Negocjować mozesz wszystko - fragment - 14 -.pdf

(230 KB) Pobierz
Negocjować możesz wszystko
Negocjowaě
moŃesz wszystko
Autor: Herb Cohen
TĀumaczenie: Joanna Sugiero
ISBN: 83-7361-985-2
Format: A5, stron: 245
Poznaj uniwersalne techniki negocjacyjne
¤ Dowiedz siķ, kiedy moŃna negocjowaě
¤ Opanuj rŃne style negocjacji
¤ Negocjuj w rŃnych warunkach
Negocjacje juŃ dawno przestaĀy byě domenĴ politykw. Dziľ z negocjacjami spotykamy
siķ niemal codziennie Ð przeprowadzamy je z klientami, kontrahentami, pracownikami,
a czasem nawet z przyjaciĀmi. KaŃdĴ rozmowķ, ktrej celem jest przekonanie kogoľ
do naszych racji, moŃna uznaě za negocjacje. Do wszystkich, nawet pozornie prostych
negocjacji naleŃy siķ jednak odpowiednio przygotowaě. Techniki negocjacji,
opracowane przez specjalistw, bķdĴ tu bardzo pomocne, ale oprcz nich naleŃy
zaplanowaě kilka scenariuszy i przygotowaě odpowiedniĴ argumentacjķ.
CzytajĴc ksiĴŃkķ âNegocjowaě moŃna wszystkoÒ, dowiesz siķ, w jaki sposb
doprowadziě negocjacje do korzystnego dla Ciebie finaĀu. Poznasz czynniki wpĀywajĴce
na przebieg negocjacji i zachowanie siķ uczestnikw. Nauczysz siķ stosowaě rŃne
techniki negocjacyjne, zyskiwaě poparcie innych uczestnikw negocjacji i odpieraě
argumenty oponentw. Przekonasz siķ, Ńe kaŃdĴ rozmowķ moŃna przeprowadziě tak,
aby osiĴgnĴě swj cel.
¤ Znaczenie negocjacji
¤ Scenariusze negocjacji
¤ Negocjacje âza wszelkĴ cenķÒ
¤ Sztuka kompromisw
¤ Technika wygrany-wygrany
¤ Budowanie poparcia
¤ Negocjacje telefoniczne
Jeľli chcesz kontrolowaě przebieg negocjacji, przeczytaj tķ ksiĴŃkķ
8330609.003.png 8330609.004.png 8330609.005.png 8330609.006.png 8330609.001.png 8330609.002.png
Spis treści
I , m żesz
11
1. Czym są negocjacje?
13
2. Prawie wszystko podlega negocjacji
19
3. Zmoczenie stóp
29
II Trzy podstawowe zmienne
45
4. Władza
49
5. Czas
89
6. Informacje
97
III Style negocjacji
109
7. Wygrana za wszelką cenę — styl radziecki 113
8. Negocjacje, w wyniku których obie strony zyskują 143
9. Więcej na temat techniki wygrany-wygrany
155
IV Negocjowanie czegokolwiek, gdziekolwiek
197
10. Negocjacje telefoniczne i pisanie notatek
199
11. Przejdź o jeden poziom w górę
213
12. Nadawanie sytuacjom osobistego charakteru
229
 
8
Negocjacje, w wyniku
których obie strony zyskują
Pieniądze otwierają wszystkie drzwi…
Naprawdę wszystkie ?
Oto historia, która na stałe weszła już do folkloru negocjacji:
Brat i siostra mają podzielić między siebie ostatni kawałek szar-
lotki. Każde z nich chce dostać duży kawałek ciasta i nie chce zostać
oszukanym przez drugie. W końcu chłopiec przejmuje kontrolę nad
nożem i już zabiera się do tego, żeby odkroić dla siebie większą część,
gdy do kuchni wchodzi ojciec albo matka.
W duchu tradycji króla Salomona rodzic mówi: „Zaczekaj! Ten,
kto pokroi ciasto na dwie części, musi pozwolić drugiemu wybrać ka-
wałek dla siebie”. Oczywiście, chcąc się zabezpieczyć, chłopiec po-
kroi ciasto na dwie równe części.
Ta historia mogła nigdy się nie zdarzyć, ale jej morał jest wciąż
aktualny. To, czego pragną inni, nie wyklucza spełnienia naszych po-
trzeb. Jeżeli przestaniecie koncentrować swoją energię na pokonaniu
przeciwnika, a zamiast tego wspólnie skupicie się na pokonaniu
problemu, oboje możecie na tym skorzystać.
W negocjacjach opartych na współpracy typu wygrany-wygrany strony
szukają rozwiązania, które wszystkim przyniesie korzyści. Konflikty
są naturalnym elementem ludzkiej egzystencji. Postrzegając konflikt
144 S TYLE NEGOCJACJI
jako problem, który należy rozwiązać, możemy znaleźć wyjście, które
poprawi sytuację obu stron, a udana współpraca może nawet przy-
czynić się do zbliżenia stron konfliktu.
Być może to tylko zbieg okoliczności, ale kiedy dochodzi do per-
traktacji między dyrekcją a pracownikami firmy, bardzo często przy-
woływana jest metafora ciasta. Jedna ze stron wcześniej czy później
mówi: „My tylko chcemy naszą część ciasta!”. Jeżeli jednak ciasto
oznacza w przenośni określoną kwotę pieniędzy, nie ma wątpliwości,
że to, co jedna ze stron zyska, druga musi stracić. Rozważmy nastę-
pujący przykład:
Negocjacje stanęły w martwym punkcie, więc związek zawodowy
podejmuje decyzję o strajku. Nawet, jeżeli związkowcy wygrają, straty
wynikające z utraty zarobków podczas strajku będą większe niż ko-
rzyści uzyskane w wyniku negocjacji. I na odwrót, zarząd firmy po-
niesie większe straty, jeżeli dojdzie do strajku, niż gdyby zdecydował
się spełnić żądania związkowców, zanim zdecydują się na ten osta-
teczny krok. Zatem strajk przynosi przegraną obu stronom. Gdyby
do niego nie doszło, strony mogłyby dojść do porozumienia w at-
mosferze wzajemnego zaufania, osiągając to, na czym im zależy.
Mimo tych logicznych argumentów wciąż mamy do czynienia ze
strajkami, w wyniku których straty ponoszą nie tylko związki i za-
rządy firm, ale również społeczeństwo i gospodarka. Dlaczego tak
się dzieje? Być może problem częściowo tkwi w „kawałku ciasta”.
Gdy mówimy, jaka kwota nas interesuje i zaczynamy się o nią sprze-
czać, stawiając żądania, kontrżądania i różnego rodzaju ultimatum,
zachodzi bardzo niewielkie prawdopodobieństwo, że uda nam się
osiągnąć porozumienie, które zadowoli obie strony. Powinniśmy
więc założyć, że nasze interesy wzajemnie się uzupełniają i w związku
z tym zadać sobie pytanie: „Jak możemy wspólnie sprawić, żeby ciasto
stało się większe, dzięki czemu każdy z nas otrzyma większy kawałek?”.
Oczywiście to nie odnosi się tylko do relacji między pracownikami
i ich pracodawcami, ale do wszelkich negocjacji, w których relacje
między stronami mają charakter trwały. Jeżeli zastanowisz się nad tym
przez chwilę, zdasz sobie sprawę, że to dotyczy niemal wszystkich
negocjacji, w których bierzesz udział.
Natura stworzyła każdego z nas innym, dlatego Twoje potrzeby
zazwyczaj różnią się od moich (swoją ukrytą naturą), a co za tym
idzie, obaj możemy wyjść z negocjacji zwycięsko.
N EGOCJACJE , W WYNIKU KTÓRYCH OBIE STRONY ZYSKUJĄ 145
Każdy z nas jest wyjątkowy — to powszechnie akceptowany fakt,
przynajmniej na poziomie intelektualnym. Dlaczego więc traktujemy
negocjacje tak, jakbyśmy targowali się z naszymi wrogami, a zwycię-
stwo jednej strony musiało wiązać się z porażką drugiej? Powód jest
taki, że w większości negocjacji przedmiotem dyskusji jest określona
kwota pieniędzy.
Dlaczego negocjacje zawsze dotyczą pieniędzy albo jakiejś ich
formy, na przykład ceny, odsetek, wypłaty i innych równie przy-
ziemnych spraw? Dlaczego kwestia pieniędzy jest taka ważna? Tu nie
chodzi o pieniądze, lecz o p-i-e-n-i-ą-d-z-e! Ponieważ p-i-e-n-i-ą-d-z-e są
konkretne, wymierne i precyzyjne. Od nich zależy to, czy Twoje in-
ne potrzeby zostaną spełnione. Dzięki nim odnosisz sukcesy . Są miarą
Twoich postępów. Określają wartość rzeczy (o tym najlepiej wiedzą
osoby prowadzące gospodarstwo domowe). Służą nawet do kodowania
złych wiadomości.
Wyobraź sobie, że mówię do mojego szefa: „Jeśli mam pracować
dla takiego durnia jak pan i do tego w takich podłych warunkach,
muszę dostać więcej pieniędzy!”. Ta szczera wypowiedź nie zjedna
mi sympatii mojego przełożonego. Dlatego nauczyłem się kodować
swoje prawdziwe uczucia i frustracje i mówić zamiast tego: „Chciał-
bym zarabiać więcej pieniędzy”.
W ten sposób sprawiam, że mój komunikat staje się łatwiejszy do
przyjęcia. Co więcej, całkiem możliwe, że szef obejmie mnie ramie-
niem i powie: „Lubię ambitnych ludzi. Razem, pan i ja, zajdziemy
na sam szczyt”.
Już jako dzieci zostaliśmy przyzwyczajeni do tego, żeby traktować
pieniądze jako zwykły temat rozmów. Czasami, słuchając niektórych
osób, mamy wrażenie, że całe ich życie obraca się wokół pieniądza.
Jeżeli jednak sądzisz, że większość negocjacji dotyczy wyłącznie kwe-
stii pieniędzy, jesteś w błędzie. Ludzie nie są tacy, jak może nam się
wydawać z tego, co mówią albo w jaki sposób się zachowują. Oczy-
wiście, posiadanie pieniędzy jest potrzebą , ale zaledwie jedną z wielu.
Jeżeli zlekceważysz inne potrzeby tych ludzi, zaspokajając jedynie tę,
która dotyczy pieniędzy, nie uszczęśliwisz ich. Pozwól, że przedsta-
wię Ci to na przykładzie hipotetycznej sytuacji:
Pewnego wieczoru dwie żyjące ze sobą osoby — powiedzmy, mąż
i żona — przeglądali razem czasopismo. W tle jednej z reklam za-
uważyli antyczny zegar.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin