Witkowska- Zaręba, SZTUKA GRY NA INSTRUMENTACH KLAWISZOWYCH OKOŁO 1430 ROKU- DWA TRAKTATY ORGANOWE Z RĘKOPISU M. CIII BIBLIOTEKI KAPITUŁY METROPOLITALNEJ W PRADZE.pdf

(359 KB) Pobierz
433954137 UNPDF
MUZYKA
KWARTALNIK INSTYTUTU SZTUKI POLSKIEJ AKADEMII NAUK
Rocznik XLVIII
2003
Nr 2 (189)
PL ISSN 0027-5344 Vat 0% Cena 10 zł
433954137.001.png
PL ISSN 0027-5344, Muzyka 2003, 2
Elżbieta
Witkowska-Zaremba
Warszawa
Księdzu Profesorowi Jerzemu Pikulikowi
w 70. rocznicę urodzin
SZTUKA GRY NA INSTRUMENTACH KLAWISZOWYCH
OKOŁO 1430 ROKU: DWA TRAKTATY ORGANOWE Z RĘKOPISU
M. CIII BIBLIOTEKI KAPITUŁY METROPOLITALNEJ W PRADZE*
Terminy „ars organisandi", „ars tangendi", „ars organica", „modus organisan-
di", „modus tangendi" - polskojęzyczne ich przybliżenie figuruje w tytule tego ar­
tykułu -wskazują na przedmiot piętnastowiecznych traktatów organowych prowe­
niencji czeskiej i południowoniemieckiej, oznaczając zbiór reguł kontrapunktu in­
strumentalnego realizowanego na organach bądź klawikordzie (clavicordium). Te­
go rodzaju reguły odnosiły się do struktury trzygłosowej, której najważniejszym
elementem był discantus, komponowany według ściśle określonych wzorów melo-
metrycznych, zwanych „tactus". Ars organisandi obejmowała także zasady notacji
tabulaturowej oraz podstawy techniki gry klawiszowej (dispositio digitorum).
Dwa traktaty organowe, wydane niedawno jako Octopńncipalia de arte orga­
nisandi i Opusculum de arte organica, są, być może, najstarszymi i najobszerniej­
szymi znanymi dziś podręcznikami ars organisandi pochodzącymi z Europy
Środkowej 1 . Zostały przepisane do kodeksu praskiego najprawdopodobniej w
1.1427-36 z nieznanego dziś źródła. Kopista, niejaki Matthias Bohemus de Tyn,
wpisał do rękopisu także trzy inne traktaty muzyczne oraz pięć dziel z zakresu
astronomii. Kodeks spisywany był w różnych miejscach, z pewnością we Frakfur-
cie (nad Odrą?), Krakowie i Żychlinie (obecnie Lanśkroun na Morawach) 2 . Nie
wiadomo jednak, gdzie dokładnie została skopiowana jego część muzyczna.
* Artykuł ten stanowi podsumowanie problemów poruszonych w trakcie wykładu przedstawio­
nego w Instytucie Sztuki PAN w dniu 12 czerwca 2001 oraz referatów wygłoszonych w ramach sym­
pozjum „Musiktheorie im Mittelalter: Quellen-Texte-Terminologie" zorganizowanego w Mona­
chium w dn. 25-27 VII 2000 r. przez Komisję Historii Muzyki Bawarskiej Akademii Nauk i w ramach
XVII Kongresu Międzynarodowego Towarzystwa Muzykologicznego, Leuven 1-7 VIII 2002 roku.
1 The Organ Treatises from the Manuscript Praha, Archiv Prazskeho Hradu, Knihovna Metropolit-
Kapituły M. CIII (1463). Ed. Elżbieta Witkowska-Zaremba with collaboration of Christian Meyer.
: Quellen und Studien zur Musiktheorie des Mittelalters 3. Munchen 2001 s. 384-423.
W
2 Mathias Petri de Thyn, zapewne identyczny z kopistą kodeksu praskiego, został odnotowany jako
student Uniwersytetu Krakowskiego w roku 1429 (por.: Indeks studentów Uniwersytetu Krakowskiego
-latach 1400-1500. Opr. J. Zathey, J. Reichen. Warszawa, Kraków, Gdańsk 1974 s. 195). Informację tę
^wdzięczam uprzejmości Pana doc. dr. hab. Jerzego Włodarczyka, któremu najserdeczniej dziękuję.
ELŻBIETA WITKOWSKA-ZAREMBA
Ms. 98 th. 4 0 ) 3 , natomiast fragmenty Opusculum de arte organica widnieją
w kompilacji zachowanej w rękopisie z Monachium (Bayerische Staatsbibłio-
thek, sygn. clm 7755) datowanym na połowę XV w. 4 . Analiza dostrzeżonych wa­
riantów tak w zakresie tekstu słownego jak i przykładów muzycznych nie dostar­
cza dowodów, by którykolwiek z tych fragmentów mógł zostać przepisany z nie­
znanego dziś egzemplarza, który posłużył za pierwowzór dla kopisty rękopisu
praskiego. Wobec braku większej liczby przekazów trzeba raczej poprzestać na
stwierdzeniu, że mamy do czynienia z dwoma podręcznikami, które funkcjono­
wały na terenie Czech i Bawarii z pewnością nie później niż w drugiej ćwierci XV
wieku. Jest to czas bliski datom powstania kodeksu Faenza, Biblioteca Commu-
nale 117, watykańskiego rękopisu Barberini lat. 307, zawierającego krótki trak­
tat Ars et modus pulsandi organa 5 oraz zachowanych fragmentarycznie dwóch
tabulatur śląskich 6 .
Określona w paragrafach wstępnych i realizowana w dalszym toku wywodów
jasna konstrukcja obu tekstów praskich wskazuje, że przedstawiają one dwa nie­
zależne i kompletnie przekazane traktaty. Podwajają one pod względem objęto­
ściowym skromny zasób znanych wcześniej piętnastowiecznych tekstów teore­
tycznych na temat ars organica uzupełniając nadto naszą wiedzę o szereg elemen­
tów, które odsłaniają mało znane lub nieznane dotąd aspekty muzyki klawiszowej
w okresie poprzedzającym Fundamentum organisandi Konrada Paumanna 7 .
3 Wyd.: Christian Meyer: Ein deutscher Orgeltraktat vom Anfang des 15. Jahrhunderts. „Musik in
Bayern" 29 (1984) s. 44^8.
4 Wyd.: Theodor Góllner: Formen fruher Mehrstimmigkeit in deutschen Handschriften des spdten
Mittelalters. W serii: Munchener Veróffentlichungen zur Musikgeschichte 6. Tutzing 1961 s. 167-179.
5 Ars et modus pulsandi organa secundum modum novissimum inventum per magistros musicos
modemos. Wyd.: Raffaele Casimiri: Un trattatello per organisti di anonimo del sec. XIV. „Note d'ar-
chivio per la storia musicale" 19 (1942) s. 99-101.
6 Warszawa, Biblioteka Narodowa, sygn. 2082 (olim Breslau, Staats- und Universitatsbibliothek
I Qu 42); Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, sygn. I Q 438a (olim Breslau, Staats- und Universi-
tatsbibliothek I Qu 438). Wykaz wszystkich znanych obecnie tabulatur z XV w. (21 zabytków noto­
wanych według zasad starej niemieckiej tabulatury organowej i pięć notowanych według zasad wło­
skiej partytury klawiszowej) podał ostatnio Martin Staehelin (Die Orgeltabulatur des Ludolf Bódeker.
Eine unbekannte Quelle zur Orgelmusik des mittlere 15. Jahrhunderts. W: Nachrichten der Akademie
der Wissenschaften in Góttingen. I. Philologisch-Historische Klasse 5. Góttingen 1996 s. 173-174).
7 Poza wymienionymi tekstami z Monachium, Ratyzbony i traktatem Ars pulsandi (Rzym, Biblio­
teca Apostolica Vaticana, sygn. Barberini lat. 307, olim 841, f. 29v-30r) zasób ten tworzą nadto dwa
krótkie teksty z Monachium (Bayerische Staatsbibliothek, sygn. cgm 811, f. 22v: Nota regulas supra
tactus, Bawaria 1430-60, wyd.: Theodor Góllner: Eine Spielanweisung fur Tasteninstrumente aus dem
15. Jahrhundert. W: Essays in Musicology. A birthday offeringfor Willi Apel. Red. Hans Tischler. Bloo-
mington 1968 s. 69-81) i Brukseli (Bibliotheąue Royale, sygn. II 4149, f. 48v: Seąiuitur de ąuarto
membro videlicet de tactibus, Włochy, po 1470 r., wyd.: Christian Meyer: op. cit., s. 56).
58
Obszerne fragmenty obu traktatów organowych zachowane są także w innych
źródłach: znaczna część Octo principalia została przekazana w kodeksie z Ratyz-
bony z drugiej połowy XV w. (Ratyzbona, Bischóffliche Zentralbibliothek, sygn.
SZTUKA GRY NA INSTRUMENTACH KLAWISZOWYCH
Fakt, że oba teksty praskie można traktować jako kompletne traktaty organo­
we wydaje się szczególnie ważny, stwarza bowiem możliwość wglądu w struktu­
rę ars organica jako wyraźnie określonego działu nauki o muzyce. Ars organica
w akapicie otwierającym Opusculum została przeciwstawiona działalności orga­
nistów określonych jako „organistae, qui proprie dicuntur usuales". Jak można
sądzić, osią tego przeciwstawienia jest para pojęć „ars"-„usus", która odnosi się
w tym przypadku do sformułowanych na piśmie zasad kontrapunktu instrumen­
talnego z jednej strony, z drugiej zaś - do gry na organach, opartej jedynie na
bezpośrednio przekazywanych umiejętnościach praktycznych. Nic nie wskazuje
na to, że ars organica, rozumiana jako system zasad porządkujących muzykę or­
ganową, miała w pierwszych dekadach piętnastego wieku skrystalizowaną
i utrwaloną tradycję piśmienną. Jedynym dostępnym wzorem tak przekazywanej
wiedzy muzycznej mogły być wówczas traktaty dotyczące muzyki wokalnej. To­
też ars organica, widziana z perspektywy obu traktatów praskich, wydaje się być
jakby rozpięta pomiędzy dobrze ugruntowanym systemem pojęciowym muzyki
wokalnej a kategoriami funkcjonującymi zwyczajowo w praktyce organowej i dy­
daktyce gry na organach. I tak w tekstach tych rozpoznajemy z łatwością elemen­
ty systemu heksachordalnego i cechy dyskursu właściwego dla podręczników
kontrapunktu wokalnego. Z drugiej strony, natrafiamy na wyrażenia i zwroty
utarte zapewne w „bezpośredniej dydaktyce", z której wyrastają „fundamenta
organisandi". Owa dwoistość dotyczy zarówno konstrukcji obu traktatów pra­
skich, jak i metody wykładu oraz terminologii.
1. Zawartość praskich traktatów organowych
a. „Octo principalia de arte organisandi"
W strukturze tego traktatu można dostrzec ścisły związek ars organisandi
i ars contrapuncti. Dotyczy to zwłaszcza porządku rozdziałów (zwanych „prin­
cipalia"), który odzwierciedla schemat ówczesnych podręczników kontrapunk­
tu dotyczących kompozycji trzygłosowych 8 . Poszczególne principalia traktują
kolejno o współbrzmieniach (de concordantibus), o tenorze (de tenore), o di-
scantus (de discantu), o kontratenorze (de contratenore); problematyka „de
tactu", obejmująca zasady konstruowania instrumentalnego discantus, została
jakby wbudowana w ten schemat. Zamyka się ona w pięciu rozdziałach (prin­
cipalia III-VII). Cztery z nich (principalia III-VI), uzupełnione przez passus
na temat transpozycji (passusu tego nie zawiera rękopis praski) i przekazane
w rękopisie z Ratyzbony (z zachowaniem jednak oryginalnej numeracji), funk-
8 Por. traktat o kontrapunkcie poprzedzający traktaty organowe w kodeksie praskim (wyd.: Elż­
bieta Witkowska-Zaremba w: Notae musicae artis. Musical Notation in Polish Sources lP h -l& h Cen-
tury. Red. Elżbieta Witkowska-Zaremba. Kraków 2001 s. 535-541).
ELŻBIETA WITKOWSKA-ZAREMBA
cjonowały, być może, jako samodzielna całość. Rękopis praski pozostaje obec­
nie jedynym przekazem pozostałych rozdziałów tego traktatu: są to principalia
I, II, VII i VIII.
W pierwszym principale, zatytułowanym „De concordantibus", wskazano
konsonanse doskonałe (ąuinta, octava, duodecima, decima ąuinta) i niedosko­
nałe (tertia depressa, tertia elevata, quarta, sexta depressa, sexta elevata, deci­
ma, undecima, tredecima depressa et elevata), budowane od kolejnych stopni
skali instrumentu. Na podstawie powstałego w ten sposób wykazu współbrzmień
można odtworzyć skalę instrumentu, określonego terminem „corpus organi­
cum": mieści się ona w ramach nieco powyżej dwóch oktaw, obejmując dźwięki
od H (o tercję powyżej Gamma-ut skali gwidońskiej) przynajmniej do cis (pół­
ton poniżej dd-la sol skali gwidońskiej), najwyższego z dźwięków wymienionych
w wykazie. Klawiatura pedałowa (claves pedales) obejmowała osiem dźwięków
od H do b i cztery tzw. semitonia: cis, dis, fis, gis 9 .
Zwięzły drugi rozdział traktatu („De secundo principali, scilicet de tenore")
ogranicza się do wyróżnienia dwóch zasadniczych typów tenoru - postępujący
w kierunku wznoszącym (ascendens) i postępujący w kierunku opadającym (de-
scendens) - i dwóch odmian każdego z nich: wznoszący się po kolejnych stop­
niach skali (ascendens sine saltu), wznoszący się skokami (ascendens cum saltu),
opadający po kolejnych stopniach (descendens sine saltu), opadający skokami
(descendens cum saltu). Jest to klasyfikacja powszechnie stosowana w piętnasto-
wiecznych „fundamenta organisandi" 10 .
Principalia III, IV, V i VI przekazują najbardziej istotny i zarazem najbardziej
„autonomiczny" wobec „ars canendi" dział ars organisandi: reguły generowania
„tactus" wraz z zestawem wartości rytmicznych. Są one dobrze znane z wcze­
śniejszych edycji i omówień 11 . Praski przekaz Octo principalia nie wnosi do tych
reguł nowych elementów, pozwala natomiast ujrzeć je w szerszym kontekście ars
organisandi.
Unikatowy charakter zachowuje natomiast siódmy rozdział traktatu („De di-
sposicione digitorum"), poświęcony zasadom palcowania tactus. Jest to jedyny
znany obecnie szczegółowo opisany element techniki wykonawczej ars organi­
sandi ok. 1430 roku. Nieznane są natomiast szczegóły ówczesnej praktyki wyko­
nawczej dotyczące głosu tenorowego, nic też nie wiadomo o technice grania kon-
tratenoru. Ostatnie, ósme principale, poświęcone zasadom wprowadzania kon-
tratenoru, nie wnosi nowych elementów do dotychczasowej wiedzy na ten temat,
ukształtowanej na podstawie traktatów z zakresu kontrapunktu wokalnego.
9 Octo principalia, zob.: The Organ Treatises from the Manuscript Praha, jw., s. 387-390.
11
pus of Early Keyboard Musie 1 (1963); Martin Staehelin: op. cit.
1
1 Por.: Keybord Musie of the Fourteenth and Fifteenth Centuries. Wyd. Willi Apel. W serii: Cor­
1 Por.: Theodor Góllner: Formen..., jw., zwłaszcza s. 61-75, oraz Christian Meyer: op. cit.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin