POJĘCIA I SYSTEMY PEDAGOGICZNE - wykład
Spis treści
1. Forma zajęć.
2. Opis.
3. Wymagania wstępne wobec studenta odnośnie posiadanej wiedzy.
4. Sylabus:
· Autorka
· Zawartość
· Literatura
· Moduły
Forma zajęć
Wykład (4 godziny)
Treści kształcenia
Niniejsze wykłady w formie On – Line stanowią uzupełnienie treści przekazywanych podczas wykładów prowadzonych w sposób tradycyjny przy bezpośrednim kontakcie wykładowczyni ze studentami. Stąd też obejmują jedynie zagadnienia aktywności i twórczości w wybranych kierunkach i prądach pedagogicznych Nowego Wychowania. Na przykładzie tychże koncepcji pedagogicznych przedstawione zostaną aporie pedagogiczne: swoboda i przymus w wychowaniu, wychowanie jako urabianie i jako wspomaganie rozwoju, wychowanie adaptacyjne i emancypacyjne, wychowanie a manipulacja oraz wyjaśnione zostaną podstawowe pojęcia związane z w/w treściami.
Efekty kształcenia
Student nabywa umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia istoty wychowania jako procesu uaktywnienia się w wychowanków jego potencjałów kreujących osobowość oraz rzeczywistość zewnętrzną – świat społeczny. Student potrafi rozróżnić wiedzę potoczną od wiedzy naukowej o wychowaniu, a także potrafi rozróżnić podstawowe możliwości i ograniczenia towarzyszące procesom edukacji i wychowania. Student nabywa umiejętności posługiwania się terminologią adekwatną dla różnych koncepcji wychowania dla opisu rzeczywistości społecznej. Student podejmuje refleksję nad edukacją i wychowaniem, dokonując analizy treści programowych.
Wymagania wstępne wobec studenta odnośnie posiadanej wiedzy
Od studenta wymaga się znajomości podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki jako dyscypliny naukowej; otwartości na nabywane treści kształcenia, logicznego i twórczego myślenia, jak również zdolności do samodzielnej weryfikacji zdobywanej wiedzy.
Sylabus
Autorka – dr Dorota Luber, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach
Zawartość
Treści programowe wykładów ujęte w poniższych modułach tematycznych.
Literatura
Danielewska J, Granice wolności i przymusu w wychowaniu, Kraków 2001.
Dudzikowa M, Czerepaniak – Walczak M, Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty, Gdańsk 2007.
Gutek G, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.
Herbart J. F, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania, Warszawa 2007.
Encyklopedia pedagogiczna E. Różycka (red.), , t. I, II, Warszawa 2003.
Okoń W, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2004.
Pedagogika, Z. Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.), t. I , II, Warszawa 2006.
Pedagogika, B. Śliwerski (red.), t. I, II, III, Gdańsk 2006.
Moduły
Wykład I – Aktywność i twórczość w koncepcjach Johna Dewey’a i Rudolfa Steiner’a
Wykład II – Wdrażanie do samodzielności, odpowiedzialności i wolności w poglądach pedagogicznych Celestyna Freinet’a, Petera Petersena i Helen Parkhurst.
PROGRAM
1. Sesja e – learning: „Aktywność i twórczość w koncepcjach Johna Dewey’a
i Rudolfa Steiner’a”.
· Antropozoficzne podstawy pedagogiki waldorfskiej
· Otwarta idea nauczania wychowującego
· Pragmatyzm J. Dewey
· Alternatywny projekt edukacyjny J. Dewey
· Wychowanie jako urabianie i wspomaganie rozwoju
Internetowe forum dyskusyjne z ekspertem
Zaliczenie przyswojonej wiedzy (test)
2. Sesja e – learning: „Wdrażanie do samodzielności, odpowiedzialności i wolności
w pedagogice Celestyna Freinet’a, Petera Petersena i Helen Parkhurst”.
· „Plan jenajski” Petera Petersena
· „Plan daltoński” Helen Parkhurst;
· Swoboda i przymus w wychowaniu
· Swobodna ekspresja w pedagogice C. Freinet
· Progresywizm i aktywizm jako warunki twórczej ekspresji dziecka
· Wychowanie jako emancypacja
Zaliczenie przyswojonej wiedzy (pytanie problemowe)
Zasady oceniania pracy studentów:
n Każdy wykład kończy się formą zaliczenia partii zaprezentowanego materiału.
n Do zaliczenia każdej partii materiału konieczne jest uzyskanie powyżej 50% z podanej punktacji, chyba że podane wymogi są inne.
n Możliwe jest 1 zaliczenie poprawkowe w takiej samej formie, natomiast drugie będzie w formie ustnej podczas cyklicznego spotkania na Uczelni.
n Suma punktów z tej formy zaliczenia będzie stanowiła podstawę do obliczenia procentowego wkładu do kapitału końcowego umożliwiającego postawienie oceny.
n Udział form zaliczeń On - Line w kapitale końcowym to 20% (uzależniony od ilości zdobytych punktów).
n Reszta kapitału końcowego to punkty uzyskane w trakcie egzaminu pisemnego.
n Przy czym do zaliczenia konieczne jest uzyskanie powyżej 50% z zebranej punktacji kapitału końcowego.
n Wykłady kończą się egzaminem pisemnym.
n Ocena będzie postawiona na podstawie sumy algebraicznej punktów z wszystkich form zaliczeń.
n Punktacja końcowa zostanie podana w późniejszym terminie.
1
lamia89