WYCHOWAWCZE I KSZTAŁCĄCE WARTOŚCI ZABAW.doc

(30 KB) Pobierz
WYCHOWAWCZE I KSZTAŁCĄCE WARTOŚCI ZABAW

WYCHOWAWCZE I KSZTAŁCĄCE WARTOŚCI ZABAW

 

Zabawa:
   działalność podejmowana dla przyjemności
   obok pracy i nauki trzeci podstawowy rodzaj aktywności ludzkiej
   jest to podstawowa forma aktywności, w której w sposób najbardziej wszechstronny i naturalny dokonuje się proces uczenia się i nauczania
   dokonuje się przy udziale wyobraźni zdolnej do kreowania wtórnej rzeczywistości

Zabawy tematyczne
   pojawiają się w 2 roku życia
   1/3 całości zabaw dziecka
   osią tych zabaw jest jakiś temat
   zwane również zabawami w role, zabawami twórczymi, zabawami symbolicznymi
   struktura:
-  temat i role, które z niego wypływają
-  czynności zabawowe przypisywane rolom społecznym
-  sytuacja zewnętrzna, zwłaszcza rekwizyty (młodsze dzieci zabawy w dom, fryzjera; starsze dzieci podejmują więcej tematów fikcyjnych)
   współpraca:
-  małe dzieci bawią się w pojedynkę
-  6latki dzielą się rolami z towarzyszami zabawy, wydłuża się czas zabawy

Wartości zabaw tematycznych:
   sposób poznawania świata, forma uczenia się życia
   sposób uczenia się ról społecznych
   zaspokaja potrzeby kontaktów rówieśniczych
   pełni funkcję kompensacyjną (można stać się kimś, kim się nie jest w rzeczywistości)
   w zabawie dzieci odzwierciedlają również odczucia negatywne, naśladują zachowania agresywne i negatywne
   dla dorosłych zabawy tematyczne mają wartość diagnostyczną

Zabawy konstrukcyjne
   czynności dziecka, w wyniku których powstaje określony wytwór, niezależnie czy został on wykonany według wzoru czy z wyobraźni
   tendencje rozwojowe:
-  małe dzieci budują dla samej przyjemności budowania
-  u dzieci straszych pojawia się plan i nastawinie na efekt końcowy
   struktura budowli:
-  3-4 latki tendencja do piętrzenia
-  5 latki budowanie w poziomie
-  6 latki ponowna tendencja do piętrzenia

Wartości zabaw konstrukcyjnych:
   rozwijają wyobraźnię przestrzenną
   rozwijają sprawność manualną
   rozwijają techniczną myśl dziecka
   rozwijają umiejętność planowania
   rozwijają operacje umysłowe: analizę, syntezę, odtwarzanie, różnicowanie
   stymulują mowę dzieci
   zapoznają z właściwościami tworzyw

Zabawy dydaktyczne
   podporządkowane regułom postępowania
   mają w swojej treści zadania, problemy do rozwiązania
   odnoszą się do sfery intelektualnej
   dzieci nie uczestniczą w tworzeniu reguł
   młodsze dzieci bez sprzeciwu zabawy dydaktyczne, starsze dopominają się o gry (gry i zabawy - obie mają reguły, ale w grze występuje dodatkowo rywalizacja, której brak w zabawie)

Wartości zabaw dydaktycznych:
   uczą podporządkowania się regułom
   dostarczają wiedzy o świecie
   dają dziecku okazję do porządkowania swoich wiadomości, operowania nimi, rozumienia, dociekania
   tkwią w rozwoju sfery poznawczej (mowy, pamięci, koncentracji, myślenia, uwagi)

Zabawy ruchowe
   elementy:
-  treść ruchowa
-  fabuła - treść pozaruchowa
-  warunki zewnętrzne (szczególnie przybory i przyrządy)
   ze względu na rodzaj ruchu:
-  bieżne
-  orientacyjno - porządkowe
-  z czworakowaniem
-  z pełzaniem
-  inne

Wartości zabaw ruchowych:
   zaspokajają potrzebę ruchu
   kształtują orientację w schemacie własnego ciała
   rozwijają strefę motoryczną, sematyczną
   kształtują pamięć ruchową

Zabawy badawcze
   w których dziecko sprawdza funkcjonowanie jakiegoś przedmiotu w nowych dla siebie warunkach
   inspiracją są potrzeby nowych wrażeń
   dzieci odkrywają świat, poszukują nowych doświadczeń
   związane ze zjawiskami:
-  optyki - cień, lupa
-  akustyki
-  sprzężystości ciał i cieczy - zabawy gąbką
-  magnetyzm i elektromagnetyzm

Warotści zabaw badawczych:
   są formą autoedukacji
   dostarczają wiedzy o świecie

Zabawy tropiące
   z elementami tropienia, szukania, wodzenia po śladzie, chowania
-  uczestnicy: tropiący i tropiony
   bliskie są spontanicznemu działaniu dziecka

Wartości zabaw tropiących:
   zaspokajają potrzebę chowania i szukania
   uczą spostrzegawczości
   prowadzą do rozumienia funkcji symbolu
   uczą współdziałania
   mają wartość zdrowotną

 

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin