POJECIA_I_SYSTEMY_PEDAGOGICZNE.doc

(44 KB) Pobierz
POJĘCIA I SYSTEMY PEDAGOGICZNE - wykład

POJĘCIA I SYSTEMY PEDAGOGICZNE - wykład

 

 

Spis treści

 

1.      Forma zajęć.

2.      Opis.

3.      Wymagania wstępne wobec studenta odnośnie posiadanej wiedzy.

4.      Sylabus:

·         Autorka

·         Zawartość

·         Literatura

·         Moduły

 

 

Forma zajęć

 

Wykład (4 godziny)                                                

 

Treści kształcenia

Niniejsze wykłady w formie On – Line stanowią uzupełnienie treści przekazywanych podczas wykładów prowadzonych w sposób tradycyjny przy bezpośrednim kontakcie wykładowczyni ze studentami. Stąd też obejmują jedynie zagadnienia aktywności i twórczości w wybranych kierunkach i prądach pedagogicznych Nowego Wychowania. Na przykładzie tychże koncepcji pedagogicznych przedstawione zostaną aporie pedagogiczne: swoboda i przymus                w wychowaniu, wychowanie jako urabianie i jako wspomaganie rozwoju, wychowanie adaptacyjne i emancypacyjne, wychowanie a manipulacja oraz wyjaśnione zostaną podstawowe pojęcia związane z w/w treściami.

 

Efekty kształcenia

Student nabywa umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia istoty wychowania jako procesu uaktywnienia się w wychowanków jego potencjałów kreujących osobowość oraz rzeczywistość zewnętrzną – świat społeczny. Student potrafi rozróżnić wiedzę potoczną                      od wiedzy naukowej o wychowaniu, a także potrafi rozróżnić podstawowe możliwości                                 i ograniczenia towarzyszące procesom edukacji i wychowania.  Student nabywa umiejętności posługiwania się terminologią adekwatną dla różnych koncepcji wychowania dla opisu rzeczywistości społecznej. Student podejmuje refleksję nad edukacją i wychowaniem, dokonując analizy treści programowych. 

 

Wymagania wstępne wobec studenta odnośnie posiadanej wiedzy

Od studenta wymaga się znajomości podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki jako dyscypliny naukowej; otwartości na nabywane treści kształcenia, logicznego i twórczego myślenia, jak również zdolności do samodzielnej weryfikacji zdobywanej wiedzy.

 

 

 

 

Sylabus

 

Autorka – dr Dorota Luber, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach

 

 

Zawartość

 

Treści programowe wykładów ujęte w poniższych modułach tematycznych.

 

Literatura

 

Danielewska J, Granice wolności i przymusu w wychowaniu, Kraków 2001.

Dudzikowa M, Czerepaniak – Walczak M, Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty,  Gdańsk 2007.

Gutek G, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Herbart J. F, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania, Warszawa 2007.

Encyklopedia pedagogiczna E. Różycka (red.), , t. I, II, Warszawa 2003.

Okoń W, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2004.

Pedagogika, Z. Kwieciński, Bogusław Śliwerski (red.), t. I , II, Warszawa 2006.

Pedagogika, B. Śliwerski (red.), t. I, II, III, Gdańsk 2006.

 

Moduły

 

Wykład I – Aktywność i twórczość w koncepcjach Johna Dewey’a i Rudolfa Steiner’a

Wykład II – Wdrażanie do samodzielności, odpowiedzialności i wolności w poglądach pedagogicznych Celestyna Freinet’a, Petera Petersena i Helen Parkhurst.

 

                       

PROGRAM

 

 

1.      Sesja e – learning: „Aktywność i twórczość w koncepcjach Johna Dewey’a                                       

                                                   i Rudolfa Steiner’a”.

 

·         Antropozoficzne podstawy pedagogiki waldorfskiej

·         Otwarta idea nauczania wychowującego

·         Pragmatyzm J. Dewey

·         Alternatywny projekt edukacyjny J. Dewey

·         Wychowanie jako urabianie i wspomaganie rozwoju

 

 

Internetowe forum dyskusyjne z ekspertem

 

Zaliczenie przyswojonej wiedzy (test)

 

 

 

 

2.      Sesja e – learning: „Wdrażanie do samodzielności, odpowiedzialności i wolności                                                                                       

                         w pedagogice Celestyna Freinet’a, Petera Petersena i Helen Parkhurst”.

 

·         Plan jenajski” Petera Petersena

·         „Plan daltoński” Helen Parkhurst;

·         Swoboda i przymus w wychowaniu

·         Swobodna ekspresja w pedagogice C. Freinet

·         Progresywizm i aktywizm jako warunki twórczej ekspresji dziecka

·         Wychowanie jako emancypacja

 

Internetowe forum dyskusyjne z ekspertem

 

Zaliczenie przyswojonej wiedzy (pytanie problemowe)

 

 

Zasady oceniania pracy studentów:

 

n      Każdy wykład kończy się formą zaliczenia partii zaprezentowanego materiału.

n      Do zaliczenia każdej partii materiału konieczne jest uzyskanie powyżej 50% z podanej punktacji, chyba że podane wymogi są inne.

n      Możliwe jest 1 zaliczenie poprawkowe w takiej samej formie, natomiast drugie będzie w formie ustnej podczas cyklicznego spotkania na Uczelni.

n      Suma punktów z tej formy zaliczenia będzie stanowiła podstawę do obliczenia procentowego wkładu do kapitału końcowego umożliwiającego postawienie oceny.

n      Udział form zaliczeń On - Line w kapitale końcowym to 20% (uzależniony od ilości zdobytych punktów).

n      Reszta kapitału końcowego to punkty uzyskane w trakcie egzaminu pisemnego.

n      Przy czym do zaliczenia konieczne jest uzyskanie powyżej 50% z zebranej punktacji kapitału końcowego. 

n      Wykłady kończą się egzaminem pisemnym.

n      Ocena będzie postawiona na podstawie sumy algebraicznej punktów z wszystkich form zaliczeń.

n      Punktacja końcowa zostanie podana w późniejszym terminie. 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin