Science fiction.doc

(44 KB) Pobierz
Science fiction (literatura fantastycznonaukowa)

Science fiction (literatura fantastycznonaukowa)

 

à Proza wysokoartystyczna i popularna ukazująca świat przedstawiony w przyszłości (czas od powstania tekstu).

 

à Zawiera wizje dotyczące rozwoju nauki i techniki oraz jego wpływ na komunikację masową.

 

à W Polsce sf uważa się za odmianę literatury fantastycznej, nie osobny gatunek (USA).

 

à Historia terminu:

·         Pierwsze użycie: William Wilson A Little Ernest Book upon a Great Old Subject 1851;

·         Powrót terminu jako nazwy konwencji: Hugon Gersbank 1929;

 

à Historia współczesnej sf (Isaac Asimov):

·         do 1938 – dominacja przygody;

·         1935-50 – dominacja nauki;

·         1950-65 – dominacja socjologii;

·         1965-dziś – dominacja stylu.

 

à Przynależność tekstu do sf:

·         Typ czasoprzestrzeni;

·         Neologizmy (głównie techniczne);

·         Motyw podróży w czasie/przestrzeni;

·         Motyw kontaktu z obcą cywilizacją;

·         Cudowność wynalazków technicznych/odkryć naukowych.

 

PODRÓŻ W CZASIE akcja toczy się w dwóch równoległych światach, a jej podstawą naukową są teorie Balzaca, Riemana, Einsteina, Minkowskiego. Pierwsze, literackie podróże w czasie odbywały się podczas snu, np. Somnium Scipionis Cycerona. Motyw podróży najbardziej zauważany jest w takich utworach jak:

·         Koniec wieczności Isaaca Asimova;

·         Siódma podróż Ijona Tichego Stanisława Lema;

·         Pierwsza maszyna czasu Frederica Browna;

·         Handlarze czasu Andre Nortona.

 

à Chwyty konstrukcyjne sf:

·         Akcja w innej galaktyce (inny świat, oparty na tych samych zasadach, co nasz realny);

·         Akcja w pojeździe kosmicznym;

·         Wędrówka w czasie;

·         Relacje z innymi istotami;

 

à Język sf jest mniej emocjonalny i opisowy od bliskiej jej fantasy.

 

à Przestrzeń sf jest otwarta – brak granic.

 

à Bohaterzy charakterystyczni sf: cyborg, obcy, szalony naukowiec (w zależności od odmiany).

 

à Stereotyp fabularny sf: wypadek – przeciwdziałanie – zagadka – osiągnięcie celu lub niepowodzenie.

à Twórczy pierwszych XIX i XX wiecznych powieści naukowych:

·         Jules Verne;

·         Herbert George Wells;

·         Jerzy Żuławski.

 

à Odmiana przygodow-awanturnicza sf:

·         Forma space opera – kosmiczny western(głównie film):

o       Akcja toczy się w kosmosie;

o       Motyw podróży;

o       Oryginalne środki lokomocji;

o       Prototyp gatunku:

§         20 tysięcy mil podwodnej żeglugi  i Tajemnicza wyspa Verne

o       Arcydzieła space opery:

§         Diuna Frank Herbert;

§         2001: Odyseja kosmiczna Stanley Kubric;

§         Bliskie spotkanie trzeciego stopnia Steven Spilberg;

§         Gwiezdne wojny George Lucas.

 

WAŻNIEJSZE UTWORY SF:

 

2001: Odyseja kosmiczna:

Wyprawa statku kosmicznego Discovery w celu zbadania monolitu przysłanego ludziom przez obcych.

·         Powieść: Artur C. Clarke

o       Czasy prehistoryczne i rok ok. 1999.

o       Monolit.

o       Zmagania z komputerem (sztuczna inteligencja).

·         Film: Stanley Kubrick

o       Powstanie człowieka i jego kontakt z kosmosem;

o       Zmagania astronautów;

o       Podział na pradzieje i przyszłość.

 

Diuna Frank Herbert:

·         Powieść sf, romans planetarny;

·         Początek sagi Kroniki Diuny;

·         Uniwersum Diuny – miejsce akcji utworu, świat z przyszłości.

·         Arrakis (Diuna) – najważniejsza planeta w galaktyce Uniwersum.

·         2 rody:

o       Atrydzi;

o       Harkoneni.

·         Czerwie pustyni – fantastyczne stwory zamieszkujące planetę Diuna.

·         Problematyka: ekologiczna, religijna, filozoficzna, etyczna, polityczna.

 

 

Bibliografia:

1.       Słownik literatury i kultury popularnej, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2006.

2.       Ćwiczenia z przedmiotu: literatura popularna z mgr Haliną Kubicką na Uniwersytecie Wrocławskim.

3.       http://pl.wikipedia.org

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin