PYTANIE NR 1
Na okresowe badanie techniczne przyjeżdża samochód osobowy z zainstalowaną instalacją do zasilania gazem .Pojazd poprzednio był zarejestrowany w Holandii i ma ważne badanie techniczne.
1. Jakie dokumenty powinien przedstawić użytkownik( właściciel pojazdu) ?
Ad.1 . Protokół z badania zbiornika i decyzję o dopuszczeniu zbiornika do eksploatacji wydana przez TDT w Polsce
2. Jaki powinien być przeprowadzony zakres badania?
Ad.2. badanie okresowe przed pierwszą rejestracją w kraju, zakres badanie okresowego + geometria kół przednich i tylnych oraz warunki dodatkowe dla pojazdów z gazem LPG
3. Jakie dokumenty wystawia diagnosta po przeprowadzonym badaniu?
Ad.3. Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym oraz Dokument identyfikacji pojazdu.
4. Jaka powinna być pobrana opłata.?
Ad.4 . Zgodnie z tabelą opłat za okresowe badanie techniczne samochodu osobowego z instalacją gazową .
5. Jaki powinien być zakres i termin następnego badania
Ad.5. Zakres badania:
-identyfikacja pojazdu
-dodatkowe wyposażenie pojazdu
-sprawdzenie przystosowania pojazdu do zasilania LPG
-ogumienie
- światła pojazdu
- układ hamulcowy
- układ kierowniczy
-geometrie kół przednich i tylnich
- podwozie i zawieszenie
- instalacja elektyczna
- nadwozie
-analiza spalin
PYTANIE NR 2
Na stację kontroli pojazdów przyjeżdża pojazd, skierowany na badanie przez Policję , przewożący towary niebezpieczne typu FL, który uczestniczyła w wypadku drogowym i zostały uszkodzone elementy nośne konstrukcji (ramy). Jest to pojazd cysterna o DMC 21 ton i zarejestrowany dnia 10.05.2009.
1. Jakie dokumenty powinien przedstawić użytkownik (właściciel) pojazdu?
- Pokwitowanie z policji,
Protokół z decyzją TDT cysterny dopuszczeniu jej do eksploatacji, protokół winien być powypadkowy czyli badanie wykonane po wypadku
- zaświadczenie o spełnieniu wymagań układu przeciwpoślizgowego ( ABS kat 1)
- zaświadczenie spełnieniu wymagań zwalniacza (zwalniacz Kl 2 A)
- zaświadczenie na ogrzewacz
- Zaświadczenie o spełnieniu wymagań dla ogranicznika prędkości jeżeli nie jest możliwe jego sprawdzenie w inny sposób (tabliczka znamionowa, naklejka na szybie)
2. Jaki rodzaj badania przeprowadzamy i jaki jest jego zakres ?
Przeprowadzamy badanie okresowe, badanie powypadkowe oraz badanie specjalistyczne ADR.
Zakres badania okresowego:
- układ hamulcowy, ABS, zwalniacz
- nadwozie i osprzęt
Zakres badania powypadkowego
1. Dodatkowa kontrola układu kierowniczego
- stan techniczny (oględziny i wyrywkowe dokręcenie momentów dokręcenia połączeń śrubowych układu kierowniczego kluczem dynamometrycznym)
- spr. Wartości skrętności kó
- działanie mechanizmu wspomagającego układ kierowniczy
- dodatkowa kontrola układu zawieszenia(oględziny i wyrywkowe dokręcenie momentów dokręcenia połączeń śrubowych układu kierowniczego kluczem dynamometrycznym)
- Pomiar geometrii kół przednich
- Pomiar geometrii i ustawienia kół tylnych
- Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym okresowym i powypadkowym
- Zaświadczenie o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym pojazdu przeznaczonego do przewozu niektórych materiałów niebezpiecznych
4. Jaka powinna być pobrana opłata?
– za badanie okresowe pojazdu o DMC powyżej 16t
- za badanie powypadkowe
- za dodatkowe ADR
5. Jaki powinien być termin i zakres następnego badania?
Następny termin badania zgodnie z dowodem rejestracyjnym w zakresie badania okresowego i specjalistycznego adr.
PYTANIE NR 3.
Jak powinien postępować diagnosta w przypadku wykonywania badania samochodu osobowego skierowanego przez starostę w celu ustalenia DMC ciągniętej przyczepy z hamulcem i bez hamulca:
1 Jaki rodzaj badania wykonać ?
badanie dodatkowe skierowanego przez starostę w celu ustalenia danych
2. co powinien sprawdzić
Identyfikacja pojazdu.
- dowód rejestracyjny
a)sprawdzić tabliczkę znamionową pojazdu
- DMC pojazdu,
- DMC zespołu pojazdów. W przypadku braku wartości na tabliczce znamionowej należy posiłkować się katalogami wydanymi przez producenta lub innymi wiarygodnymi źródłami zgodnie z Dz.U. nr 155 zd dnia 21,092009 dział II
b) sprawdzić tabliczkę znamionowa haka ( wartość znamionowa urządzenia sprzęgającego)
3. Jakie warunki ciągnięcia p-py wziąć pod uwagę i jaką wartość ustalić?
Pod uwagę należy wziąć następujące warunki
A.Dla przyczep z hamulcem
A.Dla przyczep bez hamulca
Dmc ciągniętej przyczepy przez pojazd samochodowy nie może przekroczyć
- wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego (wartość podana na tabliczce znamionowej haka)
- DMC tego pojazdu (tabliczka znamionowa,
- maksymalnej masy ciągniętej p-py określonej dla tego pojazdu podanej przez producenta (tabliczka znamionowa pojazdu lub inne wiarygodne dostępne katalogi)
- 3500 kg
Przykład
Dmc pojazdu 1800kg
Dmce zespołu pojazdów 2800 kg
Wartość znamionowa haka 2000 kg
Obliczamy
DMC p-py = Dmc zespołu pojazdu (2800) minus Dmc pojazdu(1800)
DMC p-py = 1000kg.
Podsumowując
1. Dmc przyczepy mniejsze od wartości znamionowej haka – warunek spełniony.
2. Dmc przyczepy mniejsze od 3,5t – warunek spełniony .
Dmc ciągniętej przyczepy z hamulcem dla tego pojazdu wynosi 1000kg
4 jakie dokumenty wystawić ?
Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym
- maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta, lub połowy DMC tego pojazdu; należy zastosować wartość mniejszą
- 750 kg
- wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego(wytrzymałości haka)
Przykład :
Maksymalna masa p-py określona przez producenta 1000kg
Dmc pojazdu 1800kg , ½ Dmc pojazdu = 900kg
Podsumowanie :
1/2 DMC pojazdu 900 kg jest mniejsza od masy przyczepy określonej przez producenta. Ale nie może przekroczyć 750 kg czyli DMC ciągniętej przyczepy wynosi 750 kg
5 Jaka pobrać opłatę
zgodnie z tabela opłat skierowanego przez starostę w celu ustalenia danych 60 zł
Pytanie nr4
Wykaż różnice pomiędzy pojazdami typu AT, FL dotyczącą
a) instalacji elektrycznej za kabiną
b) akumulatorów
c) głównego wyłącznika prądu
d) zabezpieczenie p-poż ogrzewaczy spalinowych
e) zabezpieczenie p-poż zbiorników paliwa
f) zabezpieczenie p-poż układu wydechowego
g) obwodów stale zasilanych
Pytanie nr5.
W jaki sposób diagnosta sprawdzi warunki dodatkowe i poprawność poszczególnych podzespołów w autobusie o dopuszczalnej prędkości 100km/h
a / Abs - zaświadczenie od producenta o spełnieniu wymagań ABS Kat 1 wydane przez producenta
- kontrola organoleptyczna stanu technicznego układu abs
1. Czy gaśnie kontrolka ABS na desce rozdzielczej (często wyjęta jest żarówka lub zaklejona kontrolka)
2. Połączenie elektryczne czujników abs przy każdym kole i ich kompletność. Umocowanie modulatorów ABS ( . Stan przewodów pneumatycznych (hydraulicznych)
3. Szczelność modulatorów ABS
b/ Ogranicznik prędkości – na postawie tabliczki znamionowej lub naklejki na szybie, zaświadczenie wydane przez producenta, jeżeli rozwiązanie konstrukcyjne ogranicznika prędkości umożliwia sprawdzenie
c/ Tachografu - zakres prędkości 125km/h , oplombowanie tachografu, tarcze tachografu czy włożone są odpowiedniego typu , czy prawidłowo rysuje na tarczce , czy nie ma śladów ingerencji w urządzenie, można też sprawdzić ważność legalizacji. Rozmiar ogumienia
d/ Zwalniacza - - zaświadczenie od producenta o spełnieniu wymagań zwalniacza.
- zwalniacze hydrauliczne sprawdzamy stan połączeń śrubowych, czy niema wycieków, stan połączeń gumowych ( czy przewody nie są sparciałe , popękane
- zwalniacze elektro magnetyczne – stan przewodów elektrycznych i połączeń, czy są odpowiednio podwieszone , czy nie poprzecierane
- zwalniacze silnikowe . – szczelność, poprawność montażu
e/ Siedzenia – czy są zamocowane do podłoża ,
- czy nie są popękane siedziska i oparcia ,-
- odpowiednia wysokość oparć 650 i 560 dla tylnych siedzeń,
- czy są homologowane wg Reg nr 17
- wyściełane podłokietniki na skraju każdego zespołu 2 siedzeń
- wyposażenie siedzeń w pasy bezpieczeństwa homologowane Reg nr 14
f/ ilość miejsc siedzących i stojących – liczy liczbę miejsc siedzących i porównuje z wpisem w dowodzie rejestracyjnym
w autobusach bus 100 zabronione są miejsca stojące
g/ 11kw/t obliczam stosunek mocy silnika do Dmc autobusu . moc silnika musi wynosić co najmniej 11Kw
jakie znasz rodzaje zwalniaczy
rodzaje zwalniaczy:
1. hydrauliczne
- hydrokinetyczne
- hydrodynamiczne
2. elektromagnetyczne
3. silnikowe (mechaniczne)
PYTANIE NR 6 opisz wymagania jakie powinna spełniać instalacja elektryczna znajdująca się za kabiną kierowcy. Jakich dotyczy pojazdów EXII, EXIII, OX, FL, AT, MEMU. Podaj definicje pojazdu AT
- patrz ADR cz 9
PYTANIE NR7
Do OSKP przyjechał ma BT przyjechał 20.09.2005 ciągnik samochodowy . którego właściciel oświadczył , że chciałby przewozić w różnych naczepach sprzężonych z tym pojazdem , towary niebezpieczne wszystkich 9-cu klas.
Czy jest to możliwe - TAK należy przyjąć warunki dla wszystkich klas EXII, EXIII, FL, OX, AT,
Jeśli tak, to jakie ogólne, oraz konstrukcyjne i dodatkowe wymagania powinien spełniać w/w ciągnik.
Wymagania można wymienić w punktach
Masa własna ciągnika samochodowego wynosi 85500. Dmc zestawu 40t , data pierwszej rejestracji 1.07.2005r.
Jaki rodzaj badania należy wykonać?
Badanie dodatkowe specjalistyczne ADR( dodatkowe badanie techniczne pojazdu odpowiednio przystosowanego lub wyposażonego zgodnie z przepisami o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych)
Warunki ogólne:
a) Świadectwo dopuszczenia do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych
b) Odpowiednie oznakowanie pojazdu
c) Wyposażenie dodatkowe w zależności od przewożonego materiału niebezpiecznego
Warunki konstrukcyjne.
ADR dział 9.2.1
Warunki ogólne
PYTANIE NR 8
Na SKP stawił się pojazd na BT polegające na sprawdzeniu i ocenie spełnienia odpowiednich wymagań tech dot przewozu ADR. .Właściciel chciałby przewozić tym pojazdem towary niebezpieczne klasy 1 , grupy J. Jest to pojazd marki VOLVO FL7, furgon izotermiczny, o dopuszczalnej masie całkowitej 24000kg zarejestrowany po raz pierwszy 4.05.2006r w Polsce.
WYKAŻ:
1. Jakie dokumenty pojazdu są niezbędne dla diagnosty w celu przeprowadzenie BT
- dowód rejestracyjny DR.
2. Jaki rodzaj badania powinien być wykonany i jaki jego zakres
Zakres sprawdzenie warunków konstrukcyjnych i dodatkowych pojazdu zgodnie z przepisami AGR dział 9
3. W jaki sposób sprawdzasz spełnienie wymagań stopnia ochrony instalacji elektrycznej wewnątrz przedziału ładunkowego
instalacja wewnątrz przedziału ładunkowego powinna być stopnia ochrony IP65 instalacja wewnątrz przedziału ładunkowego powinna być chroniona przed mechanicznymi uderzeniami z wewnątrz) sprawdzenie organoleptyczne czy jest odpowiednio zabezpieczona , nie uszkodzona
4. W jaki sposób sprawdzisz spełnienie wymagań odporności przedziału ładunkowego na ciepło i ogień
Na podstawie zaświadczenia wydanego przez producenta.
5. W jaki sposób sprawdzisz spełnienie wymagań tachografów/g ADR
oplombowanie tachografu, tarcze tachografu czy włożone są odpowiedniego typu , czy prawidłowo rysuje na tarczce , czy nie ma śladów ingerencji w urządzenie, można też sprawdzić ważność legalizacji, oznakowanie EX w rąbie
6. Jakie dokumenty wystawi stacja kontroli pojazdów po wykonania BT
Zaświadczenie o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym pojazdu przeznaczonego do przewozu niektórych pojazdów niebezpiecznych
PYTANIE NR 9
Opisz przeprowadzenie BT przyczepki marki SAM o dnc do 3,5t co do zgodności z warunkami technicznymi
1. Jakie dokumenty powinien przedstawić właściciel pojazdu.
-Wniosek o przeprowadzenie badania z zgodności pojazdu marki „SAM” z warunkami technicznymi z opisem technicznym
- rysunek podwozia, ramy konstrukcji własnej
...
staspolo