Erikson_-_Dziecinstwo_i_spoleczenstwo_3_.pdf

(16010 KB) Pobierz
413030419 UNPDF
CZ CZWARTA
MODZIE
I EWOLUCJA TO SAMOCI
413030419.002.png
WPROWADZENIE DO CZCI CZWARTEJ
Wraz z prób zdefiniowania integralnoci ego jako cechy
dojrzaoc i nabywanej kolejno we wszystkich fazach rozwo-
jowych ego oraz fazach libidalnych, zakres ksi ki powico-
nej dziecistwu i spoeczestwu wydaje si przekroczony -
a wraz z nim zakres dziaania psychoanalizy dziecka. Psy-
choanaliza bowiem konsekwentnie opisuje nieustajce prze-
miany instynktów i ego jedynie do okresu adolescencji, kie-
dy to racjonalny genitalizm powinien wchon dziecice
llksacje i irracjonalne konflikty lub dopuci do ich powtór-
nego odegrania w najró niejszych przebraniach. G ówny,
stale powracajcy temat dotyczy wic owego cienia frustra-
cji, jaki dziecistwo rzuca na cae póniejsze ycie jednost-
ki - a tak e na spoeczestwo. Na kartach niniejszej ksi -
ki sugerujemy, i aby zrozumie i dziecistwo, i spoecze-
stwo, musimy naszymi zainteresowaniami obj sposoby,
jakimi spoeczestwa agodz nieuchronne konflikty dzie-
cistwa , obiecujc przynajmniej osignicie bezpieczestwa,
to samoci i integracji. A zatem umacniajc wartoci, dzi-
ki którym ego funkcjonuje, spoeczestwa tworz jedyne
mo liwe warunki dla rozwoju czowieka.
Kolejne cywilizacje, wykorzystujc syndromy dziecicych
lków, z odpowiadajcyc h im wartoci ego tworz najwznio-
lejsz e wspólne d enia. Religia na przykad mo e uporzd-
kowa konflikt jdrowy wokó ufnoci i poczucia za, kulty-
wujc w zbiorowoci ufno w postaci wiary i wykorzystujc
poczucie za pod okreleniem grzechu. Takie uporzdkowa-
nie wystpuje w historii wówczas, gdy wspiera jak kon-
kretn warto ego potg ceremonii, zdoln doda si ka -
dej cywilizacji i zasili spoeczno jej zwolenników jedn
z form integracji. Inna sprawa, e uporzdkowanie wyka-
zuje umiejtno przetrwania du ej ni trwa jego wpyw hi-
- 291 -
413030419.003.png
storyczny. Gdy inne wartoci ego (np. autonomia) staj si
centrum wysików wspólnoty, starsze struktury coraz bardziej
skupiaj si na bezlitosnym wykorzystywaniu dziecicych -
ków. Koció ucieka si do systemu indoktrynacji, powoanego
do przekonywania ludzi, i istnieje nieuchronne, rzeczywiste
zo, aby móc obwieci, i tylko on sam posiada klucz do jedy-
nych drzwi prowadzcych do zbawienia.
Historia spoeczestw zapisaa powstanie i upadek klas
wy szych, elit tudzie kleru, które w swych arystokraty-
cznych aspiracjach kultywoway t bd inn warto ego,
dostarczajc prawdziwej otuchy i umo liwiajc autenty-
czny postp, lecz póniej przez wzgld li tylko na przetrwa-
nie wasnej hierarchii nauczyy si czyni u ytek z dzieci-
cych lków, tych samych, które pocztkowo u mierzay.
Królowie, zwani wielkimi, odgrywali role bohaterów w tea-
trze patriarchatu i chronili siebie oraz swoj wadz, bazu-
jc na tabu ojcobójstwa. Systemy feudalne, które w najlep-
szym razie s modelem podziau odpowiedzialnoci midzy
rzdzcyc h i rzdzonych, broniy si, przewidujc nadejcie
czasów anarchii i gro c utrat twarzy wobec odszczepie-
ców. Systemy polityczne odnosz korzyci z wywoywania
ró norodnych, chorobliwych wtpliwoci, systemy ekono-
miczne - z przepenionego poczuciem winy wahania przed
wprowadzeniem zmian. Ale elity polityczne, ekonomiczne
i techniczne, jeli przyjy na siebie obowizek doskonale-
nia nowego stylu ycia w danym, logicznie uzasadnionym
momencie historii, zapewniay ludziom silne poczucie to -
samoci , inspirujc ich do osigania nowych poziomów cy-
wilizacyjnych. W ka dym razie mo na uzna, i cena, jak
przyszo p aci za bied i nieszczcia towarzyszce temu
procesowi, bya zbyt wysoka - lecz to ju kwestia rozwa a
cil e filozoficznych.
Takie odnosz przynajmniej wra enie. Nie posiadam bowiem
wiedzy niezbdnej do ujcia w sposób usystematyzowany
zwizk u midzy cechami ego, instytucjami spoecznymi
i epokami historycznymi. Ale - powtórzmy to w formie bar-
dziej dogmatycznej - skoro istnieje bliskie powinowactwo
midz y problemem ufnoci a instytucj religii, to problem
autonomii znajduje odbicie w podstawowej strukturze poli-
tycznej i prawnej spoeczestwa, za problem inicjatywy -
w porzdku ekonomicznym. Podobnie pracowito ma od-
- 292 -
413030419.004.png
niesienie do technologii, to samo - do podziau spoecze-
stwa na warstwy, intymno - do wzorców relacji spoecz-
nych, twórczo - do edukacji, sztuki i nauki, za integral-
no - do filozofii. Badania nad spoeczestwem musz za-
interesowa si wzajemnymi stosunkami midzy tymi
instytucjami oraz powstawaniem i upadkiem instytucji
w sensie struktur. Myl jednak, i w dalszej perspektywie
badania takie mogyby straci jeden ze swych najbardziej
owocnych aspektów, gdyby przeoczyy sposób, w jaki ka de
pokolenie mo e i musi ponownie o ywi ka d instytucj.
Mog tu pój tylko w jednym konkretnym kierunku, jaki
sugeruj i potwierdzaj moje obserwacje. Skoncentrowaem
si manowicie na problemie to samoci ego i jego zakorze-
nieniu w to samoci kulturowej, poniewa sdz, e jest to
l a strona ego, która pod koniec okresu adolescencji doko-
nuje integracji faz rozwojowych ego dziecka i neutralizuje
autokratyczny charakter dziecicego superego. Jest to je-
dyny wewntrzny ukad ochronny, jaki zapobiega powsta-
niu trwaego przymierza superego z nie przetworzonymi po-
zostaociam i utajonego, dziecicego gniewu.
Bardzo dobrze zdaj sobie spraw, i przeniesienie ak-
centu z jednego zagadnienia na drugie dyktuj wydarzenia
historyczne - np. rewolucje, które maj miejsce podczas
naszego ycia, wywierajc wpyw nie tylko na nasz los, lecz
równie na rodzaj symptomów obserwowanych u pacjen-
tów oraz ich niewiadome dania wobec nas. Sprowadmy
to do jednego sformuowania: dzisiejszy pacjent cierpi naj-
bardziej na skutek niepewnoci, w co powinien wierzy
i kim powinien - a w gruncie rzeczy kim mógby - by lub
si sta; natomiast pacjent wczesnej psychoanalizy cierpia
najbardziej na skutek hamulców, które uniemo liwiay mu
bycie tym, kim sdzi, i wie, e jest. Szczególnie w Stanach
Zjednoczonych doroli pacjenci oraz rodzice potencjalnych
mayc h pacjentów czsto maj nadziej znale w psycho-
analizie ucieczk od braku cigoci w egzystencji oraz re-
gresj i powrót do bardziej patriarchalnej i bezporedniej
sytuacji bycia z kim sam na sam.
Ju w roku 1908* Freud wskaza na ródo wspóczesnych
mu nerwic: podwójne normy, ró ne dla obu pci oraz nad-
* Sigmund Freud, „ Civilized" Sexual Morality and Modern Nervous
Illness, tom IX, The Hogarth Press, London 1959.
- 293 -
413030419.005.png
mierne dania, jakie klasy wy sze nakaday na ony i mat-
ki w rodowisku miejskim. Freud stwierdzi, e szkod-
liwemu wpywowi nagych zmian ról spoecznych podlegaj
osoby, które przeprowadzaj si ze wsi do miasta lub wspi-
naj po szczeblach drabiny spoecznej z klasy redniej do
wy szej. W tym wszystkim wyró ni on jednak jako gówne
ród o patologii gbokie zachwianie równowagi seksualnej
jednostki na skutek hipokryzji i gro cych jej ró norodnych
represji seksualnych.
Wybranym przez siebie pacjentom, cierpicym z powodu
tych norm, Freud zaproponowa metod psychoanalitycz-
n, co w rodzaju radykalnego samoowiecenia, które wkrót-
ce rozsadzio granice neuropsychiatrii. Albowiem dziki niej
Freud odnalaz u osób z zahamowaniami, g boko w ich
wntrzu , pozostaoci - i analogie - tabu i konwenansów
wszystkich epok. Poza wyjanieniem objawów charaktery-
stycznych dla swych czasów, psychoanaliza odkrya ponad-
czasow elit plemienia neurotyków, kolejne wersje króla
Edypa, ksicia Hamleta i braci Karamazow, i podja si
uczestniczy w spektaklu ich tragicznych konfliktów, u y-
wajc metody indywidualnego samoowiecenia. Pacjenci,
którzy zawarli pokój z kompleksami emanujcymi z demo-
nicznego id, mogli nie tylko odzyska zdrowie psychiczne,
lecz tak e odnie zwycistwo z punktu widzenia rozsdku
i procesu indywiduacji.
Historia cywilizacji zawiadczy, i Freud, starajc si spro-
sta wymaganiom swej praktyki neurologicznej, mimowolnie
kontynuowa ow rewolucj w wiadomoci czowieka, która
w staro ytnoci wyniosa jednostk tragiczn przed anonimo-
wy chór wiata archaicznego i która uczynia wiadomego wa-
snego istnienia czowieka „miar wszechrzeczy". Badania na-
ukowe, które nastpnie skierowane zostay na poznanie tej
„wszechrzeczy", dziki Freudowi zmieniy kierunek i objy
sam wiadomo czowieka: we wnioskach wrócimy do dyle-
matu wywoanego zastosowaniem nastawienia poznawczego
do badania jego wasnych zdolnoci i pochodzenia. Tymcza-
sem powinowactwo tematyczne pomidzy bazowymi konflik-
tami Freudowskimi a problematyk tragedii greckich jest oczy-
wiste, zarówno co do samej terminologii, jak i ducha.
Sens pracy dokonanej przez Freuda - mimo terminów
i technik przywoujcych na myl dziewitnastowieczne la-
- 294 -
413030419.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin