Oceniamy wynalazki test 2003.pdf
(
1228 KB
)
Pobierz
arkusz nr 11
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ NADZORUJ
ġ
CY
KOD UCZNIA
DATA URODZENIA UCZNIA
miejsce
na naklejk
ħ
z kodem
dzie
ı
miesi
Ģ
c
rok
EGZAMIN
W TRZECIEJ KLASIE GIMNAZJUM
Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW HUMANISTYCZNYCH
Oceniamy wynalazki
Informacje dla ucznia
1. Sprawd
Ņ
, czy zestaw egzaminacyjny zawiera 14 stron. Ewentu-
alny brak zgło
Ļ
nauczycielowi.
2. Czytaj uwa
Ň
nie wszystkie teksty i zadania.
MAJ 2003
3. Wszystkie zadania rozwi
Ģ
zuj długopisem lub piórem.
Czas pracy:
4. Gdy przy zadaniu jest taki znak , to wybierz
jedn
Ģ
odpowied
Ņ
i zamaluj wybrany kwadrat, np.:
do 180 minut
A.
B.
C.
D.
5. Staraj si
ħ
nie popełnia
ę
bł
ħ
dów. Gdy si
ħ
pomylisz,
bł
ħ
dne zaznaczenie otocz kółkiem i zamaluj inn
Ģ
odpowied
Ņ
,
np.:
A.
Liczba punktów
C.
D.
do uzyskania: 50
6. Gdy przy zadaniu jest taki znak , to sam napisz
odpowied
Ņ
w miejscu kresek. Pomyłki przekre
Ļ
laj.
7. Gdy przy zadaniu jest taki znak , to poł
Ģ
cz strzał-
kami dobre odpowiedzi, np.:
Kasia ucze
ı
Tomek uczennica
8. W arkuszu znajduje si
ħ
miejsce na brudnopis. Mo
Ň
esz je
wykorzysta
ę
, redaguj
Ģ
c odpowied
Ņ
. Zapisy w brudnopisie nie
b
ħ
d
Ģ
sprawdzane i oceniane.
Powodzenia!
GH-A7-031
B.
&
Przeczytaj uwa
Ň
nie tekst.
Tekst I
Który wynalazek jest według Ciebie najwa
Ň
niejszy?
To temat pracy domowej w trzeciej
klasie gimnazjum. Uczniów bardzo zaciekawił ten temat.
– Wspaniały temat, bo wynalazki wszystkim nam ułatwiaj
Ģ
Ň
ycie. Nie wiem, jak ludzie mogli
Ň
y
ę
bez samochodu czy komputera. Internet to bogate
Ņ
ródło wiadomo
Ļ
ci i szybki sposób
porozumiewania si
ħ
ludzi na całym
Ļ
wiecie.
– Czy wiecie,
Ň
e samochód wynaleziono dopiero ponad sto lat temu, dokładnie w roku 1885,
a telefon komórkowy to nowy wynalazek, gdy
Ň
pierwszy zrobiono w 1973 roku?
– Ja wiem,
Ň
e komputer był wcze
Ļ
niej od komórki, bo w 1946 r., a pierwszy próbny program
telewizyjny nadano w roku 1925.
Uczniowie postanowili samodzielnie szuka
ę
informacji o wynalazkach w Internecie, en-
cyklopedii techniki i ksi
ĢŇ
kach popularnonaukowych.
Na podstawie tekstu I wykonaj zadania 1., 2., 3., 4. i 5.
Zadanie 1.
Ułó
Ň
w kolejno
Ļ
ci chronologicznej (od najdawniejszego
do najnowszego) wynalazki, które wymienili uczniowie.
Wiek
XIX
XX
XX
XX
Rok powstania
wynalazku
Nazwa
wynalazku
Zadanie 2.
Zaznacz prawidłow
Ģ
odpowied
Ņ
.
Uczniowie przyj
ħ
li temat pracy z
A.
c
gniewem.
B.
c
zło
Ļ
ci
Ģ
.
C.
c
zdenerwowaniem.
D.
c
zadowoleniem.
Zadanie 3.
Zaznacz prawidłow
Ģ
odpowied
Ņ
.
Zacytowany fragment: „bo wynalazki wszystkim nam ułatwiaj
Ģ
Ň
ycie”
–
jest
A.
c
argumentem, uzasadnieniem wypowiedzi.
B.
c
opisem ciekawego wydarzenia.
C.
c
pytaniem o znaczenie wynalazków.
D.
c
ogłoszeniem o nowym wynalazku.
Strona 2 z 14
Zadanie 4.
Uzupełnij zdania.
Wynalazki z XX wieku, które ułatwiaj
Ģ
przekazywanie informacji, to: ..................................
,
................................. i ..........................................
.
Urz
Ģ
dzeniem niezb
ħ
dnym do tego, aby skorzysta
ę
z Internetu, jest ...................................... .
Internet to bogate
Ņ
ródło ........................................ .
Zadanie 5.
Zaznacz prawidłow
Ģ
odpowied
Ņ
.
Wynalazki s
Ģ
bardzo wa
Ň
ne, gdy
Ň
A.
c
powoduj
Ģ
,
Ň
e nie trzeba si
ħ
uczy
ę
.
B.
c
dzi
ħ
ki nim jest ładna pogoda.
C.
c
pomagaj
Ģ
produkowa
ę
surowce naturalne.
D.
c
ułatwiaj
Ģ
ludziom
Ň
ycie codzienne.
Tekst II
Po tygodniu uczniowie opowiadali o swojej pracy domowej. Ewa pierwsza zgłosiła si
ħ
do
odpowiedzi.
–
My
Ļ
l
ħ
,
Ň
e telewizja jest najlepszym wynalazkiem XX wieku. Wielu ludzi dzi
Ļ
nie umie bez
niej
Ň
y
ę
. Mówi
Ģ
,
Ň
e telewizja to dla nich „okno na
Ļ
wiat”, poniewa
Ň
mog
Ģ
na ekranie ogl
Ģ
da
ę
ciekawe filmy, przedstawienia, reporta
Ň
e. Ja nie ogl
Ģ
dam w telewizji wszystkiego, audycje
dla siebie wybieram na podstawie programu telewizyjnego zamieszczonego w gazecie.
Słowniczek
:
reporta
Ň
– sprawozdanie
Na podstawie tekstu II wykonaj zadania 6. i 7.
Zadanie 6.
Odpowiedz na pytania pełnymi zdaniami.
Dlaczego niektórzy ludzie ogl
Ģ
daj
Ģ
w telewizji wszystko?
..................................................................................................................................................... .
Co znacz
Ģ
słowa „okno na
Ļ
wiat”?
..................................................................................................................................................... .
Strona 3 z 14
&
Przeczytaj uwa
Ň
nie tekst.
Zadanie 7.
Zaznacz prawidłow
Ģ
odpowied
Ņ
.
Informacje o czasie nadawania filmu znajdziesz w
A.
c
rozkładzie jazdy.
B.
c
katalogu sprzeda
Ň
y.
C.
c
folderze turystycznym.
D.
c
programie telewizyjnym.
&
Przeczytaj uwa
Ň
nie tekst.
N
Obejrzyj fotografi
ħ
.
Tekst III
– Ja bardzo lubi
ħ
je
Ņ
dzi
ę
samochodem i dlatego
uwa
Ň
am,
Ň
e samochód to najlepszy wynalazek
– powiedział Ja
Ļ
. – Zajrzałem do Internetu,
Ň
eby
pozna
ę
histori
ħ
samochodu. Dowiedziałem si
ħ
,
Ň
e pierwszym pojazdem był automobil zrobiony
przez Niemca Daimlera. Wkrótce pojawiły si
ħ
samochody skonstruowane przez Benza – rów-
nie
Ň
Niemca, braci Peugeot z Francji i
Amerykanina Forda. Pierwsze samochody bar-
dzo ró
Ň
niły si
ħ
od obecnych.
Słowniczek
:
skonstruowa
ę
– zrobi
ę
automobil
– pierwszy samochód
Stary samochód
Na podstawie tekstu III wykonaj zadania 8. i 9.
Zadanie 8.
Zaznacz prawidłow
Ģ
odpowied
Ņ
.
Daimler, Benz, Peugeot, Ford
–
to nazwiska
A.
c
sławnych nauczycieli.
B.
c
znanych podró
Ň
ników.
C.
c
konstruktorów samochodów.
D.
c
wybitnych sportowców.
Strona 4 z 14
Zadanie 9.
Odpowiedz pełnymi zdaniami na pytania.
W jakim kraju zbudowano pierwszy samochód?
.......................................................................................................................................................
Gdzie mo
Ň
na znale
Ņę
wiadomo
Ļ
ci na temat historii samochodu?
.......................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................... .
&
Przeczytaj uwa
Ň
nie tekst.
Tekst IV
Pi
Ģ
te koło u wozu
Pojechali
Ļ
my za miasto
sprawdzi
ę
, ile kolorów ma jesie
ı
za miastem
w lesie.
Tato za kierownic
Ģ
,
mama przy tacie,
z tyłu pies Kleks
i ja z bratem.
Słowniczek
:
zapasowe
– dodatkowe
baga
Ň
nik
– miejsce na rzeczy
„pi
Ģ
te koło u wozu”
– powiedzenie, które
oznacza „co
Ļ
” lub „kogo
Ļ
niepotrzebnego”
Nagle strzeliła opona.
Mama z Kleksem poszli w pole,
a my – z pomoc
Ģ
taty
zało
Ň
yli
Ļ
my zapasowe koło:
„Pi
Ģ
te koło” z baga
Ň
nika.
Bardzo, ale to bardzo potrzebne,
jak z naszej przygody wynika.
El
Ň
bieta Zechenter-Spławi
ı
ska
Na podstawie tekstu IV wykonaj zadania 10., 11., 12., 13. i 14.
Zadanie 10.
Zaznacz prawidłow
Ģ
odpowied
Ņ
.
O przygodzie opowiada
A.
c
pies.
B.
c
dziecko.
C.
c
mama.
D.
c
tata.
Strona 5 z 14
Plik z chomika:
honda1987
Inne pliki z tego folderu:
Oceniamy wynalazki test 2003.pdf
(1228 KB)
Oceniamy wyznalazki - kryteria.pdf
(206 KB)
humanistyczny 2003.pdf
(603 KB)
humanistyczny 2003 kryteria oceniania.pdf
(270 KB)
test humanistyczny 2002 kryteria oceniania.pdf
(186 KB)
Inne foldery tego chomika:
Gramatyka polska w gimnazjum - ćwiczenia
Środki stylistyczne i gatunki literackie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin