Pracownik_niekompetentny.pdf

(625 KB) Pobierz
258647898 UNPDF
KOMPETENCJE EFEKTYWNEGO MENEDŻERA
BRAKU KOMPETENCJI
DLA ORGANIZACJI I MENEDŻERA
Lucyna Adamczuk
Mówiąc o kompetencjach często wiele osób nie zdaje sobie sprawy
co to właściwie są kompetencje. Myśli: kompetencje = umiejętności.
A to jednak nie do końca jest tak, kompetencje znaczą dużo więcej
i są dużo bardziej złożone niż tylko umiejętności. Dlaczego więc
jest taki problem z kompetencjami?
K���� ������ � �����
������������
Brak kompetencji jest jednym z najwięk-
szych problemów dla i rm we wszystkich
etapach rozwoju, mający często niebaga
telny wpływ na realne, biznesowe wyniki
przedsiębiorstwa. Wyobraźmy sobie np.
kierownika działu personalnego nie zna
jącego podstaw prawa pracy. Brak kom
petencji kluczowych dla danego stano-
wiska. Jakie ma to przełożenie na i rmę?
Choćby np. wszelkie zmiany i ruchy ka-
drowe mogą obrócić się na niekorzyść
pracodawcy nie znając kodeksów oraz
przepisów, czy choćby nieodpowied-
ni dobór formy zatrudnienia – a co za
tym idzie – koszty pracodawcy zwią-
zane są z realnymi pieniędzmi, którymi
można skuteczniej zarządzać, optymali-
zując koszty.
Podobnie z obszarem miękkiego HR
– jeśli kierownik działu HR nie będzie wie-
dział jak np. opracowywać plany szkole-
niowe w jaki sposób skutecznie może za-
rządzać podległym mu obszarem czy-
li także rozwojem pracowników? W jaki
sposób i rma uniknie rosnącego wskaź-
nika fluktuacji pracowników? Będą się
zwiększać nakłady na wydatki związa-
ne z rekrutacją, a przecież to realne pie-
niądze, które można inwestować w roz-
wój i rmy.
Jednym słowem – brak kompetencji
zawsze niesie za sobą straty dla przedsię-
biorstwa i zawsze skutkuje wymiernymi
skutkami dla i rmy.
To również dotyczy sytuacji, gdy przyj-
muje się do pracy „znajomą, bo szuka pra-
cy”. Zazwyczaj nieważne jakiej… i w efek-
cie np. księgowa zostaje windykatorem
telefonicznym, tylko że akurat nie cierpi
rozmawiać przez telefon i jej skuteczność
w odzyskiwaniu długów wynosi zero.
Ale ma pracę, a my całkiem nieprzydat-
nego pracownika…
J�� ������ �����
� ������� �����������
������������
Radzić sobie należy zawczasu, czyli wte-
dy kiedy ma to sens. A najlepiej zacząć
od początku, czyli już w procesie rekru-
tacji. Zastanów się na wstępie czy w i r-
mie istnieją opisy stanowisk i profile
kompetencyjne. Nawet jeśli nie zdei -
niuj takowe, w odniesieniu do kluczo-
wych kompetencji na stanowiskach, któ-
re Ci podlegają. Nie przesadzaj z ilością
wymaganych kompetencji wystarczy
kilka, ale najważniejszych. Wykorzystuj
26
BUSINESS COACHING 1/2009
KONSEKWENCJE
258647898.051.png 258647898.062.png 258647898.072.png 258647898.073.png 258647898.001.png 258647898.002.png 258647898.003.png 258647898.004.png 258647898.005.png 258647898.006.png 258647898.007.png 258647898.008.png 258647898.009.png 258647898.010.png 258647898.011.png 258647898.012.png 258647898.013.png 258647898.014.png 258647898.015.png 258647898.016.png 258647898.017.png 258647898.018.png 258647898.019.png
>>> KONSEKWENCJE BRAKU KOMPETENCJI
je już w procesie rekrutacji. Jeśli ktoś
już na tym etapie nie spełnia większości
podstawowych wymagań – nie łudź się,
że to będzie strzał w dziesiątkę. Nie zro-
bisz z introwertyka ekstrawertyka, i jeśli
ktoś np. nie jest nastawiony na cel, nie
będzie postawionych celi realizował
skutecznie.
petencji, w nawiązaniu czy dana osoba
miała okazję / sytuację ukazać daną kom-
petencję.
Bardziej szczegółowe pytania, a na-
wet ścieżka pytań, uwzględniająca i py-
tania retrospektywne i perspektywicz-
ne może wyglądać następująco (Ta-
bela 2 i 3).
Powyższy przykład oparty jest o po-
ziom „B”, danego wskaźnika kompeten-
cji. Natomiast od odpowiedzi kandyda-
ta zależy, do jakiego poziomu będzie
zbliżona i gdzie zostanie zakwalii ko-
wana.
Jak każda metoda i ta ma swoje
mocne i słabe strony. Mocną stroną jest
precyzyjne pytanie kandydatów w za-
kresie konkretnych kompetencji i moż-
liwość porównania wyniku z wymaga-
nym poziomem zawartym w opisie sta-
nowiska, jak również mała liczba ewen-
K����������
� ��������� �����
���������������
Przygotowanie pytań dla wprawnego re-
krutera jest zadaniem raczej łatwym. Wy-
starczy posłużyć się opisem kompeten-
cji najlepiej, o ile kompetencje mają wy-
szczególnione wskaźniki (opisy konkret-
nych pożądanych zachowań) i skalę (oce-
ny przypisane zachowaniom, które mogą
się nasilać, bądź będące trudno dostrze-
galne w pracy) (Tabela 1).
Załóżmy, że poziom „C” jest poziomem
optymalnym na dane stanowisko.
J�� ������������
������������
Zapewne wiele razy zastanawiałeś się
w jaki sposób określić obiektywnie kom-
petencje pracownika. Oczywiście mo-
żesz posłużyć się wieloma narzędziami
np. Profiles, Insights, Hogan, Extended
Disc, SHL, Thomas i wiele innych. Ale za-
pewne niejednokrotnie budżet decydo-
wał o skorzystaniu z nich lub nie. Jak więc
zdiagnozować kompetencje bez dużych
nakładów pieniężnych?
Mniejszym nakładem kosztów można
w procesie rekrutacji posłużyć się wywia-
dem kompetencyjnym – jedną z najsku-
teczniejszych metod wykorzystywaną już
w procesie rekrutacji.
Zdiagnozuj kompetencje, które chcesz
badać, a następnie spróbuj zadać py-
tania odwołujące się do danych kom-
Pamiętaj – pracownik niekompetentny
zawsze w mniejszy czy większy sposób
działa na niekrzyść firmy
Przykładowe ogólne pytanie do takie-
go wskaźnika może wyglądać następują-
co: Proszę mi powiedzieć, jak Pana / Pa-
ni zdaniem należy dobierać ludzi do róż-
nych zadań, kiedy zależy nam na dobrym
ich wykonaniu i szybkości?
tualnych pomyłek podczas klasyi kacji.
Pamiętać jednak należy o dwóch rze-
czach. Po pierwsze kandydaci, pomi-
mo iż nawet jeżeli wiedzą jakie zacho-
wanie jest właściwe, nie zawsze je sto-
sują w praktyce. Mają więc w dużej
Tabela 1. Pytania kompetencyjne
DELEGOWANIE
Przekazywanie pracownikom odpowiedzialności oraz uprawnień niezbędnych do wykonania zarówno rutynowych, jak i nierutynowych zadań w ja-
sny i zrozumiały sposób. Znajomość swoich pracowników oraz precyzyjne określanie im celów i zakresu delegowanych zadań. Dbałość o angażowanie
pracowników w proces delegowania i wykazywanie zaufania w ich kompetencje.
LP.
A
B
C
D
E
2 Nie zna kompetencji swo-
ich pracowników, dlatego
może przydzielać np. zbyt
trudne zadania.
Zna kompetencje swoich
pracowników, jednak nie
zawsze wie, komu delego-
wać zadania.
Przypisuje do realizacji za-
dań pracowników o odpo-
wiednich kompetencjach.
Doskonale dobiera
zadania do kompetencji
swoich pracowników.
Planuje delegowanie za-
dań tak, aby w pełni wyko-
rzystać kompetencje pra-
cowników.
Tabela 2. Pytania kompetencyjne
DELEGOWANIE
Przekazywanie pracownikom odpowiedzialności oraz uprawnień niezbędnych do wykonania zarówno rutynowych, jak i nierutynowych zadań w jasny
i zrozumiały sposób. Znajomość swoich pracowników oraz precyzyjne określanie im celów i zakresu delegowanych zadań. Dbałość o angażowanie pra-
cowników w proces delegowania i wykazywanie zaufania w ich kompetencje.
LP.
A
B
C
D
E
2 Przekazuje pracownikom
tylko najprostsze, rutynowe
zadania
Deleguje pracownikom za-
dania, jednak trudniejsze
woli wykonywać osobiście.
Sprawnie deleguje
zarówno rutynowe, jak
i ważne, trudne zadania.
Deleguje trudne,
odpowiedzialne zadania
z doskonałymi rezultatami.
Doskonale deleguje
zadania, czym przyczynia
się do zwiększenia efektyw-
ności pracy.
BUSINESS COACHING 1/2009
27
258647898.020.png 258647898.021.png 258647898.022.png 258647898.023.png 258647898.024.png 258647898.025.png 258647898.026.png 258647898.027.png 258647898.028.png 258647898.029.png 258647898.030.png 258647898.031.png 258647898.032.png 258647898.033.png 258647898.034.png 258647898.035.png
KOMPETENCJE EFEKTYWNEGO MENEDŻERA
Tabela 3. Pytania kompetencyjne
nia się klasyczny błąd – awansuje dobre-
go specjalistę na kierownika i w efek-
cie zyskuje się kiepskiego managera,
a traci świetnego eksperta w danej dzie-
dzinie.
Jeśli firma nie zapewniła programu
rozwoju kompetencji managerskich, pra-
cownik nie był przygotowany do objęcia
tej funkcji i przestawienia się na zmianę
specyfiki – czy to tylko jego wina? Czy
wdrożyłeś dobrze go w zadania, byłeś je-
go coachem i mentorem zanim powierzy-
łeś mu odpowiedzialność?
Oczywiście zdarza się, że nawet mi-
mo usilnych starań manager nie rozwi-
ja swoich kompetencji i najzwyczajniej
w świecie nie sprawdza się. Nie oszukuj-
my się – Twoją rolą jako również manage-
(R) Czy zdarzyło się Panu/Pani wykonać zadanie, które wcześniej Pan/Pani komuś zlecił/a?
Jeżeli TAK:
Jeżeli NIE:
Kto wyszedł z inicjatywą/pomysłem takiej
pomocy? Proszę opisać taką sytuację.
Co było przyczyną nie wykonania przez Pana/
Panią takiego zadania osobiście? Proszę opisać
taką sytuację.
lub
lub
Dlaczego Pan/Pani wykonał/a zadanie
osobiście? Proszę to wyjaśnić.
Dlaczego Pan/Pani nie pomagał/a?
Proszę to wyjaśnić.
(P) Jak zareagowałby/łaby Pan/Pani, gdyby zauważył/a Pan/Pani, że Pana/Pani pracownik
ma trudności z wykonaniem zadania? Co konkretnie by Pan/Pani zrobił/a?
mierze charakter deklaratywny. Druga
rzecz to rezerwacja odpowiedniej ilości
czasu na rozmowę, ponieważ pytanie
o różne zachowania może być czaso-
chłonne, a dla samego kandydata dość
wyczerpujące.
Kolejnym, często nie wymagającym
wielkich nakładów pieniężnych spo-
sobem jest wykorzystanie metody As-
sessment Center/Development Center.
Metoda ta ma tą zaletę, iż pozwala oce-
nić pracownika w konkretnych, realnych
zadaniach, zaobserwować go „w akcji”.
Warto poświęcić czas na przygotowanie
adekwatnych case’ów do sesji AC/DC co
zaprocentuje podwójnie – będziesz mógł
ocenić go równocześnie z innymi kandy-
datami i wybrać najlepszego, porównując
opinię z pozostałymi asesorami.
swojej funkcji? Czy znała kryteria posta-
wione przed tym stanowiskiem?
Jeśli nie zastanów się gdzie faktycznie
leży wina. Jeśli nie do końca wiedziała ja-
Bardzo często popełnia się klasyczny błąd
– awansuje dobrego specjalistę na kierow-
nika i w efekcie zyskuje się kiepskiego
menedżera, a traci świetnego eksperta
kie są oczekiwania i z czego rozliczany
będzie jako manager – może warto prze-
prowadzić rozmowę i dać szansę.
Jeśli jednak wiesz, że problem to fak-
tycznie brak kompetencji – nie oszukuj
się, że jest inaczej. Bardzo często popeł-
ra jest podjęcie wówczas stosownych de-
cyzji. Zastanów się czy jest miejsce i moż-
liwości w organizacji, gdzie sprawdziłby
się lepiej? Może jeśli jest mało obyty biz-
nesowo i umie głównie krzyczeć spraw-
dzi się jako kierownik brygady na budo-
O AUTORZE
C� ����� �����
��������, ���������
���� ���������������
No właśnie. Przecież kompetencje ma-
nagerskie są jednymi z najważniejszych
dla całej i rmy. Jak więc jest to możliwe,
iż osoba o całkowitym braku kompeten-
cji managera piastuje stanowisko kie-
rownicze? Pomijając kwestie nepoty-
zmu, układów etc. które najczęściej są
przyczyną takiego stanu rzeczy, zasta-
nów się czy ta osoba była rekrutowana
na takie właśnie stanowisko? Czy dosta-
ła jasny cel i określenie wymagań wobec
Lucyna Adamczuk – doświadczony Konsultant i HR Ma-
nager. Obecnie odpowiada za całość obszaru HR w NetSprint.pl
– dostawcy rozwiązań wyszukiwawczych oraz reklamy kon-
tekstowej dla klientów biznesowych w Polsce, Skandynawii
oraz krajach nadbałtyckich. Strategicznym inwestorem i rmy
jest Mecom Europe – drugi największy wydawca prasy codzien-
nej w Europie. Wcześniej Lucyna kierowała procesami rekruta-
cji i szkoleń w jednej z największych i rm z branży medialnej
oraz pracowała jako Konsultant w dwóch i rmach doradztwa
personalnego. Prowadzi również szkolenia z zakresu rozwoju
kompetencji oraz z obszaru doradztwa kariery współpracując
głównie z kadrą zarządzającą. Absolwentka SGH w zakresie
doradztwa zawodowego i zarządzania kompetencjami oraz
Wydziału Prawa i Administracji UW. Jest członkiem Polskiego
Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami. Prywatnie miłośniczka
podróży i muzyki ambientowej.
Kontakt:
Tel.: +48 694 911 669
Mail: hr@netsprint.pl,
lucyna@world.pl
28
BUSINESS COACHING 1/2009
258647898.036.png 258647898.037.png 258647898.038.png 258647898.039.png 258647898.040.png 258647898.041.png 258647898.042.png 258647898.043.png 258647898.044.png 258647898.045.png 258647898.046.png 258647898.047.png 258647898.048.png 258647898.049.png 258647898.050.png 258647898.052.png
>>> KONSEKWENCJE BRAKU KOMPETENCJI
wie? Jeśli nie widzisz go również w tej ro-
li – niestety, czasem decyzje o redukcji są
konieczne.
Podejmij taką decyzję zanim będzie
za późno. Pamiętaj – pracownik niekom-
petentny zawsze w mniejszy lub większy
sposób działa na niekorzyść i rmy. Przy
okazji możesz przez niego stracić wie-
le wartościowych pracowników, którzy
z jego powodu np. odejdą.
J�� ������, �� �����
������� �����������
����� ������ �� ������
Diagnozując w porę kompetencje, już od
procesu rekrutacji zaczynając, jak rów-
nież prowadząc regularną ocenę pra-
cowniczą i jednocześnie dbając o roz-
wój pracowników. Pamiętaj, że kompe-
tencje to nie tylko sympatia do kogoś.
Dzięki samemu przymilaniu się pracow-
ników żadna i rma nie osiągnęła sukcesu.
Bądź obiektywny w ocenach kompeten-
cji – nie sugeruj się emocjami i wrażenia-
mi. Również jeśli ktoś jest Twoim poten-
cjalnym „zagrożeniem” nie traktuj go jak
wroga. Być może to właśnie Twój godny
następca?
Nie bój się również podejmować cza-
sem trudnych – ale nie pochopnych decy-
zji. To również twoje kompetencje.
PLAN DZIAŁANIA
1. Stosuj kompetencyjne podejście do zarządzania personelem, na każdym etapie – od
pozyskania w procesie rekrutacji i selekcji, do momentu derekrutacji. Buduj sensowne
pytania kompetencyjne – każde zadawane przez Ciebie powinno mieć sens i konkretny cel,
mierzyć obiektywnie to co najistotniejsze.
2. Dei niuj kompetencje jasno i zrozumiale, trzymając się kluczowych obszarów dla poszcze-
gólnych stanowisk. Określaj to co faktycznie jest istotne w danej kompetencji i wyraźnie,
jasno ją opisuj.
3. Komunikuj pracownikom kompetencje przypisane dla danego stanowiska i kryteria ich
oceny. Nie ukrywaj czego oczekujesz od nich, jakie są ich cele – dopiero potem oceniaj.
4. Zadbaj o możliwy rozwój zespołu – wymagając konkretnych kompetencji, pozwól je również
rozwijać umożliwiając nie tylko szkolenia, ale również poprzez powierzone odpowiednie
zadania, mentoring i Coaching.
5. Rozmawiaj z pracownikami więcej się od nich dowiesz i w porę podejmiesz właściwe
działania niż działając tylko gdy już jest problem. Nie unikaj informacji wypływających od
pracowników – dobra komunikacja to podstawa do zapobieżenia wielu problemów na
tle kompetencji.
6. Podejdź systemowo do całości kompetencji – i rmowych, stanowiskowych, specjalistycznych
i managerskich. Jasne kryteria ułatwia Ci podejmowanie decyzji nie tylko o awansach, ale
również o przeniesieniach, redukcjach oraz zarządzaniu talentami.
7. Systematycznie oceniaj pracowników dając feedback i plan co do dalszych działań.
Wymagając – od siebie również wymagaj.
BUSINESS COACHING 1/2009
29
258647898.053.png 258647898.054.png 258647898.055.png 258647898.056.png 258647898.057.png 258647898.058.png 258647898.059.png 258647898.060.png 258647898.061.png 258647898.063.png 258647898.064.png 258647898.065.png 258647898.066.png 258647898.067.png 258647898.068.png 258647898.069.png 258647898.070.png 258647898.071.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin