Zgony ofiar wypadków na 100 tys mieszkańców w PL = 17
Na Świecie = 6 (Norwegia, Wielka Brytania, Szwecja),
Ofiary śmiertelne na 100 wypadków drogowych = 12.5
podczas gdy w krajach Unii Europejskiej wskaźnik ten wynosi niewiele ponad 3.
W tej chwili w stosunku do 41 procent ofiar wypadków specjalistyczne leczenie szpitalne rozpoczyna się po ponad 2 godzinach.
W latach poprzednich (czas ten wynosił 3 godziny).
W Polsce 62 % zgonów okołowypadkowych następuje w okresie przedszpitalnym,
w porównaniu do 31 procent w Unii Europejskiej.
W grupie mężczyzn w Polsce do 44 roku życia i wśród dzieci urazy stanowią pierwszą przyczynę zgonów.
Straty ekonomiczne z tytułu wypadków szacuje się na około 6 miliardów USD rocznie
W tej chwili choroby układu krążenia są przyczyną 52.7 % wszystkich zgonów.
Około 38% zgonów jest spowodowane samymi chorobami serca.
Tylko około 40 % chorych z zawałem serca w chwili obecnej ma szansę przeżycia.
Trzecią, co do częstości przyczyną zgonów w Polsce są udary mózgu. Objawy udaru występują u około 60 tysięcy osób w ciągu roku. Spośród nich w ciągu 12 miesięcy od zachorowania umiera 60% osób.
Jednym z podstawowych założeń narodowego programu profilaktyki
i leczenia udarów mózgu jest skrócenie okresu dostępu do specjalistycznego leczenia do 1 godziny od zachorowania. Pozwoliłoby to na zmniejszenie odsetka zgonów o ok. 15 %.
2. Założenia programu ratownictwa medycznego
W celu zmiany powyższego stanu pomocy doraźnej w roku 1999 rozpoczęto prace analityczne nad przyczynami sytuacji przedstawionej powyżej. Wyodrębniono obszary tematyczne wymagające szybkiej i skutecznej naprawy:
1. ratownictwa przedszpitalnego
2. integracji dysponowania z innymi podmiotami ratownictwa
3. ratownictwa szpitalnego
4. edukacji w dziedzinie ratownictwa medycznego
Przyjęto następujące wskaźniki, których osiągnięcie założono na 30 grudnia 2004 roku:
1. Rozmieszczenie ambulansów ratunkowych w takiej ilości, aby czas dotarcia ambulansu do chorego mieścił się w normach określonych w ustawie o ratownictwie medycznym (ok. 1140 ambulansów na terenie kraju )
2. Stworzenie zintegrowanych stanowisk dyspozytorskich w ilości umożliwiającej skuteczne i sprawne dysponowanie służb ratowniczych ( ok. 130 w skali kraju )
3. Zbudowanie szpitalnych oddziałów ratunkowych w ilości ok. 278 w skali kraju (1 szpital na ok. 150 000 populacji plus 16 szpitali dziecięcych)
Województwo
Liczba Ludności
Planowana ilość oddziałów przy założeniu 1 oddziału na 150 000 populacji oraz 1 dziecięcego szpitalnego oddziału ratunkowego w województwie
Oddziały włączone do programu w roku 1999
Oddziały włączone do programu w roku 2000
Oddziały włączone do programu w roku 2001
Oddziały włączone do programu w roku 2002
Oddziały planowane w latach następnych
Opolskie
1 088 272
7
4
3
0
Celem nadrzędnym jest zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego społeczeństwa, tj. polepszenie dostępu pacjentów do usług medycznych wysokiej jakości w zakresie ratownictwa medycznego poprzez finansowanie działań naprawczych w następujących obszarach:
Ratownictwo przedszpitalne – zakładanym celem jest skrócenie czasu od wezwania alarmowego do przybycia zespołu ratownictwa medycznego na miejsca zdarzenia.
Zostanie to osiągnięte poprzez:
1) zwiększenie ilości ambulansów ratunkowych,
2) właściwe rozlokowanie zespołów pozwalające na spełnienie norm czasowych,
Integracja dysponowania z innymi podmiotami ratownictwa – przyjęto, iż wspólne dyspozytornie będą tworzone na bazie stanowisk kierowania Państwowej Straży Pożarnej. Ma to doprowadzić do powstania Centrów Powiadamiania Ratunkowego będących zintegrowanym stanowiskiem przyjmowania zgłoszeń o zdarzeniach oraz dysponowania do zdarzeń najbliższych, właściwych zespołów ratowniczych ‑ w tym zespołów ratownictwa medycznego. Realizacja tego celu doprowadzi do znacznego skrócenia czasu dotarcia właściwego zespołu do miejsca zdarzenia, jak też umożliwi właściwą koordynację działań ratowniczych.
Ratownictwa szpitalnego – wobec braku właściwego wyposażenia i organizacji szpitalnych Izb Przyjęć, co uniemożliwia zapewnienie odpowiedniego standardu działań ratowniczych dla osób w stanie zagrożenia życia – zdecydowano o wdrożeniu programu adaptacji Izb Przyjęć do standardu i potrzeb Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych (SOR). Zadaniem SOR jest natychmiastowe wdrożenie procedur ratowniczych, diagnostyka, ustabilizowanie stanu chorego i przekazanie go do właściwego oddziału własnego szpitala lub transport do szpitala właściwego dla stanu pacjenta. Szczegółowe zadania, architekturę oddziału, wymagany sprzęt medyczny, kwalifikacje personelu i obowiązujące procedury medyczne określa Ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym.
Opis programu 2002
Pakiet 1- Szpitalne oddziały ratunkowe:
Szpital zakwalifikowany do udziału w Programie musi znajdować się w wojewódzkim planie zabezpieczenia medycznych działań ratowniczych i spełniać następujące kryteria bezwzględne.
Kryteria bezwzględne:
a) istnienie w strukturach szpitala jednostek organizacyjnych:
· anestezjologii i intensywnej terapii,
· chirurgii ogólnej i urazowej,
· chorób wewnętrznych,
· diagnostyki radiologicznej,
· diagnostyki laboratoryjnej,
b) warunki lokalowe - szpital powinien spełniać warunki lokalowo-techniczne do organizacji podstawowego modułu szpitalnego oddziału ratunkowego określone w załączniku Nr 1,
c) organizacja: zapewnienie stałej obsady etatowej w oparciu o dotychczasowy personel Izby Przyjęć.
Niespełnienie kryteriów bezwzględnych wyklucza szpital z dalszej procedury weryfikacyjnej.
Oprócz kryteriów bezwzględnych określono kryteria względne, które mogą wpływać korzystnie na podjęcie decyzji o tworzeniu szpitalnego oddziału ratunkowego ze względu na możliwość stworzenia odpowiedniego zaplecza terapeutyczno-diagnostycznego.
Kryteria względne:
· pediatrii
· kardiologii
· neurologii/neurochirurgii
· ginekologiczno-położniczego.
· dializoterapii.
· działu pomocy doraźnej
b) posiadanie w ramach szpitala:
· zespołów wyjazdowych "R”, „W”.
· lądowiska dla śmigłowca
Pakiet 2. Szpitalne oddziały ratunkowe – dofinansowanie jednostek włączonych po raz pierwszy do programu w roku 2001
Wykonanie minimum 35 % zadania dotyczącego budowy infrastruktury oddziału ratunkowego i posiadanie środków na jej ukończenie.
Pakiet 3. Ambulanse ratunkowe
Warunkiem bezwzględnym zakwalifikowania do udziału w programie jest utworzenie na bazie zakupionego ambulansu i sprzętu medycznego nowego zespołu ratownictwa medycznego z miejscem stacjonowania wskazanym przez plan zabezpieczenia ratunkowego wraz z konieczną infrastrukturą.
Pakiet 4. Sprzęt łączności
W ramach tego pakietu:
a) sprzęt łączności przewoźnej otrzymują jednostki zakwalifikowane do pakietu 3
b) sprzęt łączności wewnątrzszpitalnej jednostki zakwalifikowane do pakietu 1
Zadania programu wykonywane są wspólnie przez administrację rządową i samorządową, szczególnie w zakresie finansowania:
· prac budowlanych i adaptacyjnych – zadania te finansują organy założycielskie, administracja samorządowa, oraz jednostki uczestniczące w programie,
· wyposażenia w sprzęt – zadanie finansowane jest ze środków Ministra Zdrowia w ramach Programu Zintegrowane Ratownictwo Medyczne. Ze względu na duże koszty działań naprawczych zadania Program zostały rozłożone na lata 1999 – 2004.
Planowanie inwestycji odbywa się w oparciu o wojewódzkie plany zabezpieczenia medycznych działań ratowniczych
Wojewódzkie plany zabezpieczenia medycznych działań ratowniczych powinny uwzględniać:
· opracowanie sieci szpitalnych oddziałów ratunkowych,
· rozlokowanie ambulansów tworząc sieć ratownictwa przedszpitalnego
· opracowanie sieci łączności
· opracowanie procedur współdziałania jednostek ratownictwa medycznego oraz innych służb ratowniczych.
Wojewódzki plan zabezpieczenia medycznych działań ratowniczych powinien być:
· dopasowany do lokalnych wskaźników epidemiologicznych,
· zgodny z prognozowanymi przemianami demograficznymi regionu,
· dostosowany do planowanego rozwoju społeczno-ekonomicznego regionu,
· przygotowany w oparciu o powiatowe plany zabezpieczenia medycznych działań ratowniczych.
Centra powiadamiania ratunkowego
Centrum Powiadamiania Ratunkowego jest zintegrowanym stanowiskiem zarządzania systemem ratownictwa, opartym na wspólnym numerze telefonu ratunkowego - docelowo dla wszystkich podmiotów ratownictwa nr 112.
Do Centrum spływać będą ujednoliconymi środkami łączności wszystkie wezwania ratunkowe. Dyspozytor Centrum mając bezpośrednią łączność ze wszystkimi podmiotami ratownictwa będzie uruchamiał właściwe i konieczne do zabezpieczenia zdarzenia podmioty systemu.
Planuje się utworzenie 32 Centrów Powiadamiania Ratunkowego na terenie kraju.
Centra Powiadamiania Ratunkowego powstają w porozumieniu i w oparciu o istniejący już potencjał Państwowej Straży Pożarnej. Założeniem programowym jest budowa dużych centrów obejmujących populację ok. 200 000 – 300 000 ludności (w większości wypadków zamieszkałej na obszarze kilku sąsiadujących powiatów, jednak w każdym wypadku w obrębie jednego województwa) Korekta założeń programu z lat poprzednich, podyktowana jest przesłankami ekonomicznymi i organizacyjnymi, jak również wnioskami z doświadczeń krajów które znacznie wcześniej tworzyły na swoim terenie systemy łączności ratunkowej.
Wojewódzki plan zabezpieczenia ratunkowego określi konieczną ilość i rozmieszczenie w terenie planowanych centrów powiadamiania ratunkowego.
Jednostka wskazana przez wojewodę do utworzenia nowego Centrum Powiadamiania Ratunkowego obowiązana jest do przedstawienia następujących dokumentów :
· porozumienia starostów powiatów objętych rejonem operacyjnym CPR w sprawie wspólnego tworzenia i zasad późniejszego funkcjonowania CPR,
· porozumienia Dyrektora ZOZ w miejscowości wskazanej do budowy CPR z Komendantem PSP i właściwym Starostą sprawie wspólnego tworzenia CPR ( szczególnie dotyczy finansowania adaptacji, jak też organizacji systemu łączności )
· oświadczenia TP S.A. lub innego operatora telefonii analogowej o możliwości i terminach przełączenia numerów alarmowych z rejonu operacyjnego do wskazanego CPR
· danych o zasięgach łączności radiowej w rejonie operacyjnym, oraz sposobie jej organizacji,
· koncepcji architektoniczna CPR wraz z kosztorysem.
· koncepcji funkcjonowania CPR ( opracowanie wspólne z PSP ) wraz z proponowaną siecią łączności przewodowej i bezprzewodowej oraz sposobem powiadamiania zespołów ratownictwa medycznego,
· proponowanej listy zakupów sprzętu łączności ( w ramach przewidywanej kwoty dofinansowania)
ewakuacyjne izby przyjęć
W pakiecie tym znajdują się dwa nowe zadania :
a) dofinansowanie tych szpitalnych oddziałów ratunkowych , które mimo ukończenia prac adaptacyjnych nie mogą podjąć działalności z powodu braków sprzętowych. Są to z reguły szpitale powiatowe których istniejąca baza sprzętowa nie pozwoliła przekazać jakiegokolwiek sprzętu dla celów oddziału ratunkowego a otrzymane środki dofinansowania zapewniły tylko zakup sprzętu podstawowego. Jest to z reguły sprzęt drobny , łóżka, wózki, stoły zabiegowe itp. Dofinansowanie takich jednostek umożliwi im szybkie wejście do systemu i podjęcie zadań jako oddział ratunkowy.
Jednostka wskazana przez wojewodę do dofinansowania w ramach powyższego pakietu obowiązana jest do przedstawienia następujących dokumentów :
· wyciągu ze statutu zakładu zawierający zapisy o umieszczeniu oddziału ratunkowego w strukturze szpitala – potwierdzony za zgodność z oryginałem,
· potwierdzenia poniesionych kosztów wynikających z kosztorysu adaptacji jednak nie mniej niż 95 % wartości kosztorysowej, lub dokumentu potwierdzającego jej ukończenie ( odbiór budowlany )
·...
Legwan_potomek_smoka