hj-wyklad3.pdf

(37 KB) Pobierz
404496460 UNPDF
Wyższa Szkoła Studiów Międzynarodowych
w Łodzi
Historia Japonii – wykład 3: Sztuka okresu Asuka
mgr Witold Wybrański
1) rzeźba buddyjska
2 okresy:
okres Torishiki (okres rządów Sogów i ks. Shōtoku)
wpływy płn. dynastii Wei: oczy w kształcie migdałów, sierpowate usta zagięte w górę,
symetrycznie ułożone fałdy ubrania; przykłady: Asuka Daibutsu i triada Shaki (aut. Kuratsukuni
no Tori – koreański imigrant, terminujący w szkole rzeźb. Tori)
okres Hakuhō(od reformy Taika do Nary): powstanie Man'yōshū, waka , tanka , próby
pogodzenia buddyzmu i shintō (ces. Tenmu)
2) kofuny:
Takamatsuzuka – freski, wpływy chińskie (dyn. T'ang)
3) świątynie:
Hōryūji: wzniesiona z polecenia ks. Shōtoku w 607, poświęcona Buddzie Yakushi, oryginalne
budynki (Wakakusa-garan) zniszczone w pożarze z r. 670
dzieli się na 2 części: zachodnią (saiin) i wschodnią (tōin)
saiin: 2 najstarsze zachowane budynki drewniane na świecie: pagoda ( gojū no tō, 32,5 m;
główna kolumna datowana na 594) i kondo (Złoty Pawilon); poważnie zniszczony w pożarze
z 1949 r., obecna forma to rekonstrukcja z 1950 r (20% oryginalne) – zachowane fragmenty
datowane przed 670
tōin: Yumedono – dawny pałac ks. Shōtoku, obecna wersja z r. 739
Yakushiji: wzniesiona w Fujiwarakyō (stol. Japonii w latach 694-710, ob. Kashihara w pref.
Nara )z polecenia ces. Tenmu w r. 680 w intencji wyleczenia jego małżonki (późn. ces. Jitō);
ukończona już po jego śmierci w r. 698
obecnie znajduje się w Narze (przeniesiona wraz ze stolicą); symetryczna; 2 bramy, 3 pagody
(trzypoziomowe; Hōryūji – 5 poziomów); zniszczona w pożarze z 973 i 1528; jedynie
wschodnia pagoda jest oryginalna (VIII w. )
Lista zdjęć:
1. Triada Shaka (Shaka Sanzonzō), r. 623, św. Hōryūji, aut. Kuratsukuri no Tori, Shaka +
Monju + Fugen (bodhisattwowie), Shaka wg podobizny ks. Shōtoku (?)
2. Jw., szczegół aureoli – 7 buddów przeszłości
3. Jw., widok ogólny ołtarza
4. Asuka Daibutsu, r. 609, Asukadera – najstarszy posąg budd. w Japonii (ale niekoniecznie
pierwszy), aut. jw.; 2,75 m
5. Posąg bodhisattwy, VII w.
6. Fragment sztandaru budd. z postacią apsary, VII w.
7. Malowidło naścienne – Byakko (biały tygrys), kofun Takamatsuzuka, VII w.
8. Widok ściany – jw.
9. (do 16) Malowidło naścienne – jw.
17. Kamienna statuetka małpy, Asuka, VII w. (?)
18. Bodhisattwa, św. Chūgūji, VII w., drewno, 123 cm
19. Bodhisattwa Miroku (Maitreya), św. Koryūji, VI-VII w.
20. Miroku, św. Yachūji, Ōsaka, rok 666 (?)
21. Obicia ścian, św. Chūgūji, jedwab (fragmenty z VI w. i XIII-wieczna replika)
22. Guze Kannon (Yumedono Kannon) św. Hōryūji, I poł. VII w., złocone i brązowane drewno
kamforowe (najstarszy zach. posąg drewniany)
23. Kudara Kannon (Paekche Kannon), św. Hōryūji, VI-VII w., najprawdopodobniej
przywieziona z Paekche, pozłacane drewno kamforowe, 210 cm
24. Budda Yakushi, VII w., św. Hōrinji, drewno polichromowane, 112 cm
25. Tamonten (jeden z 4 shitennō – strażników buddyzmu), św. Hōryūji, drewno,134 cm
26. Maya i trzech służących, św. Hōryūji, VII w.
27. Kongōrikishi (jeden z 2 niō – strażników świątyń) św. Hōryūji
28. Urna z prochami Ina- no Omura, rok 707, pozłacany brąz, pref. Nara
29. Drugi z niō z Hōryūji
30. Hōryūji – brama
31. Jw., zbliżenie, widoczni Niō
32. Jw., detal architektury
33. Jw., pagoda (gojū no tō)
34. Jw., Yumedono (Pawilon Snów) – oryg. pałac ks. Shōtoku; obecna wersja z r. 739
35. Jw., widok ogólny
36. Jw., Shōryōin
37. Yakushiji – wschodnia pagoda
38. Yakushiji – kondo
Zgłoś jeśli naruszono regulamin