ZARZADZANIE MARKETINGOWE.docx

(51 KB) Pobierz

ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE – to proces zarządczy, który składa się z etapów:

1.       badanie rynku: potrzeb klientów, konkurentów, siebie, promocja czyli otoczenie

2.       planowanie (czas, zakres, szczegóły):

·         plan operacyjny około 1 roku

·         strategia powyżej 3 lat

3.       wdrażanie: kto dane zadanie będzie wdrażał, wyznaczenie ludzi, poinformowanie ich, kto i co, kiedy i przy jakich zadaniach będzie pracował

4.       kontrola: ważna cecha procesu zarządzania, bardzo ważna, sprawdzenie, pomoc, nowe informacje

 

W zależności od metody działania rozróżnia się wiele sposobów zarządzania. Do najważniejszych zalicza się4:
* zarządzanie przez cele (management by objectives): wspólne opracowywanie zadań przez przełożonych i podwładnych oraz przydzielanie odpowiedzialności indywidualnej za osiągnięcie zakładanych wyników;
* zarządzanie przez wyniki (management by results): egzekwowanie pracy i ocena współpracowników według uzyskanych rezultatów;
* zarządzanie przez delegowanie (management by delegation): nadawanie pełnomocnictwa i przyjęcia związanej z tym odpowiedzialności w celu odciążenia przełożonego i wzmocnienia motywacji podwładnych;
* zarządzanie przez motywację (management by motivation): stosowanie stałej wysokiej motywacji przez położenie nacisku na potrzeby samorealizacji; zarządzanie przez partycypację (management by participation): podejmowanie przez pracowników decyzji w ustalaniu celów i udział w ich realizacji w celu identyfikowania się z postawionymi celami;
* zarządzanie przez inspirację (management by inspiration): kreowanie idei mających wyzwolić u podwładnych inicjatywę w kierunku pożądanym przez generatora idei;
* zarządzanie przez system (management by system): racjonalne zorganizowanie i usystematyzowanie całego procesu produkcji i komputerowe jego wspomaganie.
 

 

 

Zarządzania marketingowego ma implikacje na wszystkie funkcje realizowane w przedsiębiorstwie. To wszystko odnosi się do interesów aktualnych i przyszłych klientów [2]. Te problemy porusza poniższa tabela.

Tabela. Funkcje zarządzania marketingowego [3].

http://onlymarketing.pl/wp-content/uploads/2012/02/tabela1.png

Podsumowując funkcje zarządzania marketingowego to planowanie i prognozowanie oraz organizowanie działań marketingowych. To ponadto koordynowanie i realizacja, a także kształtowanie realizacji i wnioskowanie dotyczące podejmowanych działań. Spece od marketingu muszą na wszystkich poziomach właściwie zarządzać. Szerzej o związkach marketingu i zarządzania w kolejnych artykułach mojego autorstwa.

 

 

                            przedmiot zarządzania :               zaopatrzenie

                                                                                    badanie i rozwój

                                                                                    produkcja (świadczenie usług)

                                                                                    personel

                                                                                    finanse

                                                                                    marketing

                                                                      czas                            zarządzanie marketingiem

 

1)     zarządzanie strategiczne (długookresowe)

2)     zarządzanie operacyjne (krótkookresowe)

 

funkcje zarządzania:

·         analiza

·         planowanie

·         organizowanie

·         realizacja i kontrola

 

·          

 

Zarządzanie marketingiem to:

- proces;

- zbiór procedur

- zbiór instrumentów

- zbiór decyzji

Fazy (etapy, ogniwa) procesu zarządzania marketingiem:

1)     Analiza sytuacji decyzyjnej przedsiębiorstwa – diagnoza i ustalenie możliwości funkcjonowania i rozwoju;

2)     Planowanie marketingu – formułowanie koncepcji i środków realizacji;

3)     Organizowanie działań marketingowych – organizacja statyczna i dynamiczna: struktury, instrumenty, wzorce, procedury i standardy

4)     Bieżące kierowanie – realizacja ustaleń, koordynacja, motywowanie, eliminacje zakłóceń.

5)     Kontrola – ocena stopnia realizacji ustaleń, wnioski i korekta.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin