Ptaśnik Kultura wieków średnich.doc

(120 KB) Pobierz

Jan Ptaśnik, Kultura wieków średnich,

Warszawa 1959.[1]

 

I.                     Kościelny system średniowieczny.

-          epoka klasycznego średniowiecza: idea o państwie Bożym, cechuje ją pogarda dla świata, pobożni tęsknią za śmiercią-wybawicielką.

-          asceta bohater wojuje ze swymi namiętnościami (wzór doskonałego człowieka), ten ideał urzeczywistniał głównie stan mniszy, klasztor = ziemia obiecana.

-          wyprawy krzyżowe, na ich czele duchowni, papiestwo na czele państwa chrześcijańskiego.

-          Początkowo było tylko Państwo Boże (Civitas Dei), poniżony szatan stwarza na ziemi swoje państwo (Civitas Dyaboli).

-          św. Augustyn.

-          po odłączeniu Kościoła od państwa (1122 r.) Kościół dąży do zapanowania nad tym drugim.

-          św. Tomasz.

-          walka Państwa Bożego z państwem szatana: Innocenty III mówił, że Chrystus, oddając św. Piotrowi, oddał rządy nad Kościołem i państwem.

-          Kościół = dusza, państwo = ciało, Kościół powinien rządzić państwem.

-          ascetyczne poglądy na rodzinę i na życie rodzinne: liczy się niewinność i dziewictwo, nie mi-łość, małżeństwo nie jest grzechem, ale Kościół mniej je cenił niż życie klasztorne, poparcie białych małżeństw; nad miłością do rodziców miłość do Chrystusa, mnich nie miał żadnych zobowiązań wobec ojczyzny i rodziców, zakaz małżeństw poza Kościołem (nie błogosławio-ne, XIII w.).

-          praca jest następstwem grzechu pierworodnego, później uważana za środek chroniący przed zmysłowością i skłonnością do grzechu, praca dla korzyści grzech.

-          pierworodny grzech zrodził chciwość, a ta podział na moje twoje, wezwanie do gardzenia dobrami, w zakonach brak własności prywatnej.

-          ubogi wzór Chrystusa (wizerunek, odbicie).

-          rozwinęło się jałmużnictwo.

-          pieniądze = towar, zakaz lichwiarstwa, pogardzanie handlem.

-          Kościół bogaci się przez jałmużny.

-          podstawę ustroju stanowiły prawa rzymskie i narodowościowe, prawu kościelnemu podlegało świeckie (ekskomunikowany zakaz urzędów).

-          nauka świecka próżna i zgubna, nauka i wiedza zależne od poglądów kościelnych.

-          nauka opanowana przez duchowieństwo.

-          symbolika religijna.

-          przedmiotem sztuki sceny z życia Chrystusa, gardzono pięknością. średniowieczny Chry-stus brzydki, cierpiący za grzechy ludzi, Matka Boska najpiękniejsza niewiasta (piękno duszy); brak nagości.

 

II.                   Choroby religijne i społeczne.

-          stopniowe wypieranie pogańskich zwyczajów: wiary w czary, gusła itp. energiczna walka z pogaństwem od połowy X w., powstanie inkwizycji.

-          uświadomienie sobie tego, że życie na ziemi jest elementem przejściowym.

-          duchowni zajmowali się astrologią i alchemią.

-          ok. połowy XIV w. czarna śmierć (rodzaje: atak na płuca lub wrzody).

-          sekta biczowników (braci krzyżowych).

-          początkowo charakter prawdziwej pobożności miały pielgrzymki do miejsc świętych: do Jero-zolimy, San Jago de Compostella, Akwizgran i Rzym, wytworzyli się zawodowi pątnicy (za-stępcy pielgrzymkowi).

-          chorobliwa ekstaza religijna w ascezie asceci stojący lub siedzący całe życie przed kościo-łem, na słupach

 

III.                 Kult świętych i ich cuda.

-          świętym robiła opinia publiczna, dopiero od X w. święci są wybierani wspólnie ze Stolicą Apo-stolską.

-          kult relikwii znajdują się w każdym kościele, bogaci mają je w domu, kobiety noszą naszyj-niki-medaliony ze szczyptą świętej pamiątki, , rycerze w rękojeściach mieczy, przysięga na relikwie święta i najbardziej uroczysta, cudowne odkrycia relikwii, np. gwoździ z krzyża…, ok. 560 koron cierniowych itp. handel relikwiami, oszustwa.

-          krytycyzm wobec relikwii i niektórych świętych, wzrost pobożności wraz ze wzrostem kultu re-likwii, kto umrze w Wielki Piątek święty.

-          świętość udowadniają cuda.

-          rozpowszechnianie kultu świętych, np. w Polsce św. Idzi (Bolesław Krzywousty, Sieciech).

 

IV.                Legendy o ascezie.

-          schematyczne żywoty świętych: sprzeciw rodziny, udanie się do Rzymu, gdy zdobyć pozwo-lenie na głoszenie Ewangelii, cuda świadczące o Bożym posłannictwie, choć często świętość dopełnia śmierć męczeńska.

-          wzór legendy o świętej: święte dziewice, wstąpienie do klasztoru, nie rzadko karze się zamu-rować; jeśli żyją w małżeństwie, zachowują czystość, po śmierci męża służą chorym i bied-nym.

-          narodzinom świętego towarzyszą znaki, cuda, szybciej dojrzewa niż inni ludzie, od dzieciń-stwa nie lubi płochych zabaw.

-          czas rozwoju legend: X XII w., święci głównie z wysokich rodów.

-          święci: Lambert, Korzep, Kinga.

-          wiek XIII rozkwit miast i bogatego mieszczaństwa czyni świętymi ludzi pochodzących z róż-nych warstw społecznych.

-          Kto dziewictwo zachowuje, Boga naśladuje (św. Wilburga, św. Kinga).

-          Mojżesz Węgrzyn jako wzór doskonałej czystości męskiej.

-          nie zabraniano spotykać się z kobietami, nie wolno było ich pożądać i ich widzieć (ale patrzeć można było)., świątobliwego widok kobiety napełniał strachem, jakby widział diabła.

-          białe małżeństwa: św. Kinga i książę Wstydliwy, siostra Wstydliwego - św. Salome i jej mąż.

-          śmierć świętego cudowna woń ciała, wędrówka duszy do nieba.

 

V.                  Rozwój reguł zakonnych.

-          pisarze greccy uważali, że asceci to bojownicy.

-          zakładanie wspólnych domów, koinobia, by bronić się przed niebezpieczeństwami.

-          pustelnicy = anachoreci.

-          pierwszy klasztor założył św. Pachomiusz (V 348) wraz z Palemonem z Tebenny (tabenioci); św. Bazyli z Kapadocji dobrowolne ubóstwo, czystość, bezżeństwo, posłuszeństwo, pokora, ale tylko w czasie pobytu w klasztorze (na tej zasadzie opierały się wszystkie klasztory gre-ckie).

-          Europa: św. Benedykt z Nursji (klasztor Monte Casino) czystość, bezżeństwo, ubóstwo, po-słuszeństwo na całe życie, czarny ubiór (stąd czarni mnisi), w szkołach klasztornych uczyli się także świeccy; na czele opat, z czasem klasztory bogaciły się, a mnisi korzystali z życia.

-          reformy:

-          opat Odo w klasztorze Cluny (kluniacy posiadali ok. 3000 klasztorów na przestrzeni Hiszpania-Polska).

-          św. Romuald i Zakon Kamedułów.

-          zakon kartuzów w Chartres.

-          1098 r. opat Robert w Citeaux zreformowany kluniacki.

-          1115 r. w Clairvaux Bernard i cystersi.

-          zakon rycerski joanitów św. Jana w Jerozolimie.

-          1128 r. zakon rycerski templariuszów (francuski) Zakon pw. Najświętszej Marii Pan-ny.

-          zakon trynitarzy wykup jeńców.

-          zakony żebracze:

-          św. Dominik Guzman klasztor prezentujący ewangeliczne ubóstwo, sławy nauk: Tomasz z Aquino i Albertus Magnus.

-          św. Franciszek z Asyżu (świecki) zakon nie mógł posiadać majątku.

-          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin