Plan pracy Grudzień.doc

(79 KB) Pobierz
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi w grupie I

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi w grupie I

             

Grudzień 2010

 

Zadania:

 

1. Zapoznanie z charakterystyką i wyglądem nowej pory roku – zimą, obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie; zwrócenie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie.

2. Poznanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich (opady śniegu, szron, zawieje śnieżne).

3. Dbamy o nasze zdrowie – ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych zimą; uczestniczenie w spacerach i zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.

4. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy muzyczno-ruchowe.

 

Tematyka: Pada śnieg. ( 06-10.12.2010)

 

 

L.p.

Obszary

edukacyjne

 

Cele ogólne

 

Sposoby realizacji

 

Cele operacyjne

 

Ewaluacja

1.

I - 1

III – 2, 3

V - 4

VIII1, 2

IX – 2

XI - 1

XII - 3

 

- Umuzykalnienie dzieci.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Obserwacja przyrody podczas spaceru na pocztę.

- Zabawa ruchowa twórcza „Kolory” – wyrabianie szybkiej reakcji na umówiony sygnał; rozpoznawanie wybranych kolorów.

- Rozmowa na temat oznak zbliżającej się nowej pory roku – zimy (pada śnieg, niska temperatura, krótkie dni); swobodne wypowiedzi dzieci.

- Słuchanie piosenki „Pada śnieg”- omówienie treści piosenki; rozmowa i wypowiedzi dzieci na temat piosenki; nauka piosenki fragmentami, ze słuchu. Ilustracja ruchowa do poznanej piosenki.

- Rysowanie przez dzieci listu do Świętego Mikołaja.

 

- Spacer na pobliską pocztę – wysyłanie listów do Świętego Mikołaja oraz obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie zimą; nazywanie ich.

- Reaguje na umówiony sygnał.

- Rozpoznaje wybrane kolory.

- Wypowiada się na temat zimowego krajobrazu.

- Zna charakterystyczne cechy zimy.

- Śpiewa fragmenty piosenki oraz ilustruje ją ruchem.

- Rysuje list do św. Mikołaja.

- Dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie.

 

2.

III – 2, 3

V – 3, 4

IX 2

XIII – 1

 

- Rozwijanie sprawności manualnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Rozwijanie umiejętności segregowania.

 

Zabawy rozwijające inwencję twórczą „A śnieg pada i pada”:

- Ćwiczenia oddechowe: dmuchanie na bibułkowy płatek leżący na dłoni;

- Opowieść ruchowa „Jesteśmy płatkami śniegu”- podczas opowiadania dzieci starają wyobrazić sobie, jak może poczuć się płatek śniegu; wyrażają to za pomocą ruchu, mimiki przy spokojnej muzyce.

- Zabawa plastyczna „Śniegowe płatki”- wykonanie pracy plastycznej poprzez wyklejanie śnieżynki białymi papierkami oraz przyklejenie jej na wspólnym drzewie; prezentacja powstałych prac.

 

- Zabawa matematyczna „Liczymy płatki śniegu- segregowanie płatków śniegu według koloru do odpowiednich pojemników oraz ich przeliczanie.

 

- Wykonuje ćwiczenia oddechowe.

- Wyraża za pomocą ruchu treść opowieści ruchowej.

- Aktywnie uczestniczy w zajęciach.

- Wykleja śnieżynkę białymi papierkami.

- Segreguje płatki śniegu według koloru.

- Liczy w zakresie 5.

 

3.

I - 1

III – 2, 3

VIII – 3

IV - 3

XI - 1

 

- Przybliżenie zagadnień z przyrody nieożywionej przez zabawy badawcze ukierunkowane na właściwości wody.

 

- Ćwiczenia słuchowe „Rytm”- wystukiwanie rękoma o podłogę; klaszcząc wybranych przez nauczyciela rytmów, określanie ilości powtórzeń.

- Słuchanie wiersza H. Zdzitowskiej „Kropelki i sopelki”- rozmowa przy ilustracjach na temat treści wiersza: Ile było sopli lodowych?; Co się z nimi działo?; Dlaczego kapały z nich krople wody?; swobodne wypowiedzi dzieci.

- Zabawy badawcze z kostkami lodu:

Lód zmienia się w wodę – dotykanie kostki lodu oraz wypowiadanie się na temat własnych odczuć; odciskanie mokrych dłoni na ręcznik papierowy; rozmowy na temat – Dlaczego ręce są mokre?;

Topnienie lodu w różnych warunkach – wrzucanie kostek lodu do ciepłej i zimnej wody; dzieci opowiadają - W którym pojemniku szybciej zniknie lód?.

- Zabawa twórcza, kończenie zdania: Lód jest jak….

- Wystukuje i klaszcze wybrane rytmy.

- Uważnie słucha wiersza oraz wypowiada się na temat jego treści.

- Określa jaki jest lód (zimny, twardy, lodowaty).

- Nazywa ciecz powstałą z topnienia lodu.

 

 

4.

III – 2, 3

IV – 2

IX – 2

XIV – 2, 5

- Rozwijanie mowy i koncentracji uwagi.

 

 

 

 

 

 

- Rozwijanie umiejętności manualnych.

- Oglądanie obrazków przedstawiających różnego rodzaju ubrania; segregowanie i określanie ich według ubrania się na określoną porę roku; zwrócenie uwagi na charakterystyczny strój zimowy – Jak należy ubrać się zimą?;

- Słuchanie opowiadania B. Formy „Chciałbym mieć szal”- rozmowa na temat utworu: Jak była ubrana pani Zima?; Kto spacerował po lesie?; Co chciał mieć szal?; określenie z dziećmi prawidłowego ubioru na zimową porę;

 

- Zabawa plastyczna „ Szal dla pani Zimy”- malowanie farbami plakatowymi sylwety szalika palcami; prezentacja powstałych prac; wywieszenie ich w kąciku plastycznym.

 

- Rozpoznaje i nazywa obrazki.

- Segregowanie ubrań według pory roku.

- Uważnie słucha opowiadania.

- Potrafi wypowiedzieć się na określony temat.

- Maluje palcami sylwetę szala.

 

5.

III – 3

V – 3, 4

VIII – 2, 3

IX - 2

XIV - 3

XI - 1

 

 

 

 

 

 

- Rozwijanie sprawności ruchowej.

 

 

 

- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

 

- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie.

- Zabawa ruchowa wieloznaczna „Śnieżne zabawy”- wyrabianie prawidłowej reakcji na umówiony sygnał podczas zabawy.

- Ilustracja ruchowa wiersza „Śnieżynki”- wyrażanie ruchem treści prezentowanego wiersza; rozmowa na temat wiersza; swobodne wypowiedzi dzieci.

 

- Oglądanie obrazków różnych śnieżynek, omawianie ich wyglądu. Rysowanie po śladach rysunku przedstawiającego płatek śniegu.

 

 

- Spacer połączony z obserwacją „Zimowa pogoda”- zapoznanie dzieci z zimowym krajobrazem; zwrócenie uwagi na ptaki przylatujące zimą do naszego kraju, rozpoznawanie ich oraz dokarmianie przez dzieci.

 

- Prawidłowo reaguje na umówiony sygnał podczas zabawy ruchowej.

- Ilustruje ruchem prezentowany wiersz.

- Wypowiada się na temat wiersza.

- Rysuje po śladzie - płatek śniegu.

- Dostrzega zmiany w zimowym krajobrazie; wypowiada się na ich temat.

 

 

 

 

Zadania:

 

1.      Przybliżenie tradycji i zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia.

2.      Rozwijanie inwencji twórczej dzieci – wykonywanie ozdób choinkowych.

3.      Kształtowanie umiejętności wokalnych i ruchowych przy świątecznej muzyce.

 

Tematyka: Idą święta. ( 20-24.12.2010)

 

 

L.p.

Obszary

edukacyjne

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin