Kr 009 Powszechny charakter opowiesci o Potopie.pdf

(280 KB) Pobierz
70016304 UNPDF
Kreacjonizm
(9)
Mieczys³aw Pajewski
POWSZECHNY CHARAKTER
OPOWIECI O POTOPIE 1
Biblijn¹ opowieæ o Potopie atako-
wano z ró¿nych stron. Kwestionowali
j¹ nawet chrzecijanie, znajduj¹cy siê
pod wp³ywem ateistycznie b¹d agno-
stycznie nastawionych mylicieli. Naj-
czêciej krytycy twierdz¹, ¿e przekaz
biblijny dotyczy jakiej lokalnej powo-
dzi, a nie powszechnego kataklizmu,
jaki zosta³ opisany w Biblii. Pewnym
poparciem dla tego pogl¹du by³o od-
krycie w 1929 roku przez Leonarda
Woolleya warstw osadowych w Ur
Chaldejskim, w Mezopotamii. W trak-
cie wykopalisk na g³êbokoci ok. 12
m, pomiêdzy warstwami zawieraj¹cy-
mi pozosta³oci ludzkiej obecnoci, zna-
leziono warstwê mu³u i piasku pozba-
wion¹ jakichkolwiek znalezisk
archeologicznych. Warstwa ta mia³a
gruboæ 3 metrów, by³a wiêc rezulta-
tem bardzo du¿ej powodzi i dlatego
Wooley uzna³ j¹ za pozosta³oæ po po-
topie Noego. Jednak uwa¿a³, ¿e potop
opisany w Biblii mia³ lokalny charak-
ter. Póniej podobne warstwy, jak w Ur,
odkryto w Kisz i w wielu innych staro-
¿ytnych miastach Mezopotamii.
Pogl¹dy Woolleya, ¿e odkry³ osa-
dy z epoki biblijnego potopu, upa-
d³y po przeprowadzeniu dok³adnych
badañ. By³y zbyt m³ode, m³odsze
nawet ni¿ biblijne datowanie poto-
pu. Mia³y zbyt ma³y zasiêg nie po-
krywa³y nawet ca³ego terenu miasta
Ur. Warstwy odnalezione w innych
miejscach okaza³y siê jeszcze m³od-
sze. Woolley mia³ racje, ¿e odkry³ po-
zosta³oci lokalnej powodzi, ale nie
mia³ jej s¹dz¹c, ¿e mia³y co wspól-
nego z biblijnym potopem.  2
Najmocniejszym wieckim argu-
mentem na rzecz autentycznoci bi-
blijnej opowieci o Potopie s¹ rozpo-
wszechnione w kulturach ca³ego wia-
ta opowiadania o wielkiej katastrofie
wodnej, któr¹ prze¿yli tylko nieliczni.
Zarejestrowano dot¹d ok. 270 takich
opowiadañ.  3 Analizowano je w wie-
lu publikacjach.  4 Opowieci te, co
ciekawe, nie s¹ jednak w tym samym
stopniu rozpowszechnione na wszyst-
kich kontynentach. Spotyka siê je czê-
sto w Azji, na wyspach Azji Po³udnio-
wo-Wschodniej, w Ameryce od Ziemi
Ognistej na po³udniu a¿ do krêgu po-
larnego na pó³nocy. Rzadziej natomiast
spotyka siê je w Afryce i Europie.
Wystêpuj¹ m.in. w takich krajach jak
Egipt, Grecja, Persja, Syria, W³ochy,
Walia, Skandynawia, Rosja, Indie, Chi-
ny, Meksyk, Indonezja, Nowa Gwinea,
Melanezja, Polinezja, Mikronezja i Au-
stralia.
Profesor Harold W. Clark stwierdzi³:
Pamiêæ o wielkiej katastrofie
zachowana jest w mitach i le-
gendach prawie ka¿dego ludu
na obliczu Ziemi. Chocia¿ mity
mog¹ nie mieæ wartoci nauko-
wej, wskazuj¹ jednak na fakt,
¿e jakie niezatarte wra¿enie
pozosta³o w umys³ach wielu ras
rodzaju ludzkiego.  5
rzuconych niemal na ca³ym
wiecie.  7
Rehwinkel zauwa¿a, ¿e:
Tradycje podobne do zapisu bi-
blijnego znajduj¹ siê u niemal
wszystkich narodów i plemion
ludzkich. I tego w³anie nale¿a-
³o oczekiwaæ. Jeli ta straszliwa
katastrofa, jak¹ opisano w Bi-
blii, faktycznie mia³a miejsca,
to musz¹ istnieæ tradycje o Po-
topie wród pierwotnych ludów,
¿yj¹cych na odleg³ych terenach.
Jest czym naturalnym, ¿e pa-
miêæ o tym wydarzeniu stale
brzmia³a w uszach potomków
tych, którzy prze¿yli i byæ mo¿e
sta³a siê podstaw¹ pewnych re-
ligijnych rytua³ów.  8
Czy powszechnoæ tych opowie-
ci mo¿e byæ podstaw¹ do przypusz-
czeñ, ¿e opisuj¹ one rzeczywiste wy-
darzenie historyczne? H.H. Bancroft
uwa¿a, ¿e:
Nie ma mitu bez jakiego zna-
czenia; [...] wszystkie te opowia-
dania, bez wzglêdu na to, jak
g³upie czy absurdalne, musia-
³y byæ zakorzenione w jakim
fakcie.  9
Pogl¹d ten wspiera Gaster:
Legendy o pradawnym potopie
[...] s¹ znamienn¹ cech¹ pra-
wie wszystkich pierwotnych mi-
tologii.  6
oraz Woods, wed³ug którego te legendy:
s¹ czêsto spotykane w folklorze
staro¿ytnej literatury ludzi roz-
Zdaniem za Furmana Kearleya
tradycje te zgodne s¹ w tak
wielu istotnych miejscach, ¿e
musz¹ dotyczyæ tego samego
faktycznego wydarzenia.  10
Praktycznie wszystkie opowieci
o potopie wspominaj¹ o powszech-
15
70016304.001.png
Kreacjonizm
nym zniszczeniu przez wodê rasy
ludzkiej i wszystkich organizmów
¿ywych; ¿e arka lub ³ód by³a narzê-
dziem ucieczki dla nielicznych spo-
ród nich, i ¿e dziêki temu rodzaj
ludzki i du¿a czêæ wiata zwierzêce-
go przetrwa³y. Opowieciami tymi
interesowa³o siê wielu uczonych, któ-
rzy czêsto powiêcali im ca³e swoje
¿ycie kolekcjonuj¹c je, kataloguj¹c
i badaj¹c ich treæ. Jeden z zas³u¿o-
nych w tej dziedzinie uczonych uzna³,
¿e ustne przekazy o Potopie, tak roz-
powszechnione na ca³ej Ziemi, musz¹
odnosiæ siê do jakiego faktu, które-
mu dopiero póniej nadano mitycz-
ny charakter i kszta³t.  11 Wilhelm
Wundt, który stara³ siê znaleæ argu-
menty na rzecz niezale¿nego pocho-
dzenia ró¿nych sag o potopie, zmu-
szony by³ przyznaæ:
Po³¹czenie wszystkich tych ele-
mentów w jedn¹ ca³oæ (znisz-
czenie ziemi przez wodê, ura-
towanie cz³owieka i zwierz¹t
za pomoc¹ ³odzi itd.) wiadczy
co mo¿emy powiedzieæ bez
wahania ¿e nie mog³o ono
powstaæ dwukrotnie w nieza-
le¿ny sposób.  12
nie mo¿na mocniej ustaliæ jako
faktu.  13
waæ i kontaktowaæ siê, zw³aszcza
miêdzy odleg³ymi kontynentami.
W³anie liczba tych opowieci, roz-
leg³oæ geograficzna i ró¿norodnoæ
kulturowa oraz zbie¿noæ wielu ich
szczegó³ów, jest najlepszym dowodem,
¿e Potop opisany w Ksiêdze Rodzaju
mia³ miejsce. Inaczej bowiem by³oby:
niezmiernie trudno wyjaniæ,
dlaczego tak wiele staro¿yt-
nych kultur mog³o wierzyæ
w kataklizmy.  15 o
Najwa¿niejsze niebiblijne spra-
wozdanie o potopie odnaleæ mo¿na
w Eposie o Gilgameszu, dziele lite-
rackim staro¿ytnego Babilonu. Tekst
ten odkryto podczas wykopalisk ar-
cheologicznych prowadzonych w Ni-
niwie. Zapisany zosta³ na 12 tablicz-
kach, które by³y czêci¹ biblioteki
króla asyryjskiego, Assurbanipala.
Tabliczki pochodz¹ z VII wieku p.n.e.
Na 11 tabliczce opisany jest potop i hi-
storia Ut-napisztima, który uratowa³
¿ycie ludzkie i zwierz¹t.
Tak¿e Grecy przekazywali z po-
kolenia na pokolenie opis potopu.
Poniewa¿ Zeus zamierza³ zniszczyæ
rodzaj ludzki, Deukalion wybudowa³
arkê i zaopatrzy³ j¹ w odpowiednie
zapasy ¿ywnoci, które pozwoli³y
jemu i jego ¿onie uratowaæ ¿ycie pod-
czas zes³anego przez Zeusa wielkie-
go deszczu.
Ludy Ameryki przedkolumbijskiej,
na przyk³ad Aztekowie, posiada³y le-
gendê o potopie. Pierwotna Ziemia
zosta³a zniszczona przez wielki po-
top, zes³any przez boga deszczu, Tla-
loka. Podano nawet iloæ lat, jaka
up³ynê³a od stworzenia wiata do tego
wydarzenia mianowicie 1716 lat.  14
Podobieñstwo opisu biblijnego
zw³aszcza do babiloñskiego spowo-
dowa³, ¿e niektórzy uczeni g³osz¹, i¿
ten pierwszy jest zapo¿yczeniem z te-
go drugiego. Ale Epos o Gilgame-
szu powsta³ póniej, bo w VII wie-
ku p.n.e., ni¿ opis z Ksiêgi Rodzaju,
który prawdopodobnie powsta³ w XV
wieku p.n.e. Jednak trzeba przyznaæ,
¿e znaleziono jeszcze starsze ni¿ Ksiê-
ga Rodzaju sumeryjskie tabliczki
z opisem potopu. Czy znaczy to, ¿e
opis biblijny ma charakter wtórny?
Niekoniecznie. Mog³o bowiem byæ
tak, ¿e wiele opisów potopu jest nie-
zale¿nym od siebie zapisem pamiêci
uczestników potopu, przekazywanym
póniej z pokolenia na pokolenie. Nie
musia³y one, jak zak³adaj¹ uczeni nie-
chêtnie odnosz¹cy siê do treci bi-
blijnych, byæ przepisywane lub zapo-
¿yczane jedno z drugiego. Hipoteza
zapo¿yczenia jest trudna do przyjê-
cia, gdy¿ dawniej, inaczej ni¿ obec-
nie, by³o znacznie trudniej podró¿o-
Mieczys³aw Pajewski
miepaj@wp.pl
http://www.creationism.org.pl
Pisz¹c ten tekst korzysta³em z zasobów internetowych oraz
z dwóch tekstów drukowanych: Ariel A. R OTH , Flood Stories
Can They Be Ignored?, Origins 1990, vol. 17, no. 2, s. 51-
55; Bert T HOMPSON , The Global, Universal Worldwide Flood
of Noah (Genesis 6-9), Apologetic Press, Inc., Montgome-
ry, Alabama [b.d.w.], s. 11-13.
2
1
Por. William F. A LBRIGHT , Recent discoveries in Bible lands,
w: Youngs Analytical Concordance to the Bible, Funk &
Wagnall, New York 1955, s. 30; Frederick Arthur F ILBY , The
Flood Reconsidered: A review of the evidences of geology,
archaeology, ancient literature and the Bible, Zondervan Pu-
blishing House, Grand Rapids, Michigan 1970, s. 28-30.
3
Por. Howard F. V OS , Flood (Genesis), w: Geoffrey William
B ROMILEY (ed.), The International Standard Bible Encyclo-
pedia, vol. 2, Wm. B. Eerdmmans Publishing Co,. Grand
Rapids, Michigan 1982, s. 319-321. Bert Thompson twier-
dzi jednak, ¿e tych opowieci jest ponad 100 (por. T HOMPSON ,
The Global, Universal Worldwide Flood..., s. 11).
4
Por. James George F RAZER , Folk-lore in the Old Testament:
Studies in Comparative Religion, Legend, and Law, Mac-
millan, London 1918; Byron C. N ELSON , The Deluge Story n
Stone: A history of the flood theory of geology, Bethany
Fellowship, Minneapolis, Minnesota 1968; F.H. W OODS , De-
luge, w: James H ASTINGS (ed.), Encyclopaedia of Religion
and Ethics, vol. 4, Charles Scribners Sons, New York 1959,
s. 545-557; Egerton S YKES , Everymans Dictionary of Non-
Classical Mythology, J.M. Dent & Sons, London 1965; The-
odor Herzl G ASTER , Myth, Legend and Custom in the Old
Testament, Harper & Row, New York 1969; Stith T HOMPSON ,
Motif-index of Folk-Literature, vol. 1, Indiana University
Press, Bloomington, Indiana 1989; R. A NDREE , Die Flutsa-
gen, Friedrich Vieweg und Sohn, Braunschweig, Germany
1891; Johannes Karl Richard R IEM , Die Sintflut in Sage und
Wissenschaft, Agentur des Rauhen Hauses, Hamburg 1925.
5
Podobnie twierdzi³ znany dziewiêt-
nastowieczny geolog kanadyjski:
Wiemy obecnie, ¿e Potop Noego
nie jest tylko mitem czy zmyle-
niem pierwotnego cz³owieka
albo jedynie doktryn¹ Hebraj-
skiego Pisma wiêtego. Zapis o tej
katastrofie jest zachowany
w niektórych najstarszych doku-
mentach historycznych licznych
odrêbnych ras ludzkich i jest
porednio potwierdzony przez
wydwiêk wczesnej historii wiêk-
szoci cywilizowanych ras.
Jeli chodzi o faktyczne wyst¹-
pienie Potopu jako rozleg³ej ka-
tastrofy, oddzia³uj¹cej z niewie-
loma wymienionymi wyj¹tkami
na ca³¹ ludzk¹ rasê, to mamy
zgodnoæ wiadectw staro¿ytnej
historii i tradycji, a tak¿e wia-
dectwo geologiczne i archeolo-
giczne, jak równie¿ natchnione
zapiski objawienia hebrajskiego
i chrzecijañskiego. ¯adnego hi-
storycznego wydarzenia, czy to
staro¿ytnego, czy nowo¿ytnego,
Harold W. C LARK , Fossils, Flood and Fire, Outdoor Pictu-
res, Escondido, California 1968, s. 45.
6
Gaster, Myth, Legend and Custom..., s. xxxix.
7
W OODS , Deluge...
Alfred M. R EHWINKEL , The Flood, Concordia, St. Louis, Mis-
souri 1951, s. 127-128.
9
8
Hubert Howe B ANCROFT , The Works, vol. III. The Native
Races vol.3. Myths and Languages, San Francisco 1883.
10
Furman K EARLEY , The Significance of the Genesis Flood,
Sound Doctrine March-April 1979, s. 11 (Alabama Christian
School of Religion, Montgomery, Alabama).
11
Por. R IEM , Die Sintflut... (za: R EHWINKEL , The Flood..., s. 129).
Wilhelm Maximilian W UNDT , Elements of Folk Psycholo-
gy: Outlines of a psychological history of the development
of mankind, Allen & Unwin, London 1916, s. 392.
13
12
John William D AWSON , The Historical Deluge in Its Rela-
tion to Scientific Discovery and to Present Questions, F. H.
Revell company, New York 1895, s. 4-5.
14
Por. G.C. V AILLANT , Aztect of Mexico: origin, rise and fall of
the Aztec nation, Doubleday, Garden City, N.Y. 1962, s. 56.
15
Richard J. H UGGETT , Cataclysms and Earth History: The
development of diluvialism, Oxford University Press, New
York 1989, s. 17.
16
70016304.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin