plan_I_krasnale-1.doc

(120 KB) Pobierz
STYCZEŃ

http://www.przedszkole6.myslenice.net.pl/plan_I_krasnale.doc

STYCZEŃ

 

 

    TEMATY KOMPLEKSOWE opracowała w oparciu o przewodniki i literaturę

                                                                                                         Grażyna Burda

 

I.                  OPIEKUJEMY SIĘ PTAKAMI.

II.             KOCHAMY BABCIĘ I DZIADKA.

 

 

    LITERATURA:

             

 

     H.Łochocka              „O wróbelku Elemelku pustym brzuszku i rondelku”

              I.Salach              Ptaki zimą”

              M.Cukierówna              „Wróbel”

              I.Salach               „Zmarznięty wróbelek”

              I.Salach              „Chory ptaszek”

                            „Kto szedł do babuni zimy po nowe odzienie”

              I.Suchorzewska              „Domek dla ptaszków”

              M.Kownacka                                      „Wesołe gospody”

                                                                  „Ćwir, ćwir zima biała”

 

 

              I.Salach              „Życzenia”

              W.Chotomska              „Kto tam?”

              I.Salach              „Babcia i Dziadzio”

              S.Profiejewa              „Marysia już nie jest leniuszkiem”

              J.Sztaudynger              „Wyręka”

              L.Tołstoj              „Dzikie gęsi”

                            „Dla babci i dziadka”

                           

 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              I.  OPIEKUJEMY SIĘ PTAKAMI.

 

              Cele ogólne:

►Rozpoznawanie i nazywanie kilku żyjących w naturalnym środowisku gatunków  

    zwierząt –wróbel, sikorka –poznanie sposobu poruszania i odżywiania.

►Uświadomienie konieczności niesienia pomocy ptakom w zimie –trudności w znajdywaniu

    pokarmu.

              ►Zapoznanie z skutkami niedożywienia ptaków na wskutek utrudnionych warunków       

             w znajdywaniu pożywienia.

             

  Zadania edukacyjne wyzwalające  

     aktywność i działalność dzieci.

  Zakładane efekty, cele operacyjne.

Dziecko ....:

Środki wspomagające działania :

*Spacer do ogrodu przedszkolnego –obserwowanie zachowania się ptaków.

-Oczyszczenie karmnika i sypanie pokarmu.

-Zabawy na śniegu –wydeptywanie ścieżek, rzut śnieżkami do celu, lepienie bałwana.

 

*„O wróbelku Elemelku pustym brzuszku i rondelku” H.Łochockiej –wdrażanie do opiekowania się ptakami, szczególnie w okresie zimy.

-Opowiadanie nauczycielki ilustrowane obrazkami pt.: „O wróbelku Elemelku.

ilustrowane historyjką obrazkową.

-„Ptaki zimą” I.Salach –zapoznanie                  z ulubionym pokarmem wróbla i sikorki.

-Zabawa ortofoniczna „Wróbelki i kot” –ćw. mięśni narządów mowy na zgłoskach.

-Zabawa ilustracyjna do piosenek: „Wróbel” muz. M.Cukierówna, sł. W.Chotomska i „Ćwir, ćwir zima biała”

-„Wróbelek” –wylepianie plasteliną sylwety ptaka przez chętne dzieci.

 

* „Wesołe gospody” M.Kownacka

-Teatrzyk sylwet „Kto szedł do babuni Zimy po nowe odzienie”

-Oglądanie atlasów z cyklu „Ptaki” wyszukiwanie znanych ptaków i nazywanie ich

-„Urządzamy stołówkę dla ptaków” niesienie pomocy ptakom w czasie zimy.

-Ćwiczenia oddechowe „Piórka” regulowanie oddechu w czasie dmuchania na piórko.

-Zabawa „Wróbelki i kot” stosowanie określeń kierunku w przód, w tył.

-„Karmnik” –kolorowanie kredkami obrazka.

-Zabawa ilustracyjna do piosenek: „Wróbel” muz. M.Cukierówna, sł. W.Chotomska i „Ćwir, ćwir zima biała”

 

*„Chory ptaszek” I.Salach –poznanie skutków niedożywienia ptaków.

-Zabawa ortofoniczna „Ptaki i kot” przećwiczenie narządów mowy na zgłoskach

-Zabawa gramatyczna „Jak pomagamy ptakom” nabywanie swobody w samorzutnym wyrażaniu przeżyć i zadawaniu pytań.

-Ćwiczenia słuchowe „Głosy” połączone         z ćwiczeniami artykulacyjnymi

-Zabawa „Lecą ptaki” zapoznanie ze słowami określającymi kierunek do góry i na dół i posługiwanie się nimi.

-Ćwiczenie graficzne „Połącz kropki, dokończ obrazek ptaszka”

-Zabawa ilustracyjna do piosenek: „Wróbel” muz. M.Cukierówna, sł. W.Chotomska i „Ćwir, ćwir zima biała”

 

*Układanie z elementów geometrycznych nt. dowolny zainspirowane opowiadaniem naucz. „Zmarznięty wróbelek” I.Salach

-Dowolne wyrażanie wyobrażeń w formach płaskich, łączenie kilku elementów w całość, nazywanie swoich wytworów.

 

*„Karmnik” naklejanie z kolorowego papieru /paski, trójkąt/ zainspirowane wierszem „Domek dla ptaszków” I.Suchorzewskiej –utrwalenie umiejętności posługiwania się słowami określającymi wielkość i położenie w przestrzeni.

 

*„Baw się razem z nami”.

-Inscenizacja ruchowa piosenki „Tak się zachmurzyło” muz. Z.Dyktor-Dąbrowska, sł. autor nieznany.

-Nauka piosenek „Wróbel” muz. M.Cukie -równa, sł. W.Chotomska, „Ćwir, ćwir zima biała”

-„Co to jest” zagadki słuchowe

-„Koncert dla dzieci”  próby śpiewu piosenek zbiorowo i indywidualnie.

 

*Opowieść ruchowa „Ptaki”

-Odzwierciedlanie w zabawie zebranych doświadczeń i wiadomości o ptakach, reagowanie ruchem zgodnie z akompaniamentem /marsa, bieg/

 

*Zestaw zabaw ruchowych nr 15 „Ptaki”

-Zabawy: „Bobry” , „Lecą ptaki”, „Pożywienie”, „Ptaszki piją wodę”, „Kotek goni ptaki

-towarzyszy i pomaga w prostych pracach gospodarskich –oczyszcza karmnik, sypie pożywienie,

-rozgrzewa się przez ruch na powietrzu, lepi ze śniegu.

 

 

 

-potrafi uważnie słuchać opowiadania          i wypowiadać się na określony temat,

-wie, że należy dokarmiać ptaki zimą ze względu na trudną sytuację w zdobywaniu pokarmu,

-poprawnie wymawia zgłoski „miau, ćwir”,

-przedstawia melodię i rytm piosenki prostymi elementami ruchu,

-wykleja plasteliną wyznaczoną powierzchnię.

 

 

 

 

 

 

 

-potrafi wysłuchać opowiadania ilustrowanego obrazkami na bliskie dzieciom tematy,

-wyróżnia na obrazkach nazwy znanych przedmiotów i zwierząt,

-poprawnie ogląda książeczki o ptakach,

-reguluje oddech w czasie dmuchania na piórko,

-prawidłowo stosuje kierunki w przód            i w tył w czasie zabawy porusza się bez potrącania,

-mieści się w obrębie malowanki w czasie rysowania kredkami.

 

 

 

 

 

 

 

-kontynuuje podjęte obowiązki związane    z dokarmianiem ptaków,

-prawidłowo wymawia zgłoski „ćwir, pi, miau, gru”,

-rozpoznaje głosy: wrony, wróbla, gołębia

-swobodnie wypowiada się w czasie wyrażania przeżyć i zadaje pytania,

-zna kierunki: góra, dół i właściwie posługuje się nimi w czasie zabawy,

-potrafi rysować po śladzie i dokończyć rysunek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-potrafi swobodnie układać w formie płaskiej z elementów geometrycznych, połączyć kilka elementów w całość,

-uporządkować miejsce pracy.

 

 

 

 

 

-potrafi uważnie wysłuchać wiersz ilustrowany obrazkiem, wypowiadać się na temat wiersza,

-używa określeń wielkości: gruby –cienki, oraz położenia w przestrzeni: wysoko –nisko,

-łączy kilka elementów w całość w czasie naklejania.

 

-odzwierciedla ruchem treść piosenki,

-śpiewa zbiorowo i indywidualnie poznane piosenki,

-rozpoznaje odgłosy poznanych instrumentów.

 

 

 

 

 

-odzwierciedla ruchem opowiadanie nauczycielki,

-porusza się bez potrącania w czasie marszu, biegu.

 

 

-sprawnie reaguje na umowne sygnały słowne i dźwiękowe.

-karmnik,

-pokarm dla ptaków.

 

 

 

 

 

-historyjka obrazkowa

„O wróbelku Elemelku...”,

-wiersz „Ptaki zimą”,

-kaseta

z nagraniem piosenki „Wróbel”,

-kartki,                    -plastelina.

 

 

 

 

 

 

-obrazki do opowiadania „Wesołe gospody”,

-sylwety do teatrzyku „Kto szedł do ...”

-karmnik,

-piórka,

-kartki z obraz.,

-kredki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-obrazki do opowiadania „Chory ptaszek”,

-kartki z ćw.,

-kredki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-mozaika geometryczna.

 

 

 

 

 

 

 

-obrazek do wiersza „Domek dla ptaszków

-kartki,                      -wycięte paski, trójkąty,

-klej.

 

 

-kaseta

z nagraniami piosenek,

-instrumenty muzyczne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-plastikowe obręcze dla każdego dziecka.

 

WYPISY

 

„O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku”  H.Łochocka

 

              Miał wróbelek Elemelek miskę, łyżkę i rondelek. W misce mył się choć był ptaszkiem,                     w rondelku warzył kaszkę, a łyżeczką mieszał żwawo ptasią zupę w lewo, w prawo.

              Ale przyszły niepogody, zimne wiatry, przykre chłody, noce długie, a dzień krótki. Znikły muchy i jagódki, o jedzenie coraz trudniej. Trzeba lecieć na południe. Lecz we wróblim jest  zwyczaju, by na zimę zostać w kraju. Rzucać gniazdko? Nie wypada! Chłodno? Głodno? Trudna rada...

              Spojrzał smutno Elemelek na łyżeczkę i rondelek. I na piecyk z długą rurą. Patrzał długo                   i ponuro. Potem siadł, załamał skrzydła.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin