arkusz-poziom podstawowy.pdf

(1114 KB) Pobierz
untitled
ARKUSZ ZAWIERA INFORMACJE PRAWNIE CHRONIONE
DO MOMENTU ROZPOCZĘCIA EGZAMINU!
Miejsce
na naklejkę
MHM-P1_1P-082
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII MUZYKI
MAJ
ROK 2008
POZIOM PODSTAWOWY
Czas pracy 120 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 16 stron i płytę
znagraniami. Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu
zespołu nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera 30 zadań. Do zadań nr 1 i 2 dołączone
są przykłady dźwiękowe nagrane kolejno na płycie. Rozwiązuj
te zadania po wysłuchaniu przykładów. Zadania te oznaczone
.
3. Rozwiązania wszystkich zadań zamieść w miejscu na to
przeznaczonym.
4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
5. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
6. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
7. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
100 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający
przed rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
87639013.004.png 87639013.005.png
2
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom podstawowy
Zadanie 1. (5 pkt)
Na podstawie nagrania i dołączonego poniżej zapisu nutowego wykonaj polecenia ze str. 4.
87639013.006.png
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom podstawowy
3
87639013.007.png
4
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom podstawowy
A. Podaj nazwę techniki kompozytorskiej. .............................................................................
B. Wymień trzy środki techniki występujące w utworze.
1. .................................................................................................................................................
2. .................................................................................................................................................
3. .................................................................................................................................................
C. Nazwij epokę, z której pochodzi utwór. .............................................................................
Zadanie 2. (2 pkt)
Kompozytorzy XIX wieku w finałach koncertów często stosowali stylizację tańców
ludowych. Zapoznaj się z nagraniem fragmentu III części Koncertu fortepianowego e-moll
op.11 Fryderyka Chopina i wykonaj polecenia.
A. Podaj nazwę tańca, którego cechy słyszysz w prezentowanym przykładzie.
.................................................................................................................................................
B. Podaj inny przykład koncertu romantycznego, w którego finale zastosowano
stylizację muzyki ludowej.
.................................................................................................................................................
Zadanie 3. (1 pkt)
Rozstrzygnij, czy poniższa wypowiedź, dotycząca działalności trubadurów i truwerów,
jest prawdziwa, czy fałszywa. W tym celu obok tekstu wpisz literę „P” (prawda)
lub „F” (fałsz).
Trubadurzy, jak i truwerzy, pochodzili z różnych warstw społecznych. Byli wśród
nich nawet książęta i królowie, np.: Thibaut de Champagne – król Nawarry,
zwany księciem truwerów, król Anglii – Ryszard Lwie Serce, czy książę
Akwitanii – „ojciec trubadurów” – Guillaume de Poitiers.
Zadanie 4. (1 pkt)
Uzupełnij zdanie.
Element muzyczny, odnoszący się do tempa utworu, to ...............................................................
Zadanie 5. (1 pkt)
Podaj nazwę gatunku świeckiej muzyki wokalnej reprezentatywnej dla włoskiego
renesansu.
.......................................................................................................................................................
87639013.001.png
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom podstawowy
5
Zadanie 6. (1 pkt)
Rozstrzygnij, czy poniższe zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. W tym celu obok zdania
wpisz literę „P” (prawda) lub „F” (fałsz).
Carl Maria von Weber jest jednym z przedstawicieli stylu brillant w muzyce
epoki romantyzmu.
Zadanie 7. ( 3 pkt)
A. Podaj nazwę kierunku w malarstwie i muzyce, która wywodzi się z tytułu
zamieszczonego poniżej dzieła Claude’a Moneta. .........................................................
B. Podaj tytuł tego obrazu. ....................................................................................................
C. Wymień jedną cechę tego kierunku, występującą w obu dziedzinach sztuki.
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
Nr zadania
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Wypełnia
egzaminator!
Maks. liczba pkt
5
2
1
1
1
1
3
Uzyskana liczba pkt
87639013.002.png 87639013.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin