Inscape-2008_11.doc

(39 KB) Pobierz
INTERNATIONAL JOURNAL OF ART THERAPY: INSCAPE, Rk 2008, vol

INTERNATIONAL JOURNAL OF ART THERAPY: INSCAPE,  Rk 2008, vol. 13, nr 1, 42 s.


Wydanie zawiera cztery artykuły, które poruszają problemy związane z teorią
i praktyką arteterapeutyczną. Oto krótkie omówienie zawartych w nim publikacji:

 

1.      Kate Rothwell, Lost in translation  
(Zagubione w przekładzie) s. ­2- 12

W artykule poruszony został problem samobójstw popełnianych przez pacjentów będących w terapii. W pierwszej części tekstu zanalizowano  zagadnienie samo­bójstw z perspektywy ­teorii­ psycho­dy­namicznych oraz opartej na ­nich praktyki arteterapeutycznej. Rozważania bazują na studium przypadku, który jest re­kon­strukcją ostatniego roku terapii pro­wadzonej przez autorkę z więźniem, u którego zdiagnozowano antyspołeczne zaburzeniem osobowości i który popełnił samobójstwo. W wyniku analizy wy­konanych przez niego prac w ciągu całego procesu terapeutycznego, ukazano wątki odnoszące się do późniejszego odebrania sobie życia. W tym tekście Kate Rothwell sugeruje, że arteterapia dzięki zastoso­waniu narzędzi artystycznych stwarza możliwość eksploracji destrukcyjnych impulsów oraz jest szansą na  lepsze ich rozumienie. Wskazuje jednocześnie, jak trudny może być dla terapeuty „przekład” tendencji samobójczych pacjenta prze­jawiających się czasem w sposób bardzo dyskretny w jego zachowaniu oraz pracach na świadomą, możliwą do przepracowania treść. Szczególnie pod­kreśla, trudność w zapobieganiu im. Druga część tekstu jest zbiorem refleksji na temat relacji terapeutycznej w sytuacji pracy z autodestrukcyjnym pacjentem oraz roli wykonanych przez pacjenta dzieł, pełniących funkcję komunikatów.
W za­­­kończeniu, autorka wskazuje na ogromne znaczenie superwizji w roz­poznawaniu oraz identyfikowaniu stanów presuicydalnych pacjentów i zapobieganiu tragedii.

 

2. Christopher Brown, Very toxic - Handle with care (Bardzo toksyczne- ostrożnie.) s. 13 - 24

 

Artykuł poświęcony jest analizie niektórych elementów arteterapii z per­spektywy teorii relacji z obiektem, głównie założeń koncepcji Winnicotta. Brown sugeruje, że relacja terapeutyczna zawsze rozwija się pewnej przestrzeni, miejscu. Przykładem sprzyjającego otoczenia jest  otwarte studio arteterapeutyczne. Specy­ficzną cechą arteterapii jest możliwość uzyskania zmiany na drodze aktywności twórczej. Autor analizuje różne elementy terapii, które jego zdaniem umożliwiają zajście takiej zmiany. Należą do nich różne aspekty pracy arteterapeuty, takie jak dialog niewerbalny, zjawisko matczynego podtrzymania (holding) i pomieszczania (kontenerowania). Rozważania poparte zostały analizą przypadku, ukazującego fragmenty ponad pięcioletniego procesu terapii z pacjentem, chorującym na schizofrenię paranoidalną. Zdaniem autora, proces prowadzący do zmiany u tego pacjenta wynikał z dwóch istotnych elementów, które ujawniły się w przestrzeni studia: zaangażowania w twór­czość plastyczną oraz relacji tera­peutycznej. W artykule wskazano na specyficzny dla studia charakter relacji terapeutycznej, w której nie dokonuje się bezpośredniej interpretacji i konfrontacji czy analizy przeniesienia, które mogły być szkodliwe z punktu widzenia poprawy funkcjonowania pacjenta, ale pozostaje przy troskliwym, subtelnym i głównie niewerbalnym procesie podtrzymania pacjenta. Tego typu relacja w jego pracy z pacjentem, zdaniem autora była analogiczna do naturalnej relacji z pierwszym obiektem. W kontekście tego typu doświadczenia pacjent nauczył się radzić sobie z trudnymi treściami bez przepracowywania ich w sposób otwarty. W tym tekście autor wskazuje na liczne możliwości jakie niesie ze sobą taki rodzaj pracy z pacjentem, oraz podkreśla konieczność dopasowania formy działania do sposobu funkcjonowania oraz indy­widualnych potrzeb osoby uczestniczącej w terapii.

 

3. David Shaer;  Kirstie Beaven;  Neil Springham;  Silke Pillinger;  Alan Cork;  Jane Brew;  Yvonne Forshaw;  Pauline Moody; Chris 'S. The role of art therapy in a pilot for art based information prescriptions at Tate Britain. (Rola arteterapii w pilotażowym projekcie w Tate Britain.)  s. 25 – 33

 

Artykuł jest doniesieniem z pilotażowego projektu opartego na współpracy pomiędzy brytyjskim Państwową Służbą Zdrowia (NHS) a galerią Tate Britain. Uczestnikami projektu byli pacjenci z trudnościami psychicznymi oraz osoby opiekujące się nimi. Celem tego projektu  było dostarczenie uczestnikom możliwości dzielenia się własnymi doświadczeniami z innymi osobami będącymi w podobnej sytuacji. Takie zamierzenie było odpowiedzią na wyniki wcześniej przeprowadzonych badań, według których dla osób z problemami psychicznymi  najtrudniej­szym doświadczeniem, jest przełożenie na język werbalny swoich doświadczeń oraz wynikająca z tego izolacja od innych ludzi, która zwrotnie jeszcze bardziej pogłębia istniejące trudności.

Do realizacji założonych celów wykorzystano dzieła znajdujące się w zasobach galerii. Oglądanie i omawianie obrazów było uzupełnione wykonywaniem własnych prac. Obydwie formy działań potraktowane zostały jako narzędzia oraz bodźce do ekspresji trudnych emocji i doświadczeń uczestników projektu. Dzieła stanowiły punkt wyjścia do dyskusji na temat spraw które związanych z kwestiami takimi jak ich życie, choroba, oraz ich rola w społeczeństwie. Prowadzone dyskusje były nagrywane i miały być udostępniane osobom z zewnątrz, które wcześniej nie miały kontaktu z opieką zdrowotną w zakresie zdrowia psychicznego i dopiero go podjęły. Projekt z zamierzenia nie miał charakteru interwencji terapeutycznej, jednak arteterapia odegrała w nim istotną rolę. Była czynnikiem wpływającym na zaangażowanie w rozmowę będącą reakcją na dzieła sztuki. Stanowiła również zabezpieczenie w związku z ryzykiem wynikającym poruszania trudnych tematów przez uczestników projektu. Nagrywany materiał filmowy, który składał się z widoku obrazu oraz ścieżki dźwiękowej zawierającej dyskusję przy nim, okazał się przystępny oraz interesujący dla osób, które z niego korzystają. Autorzy wskazują, że daje on możliwość zdobycia informacji osobom znajdującym się w podobnej sytuacji. Jest również interesującym i „świeżym” komentarzem na temat różnych dzieł (co miało szczególnie istotne znaczenie dla galerii, z której zasobów korzystano). Stworzenie takiego nagrania, było również pewnego rodzaju wspólnym celem uczestników i okazało się mieć na nich korzystny wpływ. Świadomość tego celu sprzyjała przepracowaniu trudnych doświadczeń oraz prowokowała do osobistego zaangażowania w rozważania nad dziełami sztuki. Ostatecznie rezultaty tego projektu okazały się mieć istotne znaczenie terapeutyczne.

 

4. Jonathan Isserow Looking together: Joint attention skills in art therapy (Patrząc wspólnie – umiejętności łączenia uwagi w arteterapii) s. 34-42

 

W tekście autor poruszył kwestię jednego z fundamentalnych problemów praktyki arteterapeutycznej, jakim jest zjawisko wspólnego przyglądania się wytworowi przez terapeutę oraz osobę uczestniczącą w terapii. Tym, co wyróżnia arteterapię od innych form psychoterapii jest konieczność wykorzystywania tej umiejętności koncentracji na przedmiocie zewnętrznym oraz zdolności do dzielenia się  uczuciami oraz spostrzeżeniami na temat znaczenia danego przedmiotu z terapeutą. Są one zdaniem autora, kluczowymi czynnikami z punktu widzenia kształtowania oraz podtrzymy­wania relacji terapeutycznej w arteterapii. Relacja terapeutyczna w arteterapii, odmiennie niż to ma miejsce w tradycyjnie rozumianej psychoterapii, ma charakter trójelementowy: zachodzi pomiędzy pacjentem, obiektem i klientem. Problem poruszany przez autora, był już wcześniej dostrzegany tylko w niewielkim stopniu w teoriach będących podłożem arteterapii. Przyczyną niewielkiego zainteresowania tymi kwestiami zdaniem autora jest niejako arbitralne założenie o posiadaniu opisywanych umiejętności przez każdego pacjenta. Dopiero kiedy pacjent przejawia braki w tym zakresie, dostrzegana jest ich nieoczywista natura oraz ogromne zna­czenie dla przebiegu procesu terapeu­tycznego.

Zdaniem autora, zdolność do wspólnego przyglądania się obiektom, jest konsekwencją wielu wcześniejszych osiągnięć rozwojowych. W pierwszej części artykułu został opisany proces kształtowania się tych umiejętności na drodze rozwoju, począwszy od okresu wczesnego niemowlęctwa. Analizowany jest on z perspektywy psychologii rozwojowej oraz koncepcji psycho­analitycznych (głownie teorii relacji z obiektem i koncepcji Winnicotta). W celu zilustrowania poruszanej problematyki,
w drugiej części artykułu autor posłużył się przykładami z własnej praktyki terapeutycznej. Opisał fragmenty terapii prowadzonej z młodą pacjentką, chorującą na autyzm oraz z chłopcem przejawiającym zaburzenia lękowe. Relacja z pracy z dziewczyną była przykładem działania w warunkach braku posiadania podstawowej umiejętności, która jest przedmiotem tego tekstu. Z kolei terapia chłopca ukazywała ten element pracy, który w sposób naturalny występuje w większości studiów przypadku, czyli na proces dzielenia doświadczeniem wywołanym przez dany obiekt. Na zakończenie swojego tekstu autor podkreślił znaczenie prowadzenia badań naukowych oraz budowania teorii poszerzających rozumienie poruszanego przez niego problemu.

 



 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin