ETYKA W INTERNECIE.pdf
(
168 KB
)
Pobierz
ETYKA W INTERNECIE
ETYKA W INTERNECIE
I. Wstęp
II. O Internecie
III. Niektóre obszary problematyczne
IV. Zalecenia i wnioski
I
Wstęp
1. "Obecna rewolucja w środkach społecznego przekazu pociąga za sobą fundamentalne
przekształcenie elementów, za pomocą których ludzie pojmują świat wokół siebie oraz sprawdzają i
wyrażają to, co pojmują. Nieustanna dostępność obrazów, idei i ich szybki przekaz nawet z
kontynentu na kontynent mają głębokie konsekwencje, zarówno pozytywne jak i negatywne, dla
psychologicznego, moralnego i społecznego rozwoju osób, struktur i funkcjonowania społeczeństw,
komunikacji międzykulturowej i postrzegania oraz przekazywania wartości, światopoglądów,
ideologii i wierzeń religijnych".
1
Prawda tych słów stała się jeszcze jaśniejsza w ciągu ostatniego dziesięciolecia. Nie wymaga dziś
wielkiego wysiłku wyobraźni myślenie o ziemi jako o połączonym wzajemnie ze sobą globie,
tętniącym elektronicznym przekazem - rozdyskutowanej planecie, zanurzonej w opatrznościowej
ciszy przestrzeni kosmicznej. Rodzi się etyczne pytanie, czy przyczynia się to do autentycznego
rozwoju ludzkiego, wspierania jednostek i ludów w byciu wiernym swemu transcendentnemu
przeznaczeniu.
Naturalnie, w wielu wypadkach odpowiedź jest twierdząca. Nowe media są potężnymi
narzędziami edukacji i kulturowego bogactwa, działalności handlowej i uczestnictwa w polityce,
dialogu międzykulturowego i wzajemnego zrozumienia, a także, jak podkreślamy w dokumencie
towarzyszącym niniejszemu
2
, mogą służyć sprawie religii. Jest również druga strona tej monety.
Środki przekazu, które mogą być wykorzystane dla dobra osób i wspólnot, mogą być jednocześnie
narzędziem wyzysku, manipulacji, dominacji i niszczenia.
2. Internet jest najnowszym i pod wieloma względami najpotężniejszym z całego szeregu mediów
- telegrafu, telefonu, radia, telewizji - które w czasie ostatniego półtora wieku wielu ludziom
stopniowo ograniczały czas i przestrzeń, będące przeszkodami w komunikacji. Niesie to olbrzymie
konsekwencje dla jednostek, narodów i świata.
W dokumencie tym pragniemy przedstawić katolicką wizję Internetu, jako punktu wyjścia dialogu
Kościoła z innymi grupami społeczeństwa, zwłaszcza religijnymi, dotyczącego rozwoju i
wykorzystania tego wspaniałego narzędzia technologii. Internet obecnie ma wiele dobrych
zastosowań, a zanosi się, że będzie ich jeszcze więcej, sporo jednak szkody może wyrządzić jego
niewłaściwe wykorzystanie. Czy efektem będzie dobro czy zło, jest w dużym stopniu kwestią
wyboru, do dokonania którego Kościół wnosi dwa bardzo ważne elementy: zaangażowanie na rzecz
godności osoby ludzkiej i długą tradycję mądrości moralnej.
3
3. Tak jak w przypadku innych mediów, osoba i wspólnota są kluczowe w etycznej ocenie
Internetu. W odniesieniu do przekazywanego przesłania, procesu przekazu oraz struktur i zagadnień
systemowych przekazu, "podstawowy problem etyczny jest następujący: osoba ludzka i społeczność
są celem i miarą stosowania środków społecznego przekazu; komunikacja powinna przebiegać od
osoby do osoby i służyć integralnemu rozwojowi osób".
4
Dobro wspólne - "suma warunków życia społecznego, jakie bądź zrzeszeniom, bądź poszczególnym
członkom społeczeństwa pozwalają osiągać pełniej i łatwiej własną doskonałość"
5
- jest drugą
podstawową zasadą oceny etycznej środków społecznego przekazu. Powinno się ją rozumieć
inkluzywnie, jako całość tych wszystkich godziwych celów, do których zmierzają razem członkowie
danej społeczności i dla których wypełniania i podtrzymywania ona istnieje. Dobro jednostek
zależne jest od wspólnego dobra społeczności.
Cnotą usposabiającą ludzi do chronienia i promowania dobra wspólnego jest solidarność. Nie jest
ona "nieokreślonym współczuciem czy powierzchownym rozrzewnieniem" wobec problemów innych
ludzi, lecz "jest to mocna i trwała wola angażowania się na rzecz dobra wspólnego, czyli dobra
wszystkich i każdego,
wszyscy
bowiem jesteśmy naprawdę odpowiedzialni za wszystkich".
6
Zwłaszcza
dzisiaj solidarność posiada wyraźny wymiar międzynarodowy; właściwe i konieczne jest więc mówić
o niej i pracować na jej rzecz - międzynarodowego dobra wspólnego.
4. Międzynarodowe dobro wspólne, cnota solidarności, rewolucja w środkach przekazu i
technologii informatycznej oraz Internet mają swe odniesienie do procesu globalizacji.
W dużym stopniu nowa technologia napędza i wspiera globalizację, tworząc sytuację, w której
"granice państw nie krępują już handlu i wymiany informacji".
7
Pociąga to za sobą niezwykle ważne
konsekwencje. Globalizacja może zwiększać bogactwo i wspierać rozwój; przynosi korzyści takie jak
"wydajność i zwiększona produkcja (...) większa jedność między narodami (...) lepsza służba na
rzecz rodziny ludzkiej".
8
Jednak zyski, jak dotąd, nie są dzielone równo. Pewne jednostki,
przedsięwzięcia handlowe i kraje niezmiernie się wzbogaciły, podczas gdy inne zostały w tyle. Całe
narody zostały niemal całkowicie wykluczone z tego procesu, odmówiono im miejsca w świecie,
nabierającym teraz nowych kształtów. "Globalizacja, która spowodowała głębokie przemiany w
systemach gospodarczych, tworząc niespodziewane możliwości wzrostu, zarazem też sprawiła, że
wielu zostało zepchniętych na pobocze drogi; na skutek bezrobocia w krajach najwyżej rozwiniętych
oraz nędzy w wielu krajach półkuli południowej nadal miliony ludzi nie mogą korzystać z postępu i
dobrobytu".
9
Nie jest oczywiste, że społeczeństwa, które wzięły udział w procesie globalizacji, uczyniły to na
skutek wolnego i świadomego wyboru. Przeciwnie, "wielu ludzi, zwłaszcza z grup
nieuprzywilejowanych, odbiera zachodzące zmiany jako coś, co zostało im narzucone, a nie jako
proces, w którym mogliby czynnie uczestniczyć".
10
W wielu częściach świata globalizacja wyzwala nagłe i szerokie przemiany społeczne. Nie jest to
proces jedynie ekonomiczny, ale kulturowy, z aspektami zarówno pozytywnymi, jak i negatywnymi. "
Ci, którzy podlegają jego oddziaływaniu, często postrzegają globalizację jako niszczycielską
powódź, zagrażającą zasadom społecznym, które zapewniały im bezpieczeństwo i fundamentom
kultury, która nadawała kierunek ich życiu".
11
5. Jedną z poważnych konsekwencji znoszenia regulacji w ostatnich latach było przejście władzy z
państw narodowych do międzynarodowych korporacji. Ważne jest, by korporacje te zachęcano i
pomagano im w wykorzystywaniu władzy dla dobra ludzkości; to zaś wskazuje na potrzebę większej
wymiany myśli i dialogu między nimi a zainteresowanymi ciałami, takimi jak Kościół.
Wykorzystanie nowej technologii informatycznej i Internetu powinno być świadome i kierować się
zdecydowanym praktykowaniem solidarności, w służbie dobra wspólnego, wewnątrz narodów i
między nimi. Technologia ta może być środkiem do rozwiązywania problemów ludzkich, wspierania
integralnego rozwoju osoby, tworzenia świata rządzącego się sprawiedliwością, pokojem i miłością.
Obecnie media posiadają większą zdolność uczynienia każdej osoby w dowolnej części świata
"partnerem w interesach rasy ludzkiej"
12
niż ponad trzydzieści lat temu, gdy zaznaczała to Instrukcja
duszpasterska na temat środków społecznego przekazu,
Communio et progressio
.
Jest to oszałamiająca wizja. Internet może pomóc w jej realizacji - w odniesieniu do jednostek,
grup, narodów i całej rasy ludzkiej - tylko, gdy wykorzystywany jest w świetle jasnych i zdrowych
zasad etycznych, zwłaszcza cnoty solidarności. Realizacja tego będzie korzystna dla wszystkich,
ponieważ "dzisiaj uświadamiamy to sobie lepiej niż w przeszłości: nie możemy zaznawać szczęścia i
pokoju jedni bez drugich, a tym bardziej jedni przeciw drugim".
13
Będzie to wyrazem duchowości
wspólnoty, która implikuje "zdolność dostrzegania w drugim człowieku przede wszystkim tego, co
jest w nim pozytywne, a co należy przyjąć i cenić jako dar Boży", a także "umiejętność «czynienia
miejsca» bratu, wzajemnego «noszenia brzemion» (por.
Ga
6, 2) i odrzucania pokus egoizmu, które
nieustannie nam zagrażają".
14
6. Rozpowszechnienie się Internetu podnosi także pewne kwestie etyczne w sprawach takich jak
prywatność, bezpieczeństwo i poufność danych, prawa autorskie i prawo do własności
intelektualnej, pornografia, witryny nienawiści, rozpowszechnianie plotek i niszczenie czyjejś dobrej
sławy pod pozorem przekazywania wiadomości, a także wiele innych. Niektóre z nich omówimy
pokrótce poniżej, uznając jednocześnie, że wymagają one dłuższej analizy i dyskusji z udziałem
wszystkich zainteresowanych stron. Zasadniczo jednak nie postrzegamy Internetu jako wyłącznie
źródła problemów, widzimy go jako źródło korzyści dla rasy ludzkiej. Mogą one jednak zostać
zrealizowane w pełni tylko wtedy, gdy zostaną rozwiązane problemy.
II
O Internecie
7. Internet posiada pewne uderzające cechy. Jest natychmiastowy, bezpośredni, ma światowy
zasięg, jest zdecentralizowany, interaktywny, nieskończenie rozszerzalny co do treści i oddźwięku,
łatwo dostosowujący się i adaptujący w znacznym stopniu. Jest egalitarny, to znaczy - każdy mający
odpowiedni sprzęt i umiarkowane umiejętności techniczne może być aktywnie obecny w
cyberprzestrzeni, ogłaszać swoje przesłanie światu i domagać się uwagi. Pozwala jednostkom bawić
się anonimowością, odgrywać różne role i fantazjować, a także wchodzić we wspólnotę z innymi i
dzielić się z nimi. Według gustów użytkowników, pozwala zarówno na aktywny udział, jak i bierne
bycie wchłanianym przez "pozbawiony zewnętrznych odniesień świat, poddając się bodźcom o
niemal narkotycznym oddziaływaniu".
15
Może być wykorzystany dla przełamania izolacji jednostek i
grup lub do jej pogłębienia.
8. Podłoże technologiczne leżąca u podstaw Internetu ma istotne znaczenie dla jego aspektów
etycznych. Ludzie jak dotąd korzystali z niego zgodnie ze sposobem, w jaki został zaprojektowany;
konstruowano go tak, by był odpowiedni do tego rodzaju zastosowań. Ten 'nowy' system sięga swą
historią do okresu zimnej wojny - lat sześćdziesiątych XX wieku, gdy miał udaremnić atak nuklearny,
tworząc zdecentralizowaną sieć komputerów przechowujących ważne dane. Decentralizacja była
kluczem schematu, ponieważ w ten sposób, jak argumentowano, utrata jednego lub nawet wielu
komputerów nie oznaczałaby zniszczenia danych.
Idealistyczna wizja wolnej wymiany informacji i myśli odgrywała godną pochwały rolę w rozwoju
Internetu. Zdecentralizowana konfiguracja i schemat sieci WWW końca lat 80-tych XX wieku stały się
również dobrym środowiskiem dla postawy sprzeciwiającej się wszystkiemu, co miało posmak
uprawnionej regulacji w stosunku do odpowiedzialności publicznej. Zrodził się w ten sposób
przesadny indywidualizm w odniesieniu do Internetu. Mówiono, że jest to nowe królestwo, cudowny
kraj cyberprzestrzeni, gdzie dozwolony jest każdy rodzaj wyrazu, a prawem jest całkowita wolność
czynienia tego, co się komu podoba. To oczywiście znaczyło, że jedyną społecznością, której prawa i
interesy byłyby rzeczywiście uznawane w cyberprzestrzeni byłaby społeczność radykalnych
libertarian (
libertarians
). Ten sposób myślenia nadal ma duże wpływy w niektórych kręgach,
wspierane znanymi libertariańskimi argumentami, których używa się także dla obrony pornografii i
przemocy we wszystkich mediach.
16
Choć radykalni indywidualiści i przedsiębiorcy są oczywiście dwoma bardzo odmiennymi grupami,
istnieje jednak zbieżność interesów między tymi, którzy pragną, by Internet był miejscem niemal
dowolnego rodzaju ekspresji, niezależnie jak podłej i destrukcyjnej oraz tymi, którzy chcą, by był
nośnikiem nieograniczonej działalności handlowej według modelu neoliberalnego, który "uznaje zysk
i prawa rynku za jedyne parametry, ku szkodzie godności jednostek i narodów i należnego im
szacunku".
17
9. Eksplozja technologii informatycznej wielokrotnie zwiększyła zdolności komunikacyjne
niektórych uprzywilejowanych jednostek i grup. Internet może służyć ludziom w odpowiedzialnym
korzystaniu z wolności i demokracji, rozszerzać zakres dostępnych wyborów w różnych sferach życia,
rozszerzać horyzonty edukacyjne i kulturowe, znosić podziały, promować rozwój ludzi na różne
sposoby. "Swobodny przepływ obrazów i słów w skali całego świata przekształca nie tylko relacje
między narodami na płaszczyźnie politycznej i ekonomicznej, ale także samo rozumienie świata.
Zjawisko to otwiera wielorakie możliwości, dawniej niewyobrażalne".
18
Dialog międzykulturowy
oparty na wspólnie uznawanych wartościach, zakorzenionych w naturze osoby, umożliwiany przez
Internet i inne środki społecznego przekazu może być "szczególnie skutecznym narzędziem
budowania cywilizacji miłości".
19
To jednak nie wszystko. "Paradoksalnie jednak te same czynniki, które mogą prowadzić do
lepszego porozumienia, mogą też pogłębiać egocentryzm i wyobcowanie".
20
Internet może jednoczyć
ludzi, może także ich dzielić, zarówno jako jednostki, jak i wzajemnie nieufne grupy, rozdzielone
ideologią, polityką, własnością, rasą lub grupą etniczną, różnicami międzypokoleniowymi, a nawet
religią. Już wykorzystuje się go w agresywny sposób, niemalże jako broń i mówi się o
niebezpieczeństwie "cyberterroryzmu". Byłoby bolesną ironią, gdyby to narzędzie komunikacji,
mające tak olbrzymi potencjał zbliżania do siebie ludzi, powróciło do swych zimnowojennych
początków i stało się areną konfliktu międzynarodowego.
III
Niektóre obszary problematyczne
10. Pewna ilość problemów odnośnie do Internetu implikowana jest już tym, co powiedzieliśmy do
tej pory.
Jeden z najważniejszych wiąże się z tak zwaną "cyfrową przepaścią" - formą dyskryminacji,
oddzielającej bogatych od biednych, zarówno wewnątrz narodów, jak i między nimi, według
kryterium dostępu lub też jego braku do nowej technologii informatycznej. W tym sensie jest to
nowsza wersja dawnej przepaści między "bogatymi w informację" a "informacyjnie biednymi".
Wyrażenie "przepaść cyfrowa" podkreśla, że jednostki, grupy i narody muszą mieć dostęp do
nowej technologii, aby mieć udział w obiecanych dobrodziejstwach globalizacji i rozwoju, a nie
pozostawać coraz bardziej w tyle. Powinno być normą, "by przepaść między wyposażonymi w nowe
środki informacji i wyrazu oraz tymi, którzy nie mają do nich dostępu (...) nie stawała się kolejnym
trudnym do wykrycia źródłem nierówności i dyskryminacji".
21
Trzeba uczynić Internet dostępnym dla
mniej uprzywilejowanych grup, czy to bezpośrednio, czy przynajmniej łącząc go z tańszymi mediami
tradycyjnymi. Cyberprzestrzeń powinna być źródłem wszechstronnej informacji i usług dostępnych
bezpłatnie dla wszystkich i w wielu językach. Instytucje publiczne powinny być odpowiedzialne za
tworzenie i utrzymywanie witryn tego rodzaju.
W czasie, gdy nowa ekonomia globalna nabiera kształtów, Kościół troszczy się, by "zwycięzcą w
tym procesie była cała ludzkość, a nie tylko bogata elita kontrolująca naukę, technikę, środki
łączności i zasoby planety"; innymi słowy, Kościół pragnie "nadać globalizacji taki kształt, aby służyła
ona całemu człowiekowi i wszystkim ludziom".
22
W związku z tym należy mieć świadomość, że przyczyny i skutki tej przepaści nie są jedynie
ekonomiczne, ale także techniczne, socjologiczne i kulturowe. Przykładowo, kolejna internetowa
"przepaść" działa na niekorzyść kobiet - i ją także należy zniwelować.
11. Jesteśmy zaniepokojeni wymiarem kulturowym zachodzących przemian. W tym samym czasie,
gdy rozwijają się potężne narzędzia globalizacji, nowa technologia informatyczna i Internet
przekazują zbiory wartości kulturowych - sposoby myślenia o relacjach społecznych, rodzinie, religii,
kondycji ludzkiej - których nowatorskość i spektakularność mogą podważyć i przytłoczyć kultury
tradycyjne.
Plik z chomika:
GAAVAGAI_Powerpoint_Colection
Inne pliki z tego folderu:
MultiTranse v5.1.1.rar
(2170 KB)
Adobe Reader X 10.0.1 PL.rar
(35528 KB)
Driver Genius Professional 10.0.0.712 PL.rar
(5388 KB)
HiDownload Platinum 7.971+ WinPcap 4.1.1.rar
(3217 KB)
Glary Utilities Pro 2.13.0.689 [Keygen].rar
(5487 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 01.06.2025
Pliki dostępne do 19.01.2025
A_PRESENTATION_
AIR_SHOW_
ARCHITEKTURA i SZTUKA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin