1
PROGRAM ZAJĘĆ ROZWIJAJĄCYCH Z UCZNIEM ZDOLNYM
ZAŁOŻENIA:
· przygotowanie uczniów do udziału w Międzynarodowym Konkursie Matematycznym ,, Kangur’’,
· zapoznanie uczniów z wybranymi zagadnieniami matematycznymi klasy IV,
· przygotowanie uczniów do udziału w Szkolnym Konkursie Ortograficzno-
Gramatycznym klas III,
· udział uczniów w szkolnym konkursie plastycznym w ramach akcji ,, Zachowaj trzeźwy umysł’’ i ogólnopolskim konkursie plastycznym
pod hasłem ,, Ciszej i bezpieczniej’’.
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych, polonistycznych i plastycznych uczniów,
- przygotowanie uczniów do udziału w Konkursie Matematycznym
,, Kangur’’ oraz w Szkolnym Konkursie Ortograficzno- Gramatycznym
klas III i konkursach plastycznych,
- rozwijanie aktywności i zdolności poznawczych uczniów,
- pobudzanie ich do samodzielnego i twórczego działania,
CELE OPERACYJNE: uczeń
· poszerza zakres wiadomości z matematyki o niektóre zagadnienia klasy IV,
· potrafi logicznie myśleć, uogólniać, wyciągać wnioski,
· potrafi zastosować zdobytą wiedzę teoretyczną w praktyce,
· doskonali poprawność ortograficzną wyrazów,
· redaguje twórcze opowiadania na podany temat,
· potrafi korzystać z różnych źródeł informacji,
· poszerza wiadomości z gramatyki dotyczące części mowy i części zdania,
· rozwija samodzielność,
· stosuje ciekawe i oryginalne techniki przestrzenne w pracach plastycznych,
· rozwija wyobraźnię twórczą,
· doskonali zdobyte umiejętności,
METODY: aktywizujące, integracyjne w pracy z grupą - pedagogika zabawy,
FORMY PRACY: praca indywidualna, grupowa
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
( Zajęcia będą trwały od 1 X 2004 r. do 30 IV 2005 roku)
Lp.
Liczba godzin
Doskonalenie wiadomości i umiejętności geometrycznych. Rozwiązywanie zadań tekstowych wymagających logicznego myślenia.
3
Potrafi obliczać obwody i pola figur. Uczeń logicznie myśli, rozwiązuje poprawnie zadania
tekstowe.
2
Uzupełnianie luk w tekstach z trudnościami ortograficznymi. Umiejętne korzystanie ze słownika ortograficznego.
4
Uczeń prawidłowo uzupełnia luki w zdaniach, ćwiczy czujność orograficzną.
Zapoznanie uczniów z ułamkami dziesiętnymi - zapis, odczytywanie, dodawanie, odejmowanie, porównywanie. Obliczanie ułamka danej liczby.
Uczeń potrafi zapisać ułamki dziesiętne, dodaje, odejmuje, porównuje je.
Oblicza ułamek danej liczby.
Redagowanie twórczych opowiadań, opisów.
Pisanie listów, ogłoszeń, zaproszeń oraz kartek z pamiętnika.
Potrafi zredagować samodzielnie twórczą wypowiedź pisemną na podany temat przez n – la.
5
Rozszerzenie zakresu liczbowego do 1000000 - wykonywanie działań pisemnych w tym zakresie. Dzielenie i mnożenie liczb sposobem pisemnym.
Uczeń poprawnie wykonuje cztery działania pisemne w zakresie 1000000.
6
Rozwiązywanie zadań konkursowych z edukacji matematycznej i polonistycznej - (wykorzystanie testów z poprzednich lat)..
Uczeń potrafi rozwiązać zadania konkursowe.
7
Rozwiązywanie testów gramatycznych dotyczących
części mowy i części zdania.
Uczeń potrafi rozwiązać testy gramatyczne.
8
Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań z zastosowaniem wiadomości praktycznych - mierzenie, ważenie, obliczenia zegarowe itp..
Uczeń poprawnie wykonuje zadania.
9
Projektowanie i wykonywanie różnymi technikami
prac plastycznych z wyobraźni, plakatów, tablic.
Uczeń potrafi zaprojektować i wykonać pracę plastyczną.
OCZEKIWANE EFEKTY:
Uczeń potrafi:
· obliczać obwody i pola figur geometrycznych,
· obliczać ułamki danej liczby,
· zredagować samodzielnie twórczą wypowiedź pisemną,
· poprawnie uzupełniać luki w zdaniach, ćwicząc ortografię,
· wykonywać działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych,
· poprawnie wykonuje cztery działania arytmetyczne sposobem pisemnym,
· logicznie i twórczo myśleć,
· stosować właściwe działania rozwiązując poprawnie zadania tekstowe,
· rozwiązywać zadania konkursowe z edukacji polonistycznej i matematycznej,
· zaprojektować i wykonać pracę plastyczną,
EWALUACJA:
Na zakończenie zajęć rozwijających uczniowie odpowiadają na pytania
zawarte w ankiecie, przygotowanej przez nauczyciela i oceniają przydatność
i potrzebę prowadzonych zajęć.
SPOSÓB MIERZENIA CELÓW:
- udział uczniów w Międzynarodowym Konkursie Matematycznym ,, Kangur’’
Szkolnym Konkursie Ortograficzno- Gramatycznym klas III oraz konkursach
plastycznych, - wyniki uczniów w konkursach,
DOKUMENTACJA PROGRAMU:
- dziennik zajęć rozwijających,
- karty pracy uczniów,
- testy i sprawdziany konkursowe uczniów z edukacji polonistycznej
i matematycznej,
Opracowała: mgr Iwona Hinz podpis...................................
Data...............................................
betty11