plan_XII_krasnale.doc

(219 KB) Pobierz
GRUDZIEŃ

                                                         GRUDZIEŃ

 

 

 

TEMATY KOMPLEKSOWE opracowała w oparciu o przewodniki i literaturę

                                                                                                   Grażyna Burda

 

I.                  MIKOŁAJ SIĘ ZBLIŻA, DZIECI SIĘ RADUJĄ

II.             CO TO ZNACZY BYĆ DOBRYM?

III.         ZIMA –ZABAWY NA ŚNIEGU I LODZIE

IV.          CHOINKA W PRZEDSZKOLU –ZBLIŻAJĄ SIĘ ŚWIETA

 

 

LITERATURA:

 

Bajka filmowa                                         „Wieczorny gość”

D.Gellner                                                 „Gdzie jest Mikołaj”

E.Okas                                                     „Spełnione marzenie”

                                                                „Dziadzio Mikołaj”

     „Mikołaj, Mikołaj”

     „Świeci gwiazdka”

                                                                „Mikołaj się zbliża, dzieci się radują”

                                                                „Dzyń, dzyń dzwoneczki grają”

M.Tomaszewska                                     „Pan Mikołaj Święty”

 

 

D.Gellner                                                  „Bałwan śniegowy”

H.Ożogowska                                           „Jedzie zima”

J.Chomicka-Kozłowska                           „Pani Zima”

Autor nieznany                                         „Tak się zachmurzyło”

M.Jaworczakowa                                      „Sanki”

I.Salach                                                     „Śnieg”

M.Sawicka                                                „Co się stało s nosem”

 

 

Bajka filmowa                                            „Świąteczna choinka”

W.Sutiejew                                                 „Choinka”

Cz.Janczarski                                              „Choinka od dużego niedźwiedzia”

E.Wodziczko                                               „Gwiazdkowe prezenty”

I. Salach                                                       „Nasze lale”

I.Salach                                                        „Choineczka”

Z.Przyrowski                                               „Chłodno choince”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.   MIKOŁAJ SIĘ ZBLIŻA, DZIECI SIĘ RADUJĄ

 

              Cele ogólne:

►  Wdrażanie do właściwego zachowania w czasie spotkaniu z Mikołajem w przedszkolu, do

      czynnego uczestnictwa we wspólnych zabawach, konkursach.

              ►  Wdrażanie dzieci do dłuższego skupiania uwagi w czasie opowiadań.

              ►  Aktywizowanie do dłuższych wypowiedzi na określony temat.

              ►  Wyrabianie sprawności rąk.

 

   Zadania edukacyjne wyzwalające  

     aktywność i działalność dzieci.

    Zakładane efekty, cele szczegółowe.

Dzieci potrafią:

Środki wspomagające działania :

*Spacer w najbliższej okolicy –oglądanie mikołajkowych dekoracji w sklepach i na powietrzu, wytworzenie uczucia radosnego oczekiwania na przyjście Mikołaja.

 

* Wiersz „Gdzie jest Mikołaj” D.Gellner –porządkowanie ilustracji do wiersza.

-Historyjka obrazkowa do bajeczki filmowej „Wieczorny gość Bolka

i Lolka”.

-„Jakie zabawki dostał Bolek i Lolek”  -zagadki słowne –dopasowanie obrazka

-Zabawa ruchowo –naśladowcza „Przybycie Mikołaja” -odzwierciedlanie ruchem jazdy różnych pojazdów /sanie, samolot, autem, statkiem.../

-„Dokończ obrazek” –rysowanie po śladach i zamalowywanie obrazka kredkami.

-Zabawa inscenizowana do piosenki „Dzyń, dzyń dzwoneczki grają”, „Mikołaj, Mikołaj”, „Świeci gwiazdka”

 

* „Spełnione marzenia” –opowiadanie wg tekstu E.Okas z wykorzystaniem ilustracji.

-„Czarodziejski worek Mikołaja” –zabawa dydaktyczna. Rozpoznawanie zabawek ukrytych w worku.

-Zabawa rytmiczno-ruchowa do piosenki „Mikołaj się zbliża” i „Świeci gwiazdka”

-„Mikołaj” –malowanie farbami plakatowymi zainspirowane opowiadaniem.

 

* „Spotkanie z Mikołajem” –uroczyste spotkanie z gościem.

-Powitanie gościa, wysłuchanie krótkiej prezentacji Mikołaja, wspólne śpiewanie piosenek, zabawy z gościem, rozdanie prezentów, pamiątkowe zdjęcia.

 

 

*Osłuchanie z piosenką „Mikołaj się zbliża” –zapoznanie z melodią

i słowami piosenki.

-Słuchanie zjawisk akustycznych –rozróżnianie i nazywanie odgłosów               z otoczenia.

-Zabawa inscenizowana do piosenki „Dzyń, dzyń dzwoneczki grają”, „Dziadzio Mikołaj”, „Mikołaj, Mikołaj”,

„Świeci gwiazdka”

-„Przybycie Mikołaja” –odzwierciedlanie ruchem jazdy różnych pojazdów.

 

*Rysowanie kredkami świecowymi nt. dowolny –operowanie różnymi formami linii, utrwalenie nazw poznanych kolorów.

-Zabawy rytmiczno-ruchowe na tle piosenek „Dzyń, dzyń...”, „Mikołaj się zbliża”.

 

*Lepienie z plasteliny nt. dowolny, zainspirowane oglądaniem ilustracji               i książeczek z Mikołajem –ćw. sprawności manualnej.

-Zabawa gramatyczna „Mikołaj

z prezentami” -wypowiadanie się na temat ilustracji, próby opisywania kształtu, koloru.

 

*Opowieść ruchowa „Mikołaj się zbliża” –odzwierciedlanie ruchem opowiadanie nauczycielki, rozróżnianie kontrastowej dynamiki: cicho-głośno.

 

* Zestaw zabaw ruchowych „Jedzie Mikołaj” wg scenariusza mgr G. Burda.

-Zabawa na powitanie: „Bobry”, Iskierka”.

-Zabawa orient. -porządkowa „Ręce             w górę”

-Zabawa ruchowo-naśladowcza „Przybycie Mikołaja” –odzwierciedlanie ruchem jazdy różnych pojazdów.

 

*Rytmika

 

-poruszać się w parach,

-przestrzegać podstawowe zasady ruchu drogowego,

-przestrzegać zawartych umów –nie oddalamy się od grupy.

 

-uważnie wysłuchać wiersz, opowiadania

-podjąć próbę wypowiadania się na określony temat,

-rozwiązać zagadki słowne i odszukać obrazek do zagadki,

-naśladować ruchem sposób poruszania się różnych pojazdów,

-rysować po śladach i zamalować obrazek,

-tworzyć w parach zaprzęgi i poruszać się bez potrącania,

 

 

 

 

 

 

 

 

-uważnie wysłuchać opowiadanie, wypowiadać się na określony temat,

-rozpoznać po dotyku różne zabawki          i nazwać je,

-rytmicznie odzwierciedlać ruchem treść piosenki,

-malować farbami, nazwać podstawowe kolory: czerwony, czarny, brązowy, biały.

 

 

 

 

 

-uważnie oglądnąć teatrzyk i aktywnie uczestniczyć w zabawach i konkursach,

-zaśpiewać piosenkę o Mikołaju,

-przezwyciężyć nieśmiałość w czasie bezpośredniego kontaktu z Mikołajem,

-właściwie zachować się w czasie robienia zdjęć indywidualnych                       i grupowego.

 

-wysłuchać piosenkę, określić jej nastrój melodię, wypowiadać na temat treści,

-rozróżnić i nazwać odgłosy z otoczenia /dzwonki, uderzenia w stół kasztanem piłką/,

-odzwierciedlić ruchem sposób poruszania się środków lokomocji, naśladować głosy wydawane przez te środki lokomocji,

-poruszać się w parach bez przewracania      i potrącania.

 

 

 

 

 

-właściwie trzymać kredkę w czasie rysowania,

-wykorzystać całą powierzchnię kartki,

-nazwać wykorzystywane kolory,

-rytmicznie poruszać się do poznanych piosenek.

 

 

-dzielić masę na części, zlepiać, spłaszczać, toczyć i drążyć otwory,

-wypowiedzieć się na temat swojej pracy,

-dokładnie umyć ręce po skończonej pracy.

 

 

 

 

-poruszać się bez potrącania w czasie marszu, biegu,

-sprawnie ustawić się w kole, w parach.

 

 

-sprawnie reagować na umowne sygnały słowne, dźwiękowe,

-przestrzegać zawarte umowy,

-poruszać się bez potrącania,

-odzwierciedlać ruchem jazdę różnorodnych pojazdów.

 

 

 

 

 

 

 

-obrazki do wiersza „Gdzie

jest Mikołaj”,

-historyjka do bajki „Wieczorny gość”,

-kartki z ćw. „Dokończ obrazek”,

-kaseta z nagraniem piosenki „Dzyń,.”

 

 

 

 

 

 

-ilustracje do opowiadania „Spełnione marzenia”,

-worek

z zabawkami,

-kaseta

z nagraniami piosenki „Mikołaj się zbliża”,

-kartki, farby, pędzle.

 

-kaseta nagrania-mi piosenek            o Mikołaju,

-aparat foto.

 

 

 

 

-kaseta  i CD         z nagraniami piosenek,

-dzwonki, kasztan, piłka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-kaseta z nagraniami piosenek,

-kartki, kredki.

 

 

 

 

 

-plastelina, deseczki do plasteliny,

-ilustracje,

-książeczki.

 

 

 

 

 

 

WYPISY

 

„Wieczorny gość Bolka i Lolka”

 

   Bolek i Lole siedzieli w oknie i z przyklejonymi do szyby nosami wypatrywali Św. Mikołaja. Gdy byli w Laponii zaprosili go do siebie, a teraz niecierpliwie czekali na jego przybycie.

   I rzeczywiście. Chłopcy najpierw usłyszeli dzwonki, a potem pojawiły się dwa renifery ciągnące sanie, w których siedział Mikołaj.

           - Hurra! Nareszcie!- krzyknęli bracia.

    Najpierw Św. Mikołaj wyciągnął duże, piękne sanki, potem dwie pary nart, a na końcu kilka zabawek          i trochę słodyczy.

            -Bardzo dziękujemy!- wołali Bolek i Lolek, oglądając prezenty.

    Bolek i Lolek wsiedli do sań i ruszyli na przejażdżkę. Sanie zatrzymywały się tylko tam, gdzie mieszkały grzeczne dzieci.

    Chłopcy pomagali dostojnemu gościowi na pożegnanie. Trochę im było żal z nim rozstawać. Pocieszała ich jednak myśl, że za rok znów się z nim spotykają.

 

„Gdzie jest Mikołaj” D. Gellner

 

Patrzą dzieci przez okno

Na zimowy ogródek

- może przyjedzie na saneczkach

brodaty Mikołaj i krasnoludek

Worek otworzy przed sobą

I pobiegnie z prezentami do dzieci

Ścieżką ogrodową.

 

„Spełnione marzenie” E.Okas

 

     Zbliżał się wyjątkowy wieczór. Przedszkolaki, odświętnie ubrane, wyglądały przez okno. Czekając na przyjazd niezwykłego Gościa, karmiły okruchami chleba swych małych zziębniętych przyjaciół. Nagle w oddali usłyszały dźwięk dzwoneczków. Jednak choć uważnie wpatrywały się w otaczający krajobraz, nie mogły dostrzec oczekiwanej postaci. Jedynie, wśród ośnieżonych choinek ujrzały na śniegu ślady sań. Czyżby to były ślady zaprzęgu Mikołaja?

     Ponieważ nigdzie  nie było go widać, dzieci postanowiły ubrać się i poszukać Gościa. Może Mikołaj zgubił drogę i potrzebuje ich pomocy?

     Nagle silniejszy podmuch wiatru gwałtownie otworzył drzwi. Wśród padających płatków śniegu, daleko, daleko, pomiędzy białymi drzewkami, dzieci  dostrzegły zaśnieżoną postać.    Przekonane, ż to Mikołaj, szybko wybiegły na spotkanie.

    Jakież było ich zdziwienie, gdy dobiegły do tajemniczej postaci. Okazało się, że to pan leśniczy pomaga przetrwać zwierzętom zimę. Dzieci bardzo chętnie włączyły się do przygotowań leśnej stołówki. Wszystkim zwierzakom życzymy smacznego!

    Kiedy stołówka dla mieszkańców lasu była już przygotowana, dzieci usłyszały dobiegający ich głos             z przedszkola:

 

Ho, ho, ho!

Witajcie dzieci, witajcie.

Do sali mnie zapraszajcie!

 

Ho, ho, ho!

Cały rok na spotkanie to czekałem.

O prezentach zapomniałem!

 

    Wśród śmiechu i okrzyków radości, przedszkolaki pobiegły przywitać się z upragnionym Gościem. Wbiegły do sali. Przystanęły, bacznie rozejrzały się wokół. Wprawdzie nigdzie nie dostrzegły Mikołaja, lecz pod choinką.... czekały prezenty!

    Wśród wielkiego zamieszanie, maluchy nie zorientowały się, że do tej pory nie wróciła jedna                    z dziewczynek. Ola, jako jedna z dzieci dostrzegła coś niezwykłego w zaroślach. Oczywiście zaraz tam pobiegła. Rozgarnęła gałęzie ośnieżonych choinek i.... Nie wierzyła własnym oczom! Parę kroków dalej stała wspaniały zaprzęg reniferów.

   Zwierzęta ufnie spojrzały na dziewczynkę. Ola nieśmiało podeszła, wyjęła z kieszeni ciastka                     i ostrożnie poczęstowała renifery. Teraz przytulona do jednego ze zwierząt, czule szeptała coś do jego ucha.

   Po chwili Ola cichutko wsunęła się do sań i usiadła na miejscu Mikołaja. Zamknęła oczy wy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin