Oceniamy wynalazki test 2003.pdf

(1228 KB) Pobierz
arkusz nr 11
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ NADZORUJ ġ CY
KOD UCZNIA
DATA URODZENIA UCZNIA
miejsce
na naklejk ħ
z kodem
dzie ı miesi Ģ c
rok
EGZAMIN
W TRZECIEJ KLASIE GIMNAZJUM
Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW HUMANISTYCZNYCH
Oceniamy wynalazki
Informacje dla ucznia
1. Sprawd Ņ , czy zestaw egzaminacyjny zawiera 14 stron. Ewentu-
alny brak zgło Ļ nauczycielowi.
2. Czytaj uwa Ň nie wszystkie teksty i zadania.
MAJ 2003
3. Wszystkie zadania rozwi Ģ zuj długopisem lub piórem.
Czas pracy:
4. Gdy przy zadaniu jest taki znak , to wybierz
jedn Ģ odpowied Ņ i zamaluj wybrany kwadrat, np.:
do 180 minut
A.
B.
C.
D.
5. Staraj si ħ nie popełnia ę ħ dów. Gdy si ħ pomylisz,
ħ dne zaznaczenie otocz kółkiem i zamaluj inn Ģ odpowied Ņ ,
np.:
A.
Liczba punktów
C.
D.
do uzyskania: 50
6. Gdy przy zadaniu jest taki znak , to sam napisz
odpowied Ņ w miejscu kresek. Pomyłki przekre Ļ laj.
7. Gdy przy zadaniu jest taki znak , to poł Ģ cz strzał-
kami dobre odpowiedzi, np.:
Kasia ucze ı
Tomek uczennica
8. W arkuszu znajduje si ħ miejsce na brudnopis. Mo Ň esz je
wykorzysta ę , redaguj Ģ c odpowied Ņ . Zapisy w brudnopisie nie
b ħ d Ģ sprawdzane i oceniane.
Powodzenia!
GH-A7-031
B.
380437765.021.png 380437765.022.png 380437765.023.png 380437765.024.png 380437765.001.png 380437765.002.png 380437765.003.png 380437765.004.png
& Przeczytaj uwa Ň nie tekst.
Tekst I
Który wynalazek jest według Ciebie najwa Ň niejszy? To temat pracy domowej w trzeciej
klasie gimnazjum. Uczniów bardzo zaciekawił ten temat.
– Wspaniały temat, bo wynalazki wszystkim nam ułatwiaj Ģ Ň ycie. Nie wiem, jak ludzie mogli
Ň y ę bez samochodu czy komputera. Internet to bogate Ņ ródło wiadomo Ļ ci i szybki sposób
porozumiewania si ħ ludzi na całym Ļ wiecie.
– Czy wiecie, Ň e samochód wynaleziono dopiero ponad sto lat temu, dokładnie w roku 1885,
a telefon komórkowy to nowy wynalazek, gdy Ň pierwszy zrobiono w 1973 roku?
– Ja wiem, Ň e komputer był wcze Ļ niej od komórki, bo w 1946 r., a pierwszy próbny program
telewizyjny nadano w roku 1925.
Uczniowie postanowili samodzielnie szuka ę informacji o wynalazkach w Internecie, en-
cyklopedii techniki i ksi ĢŇ kach popularnonaukowych.
Na podstawie tekstu I wykonaj zadania 1., 2., 3., 4. i 5.
Zadanie 1.
Ułó Ň w kolejno Ļ ci chronologicznej (od najdawniejszego
do najnowszego) wynalazki, które wymienili uczniowie.
Wiek
XIX
XX
XX
XX
Rok powstania
wynalazku
Nazwa
wynalazku
Zadanie 2.
Zaznacz prawidłow Ģ odpowied Ņ .
Uczniowie przyj ħ li temat pracy z
A. c gniewem.
B. c zło Ļ ci Ģ .
C. c zdenerwowaniem.
D. c zadowoleniem.
Zadanie 3.
Zaznacz prawidłow Ģ odpowied Ņ .
Zacytowany fragment: „bo wynalazki wszystkim nam ułatwiaj Ģ Ň ycie” jest
A. c argumentem, uzasadnieniem wypowiedzi.
B. c opisem ciekawego wydarzenia.
C. c pytaniem o znaczenie wynalazków.
D. c ogłoszeniem o nowym wynalazku.
Strona 2 z 14
380437765.005.png 380437765.006.png 380437765.007.png 380437765.008.png
Zadanie 4.
Uzupełnij zdania.
Wynalazki z XX wieku, które ułatwiaj Ģ przekazywanie informacji, to: .................................. ,
................................. i .......................................... .
Urz Ģ dzeniem niezb ħ dnym do tego, aby skorzysta ę z Internetu, jest ...................................... .
Internet to bogate Ņ ródło ........................................ .
Zadanie 5.
Zaznacz prawidłow Ģ odpowied Ņ .
Wynalazki s Ģ bardzo wa Ň ne, gdy Ň
A. c powoduj Ģ , Ň e nie trzeba si ħ uczy ę .
B. c dzi ħ ki nim jest ładna pogoda.
C. c pomagaj Ģ produkowa ę surowce naturalne.
D. c ułatwiaj Ģ ludziom Ň ycie codzienne.
Tekst II
Po tygodniu uczniowie opowiadali o swojej pracy domowej. Ewa pierwsza zgłosiła si ħ do
odpowiedzi.
My Ļ l ħ , Ň e telewizja jest najlepszym wynalazkiem XX wieku. Wielu ludzi dzi Ļ nie umie bez
niej Ň y ę . Mówi Ģ , Ň e telewizja to dla nich „okno na Ļ wiat”, poniewa Ň mog Ģ na ekranie ogl Ģ da ę
ciekawe filmy, przedstawienia, reporta Ň e. Ja nie ogl Ģ dam w telewizji wszystkiego, audycje
dla siebie wybieram na podstawie programu telewizyjnego zamieszczonego w gazecie.
Słowniczek :
reporta Ň – sprawozdanie
Na podstawie tekstu II wykonaj zadania 6. i 7.
Zadanie 6.
Odpowiedz na pytania pełnymi zdaniami.
Dlaczego niektórzy ludzie ogl Ģ daj Ģ w telewizji wszystko?
..................................................................................................................................................... .
Co znacz Ģ słowa „okno na Ļ wiat”?
..................................................................................................................................................... .
Strona 3 z 14
& Przeczytaj uwa Ň nie tekst.
380437765.009.png 380437765.010.png 380437765.011.png 380437765.012.png
Zadanie 7.
Zaznacz prawidłow Ģ odpowied Ņ .
Informacje o czasie nadawania filmu znajdziesz w
A. c rozkładzie jazdy.
B. c katalogu sprzeda Ň y.
C. c folderze turystycznym.
D. c programie telewizyjnym.
& Przeczytaj uwa Ň nie tekst. N Obejrzyj fotografi ħ .
Tekst III
– Ja bardzo lubi ħ je Ņ dzi ę samochodem i dlatego
uwa Ň am, Ň e samochód to najlepszy wynalazek
– powiedział Ja Ļ . – Zajrzałem do Internetu, Ň eby
pozna ę histori ħ samochodu. Dowiedziałem si ħ ,
Ň e pierwszym pojazdem był automobil zrobiony
przez Niemca Daimlera. Wkrótce pojawiły si ħ
samochody skonstruowane przez Benza – rów-
nie Ň Niemca, braci Peugeot z Francji i
Amerykanina Forda. Pierwsze samochody bar-
dzo ró Ň niły si ħ od obecnych.
Słowniczek :
skonstruowa ę – zrobi ę
automobil – pierwszy samochód
Stary samochód
Na podstawie tekstu III wykonaj zadania 8. i 9.
Zadanie 8.
Zaznacz prawidłow Ģ odpowied Ņ .
Daimler, Benz, Peugeot, Ford to nazwiska
A. c sławnych nauczycieli.
B. c znanych podró Ň ników.
C. c konstruktorów samochodów.
D. c wybitnych sportowców.
Strona 4 z 14
380437765.013.png 380437765.014.png 380437765.015.png 380437765.016.png
Zadanie 9.
Odpowiedz pełnymi zdaniami na pytania.
W jakim kraju zbudowano pierwszy samochód?
.......................................................................................................................................................
Gdzie mo Ň na znale Ņę wiadomo Ļ ci na temat historii samochodu?
.......................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................... .
& Przeczytaj uwa Ň nie tekst.
Tekst IV
Pi Ģ te koło u wozu
Pojechali Ļ my za miasto
sprawdzi ę , ile kolorów ma jesie ı
za miastem
w lesie.
Tato za kierownic Ģ ,
mama przy tacie,
z tyłu pies Kleks
i ja z bratem.
Słowniczek :
zapasowe – dodatkowe
baga Ň nik – miejsce na rzeczy
„pi Ģ te koło u wozu” – powiedzenie, które
oznacza „co Ļ ” lub „kogo Ļ niepotrzebnego”
Nagle strzeliła opona.
Mama z Kleksem poszli w pole,
a my – z pomoc Ģ taty
zało Ň yli Ļ my zapasowe koło:
„Pi Ģ te koło” z baga Ň nika.
Bardzo, ale to bardzo potrzebne,
jak z naszej przygody wynika.
El Ň bieta Zechenter-Spławi ı ska
Na podstawie tekstu IV wykonaj zadania 10., 11., 12., 13. i 14.
Zadanie 10.
Zaznacz prawidłow Ģ odpowied Ņ .
O przygodzie opowiada
A. c pies.
B. c dziecko.
C. c mama.
D. c tata.
Strona 5 z 14
380437765.017.png 380437765.018.png 380437765.019.png 380437765.020.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin