Stix Gary - Pojedynek na fale uderzeniowe.pdf

(120 KB) Pobierz
Pojedynek na fale uderzeniowe
TECHNIKA I BIZNES
DEMONY SZOS
koæci 1080 km/h jedno z tylnych k¸
straci¸o kontakt z pod¸oýem. Samochd
wpad¸ w poælizg i omal nie zahaczy¸ o
stojcy na skraju pasa samochd widza.
Breedlove wyszed¸ z tej opresji ca¸o.
Po wypadku jednosilnikowy samo-
chd wyremontowano. Jednak po przy-
jedzie na Black Rock na pocztku wrze-
ænia Spirit of America nieustannie si«
psu¸. Uszkodzeniu uleg¸ silnik, przed-
nie ko¸o by¸o niestabilne, le pracowa¸y
pok¸adowe czujniki, zasz¸a teý koniecz-
noæ wymiany niektrych k¸ i opon.
W po¸owie padziernika Spirit of Ameri-
ca osign¸ nieoficjalnie swoj najwyýsz
pr«dkoæ Ð 1018 km/h. Breedlove na-
dal jednak jest przekonany, ýe w koÄ-
cu pobije Brytyjczykw.
Tak jak by powinno, pojedynek ten
odby¸ si« na p¸nocnych kraÄcach Ne-
vady, ktre zachowa¸y wiele ze specyfi-
ki pogranicza. Najbliýsze miasto Gerlach
po¸oýone jest zaledwie kilkanaæcie ki-
lometrw od s¸ynnej Drogi åmierci, ktr
osadnicy zdýali do Kalifornii i Orego-
nu. Tysice z nich zgin«¸y na tym pustko-
wiu. Dziæ osada liczy 350 mieszkaÄcw
i znajduje si« w niej 5 barw, ale nie ma
ýadnego sklepu spoýywczego. Na po-
cztku padziernika ãnaddwi«kowa go-
rczkaÓ panowa¸a we wszystkich serwu-
jcych alkohol przybytkach. Black Rock
Salloon (sic!) Ð g¸wne miejsce wieczor-
nych spotkaÄ obu za¸g Ð wystawi¸ na
parkingu znak æwietlny pokazujcy naj-
wyýsze pr«dkoæci osigni«te przez Thru-
sta SSC i Spirit of America . Tuý za mia-
stem przy drodze do wyschni«tego
jeziora ktoæ na ignorowanym cz«sto zna-
ku ograniczenia pr«dkoæci do 55 mil/h
namalowa¸ sprayem 850.
Wyæcig po rekord uæwiadomi¸ wszyst-
kim, ýe w przypadku tak powaýnych za-
Bicie rekordw to dziæ biznes wymagajcy
stosowania zaawansowanej techniki i technologii.
Pojedynek na fale uderzeniowe
Brytyjski kierowca i jego samochd pokonuj barier« dwi«ku
dzie dziej si« rzeczy, ktre
chyba nie mog¸yby si« odby-
wa nigdzie indziej. Ogromne wy-
schni«te jezioro, ktrego nieskazitelnie
g¸adka powierzchnia wydaje si« rozci-
ga w nieskoÄczonoæ, jest mekk ama-
torw Ð konstruktorw rakiet, ktrzy
maj nadziej«, ýe ich pojazdy polec
w kosmos. Podczas corocznego Festi-
walu P¸oncego Cz¸owieka, ktrego kul-
minacyjnym momentem jest spalenie
12-metrowej kuk¸y, paradowali tu na-
go podstarzali hipisi i komputerowi ma-
niacy. Najbardziej niezwyk¸ym wyda-
rzeniem by¸ jednak odbywajcy si« we
wrzeæniu i padzierniku ub. r. pojedy-
nek brytyjskich i amerykaÄskich kie-
rowcw, usi¸ujcych przekroczy pr«d-
koæ dwi«ku na ldzie.
W po¸owie padziernika przyjaciel-
skie wsp¸zawodnictwo zakoÄczy¸o si«
triumfem zespo¸u brytyjskiego, ktre-
go kilku cz¸onkw wzi«¸o nawet urlo-
py z Royal Air Force, aby zaszy si«
w tym zakurzonym zaktku æwiata.
15 padziernika, niemal dok¸adnie 50
lat po tym, jak Amerykanin Chuck
Yeager pokona¸ barier« dwi«ku w po-
wietrzu, brytyjski kierowca przekroczy¸
j samochodem. Andy Green, na co dzieÄ
pilot myæliwca, kierowa¸ Thrustem SSC ,
dziesi«ciotonowym pojazdem z dwoma
silnikami odrzutowymi Rolls-Royce
Spey. Rekordowa pr«dkoæ wynosi¸a
1227.952 km/h, natomiast lokalna pr«d-
koæ dwi«ku Ð zaleýna od temperatu-
ry Ð oko¸o 1197 km/h.
Green poprawi¸ swj w¸asny rekord
sprzed trzech tygodni, wynoszcy
1142.272 km/h. Pr«dkoæ dwi«ku prze-
kroczy¸ dwukrotnie juý dwa dni wcze-
æniej, rekordu jednak nie uznano, ponie-
waý Green spni¸ si« minut« z drugim
przejazdem. Do zatwierdzenia wyniku
International Automobil Federation (IAF)
wymaga dwch przejazdw w przeciw-
nych kierunkach w cigu najwyýej jed-
nej godziny. W czasie pobytu na Black
Rock wysoki, pewny siebie absolwent
Oksfordu pobi¸ takýe wczeæniejszy re-
kord z roku 1983 ustanowiony przez
Richarda NobleÕa Ð cz¸owieka, ktry go
zwerbowa¸. Noble zrezygnowa¸ z pro-
wadzenia samochodu i poæwi«ci¸ si«
organizacji przedsi«wzi«cia zwizanego
z budow Thrusta i finansowaniem
30-osobowej brytyjskiej prywatnej re-
prezentacji. Wsplny wysi¸ek Greena
i NobleÕa zosta¸ uwieÄczony wspania-
¸ym spektaklem. Obserwatorzy s¸yszeli
huk towarzyszcy przekraczaniu pr«d-
koæci dwi«ku i widzieli ælad powstaj-
cy na skutek dzia¸ania fali uderzeniowej.
Podobno drýa¸y nawet budynki w odle-
g¸ym o 20 km od jeziora miasteczku Ger-
lach. Rozwijajc niewiarygodn pr«d-
koæ i wzbijajc piropusz kurzu, sa-
mochd przypomina¸ poruszajcy si« po-
ziomo sterowany pocisk rakietowy. Tym-
czasem cz¸owiek, ktry tylekro ryzyko-
wa¸ ýycie, podszed¸ do jazdy z pr«d-
koæci wi«ksz od pr«dkoæci wszystkich
samolotw pasaýerskich prcz Concor-
deÕa ch¸odno i analitycznie. ãSzybki jak
kaýdy odrzutowiec, tyle ýe mniej zwrot-
ny Ò Ð powiedzia¸ o swoim 110 000-kon-
nym monstrum.
AmerykaÄskim konkurentom, kt-
rym przewodzi¸ Craig Breedlove Ð pi«-
ciokrotny zdobywca rekordu pr«dko-
æci Ð wiod¸o si« znacznie gorzej. Zesp¸
wciý nie doszed¸ do siebie po wypad-
ku, nie do koÄca sprawny okaza¸ si« teý
op¸ywowy, zgrabny Spirit of America . Je-
sieni 1996 roku podczas jazdy z pr«d-
EFEKT fali uderzeniowej Ð z boku wzd¸uý toru jazdy samochodu
wzbija si« ob¸ok kurzu.
å WIAT N AUKI Luty 1998 21
N a pustyni Black Rock w Neva-
13858039.001.png
mierzeÄ amatorzy nie maj nic do robo-
ty. Zorganizowanie zespo¸u Thrusta SSC
wymaga¸o podobnego nak¸adu pracy co
ma¸a kampania wojenna. Wykorzystano
nawet ogromny rosyjski samolot trans-
portowy, ktry dostarczy¸ samochd na
Black Rock. Thrust SSC okaza¸ si« bardzo
zaawansowan technicznie konstrukcj.
Aktywne zawieszenie reagowa¸o na
zmiany obciýenia przedniej i tylnej osi
w miar« zbliýania si« samochodu do licz-
by 1 Ma. Aby fale uderzeniowe nie znisz-
czy¸y pojazdu, jego podwozie ukszta¸to-
wano zgodnie z wynikami doæwiadczeÄ
przeprowadzonych w tunelach aerody-
namicznych.
Na milion litrw paliwa dla transpor-
towego Antonowa z¸oýyli si« sponsorzy;
cz«æ pieni«dzy pochodzi¸a z interneto-
wej zbirki wærd fanw Thrusta SSC .
Jednym z obserwatorw pojedynku by¸
Art Arfons, ktry walczy¸ z BreedloveÕem
o tytu¸ najszybszego cz¸owieka na l-
dzie w latach szeædziesitych. 71-letni
Amerykanin, ktry w swoich ciemnych
okularach wciý wyglda na rajdowca,
mg¸ wyrazi tylko zdumienie: ãMe-
chanik amator juý tego nie dokona Ð po-
wiedzia¸. Ð Bicie rekordw sta¸o si« biz-
nesem wymagajcym zaawansowanej
techniki.Ó
z dziedziny aerodynamiki czy teý inte-
ligentnego zastosowania magnetyzmu
ziemskiego do wsparcia grawitacji zna-
laz¸em... monstrum.
Monstrum zaawansowanej technolo-
gii, rzecz jasna. Takie, co to troch« przy-
pomina rakiet« Tytan , tyle ýe w skali 1 : 4
i na k¸kach. Ossie Millican, szef warsz-
tatu mechanicznego w SLAC-u i g¸wny
nadzorca budowy pojazdu, objaænia, ýe
przedni cz«æ kad¸uba ich samochodu
stanowi komora prýniowa podobna do
tych, ktre stosuje si« do oddzielania ma-
terii od antymaterii. ãTa konkretna ko-
mora Ð zapewnia Ð by¸a prototypem i ni-
gdy nie wykorzystywano jej w akcelera-
torze. Ale Ð dodaje Ð kilkakrotnie spraw-
dziliæmy j za pomoc licznika Geigera,
aby mie co do tego ca¸kowit pewnoæ.Ó
Tym, co naprawd« robi¸o wraýenie na
publice, by¸ element, ktrego nie posia-
da¸ ýaden z pozosta¸ych 34 pojazdw,
a mianowicie akcelerator. Nie z peda¸em,
bo wszystkie te wyæcigowce poruszaj si«
wy¸cznie dzi«ki grawitacji, ale prawdzi-
we urzdzenie do przyspieszania czstek.
Takie, co to rozp«dza elektrony do pr«d-
koæci bliskiej pr«dkoæci æwiat¸a, a nast«p-
nie zderza je z pozytonami, aby wytwo-
rzy p«ki subatomowych czstek tak
egzotycznych, ýe w celu ich zobaczenia
w naturze naleýa¸oby w¸czy si« wok¸
czarnej dziury lub cofn si« w czasie do
Wielkiego Wybuchu. By¸ to, rzecz jasna,
tylko ma¸y kawa¸ek akceleratora i nie
uæwiadczy¸oby si« w nim elektromagne-
sw czy antymaterii. Niemniej jednak z
migajc, zasilan z baterii diod elektro-
luminescencyjn, ktr zamontowano
w miejscu, gdzie przechodzi¸aby wizka,
prezentowa¸ si« naprawd« wspaniale.
I o to w¸aænie chodzi¸o. ãNie zaleýy
nam na szybkoæci Ð zapewnia nieco de-
fensywnie Millican. Ð Chcemy zwyci«ýy,
wykorzystujc nienewtonowskie efekty.Ó
Kiedy druýyna SLAC-u przyciga na
lini« startu swego 655-kilogramowego
wyæcigowca nazwanego Z-Mobilem, in-
ýynier Eric Bong wælizguje si« w skrza-
ny kombinezon motocyklisty i dosiada
potwora. ãZwykle oczekujemy wysoko-
energetycznych zderzeÄ, ale nie tym ra-
zemÓ Ð ýartuje.
W dole na linii mety konferansjer pod-
grzewa emocje publicznoæci: ãPojazd ze
SLAC-u kosztuje co najmniej milion do-
larwÓ Ð podaje z kamienn twarz. Ale
uwaga: na drugi tor wtacza si« konku-
rent Ð pude¸kowaty samochd sfinanso-
wany przez prawnicz firm« Venture
Law Group i wykonany z czegoæ, co
przypomina chleb. No, moýe ciasto na
precle.
Kiedy starter wznosi pistolet, druýy-
na ze SLAC-u przygotowuje si« do po-
pchni«cia wehiku¸u Bonga, cho ãte-
Garry Stix
Newton Ð 1, Einstein Ð 0
Fizycy startuj w zawodach i... przegrywaj
s najwi«kszymi ponuraka-
mi wærd naukowcw, bo to
przecieý oni zaproponowali powabne
kwarki, rzadko jednak widuje si« ich
b¸aznujcych, w kaýdym razie nie w bia-
¸y dzieÄ. Tak wi«c kiedy badacze z Line-
ar Accelerator Center (SLAC) ze Stan-
fordu zwrcili si« do Scientific American
z proæb o wy¸oýenie tysica dolarw,
aby mogli wzi udzia¸ w wyæcigach
amatorskich pojazdw bez silnikw, po-
stanowiliæmy nie przepuæci takiej æwiet-
nej okazji do zabawy. Dochody z za-
wodw mia¸y zasili lokaln fundacj«
(Peninsula Community Foundation)
zwalczajc naduýywanie alkoholu
przez nastolatkw. (SLAC nie moýe wy-
dawa federalnych funduszy na takie
imprezy, std naukowcy skierowali
proæb« do Scientific American .)
Gdy wyszli, wyobraziliæmy sobie, jak
zaprz«gaj swoje superkomputery do
optymalizacji projektu opartego na pod-
stawowych prawach przyrody, a nast«p-
nie przekopuj stosy akceleratorowych
rupieci w poszukiwaniu nadprzewodz-
cych stopw czy teý pozytonowo prze-
kszta¸conego ãniewiadomoczegoÓ. W
przerbce szcztkw technologicznego
cudu wartego wiele milionw dolarw
na zwyci«ski pojazd rajdowy taka inte-
lektualna moc z pewnoæci nie mog¸a
zawieæ. Wyobracie wi«c sobie moje
zdziwienie, kiedy wrzeæniowego poran-
ka w dniu zawodw, przechadzajc si«
w t¸umie zebranym wzd¸uý ¸agodnie
opadajcej drogi Sand Hill Road ze Stan-
ford University obok SLAC-u i siedzib
firm o znacznych udzia¸ach w Dolinie
Krzemowej, zaszed¸em do SLAC-u i tam
zamiast prze¸omowego wynalazku
Z-MOBILE gotowy do startu.
22 å WIAT N AUKI Luty 1998
W prawdzie fizycy czstek nie
13858039.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin