MIĘDZY DOMEM A PRACA.pdf

(572 KB) Pobierz
Broszura1.indd
82346875.001.png
Publikcja powstała w ramach projektu „Aktywność zawodowa i edukacyjna
a obowiązki rodzinne” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej przez
Europejski Fundusz Społeczny.
Projekt „Aktywność zawodowa i edukacyjna a obowiązki rodzinne” realizowały
zespoły badaczy z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, Szkoły Głównej
Handlowej oraz Uniwersytetu Warszawskiego.
Badanie „Aktywność Zawodowa, Edukacyjna i Rodzinna” (AZER) przeprowa-
dzono we współpracy z Głównym Urzędem Statystycznym.
Copyright by © Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Warszawa 2007
ISBN 978-83-7383-259-6
Tekst przygotowany na podstawie fragmentu książki Aktywność zawodowa i eduka-
cyjna w Polsce w świetle badań empirycznych – „Podsumowanie i rekomendacje”
Opracowanie redakcyjne: Marzanna Doering
Wydawnictwo Naukowe Scholar Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 62
00-322 Warszawa
tel./faks 022 826 59 21, 828 95 63, 828 93 91
dział handlowy: jw. wew. 105, 108 lub 022 635 74 04, wew. 219
e-mail: info@scholar.com.pl, scholar@neostrada.pl
http://www.scholar.com.pl
Skład i łamanie: Jerzy Łazarski
Druk i oprawa: Drukarnia Naukowo-Techniczna, Warszawa
WPROWADZENIE
Wskaźnik zatrudnienia mężczyzn w Polsce jest najniższy w Unii Europejskiej,
a kobiet – najniższy w grupie nowych członków Unii. Wzrost zatrudnienia powinien
być jednym z priorytetów polskiej polityki ekonomicznej, zwłaszcza że społeczeń-
stwo się starzeje. Szybko przybywa osób w wieku emerytalnym, spada liczba lud-
ności w wieku produkcyjnym. Jednocześnie Polska należy do grupy krajów o naj-
niższej dzietności w Europie. Dążeniu do większego zatrudnienia kobiet powinno
zatem towarzyszyć tworzenie warunków sprzyjających posiadaniu i wychowywa-
niu dzieci. Wzorem mogą być kraje o wysokich wskaźnikach zatrudnienia kobiet
i dzietności (np. skandynawskie), w których istnieje rozwinięty system rozwiązań
umożliwiających łączenie aktywności zawodowej i rodzinnej, a partnerski podział
obowiązków w rodzinie cieszy się społeczną akceptacją.
Książka Aktywność zawodowa i edukacyjna a obowiązki rodzinne w Polsce
w świetle badań empirycznych prezentuje wyniki kilkuletnich prac zespołu naukow-
ców z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, Uniwersytetu Warszawskiego
i Szkoły Głównej Handlowej 1 . Autorzy analizują w niej zależności między roz-
wiązaniami systemu zabezpieczenia społecznego, usług społecznych i rynku pracy
a aktywnością zawodową, edukacyjną i rodzinną kobiet, a także kulturowe uwarun-
kowania tej aktywności. To pierwsza tak wszechstronna diagnoza w Polsce.
Niniejsza broszura zawiera streszczenie ostatniego rozdziału książki, który jest
próbą odpowiedzi na pytanie, jakie działania umożliwią zwiększenie zatrudnienia
kobiet, stymulując jednocześnie wzrost dzietności. Autorzy, reprezentujący różne
dyscypliny (ekonomia, demografia, polityka społeczna), podobnie postrzegają uwa-
runkowania aktywności kobiet i kierunki koniecznych zmian polityki ekonomicznej
i społecznej. Różnią się natomiast w szczegółowych rekomendacjach, co odzwier-
ciedla złożoność omawianych procesów i różnorodność możliwych rozwiązań.
DIAGNOZA
Czy można pogodzić pracę z domem?
Ekonomiczny model rodziny zależy od tego, jak kobiety i mężczyźni angażują się
w pracę zarobkową i obowiązki domowe. W modelu tradycyjnym praca zawodowa
kobiet jest podporządkowania fazom życia rodziny i związanym z tym obowiązkom
(zwłaszcza dotyczącym wychowywania dzieci). Oznacza to, że mężczyznom głów-
1 Podstawą analiz były badania przeprowadzone w II kwartale 2005 r.: Badanie Aktywności Ekonomicznej
Ludności (BAEL), badanie modułowe „Praca a obowiązki rodzinne” przeprowadzone na próbie BAEL
w wieku 15–64 lata oraz badanie specjalne „Aktywność zawodowa, edukacyjna i rodzinna” (AZER)
przeprowadzone na podpróbie BAEL w wieku 18–64 lata. Badanie „Praca a obowiązki rodzinne” zostało
przeprowadzone zgodnie z zaleceniami Eurostatu (podobne badania odbyły się w latach 2004–2006 we
wszystkich krajach UE). Badanie AZER, zrealizowane we współpracy z GUS, zostało zaprojektowane
przez zespół tak, by możliwe było połączenie danych pochodzących z pozostałych badań.
3
nie przypisuje się odpowiedzialność za dostarczanie środków utrzymania, a kobie-
tom – za prowadzenie domu i wychowywanie dzieci. W modelu partnerskim mał-
żonkowie na równych zasadach pracują i wychowują dzieci. W pierwszym z modeli
nie ma szans na wysoką aktywność zawodową kobiet, w drugim takie szanse ist-
nieją. Dlatego ważne jest, jaki model cieszy się poparciem społecznym.
Kulturowe uwarunkowania pracy zawodowej kobiet były w badaniach rozpa-
trywane dwojako: jako preferowany przez respondentów model ogólny łączenia
przez rodziców pracy zawodowej z obowiązkami rodzinnymi oraz jako rozwiązanie
preferowane dla własnej rodziny.
Na poziomie ogólnym badani deklarowali wysokie poparcie dla obu modeli,
jednak najwyższym cieszył się ten, w którym partnerzy w równym stopniu
dzielą się obowiązkami zawodowymi i rodzinnymi. Popiera go zdecydowana
większość kobiet, a także większość – choć już mniej wyraźna – mężczyzn. Wśród
osób młodszych (zwłaszcza kobiet) z wyższym wykształceniem i mieszkańców
większych miast rośnie wyraźnie niechęć do modelu tradycyjnego oraz sympatia do
partnerskiego. Nie znajduje natomiast poparcia sytuacja, w której ojciec wycofuje
się z pracy i wychowuje dzieci albo gdy matka jest obciążona podwójnie – pracą
zawodową i obowiązkami rodzinnymi, zaś mężczyzna tylko obowiązkami zawo-
dowymi. Jednocześnie dużym poparciem cieszy się model tradycyjny z wyraźnym
podziałem ról.
Rysunek 1
4
Preferencje dotyczące modelu własnej rodziny pokazują, że zależy on od
fazy jej rozwoju. Gdy dziecko jest bardzo małe (0–3 lata), zdecydowana więk-
szość osób (69% mężczyzn i 73% kobiet) preferuje rozwiązanie, w którym męż-
czyzna pracuje w pełnym wymiarze, a kobieta częściowo lub całkowicie wycofuje
się z pracy. Wraz z wiekiem dziecka rośnie akceptacja pracy zawodowej matki.
Gdy dziecko jest w wieku przedszkolnym (4–7 lat) 1/3 badanych opowiada się za
modelem rodziny, w którym mężczyzna pracuje w pełnym, a kobieta w niepełnym
wymiarze czasu, zaś 1/4 preferuje model z mężczyzną jako jedynym żywicielem
rodziny. Gdy dziecko ma 7–14 lat, ten ostatni model wybiera zaledwie co dziesiąty
respondent. Wysokie poparcie ogólne dla obu modeli – tradycyjnego i partner-
82346875.002.png
skiego – może zatem wynikać stąd, że każdy jest uznawany za właściwy na
innym etapie rozwoju własnej rodziny.
Jednocześnie panuje powszechne przekonanie, także wśród kobiet, że małym
dzieckiem powinna zajmować się matka. Skoro trudno pogodzić opiekę z pra-
cą, rezygnacja kobiet z pracy wydaje się naturalna i znajduje społeczne poparcie.
Zaledwie po kilka procent badanych obojga płci jest zdania, że kiedy w rodzinie jest
małe dziecko, to ojciec powinien ograniczyć swoją aktywność zawodową lub z niej
zrezygnować. Łączenie pracy z opieką nad małym dzieckiem (i szerzej – z obo-
wiązkami domowymi) jest uznawane niemal wyłącznie za problem dotyczący
kobiet.
Takie przekonanie wpływa z jednej strony na to, że pracodawcy postrzegają
kobiety jako pracowników obciążonych obowiązkami rodzinnymi, z drugiej zaś
na to, że rozwiązania ułatwiające łączenie aktywności domowej i zawodowej (np.
praca w niepełnym wymiarze, elastyczny czas pracy, urlopy wychowawcze, dni
wolne z powodu choroby dziecka czy opieki nad nim) wykorzystują prawie wyłącz-
nie kobiety, choć znaczna część tych ułatwień jest adresowana do obojga rodziców.
Tymczasem w przekonaniu zarówno większości pracowników, jak i pracodawców
obojga płci, rozwiązania te odnoszą się tylko do kobiet. Sztywny podział ról, tzn.
przypisywanie wyłącznie kobietom ról opiekuńczych, kłóci się z potrzebą elastycz-
ności, niezbędnej dziś na rynku pracy.
Rozwiązania, które umożliwiają łączenie obowiązków zawodowych i rodzinnych,
nie są w Polsce rozpowszechnione. Powrót do pracy po przerwie okazuje się trudny
– ograniczenie aktywności zawodowej kobiet w okresie intensywnych obowiązków
opiekuńczych negatywnie wpływa na ich pozycję na rynku pracy (a w konsekwen-
cji na zmniejszenie bieżących dochodów i przyszłej emerytury), a nawet powoduje
praktyki dyskryminacyjne).
Można jednak oczekiwać, że znaczenie roli kobiety jako głównej opie-
kunki małych dzieci, akceptowane zresztą przez większość matek, będzie się
stopniowo zmniejszać z dwóch powodów: zmiany generacyjnej i rosnącego
poziomu wykształcenia kobiet. Kobiety młode, z wyższym wykształceniem, coraz
rzadziej chcą podporządkować pracę zawodową rolom rodzinnym, wolą je łączyć.
Po urodzeniu dziecka wolą zatem kontynuować pracę w niepełnym wymiarze lub
powrócić do niej po krótkiej przerwie, zanim dziecko skończy 3 lata.
Rosnące poparcie dla modelu partnerskiego może przyczynić się do odchodze-
nia od tradycyjnego podziału ról. Wspieranie i promowanie tej koniecznej zmiany
kulturowej powinno z kolei pomóc w upowszechnieniu rozwiązań umożliwiają-
cych łączenie obowiązków zawodowych i rodzinnych, zachęcić ojców do korzy-
stania z nich w większym stopniu, spowodować pozytywne zmiany na rynku pracy
i zachęcić kobiety do posiadania dzieci. Badania wyraźnie potwierdzają, że Polki
mają ich mniej, niżby chciały. Pytane o rozwiązania, które pomogłyby im podjąć tę
decyzję, najczęściej wymieniają większą dostępność i lepszą jakość żłobków, przed-
szkoli i świetlic szkolnych, pomoc pieniężną państwa, a także przepisy ułatwiające
godzenie pracy z obowiązkami domowymi oraz obniżenie kosztów wychowania
i kształcenia dzieci.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin