5. Dodatki emerytur i rent.doc

(64 KB) Pobierz

Dodatki  do  emerytur  i  rent

 

W systemie emerytalno-rentowym występują świadczenia dodatkowe związane z posiadaniem prawa do świadczenia głównego (dodatki nie są świadczeniami samodzielnymi).

 

Ø    Dodatek pielęgnacyjny - przysługuje osobom, które zostały uznane za całkowicie niezdolne do pracy i niezdolne do samodzielnej egzystencji oraz osobom, które ukończyły 75 lat.

 

Wysokość dodatku pielęgnacyjnego - ustawa określiła pierwotną    wysokość dodatku, ale ten dodatek jest okresowo waloryzowany (obecnie wynosi 163 zł 15 gr).

 

Dodatek pielęgnacyjny nie przysługuje osobie przebywającej w placówce, która zapewnia całodobową opiekę, za wyjątkiem sytuacji, gdy okres pobytu wynosi nie więcej niż 2 tygodnie w miesiącu.

 

Ø    Dodatek dla sieroty zupełnej - przysługuje dzieciom, które nie posiadają żadnych rodziców (obecnie wynosi 306 zł 65 gr).

 

Zasiłek  pogrzebowy

 

Zasiłek pogrzebowy co do zasady jest świadczeniem pochodnym ze stosunku ubezpieczenia społecznego istniejącego pomiędzy zmarłym a instytucją ubezpieczeniową i przysługuje osobom trzecim.

 

Zasiłek pogrzebowy przysługuje w razie śmierci:

 

1)    osoby podlegającej ubezpieczeniu;

 

2)    osoby pobierającej emeryturę lub rentę;

 

3)    osoby nie podlegającej ubezpieczeniu i nie pobierającej emerytury lub renty, ale w chwili śmierci spełniającej warunki nabycia prawa do emerytury lub renty;

 

4)    członka rodziny osoby ubezpieczonej albo emeryta lub rencisty (członkiem rodziny jest osoba, która spełnia te same kryteria co w przypadku renty   rodzinnej).

 

Osobą uprawnioną do zasiłku pogrzebowego jest osoba, która pokryła koszt pogrzebu - celem zasiłku jest przyznanie środków na zorganizowanie pogrzebu lub zwrot poniesionych kosztów.

 

·       Osobą uprawnioną do zasiłku pogrzebowego może być również instytucja (każdy podmiot, który pokrył koszt pogrzebu).

Zasady ustalania wysokości zasiłku pogrzebowego - zasiłek pogrzebowy co do zasady przysługuje w wysokości 200 % przeciętnego wynagrodzenia (obecnie wynosi 5902 zł 72 gr).

 

ü    Zasiłek pogrzebowy w tej wysokości przysługuje wyłącznie członkom  rodzin - instytucjom zasiłek pogrzebowy przysługuje w wysokości udokumentowanych kosztów pogrzebu.

 

Termin na dochodzenie roszczeń wynosi 12 miesięcy od śmierci ubezpieczonego - w ciągu 12 miesięcy powinno nastąpić złożenie wniosku o zasiłek pogrzebowy, po tym terminie uprawnienie wygasa (termin zawity).

 

Świadczenia  przyznawane  w  szczególnym  trybie

 

Świadczenia przyznawane w szczególnym trybie (art. 82-84) są wyjątkami od zasad formalizmu i schematyzmu przyznawania świadczeń z ubezpieczenia społecznego.

 

Podmioty uprawnione do przyznania świadczeń w szczególnym trybie:

 

§       Prezes Rady Ministrów;

 

§       Prezes ZUS.

 

Zakres kompetencji Prezesa Rady Ministrów do przyznania świadczeń jest bardzo szeroko określony - Prezes Rady Ministrów w szczególnych    przypadkach może przyznać świadczenia na innych warunkach i w innych okolicznościach niż wymienione w ustawie.

 

Warunki przyznania świadczenia przez Prezesa ZUS:

 

-       posiadanie statusu osoby ubezpieczonej albo członka rodziny pozostałego po śmierci jej żywiciela;

 

-       przyznanie świadczenia musi być uzasadnione szczególnymi okolicznościami - przyznanie świadczenia może nastąpić, gdy osoba, która ubiega się o świadczenie nie ma prawa do ubezpieczenia społecznego;

 

-       zaistnienie ryzyka socjalnego - całkowita niezdolność do pracy albo     osiągnięcie określonego wieku;

 

-       brak możliwości podjęcia pracy albo innej działalności zarobkowej;

 

-       brak niezbędnych środków utrzymania (trudna sytuacja materialna).

 

Prezes ZUS może przyznać świadczenie w wysokości nieprzekraczającej odpowiednich świadczeń emerytalnych lub rentowych z ubezpieczenia społecznego, do których osoba nabyłaby prawo.

Świadczenia przyznawane przez Prezesa Rady Ministrów i Prezesa ZUS są finansowane z budżetu państwa (mają charakter zaopatrzeniowy).

 

ü    Prezes Rady Ministrów w razie wydania decyzji ma obowiązek zdać relację Sejmowi - kontrola przyznawania świadczeń w szczególnym trybie.

 

Świadczenia przyznawane w szczególnym trybie to świadczenia uznaniowe i nie ma możliwości ich dochodzenia na drodze sadowej (dopiero po wydaniu decyzji pojawia się możliwość dochodzenia na drodze sądowej do spełnienia świadczenia).

 

Wysokość świadczeń emerytalno - rentowych

 

Wysokość najniższych świadczeń emerytalno-rentowych jest określona w ustawie, przy czym te kwoty podlegały waloryzacjom:

 

-       najniższa renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy: 636 zł 29 gr;

 

-       najniższa renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy: 489 zł 44 gr;

 

-       najniższa emerytura oraz renta rodzinna: 636 zł 29 gr.

 

Najniższe kwoty świadczeń emerytalnych odnoszą się świadczeń z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i otwartych funduszy emerytalnych.

 

·       Budżet państwa gwarantuje świadczenia na poziomie najniższego świadczenia emerytalnego lub rentowego.

 

Waloryzacja świadczeń emerytalno - rentowych

 

Waloryzacja świadczeń emerytalno-rentowych może mieć dwojaki    charakter:

 

Ø    cenowy;

 

Ø    płacowy.

 

Waloryzacja cenowa polega na działaniu zmierzającym do zachowania dotychczasowej wartości świadczenia w odniesieniu do wskaźnika cen (utrzymania dotychczasowej siły nabywczej świadczenia).

 

ü    zaleta - w okresach dużej inflacji (ceny rosną szybciej niż płace) chroni emeryturę przed utratą jej wartości (siły nabywczej);

 

ü    wada - w sytuacji rozwoju gospodarczego (płace rosną szybciej niż ceny) nie daje możliwości partycypowania w efektach tego rozwoju.

 

Waloryzacja płacowa  →  polega na działaniu zmierzającym do zachowania dotychczasowej wartości świadczenia w odniesieniu do wskaźnika płac.

 

ü    zaleta - w sytuacji rozwoju gospodarczego daje możliwość szybszego wzrostu świadczenia;

 

ü    wada - w okresach dużej inflacji nie pozwala na utrzymanie wartości     dotychczasowego świadczenia.

 

Obecnie stosuje się waloryzację o charakterze mieszanym (zarówno w odniesieniu do wskaźnika cen, jak i płac).

 

Cechy waloryzacji mieszanej:

 

1)    waloryzacja systematyczna;

 

2)    waloryzacja okresowa;

 

3)    waloryzacja cenowo-płacowa.

 

Waloryzacja systematyczna jest dokonywana z mocy samego prawa, wówczas gdy spełnione są przesłanki określone w ustawie (to zobowiązanie organów centralnych do przeliczania emerytur) - przeciwieństwem waloryzacji systematycznej jest waloryzacja dokonywana ad hoc.

 

Waloryzacja okresowa - obecnie jest dokonywana co roku, a terminem waloryzacji jest dzień 1 marca każdego roku kalendarzowego.

 

Waloryzacja cenowo-płacowa jest dokonywana w oparciu o wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych zwiększony o 20 % realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym (waloryzacja uwzględnia wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem albo dla gospodarstw domowych emerytów lub rencistów).

 

-       Określenie wzrostu przeciętnego wynagrodzenia przy ustalaniu wskaźnika waloryzacji jest przedmiotem negocjacji w Komisji Trójstronnej do Spraw Społeczno-Gospodarczych - jeżeli w ciągu 5 dni od ogłoszenia wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku kalendarzowym nie dojdzie do uzgodnienia wskaźnika waloryzacji, wówczas wskaźnik ten jest ustalany w ciągu 2 dni przez Prezesa Rady Ministrów w drodze rozporządzenia.

 

Waloryzacja z dnia 1.03.2008 r.:

 

§       dla emerytur i rent przyznanych przed 1.03.2007 r. - 106,5 %;

 

§       dla emerytur i rent przyznanych w okresie od 1.03.2007 r. do 29.02.2008 r. -  104,2 %

Zbieg prawa do świadczeń

 

Zasadą jest, że ubezpieczonemu, który spełnia przesłanki do nabycia kilku świadczeń, przysługuje jedno wyższe albo wybrane przez niego świadczenie -  zasada korzystności dla ubezpieczonego.

 

Problem zawieszenia lub zmniejszenia świadczeń

 

O zastosowaniu instytucji zawieszenia prawa do świadczenia lub zmniejszenia samego świadczenia decyduje osiągnięcie przez ubezpieczonego    przychodów z działalności objętej obowiązkiem ubezpieczenia w okresie   pobierania emerytury lub renty.

 

Wyjątek - ta zasada nie dotyczy emerytów, którzy osiągnęli powszechny wiek emerytalny wynoszący: 60 lat w przypadku kobiet i 65 lat w przypadku mężczyzn.

 

Progi, których osiągnięcie skutkuje zawieszeniem lub zmniejszeniem świadczenia:

 

·       całkowite zawieszanie świadczenia następuje w razie osiągnięcia przez ubezpieczonego przychodu w kwocie wyższej niż 130 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (obecnie wynosi 3836 zł 80 gr);

 

·       zmniejszenie świadczenia następuje w razie osiągnięcia 70 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia - zmniejszenie następuje o kwotę przekroczenia tego progu (obecnie wynosi 2066 zł - ustawodawca określił maksymalną kwotę, o którą może dojść do zmniejszenia świadczenia).

4

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin