FUNKCJE PEDAGOGIKI.doc

(24 KB) Pobierz
3

3. FUNKCJE PEDAGOGIKI

 

              Pedagogika jest nauką o wychowaniu, kształceniu i samokształceniu człowieka w ciągu całego życia.

              Każda nauka spełnia wobec człowieka określone funkcje służebne, co dotyczy w szczególności nauk humanistycznych, w tym pedagogiki.

              Współczesna pedagogika ma podejmować bardziej świadomą i szeroką działalność edukacyjną, wchodzić ze swoimi badaniami do różnych środowisk wychowawczych, inicjować organizowanie współżycia i współdziałania społecznego w terenie oraz rozszerzać uczestnictwo pedagogów w instytucjach społecznych, gospodarczych i kulturalnych. Wchodzić ze swoja działalnością teoretyczną i empiryczną do różnych środowisk wychowawczych: do rodziny, przedszkola, szkoły, zakładu pracy, do instytucji samorządowych, organizacji rządowych i pozarządowych, a także ekonomicznych.

              Dlatego też pedagogice współczesnej wyznacza się szczególne funkcje:

§         Funkcja kulturotwórcza w zakresie kształtowania ogólnej kultury pedagogicznej społeczeństwa, a w tym różnych środowisk wychowawczych,

§         Funkcja eksploracyjno – poszukująca przyczyniająca się do odkrywania prawdy edukacyjnej, tworzenia nowych demokratycznych wartości pedagogicznych oraz doświadczeń wychowawczych,

§         Trzecia funkcja sprowadza się do czynności teoretyczno – opisowych i analityczno – syntetyzujących poszczególne fenomeny dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze i organizacyjno – programowe,

§         Gromadzenie wiedzy ogólnohumanistycznej przydatnej w poznawaniu osobowości jednostek i struktury pedagogicznej poszczególnych grup wychowawczych,

§         Diagnozowanie i prognozowanie rozwoju osobowości człowieka w różnych okresach jego życia i różnorodnych warunkach społeczno – ekonomicznych, politycznych, ustrojowych i kulturowych,

§         Ukierunkowanie rozwoju myśli pedagogicznej, tworzenie jakościowo nowych treści, teorii pedagogicznych sprzyjających postępowi edukacyjnemu i wszystkim naukom pedagogicznym, czy też historii oświaty i wychowania.

 

 

Literatura:

H. Gąsior – Miejsce i funkcje współczesnej pedagogiki w przemianach edukacyjnych demokratycznego państwa.

 

 

 

Trzy główne funkcje pedagogiki:

1. FUNKCJA DIAGNOSTYCZNA- analiza byłej bądź obecnej rzeczywistości wychowawczej.

2. FUNKCJA PROGNOSTYCZNA- na podstawie wiedzy, która jest kwintesencją tej analizy opracowujemy przyszły model edukacyjny.

3. FUNKCJA INSTRUMENTALNO - TECHNICZNA- polega na opracowaniu procedur przekształcania istniejącej rzeczywistości pedagogicznej w postulowaną.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin