Alojzy Feliński
Ø tragedia powstała w Wojutynie 1809-1811, wyst. w Warszawie 27. 02.1817 r., wydana w Krakowie w 1820 r.
Ø jest trzecim (po Wybickim i Wężyku) opracowaniem dramatycznego wątku, opartym na żywocie Piotra Kmity i Kronikach Orzechowskiego
Ø koncentruje akcję wokół sporu króla z sejmem o uznanie małżeństwa oraz śmierci Barbary, traktując swobodnie fakty historyczne, a zwłaszcza chronologię – w dążeniu do uzyskania zwartości intrygi oraz zachowania jedności miejsca i czasu
Ø najlepsza w literaturze polskiej realizacja wzoru tragedii klasycznej
Ø charakteryzuje się: konturowością bohaterów, deklamacyjnością, decydującą rolą słowa, retorycznością stylu
Ø ukazuje daną potęgę Polski (także moralną – nacisk na poszanowanie prawa przez monarchę i odwoływania się do zdania sejmu)
Ø wyrazista analogia śmierci królowej, niewinnej ofrary losu i cudzej intrygi., do rozbiorów Polski
Ø w 1821 władze Królestwa zakazały wystawiania utworu
streszczenie
OSOBY:
ZYGMUNT AUGUST (zwany dalej AUGUSTEM): ostatni z Jagiellonów, syn Bony i Zygmunta I
BARBARA RADZIWIŁŁÓWNA (zwana dalej Barbarą): córka hetmana litewskiego Jerzego Radziwiłła, koronowana w 1550
BONA: druga żona Zygmunta I, księżniczka mediolańska, w skutek nieporozumień z synem opuściła Polskę (zabierając skarby) i osiedliła się we Włoszech, gdzie ją otruto
IZABELLA: żona Jana Zapoly, owdowiawszy prowadziła walkę z Ferdynandem Habsburgiem o tron dla syna, przyjechała do Polski po śmierci Barbary
TARNOWSKI: kasztelan krakowski, hetman, mężny, odważny, honorowy, patriota
KMITA: dumny magnat i warchoł, jako Marszałek Wielki Koronny piastował najwyższą władzę policyjną oraz sądowniczą; stał na czele pospolitego ruszenia w swoim województwie
BORATYŃSKI: starosta samborski i burgrabia krakowski; występował przeciw Barbarze, marszałkiem sejmu nie był
+ poseł
+ 2x dowódca straży zamkowej
MIEJSCE AKCJI:
KAKÓW – Feliński chciał zachować jedność miejsca i czasu
Scena I (Izabella, Boratyński)
· Boratyński mówi Izabelli, że Barbara nie może być królową, a wokół obrad sejmowych narobiło się dużo szumu
· Izabella jest zmartwiona, wychwala cnoty i patriotyzm Boratyńskiego i pyta czy już wszystko postanowione
· Boratyński jest skromny; stwierdza, że mimo waleczności na wojnach teraz musi spokojnie i rozsądnie kierować sejmem; uważa, że Barbara jest zbyt śmiała w swoich oczekiwaniach
· Boratyński zaznacza, że cnoty nie mogą determinować jej praw do tronu
· Izabella próbuje przekonać Boratyńskiego
Scena II (Izabella, Barbara)
· cieszą się, że w końcu się widzą
· Barbar martwi się o swoje losy; Izabella stara się ją pocieszyć, zapewnia o przyjaźni, wierzy, że Barbara dostanie koronę
· Barbara opowiada o cierpieniu emocjonalnym jakie przeżywała, gdy (kiedyś tam) musiała rozstać się z Izabellą
· Izabella wie, że jeśli Barbara zostanie królową, Polska będzie pod dobrą opieką
· Izabella przestrzega Barbarę przed Boną, która ma swoich zwolenników (i jest suką)
Scena III (Bona, Izabella, Barbara)
· Bona od samego początku wyskakuje z pretensjami do Barbary i manifestuje, że jej nie lubi, nie wierzy w jej cnoty itp., zarzuca, że rozkochała w sobie Augusta, żeby zostać któlową
· Barbara próbuje się bronić
· Bona atakuje też Izabellę, za to, że jest nielojalna
· Izabella bierze Barbare w obronę, na co Bona stwierdza, że knuje coś razem z Barbarą
Scena IV (Bona sama)
· ubolewa, że minęły czasy jej chwały i jest zazdrosna o sławę Barbary; stwierdza, że jako Boną jest – nie będzie się niczego lękać i odepchnie od tronu Barbarę
Scena V (Bona, Kmita)
· od początku Bona z pretensjami do Kmity, że sejm czas marnuje, a nie zajmuje się sprawą małżeństwa Barbary i Augusta, zarzuca, że zapomina się o sprawach najważniejszych dla Polski, a w ogóle, to niech się Kmita za robotę weźmie i nie pozwala sobą dyrygować Tarnowskiemu, bo władza Bony zagraża wolności (szlacheckiej) w kraju
· Kmita wypiera się nic-nie-robienia iż zapewnia, że wolność jest dla niego najważniejsza i mówi, że owe wolności szlacheckie utrzyma, a to milczenie sejmu to tylko cisza przed burzą; wszyscy są za rozwodem Barbary i Augusta, bo są wierni Bonie i Ojczyźnie
· Bona mówi, że kocha syna, ale nie może pozwolić na upadek Polski i mówi Kmicie, że jako Naczelnik Senatu ma się zająć oddaleniem zagrożenia
· Kmita broni się przed prośbami Bony – nie może dopuścić się gwałtu i bezprawia
· Bona stwierdza, że mu ufa i w niego wierzy; sama do siebie po odejściu Kmity dodaje, że pozbędzie się Barbary, na tronie posadzi Katarzynę, a później ona o Cesarz będą służyć właśnie jej (Bonie znaczy się)
AKT II
Scena I (August, ministrowie, straż)
· August mówi swoim poddanym co dotychczas uchwalono na sejmie i wydaje dyspozycje: nie zgadza się na sojusz z Carem dopóki nie odzyska Smoleńska; bierze pod opiekę Rygę i Mitawę, bo są uciskane; każe strącić ze stołka władzy księcia Stefana, a na jego miejscu posadzić Aleksandra; książęta pruskim i pomorskim obwieścić, że postanowił włożyć koronę na głowę Barbary
· wszyscy wychodzą, król zatrzymuje Tarnowskiego
Scena II (August, Tarnowski)
· August cieszy się, że w końcu może sam na sam porozmawiać z Tarnowskim, który jest bliskim jego sercu przyjacielem; chwaląc go jako wzór mówi, że Tarnowski jest mu potrzebny, że jest opiekunem i obrońcą szczęśliwości Polski
· Tarnowski skromny; zapewnia Augusta, że jest super króle, rycerzem i mężem, ale wyraża też swoją opinię na temat Barbary – cnotliwa i w ogóle, to tak, ale... Polacy nie będą zachwyceni i koronacja Barbary może skończyć się zgubą kraju
· August stwierdza, że będzie bronił Barbary
· wchodzi Barbara
Scena III (August, Barbara)
· Barbara obwinia się o to, że jest powodem poważnego zamieszania; zapewnia o swojej miłości; ma świadomość, że nie jest mile widziana z koroną na głowie; mówi, że Tarnowski jej unika, a Bona jej grozi
· August próbuje ją pocieszyć, zapewnia, że się o nią troszczy
· Barbara chce, żeby August wstrzymał się z tą koronacja, ale on się nie zgadza
Scena IV (August, Bona)
· Bona wyprasza Barbarę i chce na osobności rozmawiać z synem (Barbara wychodzi)
· Bona mówi, że August się zmienił (czyli, że znowu zaczyna od pretensji), ale ona nie pozwoli mu spaść w przepaść
· przekonuje go, że nie może zrobić z Barbary królowej, chce go przekupić wyliczając co zyska na rozwodzie z Barbarą i ślubie z córką brata Cesarza; stwierdza, że August zbłądził
· August oświadcza, że nie boi się Cesarza i nie potrzebuje jego opieki, chociaż nie wymawia przyjaźni
· Bona się wścieka, bo zauważa, że Polska ma wrogów już po stronie wschodniej i nie można ryzykować zachwiania pokoju na Zachodzie; nawołuje do racjonalnego myślenia i rozwodu z Barbarą
· August jest uparty – kocha Barbarę i jej nie opuści
· Bona odwraca kota ogonem – jeśli August tak bardzo kocha (chociaż wcześniej zapewnia, że miłość to fikcja, że mija i takie tam) Barbarę, to niech unieważni małżeństwo, dla dobra jej samej i ocalenia ich honoru
AKT III
Scena I (Barbara, Izabella)
· Barbara smuci się, że August jest maminsynkiem
· Izabella zapewnia, że on tak po prostu musi, ale w duszy jest przeciwko matce
· Wchodzi Bona
Scena II (Barbara, Izabella, Bona)
· Bona zdziwiona pyta Barbarę czemu się jej boi (haha!), bo właśnie przyszła z nią rozmawiać; mówi, że kiedyś ją (Barbarę) kochała, ale teraz nie może, bo widzi trwogę swojego syna i w ogóle beznadziejną sytuację dookoła, ale mówi, że zgodziłaby się na wspólne życie Barbary i Augusta i chciałaby ich szczęścia
· Barbara się dziwi (i my się jej nie dziwimy, że się dziwi)
· Bona mówi w jaki sposób Barbara może dowieść swojej miłości do męża: musi na jakiś czas wyjechać, żeby ucichł powszechny szum wokół jej osoby
· Barbara nie wierzy, że to w czymś pomoże
· Bona ją przekonuje; mówi że Barbara tylko tak może pokazać swoje cnoty i wspaniałość; pozwala jej zabrać ze sobą Izabellę; a w ogóle, to przypadkiem wszystko jest już gotowe do drogi ;]
· Izabella zgadza się wyjechać z Barbarą, ale prosi matkę, żeby pozwoliła jeszcze raz zobaczyć się małżonkom
Scena III (Barbara, Bona, Izabella, poseł)
· (dwulicowa, wstrętna, podła) Bona zapewnia Barbarę, że August ją kocha i ciągle przekonuje, że najlepsze, co może zrobić to się oddalić
· Barbara się nie nabiera, nie wierzy w troskę Bony; krzyczy, że Bona upaja się jej cierpieniem
· Bona mówi, że chciała pomóc, ale jak nie, to nie!
Scena IV (Barbara, Izabella)
· Barbara użala się nad swoim losem; niespodziewanie dochodzi do wniosku, że August to zdrajca i obłudnik i że ją oszukał
· Izabella nie wierzy w to, co słyszy i biegnie powiedzieć o wszystkim bratu
Scena V (Barbara sama)
· Barbara w duchu cieszy się, ze Izabella poszła, bo jest siostrą zdrajcy i na pewno razem z nim spiskuje ; sama opuszczona pragnie śmieci
Scena VI (Barbara, August, Izabella)
· Izabella oświadcza, że August jest wierny, ale Bona spisuje z posłem (Kmita?)
· August mówi, że ją kocha, a ona się zachwyca, że jej życie przywraca
· August: jeśli dziś Barbara nie zostanie królową, to on zrzeknie się korony i wróci na Litwę
· Barbara przekonuje, że nie może swojego szczęścia przedkładać nad szczęście narodu, woli umrzeć, niż pozwlić na nieszczęście Polski
· August krzyczy, żeby przestała mówić o swojej śmierci; obwinia się o to, że Barbara jest w takiej sytuacji; dochodzi do wniosku, że jednak nie zrzeknie się tronu, ale nie pozwoli na zabrnie mu Barbary
· August prosi Barbarę i Izabellę, żeby wszyły, do siebie prosi posła
Scena VII (August, Boratyński, posłowie)
· Boratyński w imieniu Ojczyzny domaga się, żeby złożył ofiarę, jaką ma być rozwód z Barbarą, bo jego ślub był gwałtem i szkodzi Polsce; szanuje Barbarę, ale ona też musi się poświęcić, bo nie nadaje się na królową; pada na kolana i błaga Augusta, żeby rozstał się z żoną
· Augusta oburza to, że jest proszony o zdradę wobec Barbary i złamanie ślubów; mówi, że się nie da i odsyła posów na dalsze obrady
AKT IV
Scena I (Tarnowski, Kmita)
· Kmita stwierdza, że August chce wojny domowej i zwraca się do Tarnowskiego, żeby jako bardziej doświadczony coś na to poradził
· Tarnowski kto Kmicie pozwolił oskarżać króla; Kmita ripostuje, że prawo i troska o naród
· Tarnowski wytyka zmowę z Boną
· kłócą się na temat „zamiarów” króla
· Tarnowski oskarża Kmitę o to, że prowadzi Polskę do zguby; Kmita wytyka Tarnowskiemu swoją wyższość, a Tarnowski porównuje go do Glińskiego, po czym stwierdza, że jest dla niego jeszcze ratunek
· Tarnowski mówi, że Kmita jest sprawcą wszelkich rozruchów w kraju
· Kmita ripostuje, że jest ponad obelgami i dumny odchodzi
Scena II (August, Tarnowski, Kmita)
· August zatrzymuje Kmitę, nazywa go zdrajcą i podaje pismo w którym jakiś Jan Strzembosz, który przyznaje się do zdrady, mówi, że Kmita jest spiskowcem; Kmita wszystkiego się wypiera, ale przyznaje, że w sejmie będzie wnioskował przeciw Barbarze
Scena III (August, Tarnowski)
· król jest oburzony, chce wtrącić Kmitę do więzienia, ale Tarnowski przypomina mu, że byłoby to niezgodne z prawem, tak więc król zmienia zdanie
Scena IV (August, Tarnowski, dowódca straży)
· strażnik mówi, że podniesiono alarm buntowniczy, a buntownikom przewodniczy Kmita; Bona ze skarbami chce wyjechać z kraju
· August rozkazuje Tarnowskiemu ocenić sytuację i wydaje podstawowe dyspozycje
Scena V (August, Bona)
· August pyta matkę, czy to prawda, że chce wyjechać, ona mówi, że to prawda i zaznacza, że się boi, a Kmita jest niebezpieczny, namawia jednak Augusta do walki
· kiedy matka wychodzi, August stwierdza, że jest chytra
Scena VI (August, Tarnowski)
· Tarnowski mówi, że wojska polskie i litewskie są gotowe do walki i czekają na rozkazy króla
· August gotowy do walki; Tarnowski zapewnia o swojej wierności i przyjaźni, ale jeszcze raz pyta, czy August jest pewien, że chce wojny domowej, która nie przyniesie nic dobrego
· August odpowiada, że nie ma innego wyjścia
Scena VII (August, Barbara, Izabella, Tarnowski)
· Barbara powstrzymuje Augusta
· Augusta zaczyna irytować, że wszyscy go powstrzymują, bo on wie, że po prostu musi chwycić za broń, nie ma innego wyjścia; cierpi, że musi rozstać się z Barbarą
· Tarnowski argumentuje, że śmierć nie jest żadnym rozwiązaniem, szczególnie teraz – kiedy kraj jest w trudnej sytuacji
· Tarnowski próbuje przekonać, że jest rozwiązanie i jest nim rozwód Augusta i Barbary
· August mówi, że się nie podda
· Barbara chce ustąpić
· Izabella popiera Tarnowskiego
Scena VIII (August, Barbara, Tarnowski, Boratyński)
· Boratyński mówi, że bez względu na to, co postanowi król sejm go poprze
· król mówi, żeby w takim razie sejm podjął decyzję o losach jego małżeństwa z Barbarą, a on nie chwyci za broń
AKT V
Scena I (Barbara sama)
· umartwia się, boi się o Augusta, o Ojczyznę, o wszystko; wie, że teraz posłowie decydują o jej losie
...
mlodaszlachta