BHP
w pytaniach i odpowiedziach cz.1. 31.12.2008
Spis treści
PROFILAKTYKA I BEZPIECZEŃSTWO 3
Sposób na skuteczną profilaktykę 3
Poznaj proste sposoby zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom w zakładzie obróbki drewna 3
Zapewnij bezpieczeństwo operatorowi maszyny! 4
Urządzenia ochronne maszyn, czyli jak zapewnić bezpieczeństwo pracy 5
Jak bezpiecznie użytkować elektronarzędzia? 6
Ergonomiczne warunki pracy to zdrowsi pracownicy 7
6 podstawowych zasad obsługi kserokopiarek 7
ZAGROŻENIA W ŚRODOWISKU PRACY 8
Stres w pracy - nowe wyzwanie dla służby bhp 8
Hałas na stanowisku pracy 9
Zakres i częstotliwość badań lekarskich pracownika pracującego w hałasie 10
Jakie są obowiązki pracodawcy w zakresie ochrony pracowników przed hałasem lub drganiami? 11
Jakie są obowiązki pracowników w zakresie zmniejszenia narażenia na hałas lub drgania? 12
Jakie straty może powodować występowanie hałasu w firmie? 14
9 kroków do zabezpieczenia firmy przed rakotwórczymi i mutagennymi czynnikami środowiska pracy 14
Szkodliwe substancje a choroba zawodowa 15
Rozpuszczalniki – ograniczanie emisji oparów i kontaktu ze skórą 16
Transport odpadów niebezpiecznych 17
ŚRODKI OCHRONY INDYWIDUALNEJ 18
Dobór środków ochrony indywidualnej 18
Odzież ochronna oraz odzież i obuwie robocze – przechowywanie 19
Przechowywanie odzieży ochronnej oraz odzieży i obuwia roboczego 20
Niepełny wymiar czasu pracy a przydział odzieży i obuwia roboczego 21
Odzież ostrzegawcza – oznakowanie i instrukcja użytkowania 21
PRACE Z KOMPUTEREM I BIUROWO-ADMINISTRACYJNE 22
Jakie krzesła i stoły wybrać do pracy przy komputerze? 22
Praca przy monitorach ekranowych 23
Antystatyczne i antyradiacyjne ekrany na monitory komputerowe - kiedy wymieniać? 24
Refundacja szkieł kontaktowych 24
Obowiązek skierowania na badania okulistyczne mimo ważnego zaświadczenia lekarza medycyny pracy 25
Problemy z klimatyzacją i wentylacją 26
Jak zapobiegać chorobom pracowników powodowanym przez bakterie z urządzeń klimatyzacyjnych? 27
PRZEPISY BHP WYBÓR OBJAŚNIEŃ 28
Wykaz prac zabronionych chorym na daną chorobę? 28
Dokumentacja prac szczególnie niebezpiecznych 29
Szczególna ochrona stanu zdrowia pracowników młodocianych 29
Dopuszczanie do pracy dziecka, które nie ukończyło 16 lat 30
Jakie zapisy związane z bhp zawrzeć w regulaminie pracy? 31
Obowiązki pracodawców wobec pracowników tymczasowych 31
Umowa z agencją pracy tymczasowej może być jeszcze lepsza! 32
100% wyższa składka wypadkowa za naruszanie przepisów bhp 33
Zapewnienie pracownikom wody lub zimnych napojów 34
Organizacja palarni w firmie obowiązkiem pracodawcy? 35
Szczególne wymagania dla pomieszczeń higienicznosanitarnych dla kobiet 36
Kiedy trzeba mieć w firmie 2 jadalnie? 36
Prawidłowe wyposażenie oczyszczalni ścieków ułatwi Ci postępowanie w razie awarii lub wypadku! 37
Dlaczego handlowiec zalicza się do grupy pracowników administracyjno-biurowych? 38
Jakie uprawnienia są konieczne do kierowania szkolnymi autobusami? 39
Kwalifikacje pracowników tankujących samochody paliwem LPG 39
Jakie obowiązki i uprawnienia mają rektorzy uczelni w zakresie bhp? 40
Jakie obowiązki ma rektor uczelni w zakresie wypadków studentów podczas zajęć? 41
Sprawdź, jak bezpiecznie przenosić nietypowe przedmioty! 41
Ile warstw mrożonek można piętrować w stosy zgodnie z przepisami bhp? 43
Jak uniknąć sytuacji, w której wprowadzone działania profilaktyczne są nieskuteczne?
Właściwa ocena ryzyka zawodowego i wprowadzone działania profilaktyczne mogą okazać się nieskuteczne, jeśli nie są odpowiednie do poziomu tego ryzyka. Po wprowadzeniu zmian wynikających z działań profilaktycznych zawsze trzeba ponownie ocenić ryzyko zawodowe i dopiero wtedy zdecydować o jego akceptacji.
Stała kontrola poziomu ryzykaSkuteczna profilaktyka opiera się na działaniach systemowych, a nie na jednorazowym usunięciu nieprawidłowości. Dotyczy to przede wszystkim stanowisk pracy, na których występują poważne zagrożenia. Wtedy konieczna jest stała kontrola poziomu ryzyka zawodowego. Obywa się ona poprzez zapewnienie systematycznego sprawdzania przestrzegania podstawowych elementów ograniczających to ryzyko. Stwierdzone w czasie kontroli nieprawidłowości należy udokumentować. Dzięki wynikom oceny ryzyka zawodowego można zaplanować zakre s i częstotliwość kontroli.
Co wpływa na skuteczność prewencji?Na skuteczność prewencji wypadkowej i chorobowej mają wpływ błędy w ocenie ryzyka zawodowego. Głównymi błędami w metodyce oceny ryzyka zawodowego są:
l błędna identyfikacja istotnych zagrożeń (brak znajomości zagrożenia powoduje jego lekceważenie),
l niewłaściwe oszacowanie ryzyka zawodowego związanego z zagrożeniami (zaniżona wycena prawdopodobieństwa zaistnienia zdarzenia),
l akceptacja zbyt wysokiego poziomu ryzyka zawodowego (wiąże się z brakiem podjęcia właściwej profilaktyki).
Jednym z najpoważniejszych i najczęściej popełnianych błędów w metodyce oceny ryzyka zawodowego jest prowadzenie oceny ryzyka zawodowego niezwiązanego z tą pracą, która jest faktycznie wykonywana.
Warto wiedziećOcenę należy oprzeć na obserwacji wykonywanej przez pracowników podczas pracy i przeprowadzić z ich udziałem. Osoby wykonujące tę pracę najlepiej wiedzą, jakie zdarzenia potencjalnie wypadkowe nastąpiły i jakie problemy najczęściej występują.
Konsekwencje błędnej oceny ryzyka zawodowegoNajpoważniejszym skutkiem błędnej oceny ryzyka zawodowego jest brak podjęcia odpowiednich działań prewencyjnych, który może doprowadzić do wypadku.
Krzysztof GoldmanOkręgowy Inspektorat PracyPIP w Lublinie
Pracuję w zakładzie obróbki drewna. Pracownicy mają do czynienia z pyłami drewna. W jaki sposób zapewnić im bezpieczne warunki pracy?
Pyły drewna to pyły pochodzenia organicznego, mające oddziaływanie uczulające. Z punktu widzenia oddziaływania pyłów na organizm ludzki dzieli się je na pyły o działaniu:
l toksycznym (np. związki ołowiu, miedzi),
l pylicotwórczym - głównie pyły zawierające niezwiązaną krystalicznie krzemionkę SiO2 (np. kwarc) oraz krzemiany (np. azbest, talk),
l uczulającym (np. pochodzenia chemicznego - leki; pochodzenia organicznego - pyły drewna; pochodzenia zwierzęcego - wełna itp.),
l rakotwórczym lub mutagennym (azbest, pyły drewna twardego).
Sposób na zapewnienie bezpiecznych warunków pracyOd stosowanego procesu technologicznego, rodzaju surowców oraz sposobu ich transportowania i magazynowania zależy zapewnienie bezpiecznych warunków pracy w środowisku narażonym na obecność pyłów przemysłowych. Aby zapewnić właściwe i higieniczne warunki pracy, należy:
l systematycznie mierzyć stężenie pyłów;
l w miarę możliwości zastępować szczególnie szkodliwe surowce i materiały stosowane w produkcji innymi, mniej szkodliwymi;
l eliminować pyły powstające w czasie procesów technologicznych w miejscu, w którym powstają - najlepsza byłaby pełna hermetyzacja procesów;
l umieścić urządzenia odpylające w wylocie powietrza i gazów opuszczających zakład;
l w miarę możliwości i potrzeb doprowadzić do stanowiska pracy czyste i świeże powietrze;
l zachowywać czystość w zakładzie w celu uniknięcia zapylenia wtórnego;
l stosować sprzęt ochrony dróg oddechowych:
· oczyszczający (np. półmaski przeciwpyłowe, pochłaniacze ucieczkowe),
· izolujący (np. aparaty powietrzne ucieczkowe ze sprężonym powietrzem, aparaty tlenowe ucieczkowe z tlenem sprężonym lub z tlenem chemicznie związanym).
Pył drzewny, jak również inne pyły organiczne (np. mąki) oraz pyły: węglowy, aluminium itp. są pyłami wybuchowymi. Z tego powodu należy dbać o to, żeby ich zawartość w powietrzu nie osiągnęła stężenia wybuchowego, oraz eliminować wszelkie źródła zapłonu.
Kazimierz Wojciechowskispecjalista ds. bhp w SEKA S.A.
Jak oznakować i rozmieścić elementy sterownicze maszyn, aby zapewnić bezpieczeństwo pracownikom je obsługującym?
Elementy sterownicze służą do sterowania maszyną lub urządzeniem oraz przekazują informacje ich operatorowi.
Zaliczamy do nich:
l włączniki, przełączniki, dźwignie,
l pedały,
l ekrany, monitory,
l lampki sygnalizacyjne, wskaźniki.
Jak oznaczyć elementy sterownicze?Elementy sterownicze należy opisać w języku polskim lub zrozumiałymi symbolami, a wysokość napisów powinna wynosić minimum 3 mm.
Należy też zastosować właściwe barwy:
l włączanie (uruchamianie, start) - zalecana barwa biała, może być również szara, czarna, zielona (nie powinna być stosowana barwa czerwona),
l wyłączanie (zatrzymanie, stop) - zalecana barwa czarna, może być również biała, szara, czerwona (nie powinna być stosowana barwa zielona),
l zatrzymanie awaryjne - czerwona barwa na żółtym tle.
W przypadku oznaczenia elementów manipulacyjnych (np. start, stop) tą samą barwą, należy zastosować np. różny ich kształt. Najczęściej "start" oznacza się prostopadłą kreską, a "stop" kołem.
Zasady rozmieszczenia elementów sterowniczychElementy sterownicze należy umieszczać poza strefami zagrożenia tak, aby ich obsługa nie powodowała zagrożeń, na przykład zetknięcia się z:
l elementami napędowymi,
l ruchomymi częściami,
l ostrymi krawędziami,
l elementami pod napięciem.
Elementy sterownicze trzeba zabezpieczyć też przed ich przypadkowym uruchomieniem. W tym celu umieszcza się je z dala od uchwytów, poręczy, wejść do kabin i na stanowiska operatora. Stosuje się też przyciski z kołnierzem ochronnym i blokowanie elementów sterowniczych w stanie wyłączonym oraz zamykane obudowy tych elementów sterowniczych.
Podstawa prawnaRozporządzenie Ministra Gospodarki z 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy (Dz.U. nr 191, poz. 1596 z późn. zm.).
Waldemar Kluchaspecjalista ds. bhp
Ogromna liczbę wypadków związanych z pracą przy maszynach można ograniczać przez zastosowanie odpowiednich urządzeń ochronnych. Powinny być one dobrze oznakowane (np. przez odpowiednią barwę) i dobrane zgodnie z rodzajem maszyny.
Urządzenia ostrzegawcze maszyn powinny być jednoznaczne, łatwo dostrzegalne i zrozumiałe. Zaleca się stosowanie następujących barw:
l czerwona - sytuacja zagrożenia, stan nieprawidłowy, awaria,
l żółta - stan nienormalny, ostrzeżenie, zbliżająca się sytuacja zagrożenia,
l zielona - stan normalny, stan bezpieczeństwa,
l niebieska - stan, w którym konieczne jest działanie operatora.
Zaleca się także stosowanie następujących dźwięków:
l dźwięki modulowane, impulsy dźwiękowe - zagrożenie,
l ciąg impulsów o stałej wysokości dźwięku - ostrzeżenie,
l dźwięk ciągły o stałym poziomie - bezpieczeństwo,
l dźwięk o zmiennym natężeniu - konieczność działania.
Zatrzymanie i zatrzymanie awaryjneMaszyny wyposaża się w układ sterowania przeznaczony do całkowitego i bezpiecznego ich zatrzymania. Każde stanowisko pracy należy wyposażyć w element sterowniczy przeznaczony do zatrzymania całej maszyny lub niektórych jej części, w zależności od rodzaju zagrożenia tak, aby maszyna była bezpieczna. Układ sterowania przeznaczony do zatrzymania maszyny powinien mieć pierwszeństwo przed układem sterowania przeznaczonym do jej uruchamiania. Zasilanie energią odpowiednich napędów maszyny odłącza się samoczynnie w przypadku zatrzymania maszyny lub jej niebezpiecznych części, np. powstanie zagrożenia wywołanego otwarciem bądź podniesieniem osłony powinno spowodować wyłączenie maszyny.
Mocowania i osłony
Jeżeli występuje ryzyko oderwania lub rozpadnięcia się części maszyn powodujące zagrożenie bezpieczeństwa i zdrowia pracowników, pracodawca powinien zastosować odpowiednie środki ochronne (np. tarcze ścierne szlifierek powinny być obudowane lub osłonięte, aby w przypadku pęknięcia tarczy nie stanowiło to zagrożenia dla operatora). W przypadku wystąpienia ryzyka bezpośredniego kontaktu z ruchomymi częściami maszyn, mogącego powodować wypadki, stosuje się osłony lub inne urządzenia ochronne, które zapobiegałyby dostępowi do strefy zagrożenia bądź zatrzymywałyby ruch części niebezpiecznych.
Jakich wymogów musi przestrzegać pracownik, który użytkuje narzędzia ręczne z napędem elektrycznym, w szczególności wiertarki, szlifierki i polerki?
...
StarszyPan