1. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania:
· Wskazuje kierunki zagospodarowania terenu dla obszaru na mapie
· Reguluje politykę przestrzenną gminy
2. Sieć drogowo-uliczna charakteryzująca się niezawodnością:
· Zapewnia zdolność ciągłej pracy nawet w przypadku awarii jednego elementu
· Nie powinna mieć tzw wąskich gardeł
3. Budowa drogi międzydzielakowej o wysokim standardzie:
· Może wpłynąć na podział zadań przewozowych
· Może wpłynąć na rozkład przestrzenny ruchu dla motywacji fakultatywnych
· Może powodować ruch wzbudzony
· Może zwiększyć pracę przewozową sieci przez zwiększenie zasięgu i odbywanych podróży
4. Model kompensacyjno-koniunkcyjny oceny wielokryterialnej wariantów rozwoju ukł komunik:
· Pozwala wyeliminować warianty nie spełniające nieprzekraczalnych założeń
· Sprowadza wartości poszczególnych mierników do jednoznacznego wyniku liczbowego
· Dopuszcza możliwość „coś za coś” przy ocenie wariantów
5. Polityka komunikacyjna w miastach:
· Jest najogólniejszym wyrażeniem zbioru zasad i wytycznych rozwoju systemu
· Skupia się na całym systemie transportu miejskiego
· Wskazuje źródła finansowe na realizację zapisów polityki
6. Udział podróży nie pieszych w modelu relacyjnym:
· Zależy od najmniejszej odległości między źródłem a celem podróży po sieci ruchu pieszego
· Rośnie wraz z dystansem do pokonania
7. Udział ruchu rowerowego wg modelu wiedeńskiego:
· Zależy od gęstości sieci rowerowej przypadającej na 1000 mieszkańców
· Jest funkcją liniową rosnącą dla rosnącego parametru
8. Centrum miasta:
· Stanowi koncentracje usług handlowych i administracyjnych
· Skupia w sobie większość problemów komunikacyjnych miasta
· Jest celem podróży ruchu zewnętrznego
9. Opcja podziału zadań przewozowych „zrównoważonego rozwoju”:
· Wspiera komunikację zbiorową
· Jest rozsądnie restrykcyjna w stosunku do samochodu
· Jest zgodna z zaleceniami UE
10. W modelu Yomberga wielkość natężenia ruchu między dwoma miastami zależy od:
· Odległości między dwoma miastami
· Liczby pojazdów użytkowanych w obu miastach z uwzględnieniem podziału na oba miasta
11. Układ kleszczowy:
· Zapewnia elastyczność kompozycyjną kształtowania osiedla
· Chroni przed ruchem tranzytowym
· Ułatwia segregację ruchu pieszego i kołowego
12. Podczas etapowania rozbudowy układu zaleca się:
· Realizować w pierwszej kolejności elementy obwodowe sieci ulic
· W pierwszej kolejności decydować się na warianty dające natychmiastowe efekty a nie po realizacji całości zamierzeń
· Stosować metodę małych kroków
13. Zastosowanie proporcjonalnego rozkładu ruchu:
· Oznacza że liczba podróży między rejonami zależy tylko od produkcji i atrakcji tych rejonów
· Jest poprawne w małych miastach
· Upraszcza obliczenia macierzy rozkładu przestrzennego ruchu
14. Rozkład ruchu na sieć wg modelu jednej ścieżki:
· Można stosować przy bogatej sieci ulicznej
15. Niedostosowanie przebiegu sieci ulic do wieźby ruchu może skutkować:
· Przeciążeniem części ulic z wystąpieniem znacznej rezerwy przepustowości na innych ciągach
· Dużymi relacjami skrętnymi na skrzyżowaniach
· Skłanianiem do niezgodnego z funkcją wykorzystania ulic niższych klas przez kierowców
16. W podziale ruchu zmotoryzowanego na komunikację zbiorową i indywidualną:
· Uznaje się, że wybór środka zależy od propocji jakości środków
· Do zastosowania formuły logicznej należy skalibrować parametry
17. Dostępność centrum jest charakteryzowana przez:
· Przepustowość sieci ulic doprowadzających ruch do centrum z uwzględnieniem wykorzystania ich przez ruch tranzytowy
· Zdolności przewozowej komunikacji zbiorowej z uwzględnieniem wykorzystania jej na przejazdy tranzytowe
18. Układ sieczny:
· Zapewnia alternatywność powiązań
· Zapewnia dogodność prowadzenia linii komunikacyjnej
· Zapewnia możliwość objazdu
· Zapewnia większą niezawodność od układu sięgaczowego
19. Liczba miejsc parkingowych w centrum:
· Mniejsza od dostępności centrum skutkuje krążeniem pojazdów po centrum szukających miejsca parkingowego
· Mniejsza od chłonności sieci centrum skutkuje krążeniem pojazdów po centrum szukających miejsca parkingowego
· Większa od dostępności centrum oznacza niewykorzystanie w optymalny sposób wszystkich miejsc parkingowych
· Większa od dostępności centrum może być powodem do rezygnacji z odbycia podróży samochodem do centrum
20. Brak sprawnej komunikacji zbiorowej w mieście:
· Może być przyczyną zmniejszenia dostępności centrum
· Jest przeszkodą w utrzymaniu wysokiej wartości miasat
· Sprzyja procesowi rozlewnia się miast
21. W modelu kompensacyjno-koniunkcyjnym oceny wielokryterialnej wariantów rozwoju sieci ulic, kryteria oceny:
· O charakterze progowym pozwalają wyeliminować warianty doprowadzenia całej procedury do końca
· Są oceniane pod względem stopnia ich spełnienia
· Mają wagi sumujące się zawsze do 1
22. Udział samochodu osobowego w podróżach będzie większy:
· Dla podróży o wyższym stopniu pilności
· Dla motywacji D-P w przypadku pracy na własny rachunek
· Wśród osób o wyższym statusie społecznym i majątkowym
23. Model ekstrapolacyjny do prognozowania natężeń ruchu może być stosowany:
· Tylko dla krótkich okresów czasowych rzędu 10-15 lat
· Tylko dla sieci istniejącej
· Jeśli w otoczeniu nie zajdą istotne zmiany w zagospodarowaniu terenu
· Jeśli nie zajdą istotne zmiany w sieci ulicznej
24. Układ rastrowy:
· Zapewnia największą niezawodność sieci
25. Ze względu na aspekt komunikacyjny korzystne jest:
· Utrzymanie wysokiej zawartości miasta
· Lokalizowanie ośrodków akademickich w pobliżu przystanków linii komunikacji miejskiej
· Rezerwacja miejsc pod parkingi strategiczne w dogodnych lokalizacjach miasta
26. W centrum:
· Należy zapewnić dogodny dojazd ruchu źródłowo-docelowego
· Należy rozcinać ciągi uliczne celem redukcji ruchu tranzytowego przez obszar
· Należy preferować ruch pieszy i niezmotoryzowany
· Powinno się wydzielać ulice tylko dla autobusów
· Należy zapewnić obsługę wysokoefektywną komunikacją zbiorową ruchu zewnętrznego w przypadku jego dużej zwartości
27. Jeśli odległości miedzy stronami które trzeba połączyć z drogą o wyższej klasie są niedopuszczalne, można:
· Próbować zastosować węzeł zwiększający odległości międzywęzłowe
· Zastosować węzeł obejmujący obie ulice
· Podłączyć jedną ulicę do drugiej przed węzłem
28. Brachidacja:
· Obrazuje się w wieźbie ruchu
· Jest idealizacją oczekiwań połączeń użytkowników
· Jest tendencją do powiązań od źródła do celu najkrótszą trasą
29. W modelu grawitacyjnym funkcja oporu przestrzeni:
· Ma postać wykładniczo potęgową
· Opór ma wymiar czasu podróży od źródła do celu
· Opór może mieć wymiar odległości od źródła do celu liczonej sieci
· W szczególnym przypadku jest stała i model grawitacyjny przechodzi w proporcjonalny
· Jest uzyskiwana w wyniku kompleksowych badań ruchu
30. Zasadą ekologiczną kształtowania sieci drogowej jest:
· Minimalizowanie przekroczeń miejsc konfliktowych
· Ochrona osiedli i centrum przed ruchem tranzytowym
· Wspieranie konkurencyjności zbiorowej w stosunku do samochodu
· Zachowywanie reliktów dawnej sieci ulic
31. Nie powinno się zapewniać ciągłości ulic:
· Celem eliminacji ruchu tranzytowego
...
radekbee