PR_2008_05_10.pdf

(104 KB) Pobierz
429776953 UNPDF
Rodzaje kontaktów (formy współpracy) z mediami:
Rodzaj kontaktu
Technika
1. Kontaktowanie się na odległość
(kontakty pośredni)
• Informacje mediowe (prasowe),
• Teczki prasowe,
• Sponsorowane taśmy radiowe
• Informacje na video
• Załączone fotografie
2. Kontaktowanie się bezpośrednio
• Konferencje prasowe,
• Imprezy dla mediów połączone z
wprowadzeniem na rynek
organizacji bądź jej produktów/
usług
• Wywiady/indywidualne spotkania z
mediami,
• Zorganizowane wyjazdy dla
mediów związane ze zwiedzaniem
miejsc istotnych
Materiały dla prasy
1. Komunikat prasowy (News release, press release, media release):
◦ Bezpośrednio do druku jako materiał surowy, dość regularne, nieco dłuższe
◦ Krótka aktualna informacja (1 str. A4)
◦ Dostosowana do charakteru gazety
2. Opracowania tematyczne (background release):
◦ Cel: szersze zapoznanie z tematem,
◦ Kompleksowa informacja
◦ Materiał źródłowy do artykułów
3. Notatka towarzysząca (accompanying release lub report):
◦ Załącznik do opracowania prasowego,
◦ Streszczenie tekstu,
◦ Ma “sprzedać” opracowanie redakcji.
4. Oświadczenie prasowe (Press statement):
◦ Cel: rozproszenie wątpliwości,
◦ Oficjalna odpowiedź na zarzuty,
◦ Bez komentarza i innych informacji
5. Informacja specjalistyczna (feature release):
◦ Dla stałych kolumn specjalistycznych
◦ Dla kolumny sportowej
6. Komunikat informacyjny (information release):
◦ Cel: utrzymanie kontaktu z prasą
◦ Zamiary produkcyjne, imprezy firmowe
◦ Nieprzeznaczona do druku
7. Serwis fotograficzny z opisem
8. Artykuły/wywiady (w tym sponsorowane)
429776953.001.png
9. Opracowania na zlecenie prasy
 
Zasady przygotowania tekstu dla prasy:
• Kolejność informacji i szczegółów (odwrócona
piramida)
• Tytuł komunikatu
• Nagłówek: nazwa firmy (ew. agencji PR), data
wydania komunikatu, adres osoby kontaktowej
• Pierwszy akapit „mówiący wszystko” (tzw. lead)
• Kolejne akapity – rozwinięcie myśli
• Język zrozumiały (fachowość, angielszczyzna,
wata)
• Równoważniki zdań
• „który” tylko z konieczności
• Krótkie zdania, zwięzłość (pierwszy raz w pełnej
wersji)
• Wygląd komunikatu
◦ Odstępy
◦ Papier
◦ Oznaczenie autora i daty
◦ Krótkie paragrafy
◦ Jeden paragraf to jedna myśl
• Liczby, testy, badania miele widziane (+ źródła)
• ### + ew. trademark (oznacza koniec komunikatu)
Przyczyny odrzucenia materiałów :
• Niezgodność treści komunikatu z zakresem tematycznym danej gazety (zwracało na
to uwagę 80% badanych redakcji.)
• Źle napisana i niejasna treść, w tym brak informacji o korzyściach społecznych lub
konkretnie dla czytelnika, które wynikają z określonego działania podjętego przez
przedsiębiorstwo
• Zła jakość załączonych zdjęć.
KONFERENCJA PRASOWA
• Odpowiednio ważny powód (wewnętrzny, zewnętrzny) – złożony
• Odpowiedni termin, w tym pora dnia (nie za rano)
• Odpowiednie media, ale bez faworyzowania
• Interesujące miejsce, odpowiadające swym klimatem charakterowi produktu (w Sali
konferencyjnej, a nie np. w gabinecie)
• Wartościowe informacje dla dziennikarzy
• Informacja o produkcie wkomponowana w szerszy kontekst problemowy
• Uwzględnij zachowanie telewizji
• Powiadomienie mediów z dużym wyprzedzeniem czasowym odraz potwierdzenie
obecności (miesiąc przed, przypomnienie tydzień przed, a nawet w przeddzień)
• Zaproszenia dostarczane imiennie z potwierdzeniem otrzymania
• Zaproszenia: dokładny termin i miejsce, godzina startu, tematyka, osoba
odpowiedzialna, kontaktowe telefony, podpis organizatora, prośba o potwierdzenie
uczestnictwa (RSVP), zapowiedź interesujących informacji i materiałów, zaproszeni
goście, imprezy oraz wydarzenia towarzyszące (występy, poczęstunek itp.)
 
429776953.002.png
• Czas trwania konferencji podany z góry (zwykle do 1 godziny)
• Prowadzący konferencję powinien unikać kontaktu z gośćmi przed konferencją
• Materiały uzupełniające wypowiedzi – drukowane i elektroniczne – zawierające:
główny komunikat (1-2 strony), oświadczenie prasowe (1 strona, opracowania
specjalistyczne, artykuł, reprinty, obrazy (zdjęcia, slajdy, wykresy)
• Przygotuj się na sytuacje kryzysowe (trudne pytania, brak frekwencji)
• Uwarunkowania techniczne (mikrofony, zezwolenia, nagłośnienie, pomoc
techniczna)
Scenariusz konferencji
• Przygotowanie miejsca – 30 min przed startem ma być gotowe
• Rozpoczęcie z zalecanym opóźnieniem (ok. 15min)
• Powitanie (max 5min.)
• Przedstawienie przedstawicieli organizatora
• Wprowadzenie tematyczne (max 15min.)
• Pytania dziennikarzy
• Zakończenie
Konferencja prasowa - typowe błędy
• Natłok informacji – założenie, że dziennikarze nadążą notować
• Nagromadzenie superlatyw nt firmy
• Pomijanie informacji niewygodnych lub wypieranie się
• Krytyka innych redakcji
• Anonimowość przedstawicieli organizatora
• Nadmierne powtarzanie informacji z materiałów
• Błędy organizacyjne
WYWIAD
Wywiady medialne – szczególny rodzaj wystąpień.
Wywiady nie są intelektualnymi konwersacjami!
Wywiady medialne – aktualne są dotychczas omówione zasady wystąpień publicznych
• Przygotowanie się (merytoryczne)
• Walka ze stresem – odprężenie
• Krótko i rzeczowo
• Odpowiedzi na każde pytanie
• Bez kłamania
Gafy związane z wywiadami
• „niedobre pytanie”
• Podmiana pytań
• Niepotrzebna agencja PR
• Reagowanie na nieporozumienia
• Groźby i szantaż
• …
Wywiad telewizyjny
 
• Wypowiedzenie przesłania w całości w czasie nieprzekraczającym 30 sekund
• Starać się przedstawiać przygotowane tezy (max 3), niezależnie od tego, czy
zostaniemy o nie zapytani, w następującej kolejności:
◦ Informacja „headline”
◦ Szczegóły informacji
◦ Ozdobniki informacyjne
• Używać sformułowań podkreślających uwagę: np. „Nigdy dotychczas nie kładziono
takiego nacisku na..”, „Jest to pierwsze tego typu rozwiązanie..”
• Oczy nie powinny reagować na ewentualne „zakłócenia” w otoczeniu
• Mówimy w sposób energiczny, modulowany, na wydechu
• Mówimy pełnymi, wyraźnymi sekwencjami, ale krótkimi
• Gestykulujemy na wysokości ramion, aby nasze gesty zostały zarejestrowane na
ekranie telewizora w zbliżeniu
• Unikajmy przy tym wszystkich gestów w okolicy twarzy
• Siadajmy w pozycji stabilnej, swobodnej i wyprostowanej, nogi uginajmy
równolegle
• Dopasujmy język ubioru do tła wystąpienia wg zasady, że im spokojniej i
oszczędniej tym korzystniejszy efekt
• Ustawmy się w odległości 2-3 metrów od obiektywu kamery oraz minimum 1m etr
od tła, na którym jesteśmy filmowani (tło nieostre, kolorystyka neutralna medialnie,
unikać białej ściany oraz szczegółów w postaci np. boazerii na poziomie uszu,
powodujących niezamierzone efekty
• To co mówisz, mówisz oficjalnie
Wywiad radiowy
Miejmy zawsze w zanadrzu przygotowane jedno ustalone zadanie rozpoczynające
wypowiedź niezależnie od tego, jakie padną pytania
• W sytuacji napierających kamer i mikrofonów okażmy pewność siebie i uprzejmość;
wyczekajmy aż opór ustanie, robiąc jeden krok do tyłu
• Dla zyskania na czasie można opóźnić wypowiedz w sposób przyjazny, np. jakimś
dowcipnym zdaniem
• Dobrym sposobem jest zaproponowanie dziennikarzowi innego miejsca wywiadu
• Odpowiadajmy na każde pytanie po kolei. Za wszelką cenę należy unikać ucieczki:
„Bez komentarza”, „Nie potwierdzam, ani nie zaprzeczam”, „Nie mam nic do
powiedzenia”
WYSTĄPIENIA PUBLICZNE
• przemówienia
• odczyty
• wywiady
• wykłady konferencyjne
• małe kilka(naście) osób
• duże kilkadziesiąt(set) osób
• wewnętrzne
• zewnętrzne
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin