Teoria literatury.pdf

(1133 KB) Pobierz
Teoria literatury sklad
Wst´p
Wiele wst´pów do teorii literatury przedstawia szereg
rozmaitych „szkó∏” krytycznych, traktujàc jà jako zbiór „po-
dejÊç”, z których ka˝de opiera si´ na odmiennych za∏o˝e-
niach teoretycznych. Te wyodr´bniane kierunki teoretyczne
– takie jak na przyk∏ad strukturalizm, dekonstrukcja, femi-
nizm, psychoanaliza, marksizm czy neohistoryzm – majà
jednak ze sobà wiele wspólnego. Dlatego w∏aÊnie mówi si´
o „teorii literatury”, nie zaÊ o konkretnych teoriach. We
wprowadzeniu do teorii lepiej omawiaç zagadnienia i twier-
dzenia wspólne wszystkim szko∏om ni˝ prezentowaç ich sta-
nowiska po kolei. Lepiej przedstawiç istot´ najwa˝niejszych
sporów, które nie przeciwstawiajà jednej „szko∏y” – innej,
mogà wszak˝e wyznaczaç wyraêne podzia∏y w ramach
owych kierunków. Ujmujàc wspó∏czesnà teori´ literatury ja-
ko zbiór wykluczajàcych si´ wzajemnie sposobów bàdê me-
tod interpretacji, tracimy z oczu to, co w niej najbardziej in-
teresujàce i co stanowi jej prawdziwà si∏´, czyli pot´˝ne
wyzwanie rzucone zdrowemu rozsàdkowi – dociekania,
w jaki sposób tworzy si´ znaczenie i w jaki sposób zyskujà
swój kszta∏t postacie literackie. Postanowi∏em omówiç kilka
zagadnieƒ, skupiajàc si´ na najistotniejszych zwiàzanych
z nimi kwestiach i sporach oraz p∏ynàcych z nich naukach.
Mimo wszystko jednak czytelnik wprowadzenia do teorii
literatury ma prawo oczekiwaç wyjaÊnienia niektórych ter-
minów, takich na przyk∏ad jak strukturalizm czy dekon-
28244266.002.png
8 Teoria literatury
strukcja. W Dodatku podaj´ krótkie charakterystyki naj-
wa˝niejszych szkó∏ i kierunków krytycznych – mo˝na si´
z nim zapoznaç najpierw albo dopiero po przeczytaniu ca∏ej
ksià˝ki bàdê te˝ zaglàdaç doƒ w miar´ potrzeby.
Mi∏ej lektury!
Podzi´kowania
Ksià˝ka niniejsza wiele zawdzi´cza moim studentom,
uczestnikom zaj´ç poÊwi´conych wprowadzeniu do teorii
literatury na Cornell University; wieloletnie dociekania
i dyskusje tam prowadzone uzmys∏owi∏y mi, o czym powi-
nienem wspomnieç w tym wprowadzeniu. Ze szczególnà
przyjemnoÊcià sk∏adam podzi´kowania Cynthii Chase,
Mieke Bal i Richardowi Kleinowi, którzy czytali i komento-
wali ksià˝k´ w maszynopisie, sk∏aniajàc mnie do powtór-
nych przemyÊleƒ i nowych sformu∏owaƒ. Robert Baker
i Leland Deladurantaye s∏u˝yli mi nieocenionà pomocà;
tak˝e Ewa Badowska, moja asystentka podczas zaj´ç z teo-
rii literatury, wnios∏a ogromny wk∏ad w wiele aspektów ni-
niejszego przedsi´wzi´cia.
28244266.003.png
10 Teoria literatury
Co to jest teoria?
We wspó∏czesnych badaniach nad literaturà i kulturà
wspomina si´ cz´sto o teorii – i to wcale nie o teorii litera-
tury; ot, po prostu o „teorii”. Osobie niewtajemniczonej ta-
kie u˝ycie s∏owa musi si´ wydawaç co najmniej osobliwe.
„Teoria czego?” – chcia∏oby si´ spytaç. O dziwo, trudno na
to pytanie odpowiedzieç. Nie jest to ani teoria czegokolwiek
w szczególnoÊci, ani te˝ spójna teoria o charakterze ogól-
nym. Czasami teoria jest nie tyle opisem czegoÊ, ile pewnà
dzia∏alnoÊcià – którà mo˝na uprawiaç bàdê nie.Teorià mo˝-
na si´ zajmowaç: mo˝na jà wyk∏adaç albo studiowaç; mo˝-
na jej nienawidziç albo si´ jej baç. Nie u∏atwia to jednak
zrozumienia, czym ona jest w istocie.
Mówi si´, ˝e „teoria” radykalnie zmieni∏a charakter na-
uki o literaturze, wyznawcy tego poglàdu nie majà jednak
na myÊli teorii literatury, a wi´c systematycznego wyjaÊnia-
nia istoty literatury i metod jej analizowania. Tym, którzy
skar˝à si´ na nadmiar teorii we wspó∏czesnej nauce o litera-
turze, nie chodzi o nadmiar systematycznej refleksji nad na-
turà literatury albo, na przyk∏ad, sporów na temat cech wy-
ró˝niajàcych j´zyk literatury. Bynajmniej. Majà na myÊli coÊ
zupe∏nie innego.
Chodzi im najprawdopodobniej o to, ˝e zbyt cz´sto pro-
wadzi si´ dyskusje na tematy pozaliterackie, zbyt cz´sto
roztrzàsa si´ kwestie ogólne, bardzo luêno powiàzane z pro-
blematykà literackà, zbyt cz´sto odwo∏uje do tekstów psy-
28244266.004.png
12 Teoria literatury
Co to jest teoria? 13
choanalitycznych, politycznych i filozoficznych. Teoria to
d∏uga lista nazwisk (przewa˝nie obco brzmiàcych): Jacques
Derrida, Michel Foucault, Luce Irigaray, Jacques Lacan,
Judith Butler, Louis Althusser, Gayatri Spivak.
Czym zatem jest teoria? Problem tkwi po cz´Êci w sa-
mym wyrazie „teoria”, odsy∏ajàcym niejako w dwa ró˝ne
kierunki. Z jednej strony, mówi si´ na przyk∏ad o „teorii
wzgl´dnoÊci”, pewnym ustalonym zbiorze twierdzeƒ.
Z drugiej strony, mamy najbardziej potoczne u˝ycie s∏owa
„teoria”.
skrycie w swoim ojcu, i dlatego Micha∏ nie by∏ nigdy w sta-
nie sprostaç jej wymaganiom.” Teoria musi byç czymÊ wi´-
cej ni˝ zwyk∏à hipotezà – nie mo˝e byç oczywista; obejmuje
z∏o˝one, systemowe relacje mi´dzy wieloma czynnikami;
trudno jà zarówno udowodniç, jak zbiç. JeÊli b´dziemy
o tym wszystkim pami´taç, ∏atwiej pojmiemy, co rozumie
si´ przez s∏owo „teoria”.
Teoria w literaturoznawstwie nie oznacza prób wyt∏uma-
czenia istoty literatury ani te˝ metod jej badania (choç tego
rodzaju zagadnienia wchodzà w sk∏ad teorii literatury i zo-
stanà omówione w niniejszej ksià˝ce, przede wszystkim
w rozdzia∏ach 2., 5. i 6.).To rozleg∏y obszar myÊli i piÊmien-
nictwa, o niezmiernie trudnych do okreÊlenia granicach. Fi-
lozof Richard Rorty mówi o nowej, z∏o˝onej dyscyplinie,
zapoczàtkowanej w XIX stuleciu: „Poczàwszy od czasów
Goethego, Macaulaya, Carlyle’a i Emersona rozwija si´ no-
wy sposób pisania, nie b´dàcy ani ocenianiem relatywnych
zalet poszczególnych dzie∏ literackich, ani historià idei, ani
te˝ filozofià moralnà czy tworzeniem nowych wizji spo∏e-
czeƒstwa, lecz wszystkim tym naraz, zlewajàcym si´ w pe-
wien nowy gatunek”1*. Najwygodniejszym terminem na
okreÊlenie tego wewn´trznie zró˝nicowanego gatunku jest
s∏owo-wytrych „teoria”, które zacz´∏o oznaczaç prace do-
konujàce reorientacji myÊlenia w dziedzinach innych ni˝ te,
do których na pozór nale˝à. To najprostsze wyjaÊnienie, co
powinno si´ uwa˝aç za teori´. Dzie∏a okreÊlane tym termi-
nem wywierajà wp∏yw poza pierwotnà sferà oddzia∏ywania.
To proste wyjaÊnienie nie jest wprawdzie zadowalajàcà
definicjà, pozwala jednak, jak si´ zdaje, uchwyciç, co wyda-
rzy∏o si´ od lat szeÊçdziesiàtych: piÊmiennictwo nie dotyczà-
ce bezpoÊrednio nauki o literaturze zyska∏o zainteresowanie
literaturoznawców, poniewa˝ zawarte w nim analizy j´zyka,
myÊlenia, historii bàdê kultury dostarczajà nowych i prze-
konujàcych uj´ç zagadnieƒ zwiàzanych z tekstem i kulturà.
Teoria w takim znaczeniu nie jest katalogiem metod badaƒ
Dlaczego Laura rozsta∏a si´ z Micha∏em?
Mam teori´, ˝e...
Co w tym wypadku oznacza s∏owo „teoria”? Przede
wszystkim sygnalizuje „spekulacj´”. Teoria nie jest jednak
równoznaczna z domys∏em. Zwrot „MyÊl´, ˝e...” sugero-
wa∏by, i˝ jest prawid∏owa odpowiedê na zadane pytanie, ale
rozmówca jej nie zna: „MyÊl´, ˝e Laura mia∏a ju˝ doÊç do-
cinków Micha∏a, ale upewnimy si´ dopiero wtedy, kiedy
przyjdzie ich przyjació∏ka Maria”. Teoria zaÊ oznacza spe-
kulacj´ myÊlowà, na którà s∏owa Marii mogà nie mieç wp∏y-
wu, wyjaÊnienie, którego zasadnoÊci bàdê bezzasadnoÊci
mo˝e byç trudno dowieÊç. Stwierdzenie „Mam teori´,
˝e...” dostarcza poza tym wyjaÊnienia, które nie jest oczywi-
ste. Nikt nie oczekuje, ˝e rozmówca skoƒczy zdanie: „Mam
teori´, ˝e to dlatego, i˝ Micha∏ mia∏ romans z Samantà”.To
ju˝ nie by∏aby teoria. Nie trzeba wnikliwoÊci teoretyka, by
dojÊç do wniosku, ˝e jeÊli Micha∏ i Samanta mieli z sobà ro-
mans, mog∏o to wywrzeç niejaki wp∏yw na stosunek Laury
do Micha∏a. Co ciekawe, gdyby rozmówca powiedzia∏:
„Mam teori´, ˝e Micha∏ mia∏ romans z Samantà”, zwiàzek
tych dwojga z miejsca sta∏by si´ kwestià domys∏u, nie zaÊ
pewnoÊci – a tym samym prawdopodobnà teorià. Ujmujàc
jednak rzecz bardziej ogólnie – by uchodziç za teori´, wyja-
Ênienie nie tylko musi nie byç oczywiste, lecz powinno byç
troch´ bardziej z∏o˝one: „Mam teori´, ˝e Laura kocha∏a si´
* èród∏a i lokalizacj´ cytatów podajemy na koƒcu ksià˝ki (przyp. red.).
28244266.005.png
14 Teoria literatury
Co to jest teoria? 15
literackich, lecz nieskoƒczenie wielkim zbiorem piÊmien-
nictwa o wszystkich rzeczach pod s∏oƒcem, poczàwszy od
niemal wy∏àcznie technicznej problematyki akademickiej fi-
lozofii, koƒczàc na ewolucji myÊlenia i mówienia o ludzkim
ciele. „Teoria” jako gatunek obejmuje dzie∏a z zakresu an-
tropologii, historii sztuki, filmoznawstwa, studiów nad kul-
turowà to˝samoÊcià p∏ci [ gender studies ], lingwistyki, filozo-
fii, politologii, psychoanalizy, historii nauki, historii
obyczaju, historii idei oraz socjologii. Dzie∏a takie pozostajà
w Êcis∏ym zwiàzku z toczonymi na terenie poszczególnych
dziedzin dyskusjami, zyska∏y jednak rang´ „teorii”, ponie-
wa˝ zawarte w nich wizje czy argumenty okaza∏y si´ przeko-
nujàce bàdê stymulujàce z punktu widzenia osób nie majà-
cych nic wspólnego z danà dyscyplinà. Dzie∏a, które sta∏y
si´ „teorià”, dostarczajà wyjaÊnieƒ wykorzystywanych przez
innych przy interpretacji znaczeƒ, zjawisk przyrody i kultu-
ry, funkcjonowania psychiki, relacji mi´dzy doÊwiadcze-
niem spo∏ecznym a prywatnym oraz mi´dzy szerzej rozu-
mianymi si∏ami historycznymi a doÊwiadczeniem jednostki.
JeÊli definiujemy teori´ w kategoriach jej praktycznych
skutków, jako coÊ, co zmienia poglàdy ludzi, ka˝e im inaczej
myÊleç o przedmiotach ich badaƒ i samym prowadzeniu ta-
kich badaƒ – to jakiego rodzaju sà to skutki?
G∏ównym skutkiem teorii jest podanie w wàtpliwoÊç
„zdrowego rozsàdku”: zdroworozsàdkowych poglàdów na
znaczenie, pisarstwo, literatur´, doÊwiadczenie.Teoria kwe-
stionuje na przyk∏ad:
• koncepcj´, ˝e znaczenie wypowiedzi albo tekstu spro-
wadza si´ do tego, co autor mia∏ na myÊli;
• poglàd, ˝e pisarstwo jest ekspresjà, której prawda tkwi
poza nim samym, w doÊwiadczeniu bàdê sytuacji, które
wyra˝a;
• opini´, ˝e rzeczywistoÊç jest tym, co obecne w danej
chwili.
Teoria okazuje si´ cz´sto gwa∏townà krytykà poj´ç zdro-
worozsàdkowych, co wi´cej, próbà wykazania, ˝e to, co bie-
rzemy za „zdrowy rozsàdek”, jest w istocie wytworem histo-
rii, pewnà okreÊlonà teorià, która zacz´∏a si´ wydawaç tak
naturalna, ˝e przestaliÊmy jà postrzegaç jako teori´. Jako
krytyka zdrowego rozsàdku, a zarazem próba znalezienia
koncepcji alternatywnych wobec tego poj´cia teoria kwe-
stionuje podstawowe przes∏anki i za∏o˝enia nauki o literatu-
rze, podwa˝a wszystko, co dotàd mog∏o uchodziç za samo
przez si´ oczywiste. Czym jest znaczenie? Czym jest autor?
Czym jest czytanie? Czym jest literackie „ja”, czyli pod-
miot, który pisze, czyta bàdê dzia∏a? W jaki sposób teksty
wià˝à si´ z okolicznoÊciami, w jakich powstajà?
Czy mo˝emy powo∏aç si´ na przyk∏ad jakiejÊ „teorii”?
Zamiast mówiç o teorii w ogóle, spróbujmy od razu zag∏´-
biç si´ w trudne pisarstwo dwóch wybitnych teoretyków
i sprawdziç, co uda nam si´ z niego zrozumieç. Proponuj´
przyk∏ady ilustrujàce dwa powiàzane ze sobà, choç zarazem
przeciwstawne stanowiska, kwestionujàce dyktowane zdro-
wym rozsàdkiem koncepcje „seksu”, „pisarstwa” i „do-
Êwiadczenia”.
Francuski historyk idei Michel Foucault rozwa˝a
w swojej ksià˝ce Historia seksualnoÊci zagadnienie, które
nazywa „hipotezà represji”: powszechne przekonanie, ˝e
seks by∏ w poprzednich epokach, zw∏aszcza w wieku dzie-
wi´tnastym, sferà poddanà represji, a prób´ wyzwolenia
podj´li dopiero wspó∏czeÊni. Wed∏ug Foucaulta seks nie
jest bynajmniej naturalnym pop´dem, który podlega∏ re-
presji, lecz z∏o˝onym poj´ciem, powsta∏ym wskutek ró˝no-
rakich dzia∏aƒ spo∏ecznych, dociekaƒ, mówienia i pisania –
innymi s∏owy „dyskursów” bàdê „praktyk dyskursywnych”
– które zbieg∏y si´ ze sobà w dziewi´tnastym wieku.Wszel-
kie rodzaje wypowiedzi – lekarzy, duchownych, powieÊcio-
pisarzy, psychologów, moralistów, dzia∏aczy spo∏ecznych,
polityków – które zwykliÊmy ∏àczyç z koncepcjà represjo-
nowania seksualnoÊci, w rzeczywistoÊci przyczyni∏y si´ do
powstania samego poj´cia „seksu”. Foucault pisze: „Poj´-
cie »seksu« pozwoli∏o najpierw zgrupowaç w sztucznej jed-
noÊci elementy autonomiczne, funkcje biologiczne, zacho-
wania, doznania, przyjemnoÊci; pozwoli∏o tak˝e, by owa
28244266.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin