program zajęć rozwijających z uczniem zdolnym.doc

(41 KB) Pobierz
Cel główny

1

 

PROGRAM ZAJĘĆ ROZWIJAJĄCYCH Z UCZNIEM ZDOLNYM

                                                                       

Program został opracowany przez mgr Iwonę Hinz – wychowawcę kl. III B

w Zespole Szkół nr 1 w Mrągowie. Zajęcia będą odbywały się jeden raz

w tygodniu po 45 minut. Będą to zajęcia nieodpłatne. Uczestniczyć w nich

będzie 11 osób z klasy III B, które przejawiają uzdolnienia matematyczne,

polonistyczne, plastyczne. Program będzie realizowany w roku szkolnym

2004/2005.

 

ZAŁOŻENIA:

·        przygotowanie uczniów do udziału w Międzynarodowym Konkursie Matematycznym ,, Kangur’’,    

·        zapoznanie uczniów z wybranymi zagadnieniami matematycznymi klasy IV,

·        przygotowanie uczniów do udziału w Szkolnym Konkursie Ortograficzno-

Gramatycznym klas III,

·        udział uczniów w szkolnym konkursie plastycznym w ramach akcji                 ,, Zachowaj trzeźwy umysł’’ i ogólnopolskim konkursie plastycznym

pod hasłem ,, Ciszej i bezpieczniej’’.

 

CEL GŁÓWNY:       

-         rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych, polonistycznych i plastycznych uczniów,

 

-         przygotowanie uczniów do udziału w Konkursie Matematycznym

,, Kangur’’ oraz w Szkolnym Konkursie Ortograficzno- Gramatycznym

klas III i konkursach plastycznych,

 

-         rozwijanie aktywności i zdolności poznawczych uczniów,

 

-         pobudzanie ich do samodzielnego i twórczego działania,

 

CELE OPERACYJNE: uczeń

 

·        poszerza zakres wiadomości z matematyki o niektóre zagadnienia klasy IV,

·        potrafi logicznie myśleć, uogólniać, wyciągać wnioski,

·        potrafi zastosować zdobytą wiedzę teoretyczną w praktyce,

·        doskonali poprawność ortograficzną wyrazów,

·        redaguje twórcze opowiadania na podany temat,

·        potrafi korzystać z różnych źródeł informacji,

·        poszerza wiadomości z gramatyki dotyczące części mowy i części zdania,

·        rozwija samodzielność,

·        stosuje ciekawe i oryginalne techniki przestrzenne w pracach plastycznych,

·        rozwija wyobraźnię twórczą,

·        doskonali zdobyte umiejętności,

METODY: aktywizujące, integracyjne w pracy z grupą -  pedagogika zabawy,

FORMY PRACY: praca indywidualna, grupowa

 

                            HARMONOGRAM DZIAŁAŃ

               ( Zajęcia będą trwały od 1 X 2004 r. do 30 IV 2005 roku)

 

Lp.

Działania

Liczba godzin

Kryterium sukcesu

1

Doskonalenie wiadomości i umiejętności geometrycznych. Rozwiązywanie zadań tekstowych wymagających logicznego myślenia.

3

Potrafi obliczać obwody i pola figur. Uczeń logicznie myśli, rozwiązuje poprawnie zadania

tekstowe.

2

Uzupełnianie luk w tekstach z trudnościami ortograficznymi. Umiejętne korzystanie ze słownika ortograficznego.

4

Uczeń prawidłowo uzupełnia luki w zdaniach, ćwiczy czujność orograficzną.

3

Zapoznanie uczniów z ułamkami dziesiętnymi - zapis, odczytywanie, dodawanie, odejmowanie, porównywanie. Obliczanie ułamka danej liczby.

3

Uczeń potrafi zapisać ułamki dziesiętne, dodaje, odejmuje, porównuje je.

Oblicza ułamek danej liczby.

4

Redagowanie twórczych opowiadań, opisów.

Pisanie listów, ogłoszeń, zaproszeń oraz kartek z pamiętnika.

4

Potrafi zredagować samodzielnie twórczą wypowiedź pisemną na podany temat przez n – la.

5

Rozszerzenie zakresu liczbowego do 1000000 - wykonywanie działań pisemnych w tym zakresie. Dzielenie i mnożenie liczb sposobem pisemnym.

2

Uczeń poprawnie wykonuje cztery działania pisemne w zakresie 1000000.

6

Rozwiązywanie zadań konkursowych  z edukacji matematycznej i polonistycznej - (wykorzystanie testów z poprzednich lat)..             

4

Uczeń potrafi rozwiązać zadania konkursowe.

7

Rozwiązywanie testów gramatycznych dotyczących

części mowy i części zdania.

 

3

Uczeń potrafi rozwiązać testy gramatyczne.

8

Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań z zastosowaniem wiadomości praktycznych - mierzenie, ważenie, obliczenia zegarowe itp..

 

3

Uczeń poprawnie wykonuje zadania.

9

Projektowanie i wykonywanie różnymi technikami

prac plastycznych z wyobraźni, plakatów, tablic.

 

 

3

Uczeń potrafi zaprojektować i wykonać pracę plastyczną.

 

 

 

 

OCZEKIWANE EFEKTY:

 

    Uczeń potrafi:

·        obliczać obwody i pola figur geometrycznych,

·        obliczać ułamki danej liczby,

·        zredagować samodzielnie twórczą wypowiedź pisemną,

·        poprawnie uzupełniać luki w zdaniach, ćwicząc ortografię,

·        wykonywać działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych,

·        poprawnie wykonuje cztery działania arytmetyczne sposobem pisemnym,

·        logicznie i twórczo myśleć,

·        stosować właściwe działania rozwiązując poprawnie zadania tekstowe,

·        rozwiązywać zadania konkursowe z edukacji polonistycznej i matematycznej,

·        zaprojektować i wykonać pracę plastyczną,

 

EWALUACJA:

 

Na zakończenie zajęć rozwijających uczniowie odpowiadają na pytania

zawarte w ankiecie, przygotowanej przez nauczyciela i oceniają przydatność

i potrzebę prowadzonych zajęć.

 

 

 

SPOSÓB MIERZENIA CELÓW:

 

udział uczniów w Międzynarodowym Konkursie Matematycznym ,, Kangur’’

   Szkolnym Konkursie Ortograficzno- Gramatycznym klas III oraz konkursach

    plastycznych,                                                                                                                         -  wyniki uczniów w konkursach,

 

DOKUMENTACJA PROGRAMU:

-         dziennik zajęć rozwijających,

-         karty pracy uczniów,

-         testy i sprawdziany konkursowe uczniów z edukacji polonistycznej

i matematycznej,

 

 

 

Opracowała: mgr Iwona Hinz               podpis...................................

Data...............................................

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin