Wojciechowskiej-Charlak (1997: 112) współpraca ta
5
286139316.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin