BIZNES PLAN NA PODSTAWIE ZAKŁADU RTV.doc

(94 KB) Pobierz

BIZNES PLAN NA PODSTAWIE ZAKŁADU RTV 

 

SPIS TREŚCI

 

 

 

I. Streszczenie.............................................................................................

 

II. Geneza projektu.....................................................................................

 

III. Misja i cel przedsięwzięcia....................................................................

 

Misja...........................................................................................................

 

Cele.............................................................................................................

 

IV. Produkt................................................................................................

 

Opis produktu (usługi)...................................................................................

 

Cechy produktu (usługi)................................................................................

 

Atrakcyjność produktu..................................................................................

 

V. Personel zakładu....................................................................................

 

VI. Rynek i marketing................................................................................

 

Analiza rynku...............................................................................................

 

- opis rynku...............................................................................................

 

- klienci.....................................................................................................

 

- konkurencja..........................................................................................

 

Marketing...................................................................................................

 

- strategie marketingowe...........................................................................

 

- kampania reklamowa.............................................................................

 

VII. Analiza finansowa przedsięwzięcia.....................................................

 

Rachunek kosztów miesięcznych z prowadzonej działalności gospodarczej......

 

Prognozowany przychód.............................................................................

 

Prognozowany przychód oraz zysk netto w 1996 roku...................................

 

Prognozowany przychód oraz zysk netto za rok 1997 i 1998..........................

 

Kredyt na rozpoczęcie działalności gospodarczej............................................

 

- przebieg kredytu....................................................................................

 

Prognoza działalności firmy na 1996 rok.......................................................

 

Prognoza działalności firmy na rok 1997 i 1998.............................................

 

Rachunek zysków i strat za rok 1996............................................................

 

Szacowany rachunek zysków i strat za rok 1997 i 1998..................................

 

Rachunek przepływów pieniężnych za rok 1996............................................

 

Szacowany rachunek przepływów pieniężnych za rok 1997 i 1998..................

 

VIII. Czynniki ryzyka...............................................................................

 

Analiza  SWOT..........................................................................................

 

IX. Załączniki............................................................................................

 

 

I. STRESZCZENIE

 

 

            Celem poniższego business planu jest pozyskanie środków finansowych na dofinansowanie początkowej działalności firmy na okres jednego roku. Środki te pochodzić mają z kredytu udzielonego przez Bank Śląski. Działalność firmy polegać będzie na świadczeniu usług dla ludności, w zakresie napraw i instalacji sprzętu elektronicznego. Usługi te chcemy zaoferować potencjalnym klientom, którym dotychczas niemało problemów przysparzał transport uszkodzonego sprzętu do centrum miasta (dodatkowe koszty) oraz długi czas oczekiwania na jego naprawę. Powodem tych problemów jest brak, na wielkim osiedlu poza centrum Bytomia, zakładu świadczącego podobne usługi.

 

            Poniższy business plan skłonić ma inwestora do udzielenia kredytu w wysokości 4.000 tys. zł.

 

            Ukazane tu powodzenie przedsięwzięcia, potęguje fakt, że przyjęto ostrożne założenia przy sporządzaniu analizy finansowej. Wynika z nich, że już po trzecim miesiącu działalności zakład osiągnie zysk, a ryzyko niepowodzenia przedsięwzięcia będzie bardzo niewielkie. Jesteśmy przekonani, że powyższe wnioski, poparte lekturą business planu, a szczególnie działów dotyczących atrakcyjności usług i analizy finansowej, wpłyną na pozytywne rozpatrzenie wniosku o przyznanie kredytu.

 

II. GENEZA PROJEKTU

 

 

            Autorzy pomysłu po ukończeniu szkoły średniej (Technikum Elektroniczne) nie mogli znaleźć zatrudnienia, w związku z tym, postanowili wykorzystać własną wiedzę, praktykę i otworzyć zakład usługowy. Po przeprowadzeniu rozmów z mieszkańcami osiedla na temat ich potrzeb oraz wstępnej analizy konkurencji, autorzy zdecydowali się otworzyć serwis RTV.

 

 

III. MISJA I CEL PRZEDSIĘWZIĘCIA

  MISJA

- Będziemy czuwać aby sprzęt RTV posiadany przez mieszkańców naszego osiedla był sprawny.

- Będziemy utwierdzać użytkowników sprzętu RTV w przekonaniu, że lepiej jest naprawiać i regenerować sprzęt dotychczas eksploatowany, niż kupować nowy. Wiąże się to oczywiście, ze znacznie mniejszymi kosztami, ale i zapewnieniem niezmienności, a nawet polepszeniu parametrów technicznych i użytkowych naprawianego przez nas sprzętu.

- Chcemy aby nasz klient był przekonany, że jego sprzęt, przez nas naprawiany, będzie mu służył długo i niezawodnie.

- Zrobimy wszystko, aby klient widział w nas przyjaciela, który pomoże znaleźć się w dzisiejszym świecie techniki audio-video, oraz zapewni minimum stresów i   wysiłków związanych z uszkodzonym, niedopasowanym lub niezainstalo-wanym sprzętem.

 

   CELE

 

Głównym celem zakładu usługowego jest osiągnięcie zysku w wyniku prowadzonej działalności usługowej poprzez:

 

- zaspokajanie określonych potrzeb klientów o różnym standardzie życiowym,

- świadczenie usług w zakresie napraw  szerokiej gamy sprzętu RTV różnej klasy,

- szybką i rzetelną obsługę klienta

.      telefoniczne zlecenia (całodobowe),

.      naprawa w domu klienta,

.      własny transport,

 

.      pomoc w obsłudze nowo zakupionego sprzętu,

- pozyskiwanie nowych klientów i ekspansję na nowe rynki

.      podwyższanie jakości usług,

.      wzmocnienie promocji usług,

- po zdobyciu zadowalającej pozycji na rynku w przyszłości poszerzenie profilu działalności  zakładu w zakresie:

.      napraw gwarancyjnych na podstawie zawartych umów  z producentem,

.      napraw i konserwacji sieci kablowych.

 

IV. PRODUKT

 

OPIS PRODUKTU (USŁUGI)

 

Zakres naszych usług obejmuje:

 

- naprawy:

.      telewizorów (kolorowe i czarno-białe),

.      odbiorników radiowych (analogowych i cyfrowych),

.      magnetowidów,

.      magnetofonów,

.      radioodtwarzaczy samochodowych,

.      tunerów satelitarnych,

-      przestrajanie:

.      telewizorów (podwójna fonia),

.      magnetowidów,

-      montaż:

.      anten satelitarnych,

.      anten konwencjonalnych

.      radio odtwarzaczy samochodowych,

-      instruktaż przy uruchamianiu nowo zakupionego sprzętu wysokiej klasy.

 

 

CECHY PRODUKTU (USŁUGI)

 

 

- fachowa obsługa,

- krótkie terminy realizacji,

- 3 m -ce gwarancji na wykonaną usługę,

- zlecenia telefoniczne (całą dobę),

- naprawy u klienta,

- własny transport,

- konkurencyjne ceny,

- natychmiastowa naprawa drobnych usterek,

- szeroki zakres usług.

 

 

 

 

ATRAKCYJNOŚĆ PRODUKTU

 

Atrakcyjność naszych usług przejawia się w następujących kwestiach:

 

- klienci nie muszą chodzić lub jeździć z uszkodzonym sprzętem do centrum miasta,

- klienci starsi lub posiadający sprzęt znacznych rozmiarów bądź znacznej wagi, wymagający naprawy w warsztacie, będą mogli skorzystać z naszego transportu,

- dla klientów z naszego osiedla transport będzie bezpłatny. Dla ewentualnych klientów z dalszych rejonów koszty transportu (na życzenie klienta) liczone będą wg następującej stawki - 10gr / km.

 

V. PERSONEL ZAKŁADU

 

Personel zakładu stanowią dwie osoby:

 

- XX - właściciel. Działalność gospodarczą prowadzi na podstawie koncesji udzielonej przez wydział do spraw drobnej przedsię-biorczości Urzędu Miejskiego w XX. W koncesji zawarta jest data rozpoczęcia działalności, nr koncesjobiorcy i profil działalności gospodarczej.

- XX - pracownik. Zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieograniczony.

 

            Właściciel i pracownik ukończyli Technikum Elektroniczne w XX z wyróżnieniem. Umiejętności praktyczne zdobyli na praktykach w renomowanych zakładach elektronicznych m.in. XX.

 

 

Prawa i obowiązki:

 

1.) Właściciel

 

- prowadzenie księgowości firmy,

 

- zaopatrzenie w części i urządzenia,

 

- dostarczanie uszkodzonego sprzętu do zakładu.

 

2.) Pracownik

 

- odpowiedzialność za jakość swoich usług,

 

- utrzymanie czystości, ładu i porządku w zakładzie.

 

 

 

            W razie wystąpienia pewnych zakłóceń, takich jak choroba oraz inne wypadki losowe założona jest pełna wymienność funkcji. W załącznikach 5 i 6 umieszczone zostały CV właściciela oraz pracownika zakładu.

 

 

VI. RYNEK I MARKETING

 

ANALIZA RYNKU

 

- OPIS RYNKU

 

 

            Zakład nasz będzie funkcjonować na osiedlu poza centrum XX. Osiedle to nie posiada nazwy, a granice jego wyznaczają ulice: XX.

 

- KLIENCI

 

Osiedle to zamieszkuje około 16.000 ludzi. Szacujemy, że liczba gospodarstw domowych waha się w granicach 5.000 - 6.000. Osiedle posiada nową zabudowę w rejonie Olimpijskiej i Wrocławskiej oraz starą zabudowę w rejonie Pułaskiego  i Składowej. Ważne jest to, ze względu na wiek zamieszkującej ludności. Nową zabudowę zamieszkują ludzie młodzi, młode rodziny. Są to przeważnie pracownicy przemysłowi. Posiadają oni głównie sprzęt nowy, rzadziej psujący się. Widzimy tu jednak szanse w montażu anten satelitarnych oraz anten konwencjonalnych (szerokopasmowych). Starą zabudowę zamieszkują przeważnie ludzie starsi, emeryci i renciści. Posiadają oni sprzęt starszej generacji, często psujący się. Względy materialne, a także przyzwyczajenia starszych osób wpływają na brak decyzji kupna nowego sprzętu. Niechęć do wszelkich nowinek technicznych ogranicza naszą działalność na tym terenie w dziedzinie instalacji anten satelitarnych oraz sprzętu wysokiej klasy. Widzimy tu szanse w naprawianiu, regeneracji i konserwacji używanego sprzętu. Powyższe spostrzeżenia oparto na ankietach (załącznik nr 3) przeprowadzonych wśród osiemdziesięciu, losowo wybranych, gospodarstw domowych na terenie naszego osiedla. Nasze wnioski popieramy informacjami zaczerpniętymi z rocznika statystycznego województwa katowickiego z 1995 roku.

 

Gospodarstwa domowe wyposażone w niektóre przedmioty trwałego użytkowania w makroregionie w 1994 roku.

 

 

 

 

GOSPODARSTWA

 

Wyszczególnienie pracowników pracujących na własny rachunek,

emerytów i rencistów i bezrobotnych na 100 zbadanych gospodarstw domowych.

 

Telewizor do odbioru:

czarno-białego

23.2

18.65

33.77

31.94

kolorowego

94.57

98.71

75.62

71.53

 

Urządzenia do odbioru telewizji satelitarnej

 

29.7

47.91

14.95

18.06

 

Odbiornik radiowy:

 

monofoniczny

46.37

44.05

72.82

52.78

 

  stereofoniczny

36.93

39.87

16.86

22.22

 

Radiomagnetofon:

 

monofoniczny

19.43

17.04

17.38

19.44

 

         stereofoniczny

63.2

74.28

25.97

42.36

 

Odtwarzacz   płyt kompaktowych

 

 

12.53

15.76

2.99

4.86

 

Magnetowid

71.6

85.53

31.29

37.5

 

Magnetofon:

 

monofoniczny

12.23

10.61

8.31

5.56

 

stereofoniczny

20.7

22.19

7.15

11.81

 

 

 

 

Źródło: Rocznik statystyczny woj. katowickiego 1995 WUS w Katowicach.

 

 

 

Na podstawie tabeli wiemy np., że na 100 gospodarstw domowych pracowników, 23 posiada jeszcze telewizory czarno-białe, a na 100 gospodarstw domowych rencistów i emerytów aż 33 posiada telewizory czarno-białe. Wnioski z tabeli dokładniej obrazują poniższe wykresy.

 

 

 

- KONKURENCJA

 

 

            Na naszym osiedlu tylko my świadczymy tego rodzaju usługi. Rozmieszczenie konkurentów przedstawia mapka (załącznik 1).

 

            Na podstawie przeprowadzonych ankiet (załącznik nr 3) stwierdzamy, że mieszkańcy naszego osiedla dotychczas korzystali z usług zakładów RTV znajdujących się w centrum miasta, a nawet w innych miejscowościach.

 

            Około 80% badanych respondentów, korzystających z tego rodzaju usług, zgłaszali się do dwóch najbliższych punktów naprawy na ulicach:

 

- XX,

 

- XX.

 

            Zakłady te zaznaczone zostały na czerwono, na mapce umieszczonej w załączniku nr 1.

 

 

 

  MARKETING

 

 

- STRATEGIE MARKETINGOWE

 

 

            Nasza główna strategia marketingowa będzie opierać się na stopniowym przejmowaniu przyszłych klientów z naszego osiedla, którzy dotychczas korzystali z  usług konkurencji. W tym celu będziemy informować przyszłych klientów o naszym istnieniu poprzez zakrojoną na szeroką skalę kampanię reklamową.

 

            W przypadku strategii cenowych opierać będziemy się na kosztach ponoszonych  w wyniku prowadzenia działalności usługowej. Narzuty oraz koszty robocizny, stanowiące podstawę wypracowanego zysku, określać będziemy na podstawie cennika usług.

 

 

 

- KAMPANIA REKLAMOWA

 

 

W ramach kampanii reklamowej przewidujemy:

 

a) wywieszanie ulotek na klatkach schodowych,

 

b) ogłoszenia w "XX",

 

c) ogłoszenia w regionalnej telewizji kablowej ATV,

 

d) reklamę samochodową,

 

 

 

KOSZTY KAMPANII REKLAMOWEJ.

 

 

Budżet przeznaczony na kampanię reklamową zamknie się kwotą 480 zł w miesiącu styczniu 1996 roku i będzie dotyczył:

 

1.)

ulotki reklamowe w ilości 1000 szt.

70 zł

 

2.)

ogłoszenia w "XX"

120 zł

 

3.)

reklama na samochodzie

50 zł

 

4.)

reklama w osiedlowej telewizji kablowej

240 zł

 

 

razem...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin