Zbuduj wlasna marke(1).pdf

(323 KB) Pobierz
Zbuduj własną markę
Zbuduj wĀasnĴ markķ
Autor: Eleri Sampson
TĀumaczenie: Marta KĴcka, Katarzyna
Mironowicz, Wojciech Sztukowski
ISBN: 83-7361-608-X
Format: 121x194, stron: 136
Najsilniejsze marki zapadajĴ w pamiķě. TakŃe Twoja marka powinna mieě siĀķ przebicia,
jeŃeli dĴŃysz do sukcesu jako pracownik czy niezaleŃny konsultant. WĀasny wizerunek
i styl kontaktw interpersonalnych majĴ potķŃny wpĀyw na rozwj kaŃdej kariery.
Nie zapominajĴ o tym ludzie znani, ktrych nazwisko jest jednoznacznie kojarzone,
najczķľciej pozytywnie i na dĀugie lata.
âZbuduj wĀasnĴ markķÒ pomoŃe Ci wywieraě najlepsze wraŃenie w kaŃdej sytuacji,
w jakiej moŃesz siķ znalełě w pracy. Znajdziesz tu mnstwo wskazwek, technik
i narzķdzi, dziķki ktrym sposb bycia, ubir, ton gĀosu czy mowa ciaĀa stanĴ siķ
Twoimi atutami. OsiĴgaj swoje cele poprzez:
¤ efektywnĴ komunikacjķ;
¤ kreowanie wizerunku profesjonalisty;
¤ dostosowanie ubioru do kaŃdej sytuacji;
¤ wzbogacanie osobowoľci;
¤ wypracowanie wĀasnego stylu.
Po przeczytaniu tej ksiĴŃki, peĀnej praktycznych ěwiczeĺ i profesjonalnych porad,
zdobķdziesz przewagķ, ktrej potrzebujesz, by odnosiě sukcesy w karierze zawodowej.
O autorze:
Eleri Sampson jest niezaleŃnĴ konsultantkĴ, specjalizujĴcĴ siķ w rozwoju osobistym
menedŃerw i kadry kierowniczej. W ciĴgu ostatnich oľmiu lat pomogĀa ponad dwu
tysiĴcom ludzi odnalełě wĀasny zawodowy wizerunek. Do grona jej klientw naleŃĴ
firmy z czoĀwki ľwiatowej, w tym: British Telecom, Deloitte and Touche, NHS
i Lloyds TSB.
âNaprawdķ wiele solidnych, rozsĴdnych porad dotyczĴcych wszelkich aspektw
autoprezentacjiÒ
Springboard
âBogactwo praktycznych rad, ktre przydadzĴ siķ ķ osobom na wszystkich poziomach
organizacji.Ò
Business Franchise
92027222.005.png 92027222.006.png 92027222.007.png 92027222.008.png 92027222.001.png 92027222.002.png
Spis treci
1. Jak wykreowa własn mark 5
Budowanie marki poprzez wartoci: okrelanie skali wartoci... 6
Jak jeste postrzegany?...................................................................... 8
Rozbie no! ocen ............................................................................. 8
Pi#kny umysł to nie wszystko ........................................................10
Dobry marketing .............................................................................10
„Składniki to samoci” (identity mix):
zewn#trzne elementy Twojej własnej marki..............................18
2. Wykreuj własn mark
poprzez skuteczn komunikacj 21
Pierwsze wra enie i siła komunikacji niewerbalnej ...................22
Zarz1dzanie wra eniem ................................................................. 24
Wymowa stroju............................................................................... 25
Mowa ciała i prezencja................................................................... 29
Reputacja i obecno!.......................................................................35
3. Wykreuj własn mark,
tworzc wizerunek profesjonalisty 41
Twój zawodowy wizerunek: most czy bariera? ............................41
Aura profesjonalizmu.................................................................... 43
Złodzieje wizerunku....................................................................... 46
Niszczyciele wizerunku ................................................................. 48
Strategia higieny w biznesie........................................................... 50
Standardowy strój biznesowy.........................................................53
4
Z BUDUJ WŁASN MARK
4. Wykreuj własn mark,
„opakowujc” swoj osobowo% 61
Strój a osobowo! ............................................................................61
Jak si# nosz1 snobi.......................................................................... 64
Ekspresja a funkcjonalno!........................................................... 66
Kolory a osobowo! ....................................................................... 68
Design a osobowo! ....................................................................... 75
Dziesi#! podstawowych reguł projektowania............................. 76
5. Dlaczego porzdek w szafie
ułatwia kreowanie wizerunku 79
Dobór odpowiedniej garderoby biznesowej............................... 79
Obiektywna obserwacja ................................................................. 80
Korzystne schematy kolorystyczne.............................................. 84
Styl ycia........................................................................................... 88
Jak wygl1da Twoja szafa?................................................................ 89
Utrzymanie garderoby................................................................... 94
Bud et............................................................................................... 97
6. Wykreuj swoj mark, znajdujc własny styl 99
Niepowtarzalny wizerunek ........................................................... 99
Preferowany styl — !wiczenie......................................................101
Podstawowe charakterystyczne cechy stylów............................ 104
Drugorz#dne cechy stylu.............................................................. 113
Brak stylu — czyja to wina?..........................................................117
7. Pochwal si swoj osobist mark 121
Lista kontrolna wyst1pienia.........................................................123
Podstawy prezentacji biznesowych .............................................125
Przygotowywanie prezentacji zespołowej.................................. 127
Podstawowe zasady rozmowy kwalifikacyjnej.......................... 127
Podstawowe zasady podró y w interesach .................................132
Masz ograniczony bud et? Nie masz garnituru (kostiumu)?
Nie znosisz garniturów (kostiumów)?.....................................134
Działaj! ............................................................................................135
Jak wykreowa
własn mark
Kreowa mark (...) pozostawia niezapomniane wraenie.
Concise Oxford Dictionary
Kreujc wizerunek firmy, produktu, usługi, procesu lub osoby,
staramy si zadziwi! ich wyjtkowymi wła#ciwo#ciami. Podsta-
wowym celem budowania marki jest zakodowanie w ogólnej #wia-
domo#ci po(danego wizerunku firmy, produktu, usługi, procesu
czy osoby. Najpopularniejsze marki maj zwykle proste, konse-
kwentnie promowane przez lata przesłanie. Najznakomitsze z nich
s łatwo rozpoznawalne przez konsumentów, a swój sukces opieraj
na charakterystycznych, niepowtarzalnych cechach, co okre#la si
jako budowanie marki poprzez warto#ci. Marki #wiatowej sławy nie
wymagaj promocji, wypracowały bowiem ju( dawno w #wiado-
mo#ci klientów okre#lone skojarzenia. Podobnie jak ludzie, pro-
dukty maj szczególne wła#ciwo#ci, które okre#laj ich osobowo#!:
coca-cola jest orze,wiajca i dost pna dla wszystkich, frytki McDo-
nalda bez wzgl du na por s zawsze #wie(o usma(one, Rolex,
wprawdzie kosztowny, niezmiennie zachwyca klas i niezawodno#ci.
Jak inni postrzegaj człowieka, który je,dzi nowym Volkswa-
genem Beetle, nosi garnitur kupiony w Marks & Spencer czy ze-
garek marki Swatch? Co pomy#l o osobie ubranej w garnitur od
Armaniego, buty od Prady, z Rolexem na r ku? Czy podobnie od-
bieraj go, gdy zało(y d(insy firmy Levi’s, w r ku trzyma coca-col
lub hamburgera z McDonalda? Jak postrzegane s przez nas te
osoby zale(y w du(ej mierze od tego, jakie skojarzenia budz w nas
marki poszczególnych producentów.
92027222.003.png
6
Z BUDUJ WŁASN MARK
Budowanie marki poprzez wartoci:
okrelanie skali wartoci
Niektórym idea traktowania własnej osoby w kategoriach produk-
tu mo(e wyda! si pomysłem niesmacznym, a nawet nieuczci-
wym. Je#li i Ty tak uwa(asz, odrzu! jakkolwiek wtpliwo#!. Nie
pozwól, by niech !, niskie poczucie własnej warto#ci, wcze#niej-
sze negatywne do#wiadczenia, niewiedza, strach przed pora(k,
obawy przed kompromitacj, l k przed nadmiern zuchwało#ci
czy wreszcie niech ! do po#wi cenia czasu, pieni dzy lub energii
powstrzymały Ci przed wykreowaniem swojej własnej marki. Prze-
konasz si , (e warto. Nigdy bowiem nie jest za pó,no, nawet je#li
zaczynasz od drobnych zmian. Rozpocz cie procesu budowania
własnego wizerunku lub zmiana dotychczasowego sposobu dzia-
łania wymaga odpowiedzi na dwa zasadnicze pytania. Podpowie-
dz Ci one od czego zacz! kreowanie własnej marki.
Co jest dla mnie naprawd wane?
Przez pytanie to nale(y rozumie! — jak aur pragniesz tworzy!
wokół siebie, jakie sprawia! wra(enie? Co jest dla Ciebie najistotniej-
sze, jakie warto#ci wyznajesz? Czy potrafisz okre#li! zbiór zasad, któ-
rymi kierujesz si w (yciu zawodowym?
wiczenie: co jest dla mnie naprawd wane?
Zapisz kilka słów lub wyrae bdcych odpowiedzi na powysze pyta-
nie. Czy które z nich odnajdujesz na licie w tabeli 1.1? Jeli nie, uzu-
pełnij tabel własnymi wartociami. Zaznacz trzy najwaniejsze pojcia.
Tabela 1.1
Autentyczno — by sob
Autonomia (niezaleno)
Integralno
Kompetencja — by w czym dobrym
Pozycja
Praca zespołowa
Stabilno
Uczciwo
Uznanie
Władza
Wolno
Współczucie
92027222.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin