PRAWO PODATKOWE cz. III.doc

(184 KB) Pobierz
PRAWO PODADKOWE – wykład II

PRAWO PODADKOWE – wykład III i IV

.

 

PODATEK ROLNY  (charakter majątkowy)

Ustawa 15 XI 1984r. o podatku rolnym. Podatek rolny dotyczy opodatkow. gruntów, ale od 1.01.03r. został on podzielony na 2 kategorie: który dotyczy opodatkowania gospodarstw rolnych ,który dotyczy opodatk gruntów niewchodzących w skład gospod rolnego, ale te, które zostały sklasyfik jako użytki rolne. Gospodarstwo rolne–obszar gruntów o łącznej powierzchni przekracza

1 ha lub 1 ha przelicz, stanowiący własn lub współwł oraz znajdujący  się w posiad jednej osoby fizyczn lub prawnej.

Podatek rolny jest podatkiem o charakterze przychodowo majątkowym, dlatego, że tam gdzie mamy do czynienia z gosp. rolnym zastosowano przeliczniki, które uwzględniają co najmniej 3 elementy: rodzaj użytku, klasę gruntu 1-6, zaliczenie gminy do okręgu podatkowego.  W drodze rozporządzenia zalicza się każdą gminę, miasto dzielnicę miasta do 1 z czterech okręgów podatk. w zależności od warunków ekonomicznych i produkcyjno-klimatycznych. Stąd też dokonano podziału na okręgi podatkowe biorąc pod uwagę różne czynniki np. położenie na dziale rolnym, specyficzne warunki klimatyczne, glebowe, nachylenie stoków, nasłonecznienie, (ten podział do dziś obowiązuje).

Jeśli znamy te 3 elementy (klasę, rodzaj, okręgi podatkowe) jesteśmy w stanie skorzystać z tabeli umieszczonej w podatku rolnym i ustalić, jakie dla danego gospodarstwa rolnego obowiązują przeliczniki. Nie ma obowiązku prowadzenia gospodarstwa rolnego. Sam fakt posiadania gosp. rolnego przesądza o tym, że jesteśmy podatnikami podatku rolnego.

Korzystając z przeliczników za gospodarstwa rolne uważa się  obszar gruntów przekraczający 1 ha przeliczeniowy – wystarczy posiadać 1 ha p aby być podatnikiem podatku rolnego.  Podatnikiem podatku rolnego jest właściciel, posiadacza samoistnego, użytkownik wieczysty, posiadacz gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. To nie jest do końca prawda, bo podatnikiem podatku rolnego może być też ten, kto nie ma gospodarstwa rolnego, bo ma grunty poniżej 1 ha p, ale sklasyfikowane jako użytki rolne – wówczas płaci podatek rolny.

PODMIOT– osoba fizy., osoba prawna, jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej

PRZEDMIOT– to własność, samoistne posiadanie, użytkowanie wieczyste, a także posiadanie na podstawie zawartej umowy lub nawet bez tytułu prawnego gruntu stanow. własność państwa i j.s.t.

PODSTAWA OPODATKOWANIApodatek rolny został rozdzielony na 2 kategorie Grunty wchodzące w skład gospod rolnego –pow. wyraż w ha przel. Grunty niewchodzące w skład gos. rol, ale sklasyfikowane – powierzch. wyrażona w ha rzeczywistych.

STAWKI PODATKOWE - jest zróżnic w zależn od tego czy mamy do czynienia z gosp roln czy nie. Dla gruntów gospo rolnego – podatek jest o połowę niższy, stawka stała, kwotowa, ale oblicz w oparciu o średnią cenę skupu żyta. Stawka ta stanowi równowart pieniężną ceny 2 kwintali żyta. Dla gruntów niewchodz w skład gosp roln – równowartość pieniężna ceny 5 kwintali żyta za 1 ha. Ta cena żyta jest obwieszczona przez Prezesa GUS-u i może być przez radę gminy w drodze uchwały obniżona.

TERMIN PŁATNOŚCI   Osoby prawne, jedn. org. nieposiad osobow prawnej mają obowiązek złożenia deklaracji i dokonania samoobliczenia (tak samo jak w podatku od nieruchomości i podatku leśnym). Podatek płatny jest w 4 ratach do 15 III, 15 V, 15 IX, 15 XI, Osoby fizyczne – składają wykaz nieruchomości, jest tu przewidziana decyzja ustalająca  wysokość owiązującego podatku (tak samo jak w podatku od nieruchomości i podatku leśnym). Podatek płatny jest w 4 ratach do 15 III, 15 V, 15 IX, 15 XI. Jeżeli na osobie fizycznej, na których ciąży podatek rolny, a jednocześnie mają obowiązek w zakresie podatku od nieruchomości lub podatku leśnego, to wysokość zobowiązania podatkowego ustalona jest w drodze jednego nakazu płatniczego w tzw. łącznym zobowiązaniu pieniężnym– z tytułu podatku rolnego, leśnego o od nieruchomości. Łączne zobowiązanie pieniężne wydaje się wtedy, kiedy mamy do czynienia z podatnikiem podatku rolnego, który jest jednocześnie podatnikiem podatku leśnego, albo obu tych podatków. Czyli z ogółu podatków w gminie trzeba wyłonić podatników podatku rolnego i sprawdzić czy są podatnikami któregokolwiek z tych 2 pozostałych – jeśli tak jest, to nie wydaje się decyzji w sprawie ustalenia wysokości podatku rolnego, ale wydaje się nakaz płatniczy w łącznym zobo. pieniężnym.

ZWOLNIENIA  Podmiotowe - tak jak w podatku od nieruchomości i podatku leśnym: szkoły wszelkich typów, placówek naukowych PAN-u, jednostki naukowo – badawcze, podmioty prowadzące zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej, ale w zakresie tych gruntów, na których nie jest prowadzona inna działalność gospodarcza. Przedmiotowe - grunty klasy V i VI, grunty położone w pasie granicznym, grunty związane z pracami melioracyjnymi – zwolnienia dotyczą tego roku, w którym prace zostały przeprow., grunty, które zostały przeznaczone na utworzenie nowego lub powiększenie już istniejącego gospod. do pow. nieprzekr. 100ha, grunty wpisane do rejestru zabytków, użytki ekologiczne.

ULGI  Podmiotowe - ulga żołnierska – osoby, które prowadziły gospodarstwo rolne, a zostały powołane do odbywania służby wojskowej → zwolnienie 60%, osoby zamieszkujące w gospodarstwie rolnym, nieosiągające dochodów z innych źródeł i powołane do odbywania służby wojskowej , zwolnien. 40%. Przedmiotowe-   ulga inwestycyjna – na budowę budynków inwentarskich lub ich modernizację, obiektów ochrony środowiska, budowa urządzeń melioracyjnych czy urządzeń, które są

wykorzystywane do produkcji energii ze źródeł naturalnych. ulga dotycząca gruntów położonych na terenach górskich i podgórskich – na terenach miejscowości, których co najmniej 50% użytków rolnych jest położonych powyżej 350mnp. – podatek na takich gruntach obniża się o 30 % (I-III); 60 % (IV). W podatku rolnym istnieje możliwość zaniechania ustalenia wysokości i poboru podatku rolnego, – jeżeli na danym terenie występuje stan klęski żywiołowej. Przy przyznawaniu takich ulg uwzględnia się też wysokość otrzymanego odszkodowania z tytułu ubezpieczenia ustawowego. Klasyfikacja gruntów i budynków jest prowadzona na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 29 III 2001r. – to rozporządzenie jest wydawane na podstawie prawa geodezyjnego i kartograficznego. Ewidencja podatkowa nieruchomości – od 1 I 2005r. gminy będą miały obowiązek prowadzić taką ewidencję w systemie informatycznym.

 

 

PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH   ( podatek majątkowy)

Regulowany jest ustawą z 12 I 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych. Podatek ten został zniesiony w stosunku do samochodów osobowych, motocykli i rowerów.

PODMIOT – osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, które są właścicielami środków transportowych ( na równi z właścicielami traktuje się te podmioty, na które te środki transportowe są zarejestrowane).

PRZEDMIOT – to własność lub posiadanie zarejestrowanego środka transportowego → to się wiąże z powstaniem i wygaśnięciem obowiązku podatkowego. Jeśli przedmiotem transakcji kupna – sprzedaży bądź innego przeniesienia własności jest środek transportu, który jest zarejestrowany to obowiązek podatkowy u dotychczasowego właściciela wygasa z końcem miesiąca, w którym nastąpiło przeniesienie własności. Nowy właściciel nawet wtedy, gdy środek transportu nie zostanie jeszcze na niego zarejestrowany – ma obowiązek zapłacenia podatku od miesiąca, który następuje po miesiącu, w którym kupił środek transportu (dokładnie 1 dnia tego miesiąca). Jeśli kupujemy nowy pojazd, który nie jest jeszcze zarejestrowany, to obowiązek podatkowy powstaje od 1 dnia miesiąca następującego po rejestracji. Wygaśnięcie obowiązku podatkowego w stosunku do pojazdu zarejestrowanego następuje z końcem miesiąca, w którym środek transportu został wyrejestrowany.

Co podlega opodatkowaniu  – Własności lub posiadanie: samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, ciągnika siodłowego i balastowego – bierzemy pod uwagę dopuszczalną masę całkowitego zespołu pojazdów, autobusy.

TERMIN PŁATNOŚCI

- istnieje obowiązek składania deklaracji – deklaracje musi złożyć każdy kto posiada środek transportu , deklaracja musi być złożona do 15 II, podatek płatny jest bez zeznania w 2 ratach: 15 II, 15 IX

STAWKA – stała, kwotowa , ustawa określa górne granice stawek, a przy niektórych środkach transportu także dolne granice, rada gminy ustala w drodze uchwały wysokość stawki na dany rok, jeśli rada gminy nie podejmie uchwały to będą obowiązywały stawki dotychczasowe, rada gminy przy określaniu stawek może różnicować ich wysokość dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności wpływ środka transportu na środowisko naturalne, rok produkcji, liczbę miejsc do siedzenia.

ZWOLNIENIA

Ustawa z 6 IX 2001r.o transporcie drogowym zawiera pojecie transportu kombinowanego – polega na tym, że łączy transport drogowy z transportem kolejowym.

Przedmiotowe

Środki transportu wykorzystywane w dowozie i odwozie na max odległość w linii prostej do 150 km. Na terytorium RP w transporcie kombinowanym, pojazdy zabytkowe pod warunkiem wzajemności przedstawicielstw dyplomatycznych. Środki transportu stanowiące zapory mobilizacyjne (pojazdy specjalne, pojazdy używane do celów specjalnych).

PODATEK OD POSIADANIA PSA

PODMIOT – tylko osoba fizyczna,

PRZEDMIOT – fakt posiadania psa

PODSTAWA OPODATKOWANIA – liczba posiadanych psów

STAWKA – stała kwota – max 50 zł ( niektórych gminach jest wprowadzana stawka progresywna, szczeblowa, kwotowa)

ZWOLNIENIA

Podmiotowe - przedstawiciele dyplomatyczni pod warunkiem wzajemności, osoby, które ukończyły 65 lat i samodzielnie prowadzą gospodarstwo domowe – 1 pies, osoby posiadające psy, które są dla nich przewodnikami (głuchoniemi, niewidomi, niedołężni).

Przedmiotowe - z tytułu utrzymywania psa pilnującego gospodarstwo rolne – 2 psy

Rada Gminy może wyznaczyć inkasentów (podobnie jak w podatku rolnym, leśnym, od nieruchomości). Rada gminy określa też terminy płatności, oraz zasady ustalania i poboru podatku. Obecnie podatek od posiadania psa ma charakter obligatoryjny.

 

 

OPŁATY

W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych mamy 3 opłaty: opłata targowa, opłata miejscowa, opłata administracyjna.

OPŁATA TARGOWA Pobierana od osób fizycz., prawnych, jednostek organizacyjnych nie posiadającej osobowości prawnej dokonujących sprzedaży na targowiskach. Targowiska –to wszelkie miejsca, w których jest prowadzony handel. Nie podlega opłacie targowej sprzedaż dokonywana w budynkach lub częściach budynków.Pobierana jest za korzystanie z urządzeń targowiska. Zwolnione są tylko te podmioty, które są podatnikiem podatku od nieruchomości w związku z przedmiotami opodatkowania położonymi na targowisku. Stawka – stała, kwotowa, dzienna – wysokość stawki ustala rada gminy.

OPŁATA MIEJSCOWA(taksa klimatyczna) Pobierana jest od osób fizy przebyw więcej niż dobę w celach wypoczynkowych, zdrowotnych, turystycznych, szkoleniowych w miejscow o szczególnych walorach krajobrazowych i zdrowotnych. Rada gminy występuje do wojewody, który po uzgodnieniu z Min Ochr Środowiska ustala wykaz miejscowości, które odpowiadają warunkom określonym w ustawie, od których potem można pobierać opłatę miejscową. Od 2003r. mamy zróżnicowanie na: miejscowości uzdrowiskowe – opłata jest wyższa (3,20 zł dzień) pozostałe miejscowości – opłata jest niższa ( górna granica – 1,60 za dzień)

Zwolnienia ustawowe: przedstawiciele dyplomatyczni na zasadzie wzajemności, osoby przebywające w szpitalu, osoby niewidome i ich przewodnicy, zorganizowane grupy dzieci i młodzieży szkolnej, podatnicy podatku od nieruchomości z tytułu posiadania domów letniskowych położonych w miejscowościach, w których pobiera się opłaty miejscowe.

OPŁATA ADMINISTRACYJNA Pobierana jest za różnego rodzaju czynności o charakterze urzędowym (rada gminy może wprowadzić opłatę za czynności urzędowe wykonywane przez organy gminy). Stawka max 192,15 za czynności np.  potwierdzenie testamentu, zezwolenie na wystawienie nagrobka na cmentarzu komunalnym, wjazd na cmentarz komunalny, zezwolenie na umieszczenie reklam na budynkach, obiektach komunalnych. Władze gminy dysponują władztwem podatkowym – w ramach stawek przewidzianych w ustawie, określają wysokość za dany rok podatku na swoim terenie, mogą wprowadzać zwolnienia o charakterze przedmiotowym. Zwolnienia podmiotowe są niedozwolone, chyba, że uzyska się zgodę od Prezesa Główn Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Trzeba przesłać projekt uchwały – on podlega zaopiniowaniu (granica jest ogłaszana w Monitorze Gospodarczym i Sądowym). Za każdy podmiot, którego zwolnienie będzie dotyczyło trzeba zapłacić 50 zł. Prezes ma 60 dni, aby wyrazić opinie. Jeśli radni uchwalą ewentualnie zmianę do już zaopiniowanego projektu to wymaga to ponownego zaopiniowania przez Prezesa. Prezes ma 60 dni, znowu trzeba zapłacić 50 zł). Art. 20 – delegacja – dla Ministra Finansów – on określa górne granice stawek w danym roku – obwieszcza to w drodze rozporządzenia.

OPŁATA EKSPLOATACYJNA Regulowana jest przepisami prawa geologicznego i górniczego z 4 lutego 94r. i stanowi w 60% dochód budżetu gminy na terenie której prowadzona jest eksploatacja i w 40% dochód Narod Fund Ochr Środow i Gosp Wodnej. Prawo górnicze i geologiczne dzieli kopaliny na: Kopaliny pospolite, Kopaliny podstawowe. Przyjęto zasadę, że wszystkie kopaliny są własnością ogólnonarodową i w związku z tym ich wydobywanie wymaga uzyskania stosownego zezwolenia czy koncesji. W zależności od tego, z jakimi kopalinami mamy do czynienia, kto inny jest organem koncesyjnym, – czyli podmiotem, który udziela zezw na eksploat dokonując także określenia warunków tej eksploat, czyli rozmiarów wydobycia.

Organem koncesyjnym może być: Minister Środowiska, Wojewoda, Starosta Kto inny udziela koncesji, a kto inny otrzymuje opłatę.Od 1 stycznia 2002r. przeważająca część obowiązków w zakresie naliczania i odprowadzania opłaty eksploatacyjnej została przerzucona na przedsiębiorcę górniczego. Zasada jest taka – opłatę eksploatacyjną przedsiębiorca górniczy wnosi w terminie 1 miesiąca po zakończeniu kwartału na rachunek bankowy gminy lub funduszu. Wysokość jej ustala we własnym zakresie biorąc pod uwagę obowiązujące stawki wynikające z rozporządzenia RM, a organowi koncesyjnemu i wierzycielowi, (bo gmina i fundusze są wierzycielami) przesyła kopię dowodów dokonywanych wpłat oraz informacje zawierające dane, które dotyczą tego wydobycia, czyli dotyczące: nazwy kopaliny i podmiotu, który je wydobywa, ilości, przyjętej stawki, wysokości opłaty. Wykazuje też nazwę gminy lub gmin, na terenie którym to wydobycie jest prowadzone. Jest w ustawie postanowienie, że do opłat stasuje się odpowiednio przepisy dotyczące zobowiązań podatkowych. Wierzycielami jest gmina lub Narodowy Fundusz. Zgodnie z art. 87 ust. 3 – organem właściwym do podejmowania decyzji, o których mowa w ust.1 w części dotyczącej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest jego Prezes. Dla decyzji wydawanych w I instancji przez prezesa NFOS organem odwoławczym jest Minister właściwy do spraw środowiska.

OPŁATA SKARBOWA   Regulowana jest ustawą z 9 IX 200or. o opłacie skarbowej. PODMIOT– opłata jest wnoszona przez wszystkie podmioty bez względu na formę organizacyjną (osoby fizyczne prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej), które ubiegają się o załatwienie indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej, a w szczególności składają różnego rodzaju wnioski, podania, zażalenia, załączniki do nich, ubiegają się o wydanie zaświadczeń, zezwoleń i koncesji. Objęte są tą opłatą także 3 kategorie dokumentów: o pełnomocnictwa i ich odpisy, o weksle, o dokumenty

zawierające oświadczenia woli poręczyciela. ZWOLNIENIA    Podmiotowe - przedstawiciele dyplomatyczni na zasadzie wzajemności, jednostki budżetowe, j.s.t Przedmiotowe Zwolnienia te dotyczą spraw podejmowanych na wniosek strony, spraw, które maja związek np. z zatrudnieniem, z ubezpieczeniem społecznym, z budownictwem mieszkaniowym, sprawy alimentacji, opieki, kurateli, sprawy dotyczące obywatelstwa polskiego, sprawy dotyczące nauki, oświaty, sprawy dotyczące rozstrzygnięcia spraw o ustalenie pisowni, zwolnienie podań, załączników od podań, czynności urzędowych podejmowanych na wniosek osób, które udokumentują organowi swój stan ubóstwa.

STAWKI  Stałe, kwotowe , stawki opłaty skarbowej są ustalone w załączniku do ustawy. Ustawa przewiduje, że jeśli od chwili wejścia jej w życie ten wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych będzie niższy niż 15% to Minister Finansów w drodze rozporządzenia ma prawo ustalić nową wysokość stawek. Od 1 stycznia 2001 organ podatkowy: wójt, burmistrz, prezydent – też jest to dochód budżetu gminy. Zwrot opłaty podatkowej następuje np.: Jeśli określona czynność urzędowa o dokonanie której strona się ubiega nie została zrealizowana. Jeśli wniesiono odwołanie objęte opłatą, a odwołanie to zostało w całości uwzględnione lub też decyzja, której odwołanie dotyczyło została w całości uchylona lub też, stwierdzono jej nieważność. Jeśli mamy do czynienia ze złożeniem żądania wznowienia postępowania do stwierdzenia nieważności decyzji – jeśli ta zakwestionowana decyzja faktycznie zostanie uchylona, zniesiona lub jeśli zostanie stwierdzona jej nieważność.

 

 

PODATEK OD CZYNNOŚCI CYWILNO-PRAWNYCH

Ten podatek regulowany jest ustawą z 9 IX 1991r. i podatku od czynności cywilno – prawnych.

PODMIOT – osoba fizyczna, osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej

PRZEDMIOT – zawarcie umowy lub dokonanie czynności o charakterze cywilno – prawnym – dotyczy to tylko tych czynności, które zostały wymienione w ustawie.

Czynności objęte opodatkowaniem np.

- umowa kupna – sprzedaży, zamiany, depozytu nieprawidłowego (wtedy, kiedy przedmiotem depozytu staja się pieniądze) , umowy spółki, umowy majątkowe małżeńskie, umowy dożywocia, ustanowienie odpłatnej renty, umowy darowizny w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy.

PODSTAWA OPODATKOWANIA –w zależności od tego co było przedm. umowy np.umowa pożyczki lub depozytu nieprawidł. (podstawą jest kwota), umowa sprzedaży – podstawą jest cena sprzedaży, Jeśli dotyczy to rzeczy ruchomych nabytych w celu przerobu lub dalszej sprzedaży, w innych przypadk.–wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Pod. ten jest w całości dochodem budżetu gmin.

STAWKA stała procentowa, w zal. od rodzaju umowy 1 lub 2%.

ZWOLNIENIA

Podmiotowe

- państwa obce i przedstawiciele dyplomatyczni na zasadzie wzajemności, jednostki budżetowe, osoby prawne, których celem jest działalność naukowa, oświatowa, kulturalna, j.s.t, Skarb Państwa, osoby, które nabywają na własne potrzeby sprzęt rehabilitacyjny, wózki inwalidzkie, motocykle, samochody na podstawie przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Przedmiotowe

- czynności polegające na sprzedaży walut obcych, renty, przeniesienie własności nieruchomości, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części mieszczących się na obszarze miast w drodze umów sprzedaży, dożywocia, zmienienia współwłasności, działu spadku, sprzedaż towarów giełdowych na giełdach towarowych, sprzedaż bonów, obligacji skarbowych.

PODATEK OD SPADKÓW I DAROWIZN

Ten podatek regulowany jest ustawą z 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn.

PODMIOT – tylko osoba fizyczna,

PRZEDMIOT – nabycie własności rzeczy znajdujących się w naszym kraju lub praw majątkowych wykonywanych w kraju w drodze spadku, darowizny, zasiedzenia, nieodpłatnego zniesienia współwłasności lub zachowku (zachowek – prawo najbliższego członka rodziny, który został pominięty w testamencie – ma prawo do połowy tego co by uzyskał, gdyby testament nie istniał).

PODSTAWA OPODATKOWANIA – to czysta wartość spadku lub darowizny po potrąceniu długów i ciężarów. Ustawodawca podzielił podatników na 3 grupy w zależności od stopnia pokrewieństwa lub powinowactwa 1.stopień pokrewieństwa lub powinowactwa jest najbliższy

1.                   2 grupa – stopień pokrewieństwa lub powinowactwa nie istnieje ( inny nabywca)

2.                   3 grupa – stopień pokrewieństwa lub powinowactwa nie istnieje inny nabywca

Dla każdej grupy istnieje kwota wolna od opodatkowania i istnieje odrębna skala podatkowa. A zatem po ustaleniu tej czystej wartości spadku lub darowizny, po potrąceniu długów i ciężarów powstała w ten sposób wartość jeszcze obciążona o kwotę wolną od opodatkowania. Jest solidarna odpowiedzialność darczyńcy i obdarowanego – nie można przenieść tego na spadkobiercę.

KUMULACJA PODMIOTOWA – zwalnia się od podatku nabycia w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez 1 osobę zaliczaną do grupy podatkowej w wysokości nieprzekraczającej 9637 zł od jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców – łącznie nie więcej niż 19274 zł. W okresie 5 lat od daty darowizny, jeśli pieniądze te lub rzeczy obdarowany przeznaczył na wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni, budowę domu jednorodzinnego itp. Jeśli od wartości spadku lub darowizny pomniejszonej o długi i ciężary odejmiemy kwoty wolne od podatkowania to teraz nakładamy to na obowiązującą skalę.

SKALA PODATKOWA – to zespół stawek, są one zróżnicowane w zależności od grupy podatkowej.

Skala podatkowa

Nabycie w drodze zasiedzenia – stawka stała procentowa (7%) – ustala się wartość rzeczy, która zostaje zasiedzona.

W terminie 1 miesiąca od daty nabycia istnieje obowiązek zgłaszania obowiązku podatkowego – ujawnienie rzeczy: praw nabytych za wskazaniem ich wartości. Możliwość korzystania z normy powierzonej, – gdy następuje nabycie lokalu lub budynku dla zaspokojenia potrzeb majątkowych podatnika

Mamy 3 sposoby nabycia:

1)                  I grupa podatkowa → spadek lub darowizna

2)                  II grupa podatkowa → tylko spadek

3)                  III grupa podatkowa → tylko spadek, ale pod warunkiem, że co najmniej 2 lata przed śmiercią spadkodawcy została zawarta umowa o sprawowanie opieki przez organy gminy z osobą, która takiej opieki wymaga.

 

 

ZRYCZAŁTOWANY PODATEK DOCHODOWY OD NIEKTÓRYCH PRZYCHODÓW OSIĄGANYCH PRZEZ OSOBY FIZYCZNE.

Regulowany ustawą z 20 XI 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Podatek ten stanowi dochód budżetu gminy i jest pobierany przez urząd skarbowy. W ramach tej ustawy mieszczą się 3 ryczałty: Karta podatkowa (jest to w całości dochód budżetu gmin), Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów osób duchownych.

Karta podatkowa – jest to forma najbardziej uproszczona, przyznawana na wniosek podatnika, który w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji ustalającej wysokość karty może się jej zrzec (czyli to nie jest forma przymusowa). Nie każdy może się ubiegać o kartę podatkową – ustawa określa warunki, w których karta może być udzielona → decyduje o tym Urząd Skarbowy w formie decyzji ustalającej wysokość tej kwoty. W załącznikach do ustawy zostały określone rodzaje działalności, które mogą być objęte kartą. O przeznaczeniu karty i jej wysokości decyduje liczba zatrudnionych pracowników (od 0 do 5 osób), liczba mieszkań w miejscowości, w której ta działalność jest prowadzona. Karta podatkowa jest jedynym przykładem w naszym systemie podatkowym gdzie może być zastosowana zwyżka podatku – zgodnie z art., 27 ust. 4 w przypadku, gdy podatnik prowadzi działalność wymienioną w art. 23 ust.1 np. usługową w zakresie handlu.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – jest to forma dowolna. W ustawie przyjęto ograniczenie – mogą w tej formie rozliczać się ci podatnicy, którzy albo rozpoczynają działalność, albo w roku ubiegłym nie przekroczyli przychodu o równowartości 250 tyś EURO (kwoty, które są wyrażone w EURO przelicza się...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin