1. Jakie są wspólne elementy definicji trudności w uczeniu się? Scharakteryzuj dzieci z trudnościami w uczeniu się.
· Neurologiczne dysfunkcje
· Nietypowy przebieg rozwoju
· Trudności w szkole
· Rozbieżności między możliwościami osoby a jej osiągnięciami
· Wieloczynnikowa etiologia
· Nieuzasadnione do końca przekonanie o przeciętnej lub ponadprzeciętnej inteligencji osób z trudnościami w uczeniu się
· --Dzieci z trudnościami w uczeniu się nie są upośledzone umysłowo, nie ujawniają zaburzeń emocjonalnych, nie stwierdza się u nich defektów sensorycznych, ich rodziny reprezentują status socjoekonomiczny, który można określić jako prawidłowy
· --ich charakterystyka
· Zaburzenia w funkcjach percepcyjnych i percepcyjno motorycznych oraz koordynacji ruchowej
· Problemy z identyfikacją, reprodukcją, i przetwarzaniem informacji
· Problemy z utrzymaniem pisma w linii, z orientacją przestrzenną, z wykonywaniem czynności ruchowych, odtwarzaniem działających bodźców wzrokowych lub słuchowych
· Nadpobudliwość i zaburzenia uwagi
· Nadpobudliwość w sferze ruchowej, emocjonalnej lub poznawczej (zbędne ruchy, szybkie powstawanie reakcji uczuciowych i ich nieadekwatności do siły bodźca, zmienność nastrojów, lękliwość)
· Trudności w koncentracji uwagi
· Zaburzenia pamięci i myślenia
· Kłopoty z odtwarzaniem prostych bodźców wzrokowych czy słuchowych, jak i z zapamiętywaniem zamierzonym
· Brak rozwoju metapoznania
· Zaburzenia w rozwoju języka
· Kłopoty z formułowaniem myśli, niechętnie się wypowiadają, niechętnie słuchają tekstów mówionych lub czytanych
· Zaburzenia artykulacji, nie potrafią opanować gramatyki
· Braki w umiejętnościach szkolnych
· Trudności w opanowaniu czytania, pisania i liczenia
· Trudności w rozumieniu opanowanej wiedzy, w przyswajaniu języków
· Trudności z językami obcymi, geografią, geometrią
· Nieprawidłowości w rozwoju emocjonalnym i społecznym (trudności adaptacyjne)
· Są mało popularne wśród rówieśników
· Przez dorosłych są często krytykowane
2,Klasyfikacja i cechy trudności w uczeniu się
-- kryterium ( stopień ciężkości zaburzeń)
· Lekki
· Umiarkowany
· Znaczny
--kryterium (zakres zaburzeń; Komatowska, Losiowski)
· Globalne (zakłócenia i opóźnienia w rozwoju większości procesów psychicznych)
· Specyficzne ( wystąpienie nieprawidłowości w rozwoju jednej lub kilku funkcji)
--kryterium ( charakter objawów)
· (pierwotne) charakter rozwojowy ( podłoże: zaburzenia uwagi, procesów pamięciowych, funkcji percepcyjnych)
· (wtórne) charakter edukacyjny (charakter niepowodzeń szkolnych)
--kryterium ( patomechanizm ich powstawania z uwzględnieniem tła etiologicznego)
· Dzieci z nadpobudliwością psychoruchową i deficytami uwagi (dysfunkcje mózgu)
· Dzieci z zaburzeniami w funkcjach percepcyjno motorycznych
· Dzieci z zaburzeniami w rozwoju myślenia, mowy języka
--kryterium (stopień prawidłowości budowy 8i funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego)
· Osoby z organicznymi uszkodzeniami mózgu ( ujawnionymi w wyraźny sposób w badaniach)
· Osoby z minimalnymi uszkodzeniami tkanki mózgowej czy z minimalnymi dysfunkcjami mózgu
· Osoby ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (bez oznak w badaniu neurologicznym)
· Osoby normalne, bez problemów w uczeniu się, bez dysfunkcji ośrodkowego układu nerwowego
· Osoby z zaburzeniami emocjonalnymi, u których trudności są objawem wtórnym, skutkiem lękliwości.
3, Przyczyny trudności w uczeniu się
· Uwarunkowania genetyczne
· Związane z naturą dziecka, z wyposażeniem, z jakim przychodzi na świat
· Pojawiają się częściej u chłopców niż u dziewczynek ( dysleksja rozwojowa, nadpobudliwość psychoruchowa)
· -- uwarunkowania organiczne i biologiczne
· Ze względu na rodzaj czynnika: min. dysfunkcje mózgu, zaburzenia biochemiczne, opóźnienia w procesie dojrzewania struktur korowych
· Ze względu na czas, w którym czynnik działał: działał na dziecko przed jego urodzeniem, przy urodzeniu, w okresie po jego narodzinach
· --uwarunkowania społeczne
· Wiążą się z jakością opieki i oddziaływań wychowawczych na dziecko w środowisku rodzinnym, przedszkolnym i szkolnym
4,Scharakteryzuj zaburzenia poznawcze, emocjonalno- motoryczne i zaburzenia mowy dzieci z trudnościami w uczeniu się
· Problemy z identyfikacją, reprodukcją i przetwarzaniem informacji
· Problemy z utrzymaniem pisma w linii
· Problemy z orientacją przestrzenną
· Problemy z wykonywaniem czynności ruchowych
· Problemy z odtwarzaniem działających bodźców wzrokowych lub słuchowych
· Nadpobudliwość w sferze ruchowej, emocjonalnej, lub poznawczej
· Braki w rozwoju metapoznania
· Kłopoty z formułowaniem myśli
· Zaburzenia artykulacji
· Problemy z opanowaniem gramatyki
· Problemy z opanowaniem czytanie, pisania, liczenia
· Problemy z rozumieniem przyswajanej wiedzy
· Problemy z językami obcymi, geografią, geometrią
· Trudności adaptacyjne
5,Objawy nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami uwagi
· Zbędne ruchy( wzmożona ekspansja ruchowa)
· Szybkie powstawanie reakcji uczuciowych i ich nieadekwatności do siły bodźca( impulsywność)
· Zmienność nastrojów
· Lękliwość
· Trudność w koncentracji uwagi (słucha nieuważnie, rozprasza się)
--nadpobudliwość w sferze ruchowej, emocjonalnej lub poznawczej
· Przy większym nasileniu nadpobudliwości: niezręczność, brak dokładności
· Niepokój ruchowy objawia się dodatkowymi skurczami mięśni, tikami, wyładowaniami ruchowymi
· Wykonują wiele niepotrzebnych ruchów, np. bazgrzą w zeszycie
· Wzrost emocjonalnego napięcia może doprowadzić do jąkania, nerwicy czy ruchów mimowolnych
· Nie może skupić się na jednej rzeczy, ciągle je coś rozprasza
· U takich dzieci może wystąpić wzmożona wyobraźnia
· Są konfliktowe, mają trudności w dostosowaniu się do wymagań szkolnych
· Obrażają się, bywają drażliwe i agresywne
· Brak samokontroli i refleksji nad własnym zachowaniem
· Zaburzone relację z rówieśnikami
· Trudności z uwewnętrznieniem własnych zachowań i wypowiedzi
· Brak kontroli emocji, motywacji i stanu pobudzenia
6,Dysleksja rozwojowa
· Są to specyficzne trudności w uczeniu się ( czytania, pisania i liczenia) u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym
· Przyczyny: zaburzenia funkcji percepcyjno motorycznych (postrzegania wzrokowego, słuchowego, motoryki) i ich współdziałania (integracji percepcyjno motorycznej) funkcji językowych, pamięci (wzrokowej, słuchowej), lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, koncentracji
· Etiologia: uwarunkowania tych zaburzeń są wielorakie (poiletiologia)
· Wskazuje się na dziedziczność, zmiany anatomiczne i zaburzenia fizjologiczne układu nerwowego ( w obrębie ciąży i porodu o nieprawidłowym przebiegu)
· Zaniedbanie środowiskowe oraz brak szybkiej interwencji pogłębiają zaburzenia i trudności dziecka. Objawy:
· Opóźniony rozwój owy
· Mała sprawność i koordynacja ruchów
· Wadliwa wymowa, błędy gramatyczne
· Trudności z różnicowaniem głosek podobnych
· Trudności w odtwarzaniu wzorów graficznych
· Oburęczność, mylenie lewej i prawej ręki
· Trudności w czytaniu mimo dobrej inteligencji i braku zaniedbania środowiskowego i dydaktycznego
· Trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (pismo zwierciadlane, mylenie liter, opuszczanie liter, błędy ortograficzne pomimo znajomości zasad ortograficznych
Formy:
· Dysleksja: trudności w opanowaniu czytania; dziecko jest prawidłowo rozwinięte intelektualnie, a mimo to ma trudności z opanowaniem umiejętności czytania i w tym zakresie znacznie odbiega od średniego poziomu klasy, do której uczęszcza i od przeciętnych umiejętności czytania osiąganych w jego wieku; trudności w czytaniu na ogół szybciej ustępują niż w pisaniu: niemniej jednak część dyslektyków nigdy nie osiąga biegłości w czytaniu
· Dysortografia: trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (w tym robienie błędów ortograficznych); rozpoznajemy ją wówczas, gdy występuje od początku nauki szkolnej u dziecka o prawidłowym rozwoju umysłowym, którego pismo wykazuje różnego rodzaju odstępstwa od prawidłowego zapisu wyrazów, w tym błędy ortograficzne pomimo znajomości podstawowych zasad pisowni i odpowiedniej motywacji do poprawnego pisania
· Dysgrafia; trudności w opanowaniu poprawnego pisania pod względem graficznym; objawy: niedokładność w odtwarzaniu liter, ich połączeń, niekształtność liter, niewłaściwe proporcje liter w obrębie wyrazów (zróżnicowanie wielkości), nierównomierne zagęszczenie pisma, niejednolite położenie pisma, (nachylenie liter), litery drżące o niepewnej linii, znaczne nasilenie tych cech powoduje, że pismo jest nieestetyczne oraz mało lub zupełnie nie czytelne
· Dyskalkulia: trudności w uczeniu się matematyki, trudności w opanowaniu rachunków symbolicznych i liczbowych, trudności z opanowanie tabliczki mnożenia, poprawnym zapisywaniem liczb i działań arytmetycznych itp. Przestawianie kolejności cyfr, zapisywanie ich odzwierciedlenia, lub od prawej do lewej, mylenie znaku nierówności, trudności z geometrią.
2. OLIGOFRENOPEDAGOGIKA
1. Etiologia upośledzenia umysłowego
Czynniki etiologiczne dzieli się ze względu na:
Ø Charakter czynnika- czynniki dziedziczne, zakaźne, działania mechaniczne, zatrucia, konflikt serologiczny, zaburzenia wewnątrzwydzielnicze, urazy czaszki i mózgu, niewłaściwe odżywianie, działanie szkodliwych promienie choroby psychiczne, niewłaściwe postępowanie lekarskie, skrajna nędza, izolacja społeczna
Ø Stopień wywołanego upośledzenia
-powodujące głębsze upośledzenie- nieprawidłowości genowe, chromosomowe, infekcje bakteryjne i wirusowe, zamartwica płodu, mechaniczne uszkodzenia płodu, choroby zakaźne, niewłaściwe postępowanie lekarskie.
-powodujące lżejsze upośledzenie umysłowe- uwarunkowania rodzinne, kulturowe, środowiskowe, izolacja społeczna, genetyczne (dziedziczenie niskiej inteligencji po rodzicach)
Ø Okres działania czynnika:
-czynniki działające na komórki rozrodcze rodziców
- czynniki działające w okresie rozwoju płodowego
- czynniki działające w czasie porodu
- czynniki działające po urodzeniu dziecka
Ø Pochodzenie czynnika:
- Czynniki endogenne (wewnątrzpochodne)
- Czynniki egzogenne (zewnątrzpochodne)
2, stopnie i kryteria diagnostyczne upośledzenia umysłowego:
Kryteria:
Ø Kryterium pedagogiczne- kieruje się możliwościami wychowania i nauczania dzieci upośledzonych umysłowo
n Dziecko niewychowalne
n Dziecko prawie niewychowalne
n Dziecko wychowalne, ale niewyuczalne
n Dziecko wyuczalne
Ø Kryterium lekarskie-jest to całokształt badań lekarskich i laboratoryjnych
Ø &#x...
longin1983