Akademia pilkarska UEFA Grassroots_dosko techniki formie gier i zabaw_ M Dorna.pdf

(273 KB) Pobierz
Doskonalenie techniki piłki nożnej w formie gier i zabaw
Doskonalenie techniki piłki nożnej w formie gier i zabaw
I. ZNACZENIE GIER I ZABAW
Duża, naturalna aktywność ruchowa dziecka stawia nam wymagania
prowadzenia zajęć ciekawych, urozmaiconych zadawalających jego potrzebę
aktywności. Takie warunki spełniają zajęcia wypełnione grami i zabawami
ruchowym, które gwarantują wszechstronny rozwój fizyczny oraz
charakteryzują się dużą różnorodnością czynności ruchowych. Stosuję się je
zazwyczaj w początkowych etapach szkolenia, kiedy to celem jest zapoznanie
się z ogólną strukturą danego ruchu. Nauczanie i doskonalenie ruchu odbywa się
przy odpowiednim akcentowaniu współzawodnictwa indywidualnego
i zespołowego. Cała uwaga ćwiczących skoncentrowana jest na wykonaniu
poszczególnych czynności ruchowych możliwie najszybciej i najskuteczniej,
Stan emocjonalny ćwiczących jest przy tym podobny do stanu emocjonalnego
w czasie gry właściwej. Forma gier i zabaw kształtuje mechanizm
współzawodnictwa, poczucia odpowiedzialności, zasadę fair-play. Jest bardzo
pobudzającą i kreatywną formą treningu, możliwą do stosowania w każdych
warunkach bazowo – sprzętowych.
II. MIEJSCE GIER I ZABAW W TRENINGU PIŁKI NOŻNEJ
DZIECI W WIEKU 7 – 13 LAT.
W każdej jednostce treningowej.
III. DOSKONALENIE TECHNIKI PIŁKI NOŻNEJ W FORMIE
GIER I ZABAW
1. Wykorzystanie podczas zajęć treningowych formy gier i zabaw
umożliwia, w atrakcyjny i kreatywny sposób, doskonalić technikę piłki
nożnej
2. Należy przestrzegać zasady: do gier i zabaw wprowadzamy elementy
techniki piłki nożnej uprzednio na uczone w formie ścisłej
IV. PODSTAWOWE ZASADY METODYCZNE PROWADZENIA
GIER I ZABAW
1. Przygotowanie prowadzącego (trenera)
Dokładne zaplanowanie gry lub zabawy ruchowej
- Odpowiedni dobór gry, zabawy ruchowej do poziomu
zawodników (wieku, stopnia sprawności poziomu zaawansowania
technicznego
- Różnorodność stosowanych środków podczas zajęć treningowych
Przygotowanie zawodników
- odpowiedni dobór zawodników do zespołu
- wybór sędziów, pomocników
2. Organizacja zabawy, gry ruchowej
Sprawne ustawienie zespołów, zawodników
Odpowiednie i zrozumiałe objaśnienie zabawy, gry
338674525.006.png 338674525.007.png 338674525.008.png 338674525.009.png
3.Przeprowadzenie zabawy, gry
Odpowiednie ustawienie prowadzącego (trenera) względem grupy
Właściwa kontrola przestrzegania przepisów i poprawności
wykonania elementów techniki
Kontrola intensywności zabawy, gry
4. Zakończenie zabawy, gry
Gdy odbywa się na czas, należy wcześniej uprzedzić zawodników
o zbliżającym się zakończeniu
Po zakończeniu zabawy, gry należy:
- ogłosić wynik rywalizacji
- podsumować zabawę, grę
Obserwacje czynione przez trenera w trakcie gier i zabaw są pomocne
w poznawaniu charakteru poszczególnych zawodników, ich temperamentu,
sprzyjają tworzeniu kolektywu oraz stanowią cenny materiał do pracy
wychowawczej
BIBLIOGRAFIA:
1. Bondarowicz M.: Zabawy i gry ruchowe w zajęciach sportowych – RCM-
SKIFS, Warszawa 1994
2. Bondarowicz M.: Zabawy, gry ruchowe. Podstawy metodyczne. AWF,
Warszawa 1996, wyd. 6
3. Bondarowicz M.: Zabawy w grach sportowych. WSIP Warszawa 1995
4. Kapera R., Śledziewski D. Piłka Nożna. Szkolenie dzieci i młodzieży,
PZPN 1997
5. Stronczyński W., Stuła A.: Gry i zabawy ruchowe w szkoleniu
piłkarskim, AWF Poznań, 1995
6. Talaga J. ABC młodego piłkarza, SIT Warszawa 1980
338674525.001.png 338674525.002.png 338674525.003.png 338674525.004.png 338674525.005.png
7. Trześniowski R.: Gry i zabawy ruchowe, SIT Warszawa 1989
8. Tymowicz S. Futbol dla młodych. KAW Warszawa 1985
9. Chamielec M., Mariasz Z. „Konspekty z zajęć treningowym w nauczaniu
wstępnym. Mielec 2003
Zgłoś jeśli naruszono regulamin