Małgorzata Karwatowska
Monografie i podręczniki autorskie oraz współautorskie:
1. Prawda i kłamstwo w języku młodzieży licealnej lat dziewięćdziesiątych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001, ss. 206.
2. Lingwistyka płci. Ona i on w języku polskim, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005, ss. 294 (współaut. J. Szpyra-Kozłowska).
Monografie i podręczniki redagowane oraz współredagowane:
1. Język polski jako przedmiot dydaktyki uniwersyteckiej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2000, ss. 290 (współred. J. Bartmiński).
Publikacje w wydawnictwach zwartych:
1. Scenariusze i projekty lekcji, [w:] Gry i zabawy w kształceniu językowym, pod red. H. Wiśniewskiej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2000, s. 127-130, 139-141, 146-149, 163-166, 180-203.
2. Nazwy strojów zwierciadłem obyczajów i kultury przełomu XVI–XVII wieku, [w:] Studia z historii języka polskiego i stylistyki historycznej, pod red. Cz. Kosyla, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001, s. 51-60.
3. Konteksty aksjologiczne: KŁAMSTWO w świadomości uczniów szkół średnich, [w:] Konteksty kulturowe w dyskursie edukacyjnym, pod red. J. Ożdżyńskiego i T. Rittel, Oficyna Wydawnicza „Edukacja”, Kraków 2002, s. 285-296.
4. Badania nazw wartości w języku dzieci i młodzieży, [w:] Czynności tworzenia i rozumienia wypowiedzi. Studia Pragmalingwistyczne 3, pod red. J. Porayskiego-Pomsty, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2002, s. 147-157.
5. O szacunku (w świetle wypowiedzi uczniów szkół średnich), [w:] Język polski. Współczesność. Historia, t. 3, pod red. W. Książek-Bryłowej, H. Dudy, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2002, s. 81-92.
6. Anakolut – próba zdefiniowania pojęcia, [w:] Z problematyki kształcenia językowego, t. II. Składnia – teoria a praktyka szkolna i akademicka, pod red. H. Sędziak, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2002, s. 23-38 (współaut. B. Boniecka).
7. Recenzja: Sztuka – Nauczyciel – Uczeń, po red. Janusza Plisieckiego, Lublin 1997, [w:] Konteksty kulturowe w dyskursie edukacyjnym, pod red. J. Ożdżyńskiego i T. Rittel, Oficyna Wydawnicza „Edukacja”, Kraków 2002, s. 535-536.
8. Językowy wizerunek nauczyciela w szkole średniej (na podstawie listów uczniowskich), [w:] „Edukacja Humanistyczna. Rocznik naukowo-dydaktyczny”, t. 2, red. naczelny M. Sinica, Zielona Góra 2002, s. 33-42.
9. W jaki sposób myślimy o nowoczesnym kształceniu językowym? (współautorstwo z L. Tymiakinem), [w:] „Edukacja Humanistyczna. Rocznik naukowo-dydaktyczny”, t. 2, red. naczelny M. Sinica, Zielona Góra 2002, s. 43-56.
10. Językowy obraz kłamstwa, [w:] Język w kręgu wartości. Studia semantyczne, pod red. J. Bartmińskiego, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2003, s. 319-337.
11. Life in metaphors of Polish pupils, [w:] Beiträge der Europäischen Slavistischen Linguistik (Polislav), Band 6, Verlag Otto Sagner, München 2003, s. 77-86.
12. List jako zaproszenie do dialogu, [w:] Porozmawiajmy o rozmowie. Lingwistyczne aspekty dialogu, pod red. M. Kity, J. Grzeni, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003, s. 59-71 (współaut. P. Nowak).
13. Hi! Co tam? Hi! Popotam!, czyli o SMS-ach jako nowej formie komunikacji, [w:] Od teatru żaków do Internetu. O edukacji humanistycznej w szkole, pod red. B. Myrdzik, Lublin 2003, Wydawnictwo UMCS, s. 113-125.
14. Klient nasz pan a wszyscy ludzie są braćmi – seksizm we współczesnej polszczyźnie, „Etnolingwistyka” 15, 2003, s. 195-219 (współaut. J. Szpyra-Kozłowska).
15. Zakaz jako sterujący akt mowy (na przykładzie wypowiedzi uczniowskich), [w:] Język polski. Współczesność. Historia, t. IV, pod red. W. Książek-Bryłowej i H. Dudy, Towarzystwo Naukowe KUL , Lublin 2003, s. 35-50.
16. Dwa światy w gazetkach szkolnych – manipulacja czy perswazja?, [w:] Manipulacja w języku, pod red. P. Krzyżanowskiego, P. Nowaka, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004, s. 175-185.
17. Dowcip i wulgarność – cechy rozmów uczniowskich prowadzonych za pośrednictwem SMS – ów (współaut. J. Szpyra-Kozłowska), [w:] „Dialog a nowe media”, pod red. M. Kity, J. Grzeni, Katowice 2004. S. 155-171.
18. Zasady konwersacyjno-grzecznościowe dialogów uczniowskich w SMS-ach (współaut. J. Szpyra-Kozłowska), [w:] „Dialog a nowe media”, pod red. M. Kity, J. Grzeni, Katowice 2004, s. 141-155.
19. Językowe zachowania grzecznościowe a płeć (na podstawie wypowiedzi młodzieży szkół średnich), [w:] „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, pod red. Z. Krążyńskiej, Z. Zagórskiego, t. XIII, Poznań 2004, s. 189-201.
Opublikowane w czasopismach:
1. Co to jest szczęście? O rozumieniu pojęcia przez uczniów gimnazjum (program Czytam świat), „Język Polski w Szkole – gimnazjum” 1999/2000, nr 3, s. 71-78.
2. Gra dyskusyjna „Monika, Jan i Anna”, „Język Polski w Szkole – gimnazjum” 1999/2000, nr 3, s. 35-37.
3. Konceptualizacja szczęścia w wypowiedziach jedenastolatków, „Język Polski w Szkole dla klas IV–VI” 2000/2001, nr 1, s. 79-88.
4. Klient nasz pan a wszyscy ludzie są braćmi – seksizm we współczesnej polszczyźnie, „Etnolingwistyka” 15, 2003, s. 195-219 (współaut. J. Szpyra-Kozłowska).
5. Językowy obraz kobiet w polskiej refleksji językoznawczej (współaut. J. Szpyra- Kozłowska), „Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej” 2004, nr 39, s. 111-132.
6. On, ona, seks i język polski, „Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej” 2004, nr 39, s. 133-155 (współaut. J. Szpyra-Kozłowska).
7. Linguistic means of reinforcing truthfulness in the utterances of Polish teenagers, „Slavia”, r. 73, Praha 2004, s. 175-185.
8. Językowa niewidzialność kobiet we współczesnej polszczyźnie, (współaut. J. Szpyra-Kozłowska), „Stylistyka” XIII, 2004, s. 35-55.
9. Recenzja: „W kręgu zagadnień dydaktyki języka i literayury polskiej. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Edwardowi Polańskiemu”, red. H. Synowiec, Katowice 2002, [w:] „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, t. 17, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2004, s. 174-178.
10. Recenzja: Małgorzata Kita, Testy z wiedzy o języku polskim dla licealistów, Wydawnictwo SKRYPT, Warszawa 2001, s. 256, „Poradnik Językowy” 2004, z. 4, s. 76-79.
PRACE ZŁOŻONE DO DRUKU:
1. Lęk. Portret językowy pojęcia w wypowiedziach licealistów – Lęk w kulturze i sztuce od XIX do XXI wieku, Słupsk.
2. Jak Polka z Polakiem – językowe bariery komunikacyjne między płciami – Polak z Polakiem. Porozumiewanie się. Bariery i pomosty (współaut. J. Szpyra-Kozłowska), pod red. J. Bartmińskiego, U. Majer-Baranowskiej, Lublin.
3. „Baba z wozu, koniom lżej” – recepcja seksistowskich związków frazeologicznych przez licealistów (współaut. J. Szpyra-Kozłowska) – Z badań nad kompetencją i świadomością językową dzieci i młodzieży, pod red. J. Porayskiego Pomsty, Warszawa.
4. Na górze róże, na dole fiołki..., czyli o wpisach do pamiętników – Język polski. Współczesność. Historia, t.V, pod red. W. Książek-Bryłowej i H. Dudy, Lublin.
5. Dwa obiegi kultury w pamiętnikach uczniowskich – Relacje między kulturą wysoką a niską (popularną) w literaturze, języku i edukacji, Lublin.
6. Życie w metaforach uczniowskich – Metafora w dyskursie edukacyjnym, t. 8, Kraków.
7. Prowadzenie negocjacji – nowe zadanie edukacyjne – Polska polityka komunikacyjnojęzykowa wobec wyzwań XXI wieku, Kamień Śląski, (współaut. L. Tymiakin).
8. „Gazetowa” dziewczyna. Wybrane elementy wizerunku nastolatki w czasopismach młodzieżowych, Lublin.
9. Wrzuć na luz! Świat wartości w czasopismach młodzieżowych, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, Poznań.
10. Rej i jego „Krótka rozprawa...” w recepcji licealistów (współaut. L. Tymiakin), Chełm.
11. Sumienie, Portret językowy pojęcia, Łódź.
Publikacje przyjęte do druku
§ Potrzeba akceptacji w internetowych ogłoszeniach matrymonialnych, Warszawa (tom jubileuszowy poświęcony prof. J. Podrackiemu).
§ Recenzja książki zatytułowanej „Językowe rytuały grzecznościowe” autorstwa Małgorzaty Kity, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych w Katowicach, Katowice 2005, ss. 443, „Postscriptu”.
§ Wolność czy samowola? O wolności i jej granicach w wypowiedziach uczniów szkół średnich, konferencja w Warszawie, październik 2006.
§ Tolerancja religijna jako kategoria światopoglądowa nastolatka (współautor L. Tymiakin), konferencja w Lublinie, grudzień 2006.
§ Samotność jako antywartość kształtująca odbiór internetowych ogłoszeń matrymonialnych, 25 – 26 września 2006, Lublin, „Czytanie tekstów kultury”.
§ Czy anarchia to także wolność? (Na podstawie wypowiedzi uczniów szkół średnich), Białystok.
§ Żyd w świadomości młodzieży szkół średnich, (współautor L. Tymiakin), Białystok.
§ Funkcjonowanie wiedzy lingwistycznej w podręcznikach do kształcenia językowego dla gimnazjalistów, (współautor L. Tymiakin), Katowice.
Publikacje z ostatniego okresu (2006 r.)
1. „Gazetowa” dziewczyna. Wybrane elementy wizerunku nastolatki w czasopismach młodzieżowych, [w:] Kultura popularna w szkole. Pobłażliwe przyzwolenie czy autentyczny dialog, pod red. B. Myrdzik, M. Latoch-Zielińskiej, Lublin 2006, s. 141 – 151.
2. Życie w metaforach uczniowskich, [w:] Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopaedica I. Konteksty pragmatyczne i kognitywne w dyskursie edukacyjnym, pod red. T. Rittel, J. Ożdżyńskiego, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006, s. 289 – 303.
3. Sprawność pragmatyczna uczniów szkół średnich (na przykładzie zakazu jako gatunku mowy) (wspóautor L. Tymiakin), [w:] Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopaedica I. Konteksty pragmatyczne i kognitywne w dyskursie edukacyjnym, pod red. T. Rittel, J. Ożdżyńskiego, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006, s. 113 – 131.
4. Stereotyp blondynki w dowcipach internetowych (współautor J. Szpyra-Kozłowska), „Etnoliongwistyka”, 2006, nr 18, s. 311 – 329.
5. Lęk. Portret językowy pojęcia w wypowiedziach licealistów, [w] Przestrzenie lęku. Lęk w kulturze i sztuce XIX-XX wieku, pod red. D.K. Sikorskiego, T. Sucharskiego, wyd. Pomorska Akademia Pedagogiczna w Słupsku, Słupsk 2006, s. 245 – 259.
6. Recenzja - Regina Pawłowska, Metodyka ćwiczeń w czytaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2002, ss. 324, [w:] Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopaedica I. Konteksty pragmatyczne i kognitywne w dyskursie edukacyjnym, pod red. T. Rittel, J. Ożdżyńskiego, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006, s. 585 – 589.
hopcia81