22_poradnik_podstawowa.pdf

(1629 KB) Pobierz
51108463 UNPDF
51108463.001.png
Maria Huma
Co młody konsument
wiedzieć powinien?
Poradnik dla uczniów szkół
podstawowych klas IV-VI
Kraków 2006
Związek Stowarzyszeń Polska Zielona Sieć
ul. Sławkowska 26 A
31-014 Kraków
tel./fax: (012) 431 28 08
e-mail: info@zielonasiec.pl
www.zielonasiec.pl
Autor:
Maria Huma
Projekt graiczny okładki:
Katarzyna Pac-Raszewska, Bartłomiej Skibiński
Fotograie:
Maciej Zygmunt
Ilustracje:
Katarzyna Zięba, Maria Huma
Korekta:
Andrzej Żwawa
Skład:
Piotr Burnos
Druk:
Drukarnia „Goldruk”
ISBN: 83-918499-7-X
© Związek Stowarzyszeń Polska Zielona Sieć 2006, Maria Huma
Powielanie materiałów jest dozwolone, pod warunkiem że zostanie podane ich źródło.
Więcej informacji: wwww.mlodykonsument.pl
Projekt „Co młody konsument wiedzieć powinien? – ogólnopolska
kampania edukacyjna w szkołach” finansowany jest ze środków Unii
Europejskiej oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Za treść publikacji odpowiada Polska Zielona Sieć, poglądy w niej wyrażone nie
odzwierciedlają w żadnym razie oficjalnego stanowiska Unii Europejskiej.
51108463.002.png 51108463.003.png
Spis treści:
Poznaj Natalię, Kubę i Julię 5
Na zakupach 5
Jak składać reklamację? 7
A co z gwarancją? 10
W Internecie 12
Poznaj świat internetu 12
Co warto wiedzieć decydując się na
zakupy w wirtualnym świecie? 12
Czy wiesz co to SPAM? 15
Spotkanie z akwizytorem! 17
Reklama 19
Jak traktować reklamę? 19
Uwaga sklepowe pułapki! 21
Czy także ty jesteś odpowiedzialnym
młodym konsumentem? 22
Kupuj mniej, używaj ponownie, sortuj! 23
Kupuj odpowiedzialnie! 24
Na zdrowie! 27
Kto pomaga konsumentom? 32
Słowniczek Młodego Konsumenta
Konsument – każdy kto kupuje jakieś produkty (np. jedzenie, odzież, meble)
lub korzysta z jakiś usług (np. fryzjera, kina, banku, Internetu).
Paragon – dokument potwierdzający dokonanie zakupu. Zawiera informację
co było przedmiotem zakupu, kiedy dokonano zakupu, od kogo konsument nabył
towar oraz za jaką cenę. Jest niezbędny do tego, aby złożyć reklamację.
Sprzedawca – każda osoba, która obsługuje konsumentów w lokalu przedsię-
biorstwa (czyli np. w sklepie lub w punkcie usługowym).
Umowa sprzedaży konsumenckiej – umowa zawierana pomiędzy
sprzedawcą a konsumentem na sprzedaż rzeczy ruchomej (czyli wszystkiego co
nie jest nieruchomością – domem, działką, mieszkaniem itd.).
Niezgodność towaru z umową – towar jest niezgodny z umową, gdy jest
uszkodzony, niekompletny, nie nadaje się do celu, do jakiego jest zwykle używany
lub nie spełnia oczekiwań gwarantowanych przez sprzedawcę lub producenta.
Reklamacja – żądanie konsumenta do doprowadzenia towaru do stanu zgod-
nego z umową poprzez nieodpłatną naprawę lub wymianę na nowy. W szczegól-
nych przypadkach (np. gdy naprawa lub wymiana nie jest możliwa, lub gdy naraża
konsumenta na znaczne niedogodności) konsument może żądać obniżenia ceny
lub zwrotu pieniędzy.
Gwarancja – dobrowolne zobowiązanie gwaranta (producenta, importera,
sprzedawcy) zamieszczone w dokumencie dołączonym do produktu (karcie gwa-
rancyjnej) do bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy.
Umowa na odległość – umowa zawierana pomiędzy przedsiębiorcą a kon-
sumentem bez jednoczesnej obecności obu stron przy wykorzystaniu środków poro-
zumiewania się na odległość (Internet, telefon, fax, sms, list).
Rzecznik konsumentów – urzędnik, który pomaga konsumentom bronić
swych praw, udziela im porad, może nawet wystąpić w ich imieniu w sądzie; jest
w każdym mieście i powiecie.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – centralny urząd,
którego zadaniem jest ochrona konkurencji na rynku oraz zbiorowych interesów
konsumentów; może np. wycofać produkt z rynku, nakazać przedsiębiorcy zmianę
postępowania lub nałożyć na firmę karę.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin