MICHAŁ GŁOWIŃSKI - POWIEŚĆ MŁODPOLSKA.doc

(50 KB) Pobierz
MICHAŁ GŁOWIŃSKA – POWIEŚĆ MŁODOPOLSKA

MICHAŁ GŁOWIŃSKI – POWIEŚĆ MŁODOPOLSKA

 

-          prace o powieści młodopolskiej pisali Brzozowski, Irzykowski, Komornicka, Lach, Ortwin, Dąbrowski

-          niemonograficzne założenia Głowińskiego przy tworzeniu tej książki

-          stosuje poetykę historyczną

I. Gatunek literacki i problemy poetyki historycznej
 

-          gatunek to znak literackości, kategoria znana od wieków – stąd teza o historyczności gatunku

-          ważna jest świadomość gatunkowa

-          gatunek to gramatyka literacka

-          gatunek to gra konieczności i możliwości

-          gatunek to pole porozumienia pisarza z czytelnikiem

-          inwarianty gatunkowe

-          diachroniczne przekształcenia gatunku

-          gatunek to konwencja literacka

II. Prąd literacki jako kategoria poetyki historycznej
 

-          prąd oddziałuje na system gatunkowy

-          prąd to zespól określonych czasowo czynników

-          prąd to pojęcie szersze niż pojęcie okresu literackiego

-          bardzo ważny jest przedrostek PRE- jest on zespołem możliwościliterackie LANGUE epokistrukturalizacja i destrukturalizacja epoki

-          prąd dokonuje wyboru w tym, co pozostawiono mu w spadku po poprzednich epokach, prądach

III. Sytuacja powieści młodopolskiej
 

-          Młoda Polska – 1890 – 1918, ale w prozie trwa do 1930 roku

-          w Polsce największe osiągnięcia w powieści realistycznej idą w parze z najciekawszymi powieściami awangardowymi, modernistycznymi
(klasyka powieście realistycznej – Balzac, Dickens, Turgieniew)

-          powieść młodopolska oceniana jest innymi kryteriami niż powieść realistyczna

-          Brzozowski opisywał „złą kompozycję” powieści modernistycznej (nerwowość stylu)

-          współżycie naturalizmu z modernizmem jest częste w prozie młodopolskiej

-          modernizm miał przecież na uwadze głównie poezję

-          naturalizm składa się na młodopolski fenomen

-          pojmowanie naturalizmu wg wskazań Zoli: teza, że literatura kreuje wizję świata przepuszczonego przez filtr temperamentu artysty (intymne doświadczenie)

-          jedność symbolizmu i naturalizmu!

-          zmiana w postrzeganiu czytelnika – nie jest już apodyktycznie narzucany styl odbioru, postawa (wolny odbiór)

-          zapatrzenie we wnętrze powieści

-          z pozoru powieści tej epoki pełne są sprzeczności i paradoksów

-          naturalizm w MP kojarzony był raczej z poezją!

IV. Przekształcenia powieści realistycznej: pozycja narratora
 

-          powieść modernistyczna inaczej sytuuje narratora

-          ważny staje się stosunek mowy narratora do mowy kreowanych postaci

-          narrator dystansuje się od mowy postaci (bez monologu wypowiedzianego)

-          czasem narrator ogranicza swoje kompetencję i rezygnuje ze swojej odrębności językowej

-          narracja personalna (Stanzel) – narrator nie opowiada o tym, jaki świat jest, ale o tym jak widziany jest przez określoną postać

-          nastawienie na cudzą mowę – nasycenie wszystkich warstw narracji słowem postaci – tzw. punkt widzenia

-          narracja pośrednia

-          narrator to opowiadacz z ograniczoną odpowiedzialnością

-          brak komentarzy retorycznych

-          obniżenie autorytetu narratora

-          ale narrator jest wciąż „gospodarzem powieści”, choć najważniejszy staje się bohater, bo to on prowadzi i prezentuje świat i wydarzenia

-          powieść młodopolska kładzie nacisk na faktografię

-          powieść młodopolska odrzuca moralistykę

-          bardzo ważną rolę odgrywa mowa pozornie zależna

-          tzw. powieści chłopskie wykorzystują różne gwary

-          na pierwszy plan w powieści modernistycznej wysuwa się język bohatera

-          dużą rolę w powieści młodopolskiej odgrywa kontekst

-          powieść młodopolska kładzie też nacisk na psychikę bohatera

-          w powieści modernistycznej język jest równoważnikiem uczucia

-          osobowość bohatera ma się ujawniać przez jego działania, a nie opis

-          refleksje bohatera mieszają się bezpośrednio wyrażanymi emocjami

-          częste „cytaty z cytatów” – bohater staje się zwierciadłem w którym odbijają się inne postacie

-          tzw. „bogate mówienie”

-          w powieści młodopolskiej bohater dąży do ekspresji

-          język narratora zbliża się do języka postaci

-          język wskazuje na jakieś właściwości postaci świata przedstawionego

-          częstym zabiegiem jest pozorowanie powieści na pamiętnik

-          duża rolę w powieści młodopolskiej odgrywa ironia

V. Powieść jako zespół scen
 

-          scena – wytworzenie efektu chaotycznego

-          zadaniem sceny było sugerowanie, że w powieści panuje taki porządek „jak w życiu”, a więc każdy może mówić w sposób nieograniczony

-          powieść nie musi mieć ciągu przyczynowo-skutkowego

-          w powieści modernistycznej  dominuje fragmentaryczność

-          fenomenalizm (psychologia bohatera powieściowego)

-          dążenie do ukazania rozkładu postaci, a więc powieść młodopolska sytuuje się polemicznie wobec ujęć całościowych

-          trud kreowania całości z rozsypujących się elementów przypada w udziale czytelnikowi!

-          częste zastosowanie budowy powieści przez atomy powieściowe

-          interwały między scenami

-          przeważają w powieści modernistycznej ujęcia interaktywne

-          dwuznaczna pozycja narratora wobec czasu zdarzeń

-          sceny pozwalają ukazać przeszłość w przyszłości i odwrotnie

-          moderniści twierdzili, że „zła kompozycja” była kwestią przestrzegania linearności życia bohatera

-          telling + showing!

-          zbliżenie powieści młodopolskiej do dramatu

-          układ scen organizuje aktywność czytelnika

VI. Od dokumentu do wyznania: o powieści w pierwszej osobie
 

-          zwrot ku narracji 1-osobowej jest najważniejszą zmianą w prozie XIX wieku

-          ten zwrot intronizuje narratora wszechwiedzącego

-          narracja w 1 osobie postulowała wszelakie formy- od wyznania po dokument, od zapisu do manifestu postaw pokoleniowych – np. „Bez dogmatu” Henryka Sienkiewicza jest dziennikiem intymnym i powieścią polemiczną, skierowana przeciwko dekadentyzmowi, literatura intymna, analityczna, literatura wyznań (spowiedź zbolałej duszy)!

-          często występuje także powieść w listach (np. Dąbrowski „Felka”)

-          duża rola „pisania o pisaniu” (autotematyzm)! (np. „Pałuba” Karola Irzykowskiego):
powieściowa metodologia powieści
metajęzyk
interaktywność
cytatowość

-          stylizacja powieści na dziennik była w MP bardzo atrakcyjna

-          w powieści modernistycznej nie występuje inwersja czasowa

-          powieść MP musi mieć początek, środek i koniec

-          w powieści młodopolskiej częstym zabiegiem jest autocytat

-          w MP dobrze rozwinęła się powieść pamiętnik

VII. Konstrukcje i destrukcje
 

-          destrukcja – kwestionowanie dotychczasowych struktur, bez proponowania nowych układów
np. Tadeusz Miciński „Nietota” i „Xiądz Faust”

-          konstrukcja – próba zorganizowania wypowiedzi wg nie znanych dotychczas reguł, próba świadoma
np. Wacław Berent „Próchno” i „Ozimina”, Karol Irzykowski „Pałuba”

-          Tadeusz Miciński:
przegrane powieści, miał ochotę respektować wymagania powieści (bo są fabularne), ciągłość
ale jest to też próba opanowania żywiołu fabularnego
wprowadził chaos do swoich powieści
miały być to powieści z kluczem
przechodził od prozy do wiersza
Miciński konstruuje przestrzeń w porównaniu do kinematografu
Miciński rezygnuje z zasady prawdopodobieństwa, odrzuca uwarunkowania społeczne i psychiczne postaci

-          Wacław Berent:
wyciągnął wnioski z przekształceń w epoce
autor „Próchna” i „Oziminy”
Brzozowski określał „Próchno” jako „siedlisko monologów i spowiedź” (negatywnie)
”Próchno” ma strukturę powieści polifonicznej
czytelnik zmuszony jest do większej aktywności (czynne czytanie)
autor w „Próchnie” nie podaje gotowej syntezy, każdy ma sobie sam wyciągnąć wnioski
u Berenta wszystko dzieje się w zbliżeniu
Berent opowiada się za momentem, a neguje przeszłość i przyszłość
powieści Berenta to „powieści wyzwolone”
”Próchno” jest apologią artystów fin de sieclu i jednocześnie pamfletem na nich

-          Karol Irzykowski:
bezpośrednio po publikacji „Pałuby” wypowiedział się o niej tylko Brzozowski  i Lach
dla Brzozowskiego „Pałuba” była zjawiskiem na skalę europejską, podkreślał dystans bohatera do narratora – narracja jest dyskursem
czytelnik zdobywa tu najpierw informacje o decyzjach narracyjnych
bezpośrednie zwroty do czytelnika, co nie pojawiało się w prozie młodopolskiej

VIII. Powieść młodopolska – miejsce w historii
 

-          1870 – 1880 – pierwszy okres działalności wielkich realistów

-          doniosłość eksperymentów MP – potwierdziło to dwudziestolecie międzywojenny, artyści tej epoki nawiązywali do Irzykowskiego i Micińskiego

-          w MP duża rolę odgrywa proza poetycka

-          najbardziej aktualny i czytany był Irzykowski
 

MICHAŁ GŁOWIŃSKI – POWIEŚĆ MŁODOPOLSKA. STUDIUM Z POETYKI HISTORYCZNEJ
KRAKÓW 1997
(O „PAŁUBIE”)

 

-          powieść młodopolska – 1890-1918

-          w powieści tendencje naturalistyczne i modernistyczne – jest to zespół wewnętrznie zróżnicowany

-          MP w prozie trwa do roku ok. 1930 – tradycję w prozie młodopolskiej ukształtował realizm (XIX wiek): Balzac, Dickens, itp.

-          powieść młodopolska ma jednolicie skomponowaną fabułę, zamkniętą kompozycję, bohater przeżywa „historię z życia” – nie doceniano roli narratora

-          o nowej powieści pisano, że cechuje ją nieustanna zmiana terenu, przejście od liryzmu do ironii

-          naturalizm tworzył dogodne warunki do realizacji programu modernistycznego (np. rola temperamentu artysty jako filtra w pokazywaniu rzeczywistości, impresjonizm językowy)

-          modernizm akcentuje wątki biograficzne

-          powieść była środkiem bezpośredniego oddziaływania na czytelnika

POZYCJA NARRATORA
 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin